handdator

Visa fullständig version : Bänk/Mark Schema


Selin
2013-02-14, 11:02
Hej. Jag har tränat nu serriöst i ungefär 3-4 månader och jag har verkligen fastnat för styrkelyftning, (Bänk o mark). Jag tar 130 i mark och 85 i bänk, och jag vill verkligen öka.

Någon som vet något schema som ni tror funkar? Där man kan fokusera på marklyft och bänkpress samtidigt? Funkar det att köra bänk 2 gånger i veckan och samtidigt mark 2 gånger? Och när man följer ett schema, Kan man köra ett ben/armpass då imellan?

Mvh

Hydlee
2013-02-14, 11:11
Stronglift 5x5 och starting strength kan vara passande. Fokuserar på basövningar.

z_bumbi
2013-02-14, 12:40
Har du fastnat för sporten så leta upp en klubb så får du antagligen hjälp med både teknik och träningsprogram.
Något specifikt bänk- och markprogram har jag nog inte sett för nybörjare då fokus ligger på alla tre grenarna (tredje är knäböj) här i Sverige.

Har du ingen klubb i närheten så kan SS eller SL5x5 som nämns ovan funka för att komma igång.

Illustrerade mannen
2013-02-14, 13:00
RSR, extended! Kanonhärligt! Samt en SL-klubb förstås om det går.

Tisu
2013-02-14, 13:11
Du kan ju prova http://www.joeskopec.com/ruspeak.html

rooz
2013-02-14, 14:31
RSR, extended! Kanonhärligt! Samt en SL-klubb förstås om det går.

Ett ganska jobbigt program. Krävs en del vana & psyke för den mängden.

z_bumbi
2013-02-14, 14:33
Jo att börja med specialprogrammen när man tränat i 3 månader känns både som att det inte är så lämpliga och inte heller som att det är nödvändigt. I början tycker jag man bör hålla träningen betydligt mer allsidig och styrkan kommer i alla fall utvecklas bra.

Illustrerade mannen
2013-02-14, 18:36
Jo att börja med specialprogrammen när man tränat i 3 månader känns både som att det inte är så lämpliga och inte heller som att det är nödvändigt. I början tycker jag man bör hålla träningen betydligt mer allsidig och styrkan kommer i alla fall utvecklas bra.

Självklart har du rätt i det. Men principen borde ju fungera även för en som är ny bland stängerna?

boris_jelzin
2013-02-14, 19:18
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=92512&highlight=mm2k

Funkade bra för mig, men då hade jag tränat i 2 år ungefär och fastnat lite på vikterna så behövde variation.