handdator

Visa fullständig version : Kattmat som frukostflingor. Något negativt?


tlk
2013-02-14, 10:09
Det har nyligen gått upp för mig att kattmat av kvalite oftar går loss på en 55kr/kg, och då är proteinhalten 40-42g / 100g torrvara.

Tycker själv detta är ett väldigt trevligt pris och undrar om det finns någon hälsomässig anledning till att jag inte skall blanda den här torrfodern med mjölk och köra som frukostflingor. Verkar ju billigt och bra.

Ingredienslistan ser ut ungefär exakt så här:


INGREDIENTS
Fresh boneless chicken*, chicken meal, fresh boneless salmon*, turkey meal, fresh chicken liver*, herring meal, russet potato, chicken fat (preserved with mixed tocopherols), sweet potato, peas, fresh boneless walleye*, fresh whole eggs*, fresh boneless turkey*, fresh boneless lake whitefish*, sun-cured alfalfa, pea fiber, fresh boneless herring*, organic kelp, pumpkin, chicory root, carrots, spinach, turnip greens, apples, cranberries, blueberries, licorice root, angelica root, fenugreek, marigold flowers, sweet fennel, peppermint leaf, chamomile, dandelion, summer savory, rosemary, vitamin A, vitamin D3, vitamin E, niacin, thiamine mononitrate, riboflavin, d-calcium pantothenate, pyridoxine, folic acid, biotin, vitamin B12, zinc proteinate, iron proteinate, manganese proteinate, copper proteinate, selenium yeast, Lactobacillus acidophilus, Enterococcus faecium.

* DELIVERED FRESH, preservative-free and never frozen.

Fuark
2013-02-14, 10:20
är inte så insatt i kattmat, men är det inte djävulskt äckligt?

tlk
2013-02-14, 10:30
är inte så insatt i kattmat, men är det inte djävulskt äckligt?

Du kanske ska byta avatar. ;)


Så länge det inte smakar lever så går det säkert ner. Som student får man ibland sätta pris före smak. *cupid*

Ola Wallengren
2013-02-14, 10:36
Finns kanske några av ingredienserna som man inte skall äta allt för mycket av, tex lakritsrot, alfalfafrö och kanske angelicarot. Halterna är nog inte så höga ändå, det är tydligen inte uppenbart skdligt för katter, men helt säker kan man nog inte vara.

För övrigt ser det ut som en ganska stor blandning av potentiellt näringsrika livsmedel. Däremot har jag någon studie på att proteinet i viss kattmat har väldigt lågt upptag i tarmen, kanske pga förhård eller otillräcklig bearbetning och då sänker detta näringsvärdet en del.
För övrigt är det ju bara att kolla på näringsvärdet på produkten och jämföra med realistiska alternativ av humanföda.
För övrigt kanske det är bra att smaka lite på kattmaten för att se om det rent praktiskt är ett alternativ. Sist jag åt katt-torrisar så var det inte så farligt men inte heller gott. Gillar man fisk och lever så är det kanske till och med acceptabelt.

tlk
2013-02-14, 10:38
Finns kanske några av ingredienserna som man inte skall äta allt för mycket av, tex lakritsrot, alfalfafrö och kanske angelicarot. Halterna är nog inte så höga ändå, det är tydligen inte uppenbart skdligt för katter, men helt säker kan man nog inte vara.

För övrigt ser det ut som en ganska stor blandning av potentiellt näringsrika livsmedel. Däremot har jag någon studie på att proteinet i viss kattmat har väldigt lågt upptag i tarmen, kanske pga förhård eller otillräcklig bearbetning och då sänker detta näringsvärdet en del.
För övrigt är det ju bara att kolla på näringsvärdet på produkten och jämföra med realistiska alternativ av humanföda.
För övrigt kanske det är bra att smaka lite på kattmaten för att se om det rent praktiskt är ett alternativ. Sist jag åt katt-torrisar så var det inte så farligt men inte heller gott. Gillar man fisk och lever så är det kanske till och med acceptabelt.

Helt rätt så är den mesta torrfoder för katter i affärer riktigt dålig sett från katters perspektiv. Dyrt vetemjöl oftast. Misstänker också att den här smakar värre än normala torrisar.

Mest fundersam över om det skulle vara skadligt på något sätt för näringsmässigt ser det bra ut i mina ögon.

Men tack för svaren. Får väl suga på en och utvärdera.

Morty
2013-02-14, 10:41
Här har du en anledning till varför det är olämpligt att byta ut müsli med kattmat:

http://gifsoup.com/webroot/animatedgifs/26850_o.gif

Ola Wallengren
2013-02-14, 10:54
Här har du en anledning till varför det är olämpligt att byta ut müsli med kattmat:

Dockor och cyborgs har en annan metabolism än däggdjur. Där ligger problemet.

Hade det inte varit för vitamintillsatserna så är denna föda "paleo approved", därmed är den artriktig och ger människan 9 liv (naturligtvis, andra argument överflödiga med tanke på den vattentäta logiken).

tlk
2013-02-14, 11:05
Katter som äter paleo lever forever and ever.

https://en.wikipedia.org/wiki/Creme_Puff_%28cat%29

tjing
2013-02-14, 12:11
dockor och cyborgs har en annan metabolism än däggdjur. Där ligger problemet.

Hade det inte varit för vitamintillsatserna så är denna föda "paleo approved", därmed är den artriktig och ger människan 9 liv (naturligtvis, andra argument överflödiga med tanke på den vattentäta logiken).

:d

Ramrod
2013-02-14, 13:30
Kör hårt.

Tisu
2013-02-14, 13:43
Fem år efter ;)

http://www.aftonbladet.se/matvin/karinahlborg/article11949331.ab

Langster
2013-02-14, 13:46
Varför är det så mycket vegetabilier i den där kattmaten? Det kanske det är i all kattmat iofs, länge sen jag hade katt. Men katter behöver väl egentligen inte något annat än kött och inälvor? De är rena karnivorer vad jag vet och kan inte bryta ner cellulosa. Just därför de betar gräs ute när de vill spy.

tlk
2013-02-14, 14:10
Varför är det så mycket vegetabilier i den där kattmaten? Det kanske det är i all kattmat iofs, länge sen jag hade katt. Men katter behöver väl egentligen inte något annat än kött och inälvor? De är rena karnivorer vad jag vet och kan inte bryta ner cellulosa. Just därför de betar gräs ute när de vill spy.

Jämför du med genomsnittlige kattamaden i butiker (Royal, Friskies, whatever) så är det extremt låg mängd vegetabilier. Huvudingrediensen i standardmärkena brukar vara vetemjöl. :)


In place of the high-glycemic grains found in conventional dry cat foods, ORIJEN's fruits and greens supply natural antioxidants, while veterinarian selected botanicals satisfy your cat's instinct to forage for grasses and weeds.


Tanken är också lite att inälvor från bytesdjur ofta innehåller lite godheter av det här slaget. Hade det rört sig om en inne/ute-katt så hade vi nog kört på ett märke med lägre halt "örter".

Pumpan är i som bindmedel sägs det. I andra högkvalitetsmärken är t.ex. sötpotatis (OH SO PALEO!) med av samma anledning.

frekar3
2013-02-14, 14:21
Varför är det så mycket vegetabilier i den där kattmaten? Det kanske det är i all kattmat iofs, länge sen jag hade katt. Men katter behöver väl egentligen inte något annat än kött och inälvor? De är rena karnivorer vad jag vet och kan inte bryta ner cellulosa. Just därför de betar gräs ute när de vill spy.

Nu har jag inte koll på kattmat just men.
När det gäller hundmat är det åtminstone rejäl skillnad.
Hundmaten i matvaruaffärer brukar ha en kötthalt kring 4%
Kötthalten i djuraffärer har en kötthalt kring 20% när vi pratar om de vanliga märkena såsom Eukanuba och Royal Canin.
Medan det finns lite bättre alternativ i djuraffärerna som har 65-70% kötthalt och där kolhydraterna är baserade på potatis, ris osv. istället för just vete och dylikt.

Nu var det kanske inte ett riktigt svar på din fråga men, desto billigare, desto sämre innehåll och mer av det dåliga ;)

tlk
2013-02-14, 14:36
Nu har jag inte koll på kattmat just men.
När det gäller hundmat är det åtminstone rejäl skillnad.
Hundmaten i matvaruaffärer brukar ha en kötthalt kring 4%
Kötthalten i djuraffärer har en kötthalt kring 20% när vi pratar om de vanliga märkena såsom Eukanuba och Royal Canin.
Medan det finns lite bättre alternativ i djuraffärerna som har 65-70% kötthalt och där kolhydraterna är baserade på potatis, ris osv. istället för just vete och dylikt.

Nu var det kanske inte ett riktigt svar på din fråga men, desto billigare, desto sämre innehåll och mer av det dåliga ;)

Precis så med kattmat också. Och den här rullar på 80% kötthalt. Det rör sig inte om några enorma mängder vegetabilier i sammanhanget, och avsaknaden av vete som huvudingrediens är ju guld värt.

Hade väl inte tänkt att det här skulle urarta till en katt- och hundmatsdiskussion. Men om Royal satsade mindre på att köpa hyllplatsor i djuraffärer + annan form av marknadsföring och valde att satsa på att sälja kvalitetsmat istället för dyrt vetemjöl så...

Beemel
2013-02-14, 14:55
Fem år efter ;)

http://www.aftonbladet.se/matvin/karinahlborg/article11949331.ab

tio år efter
http://2.bp.blogspot.com/-Ptw6iA07i_w/Td_fdTl2XKI/AAAAAAAABxM/5bKLcxfjcIc/s1600/catman.png

frekar3
2013-02-14, 15:02
Precis så med kattmat också. Och den här rullar på 80% kötthalt. Det rör sig inte om några enorma mängder vegetabilier i sammanhanget, och avsaknaden av vete som huvudingrediens är ju guld värt.

Hade väl inte tänkt att det här skulle urarta till en katt- och hundmatsdiskussion. Men om Royal satsade mindre på att köpa hyllplatsor i djuraffärer + annan form av marknadsföring och valde att satsa på att sälja kvalitetsmat istället för dyrt vetemjöl så...

+1

För att återgå till topic så skulle i alla fall jag alla dagar i veckan göra en proteingröt eller motsvarande till frukost (i jämförelse med kattmaten ;))
Åh andra sidan är väl anledningen till den rekommendationen för att jag är fördomsfull. (Låter helt enkelt fel i mina öron att äta kattmat, även om den garanterat är betydligt bättre än vad många stoppar i sig dag ut, dag in).

Langster
2013-02-14, 15:15
Nu har jag inte koll på kattmat just men.
När det gäller hundmat är det åtminstone rejäl skillnad.
Hundmaten i matvaruaffärer brukar ha en kötthalt kring 4%
Kötthalten i djuraffärer har en kötthalt kring 20% när vi pratar om de vanliga märkena såsom Eukanuba och Royal Canin.
Medan det finns lite bättre alternativ i djuraffärerna som har 65-70% kötthalt och där kolhydraterna är baserade på potatis, ris osv. istället för just vete och dylikt.

Nu var det kanske inte ett riktigt svar på din fråga men, desto billigare, desto sämre innehåll och mer av det dåliga ;)

Det är jag medveten om, jag har hund.
Men hundar är sanna allätare och kan bryta ner cellulosa.
Vegetabilier i hundmat har en poäng, till skillnad mot att ha det i kattmat. Kan tänka mig att katter faktiskt får i sig en del vegetabilier, som kanske t.o.m. är halvt nedbrutna redan genom att äta gnagare i det vilda. Men tvivlar på att de faktiskt har någon större nytta av det. Mina katter lämnade oftast kvar inälvorna efter sina byten.

tlk
2013-02-14, 15:19
Det är jag medveten om, jag har hund.
Men hundar är sanna allätare och kan bryta ner cellulosa.
Vegetabilier i hundmat har en poäng, till skillnad mot att ha det i kattmat. Kan tänka mig att katter faktiskt får i sig en del vegetabilier, som kanske t.o.m. är halvt nedbrutna redan genom att äta gnagare i det vilda. Men tvivlar på att de faktiskt har någon större nytta av det. Mina katter lämnade oftast kvar inälvorna efter sina byten.

Det är rätt intressant fråga faktiskt. Svenska cenaturio har t.ex. valt att i princip bara köra kött och någon sötpotatis som bindmedel.. Skippar att dunka i "örter och äpple."

Juxta
2013-02-15, 09:54
Jag vet ju att mina katter äter gräs, och som jag förstått det hjälper det att smörja magen/tarmarna/hjälper magsmältningen. Dock så undviker jag att köpa foder på matbutiken då det är alldeles för mycket mjöl, majs och liknande skit som bara funkar som utfyllnad för att det blir billigare, ungefär som att ha i sågspån.
Pratade med veterinären om det, hon sa att blötmat är det bästa för katter, speciellt om dom är tjocka. Det absolut bästa är om dom får i sig en mus.

timoat
2013-02-15, 12:26
Snacka om om optinojja. Detta måste vara den underligaste/mest skrämmande tråden jag sett på Kolo. Äta kattmat till frukost för att det är hög proteinhalt och billigt pris? Herrejävlar, nån gräns måste det fan finnas på hur viktigt man tycker det är att äta protein för att bli lite snyggare i kroppen. Vill du ha riktigt billigt kött är det bara att hänga vid vägkanten och invänta nästa roadkill. Fresh off the street and free!

agazza
2013-02-15, 12:44
Det verkar finnas samband mellan cancerknölar och billigt torrfoder hos husdjur, därför väljer många att ge sina djur tex Vom og hundemat, eller helt enkelt köper varorna råa i butik och gör egen mix.

timoat
2013-02-15, 12:50
"not fit for human consumption" ffs!

Sandra81
2013-02-15, 13:38
Alla biprodukter från kött å fisk mals ner i hund och kattmat å då menar jag ögon,hjärnor,inälvor näbbar,klor, päls osv osv eventuellt också sjuka djur som tex ätit mycket mediciner osv som inte är godkänt för människan och äta. Kanske inte gör dig något.. annars tror jag inte det är någon direkt fara att äta det. men inte det godaste? jag skulle nog iaf vara försiktig. billig hund/kattmat på tex ica är oftast ännu mera biprodukter av djur å spannmål.

timoat
2013-02-15, 13:51
Mest skrämmande är att det är två sidor "seriösa" svar.

Sandra81
2013-02-15, 14:17
Här finns en bra sida hundmatens ingredienser och varför man inte bör ger sina djur det. säkert likadant för kattmat. jag tror dock inte en människa dör av att äta det men på lång sikt kanske de blir problem? http://mustela.se/varfor_torrfoder_inte_ar_fullgod.htm

tlk
2013-02-15, 14:23
Här finns en bra sida hundmatens ingredienser och varför man inte bör ger sina djur det. säkert likadant för kattmat. jag tror dock inte en människa dör av att äta det men på lång sikt kanske de blir problem? http://mustela.se/varfor_torrfoder_inte_ar_fullgod.htm

Den där sidan är ju inte alls relevant för kattmat av bra kvalite. "Stor del av proteinet från ceralier." plz. "lägger alla pengar på reklam istället för mat" osv.

Ni som kommenterar om dålig råvaror och hög halt ceralier kanske skulle ta och läsa tråden innan in postar. Det rör ju sig inte om någon skräpmat gjord på slaktavfall och vete.

tlk
2013-02-15, 14:26
Snacka om om optinojja. Detta måste vara den underligaste/mest skrämmande tråden jag sett på Kolo. Äta kattmat till frukost för att det är hög proteinhalt och billigt pris? Herrejävlar, nån gräns måste det fan finnas på hur viktigt man tycker det är att äta protein för att bli lite snyggare i kroppen. Vill du ha riktigt billigt kött är det bara att hänga vid vägkanten och invänta nästa roadkill. Fresh off the street and free!

Det rör ju sig verkligen inte bara om lågt pris och hög proteinhalt. Det verkar i fallet röra sig om väldigt bra råvaror, och "ekologiska" på köpet.

timoat
2013-02-15, 15:38
Det rör ju sig verkligen inte bara om lågt pris och hög proteinhalt. Det verkar i fallet röra sig om väldigt bra råvaror, och "ekologiska" på köpet.


Du tyckte ju att det var ett "trevligt" pris, tolkade det som att du tyckte det var billigt. Jag vet inte vad du har för matkonto hehe

tlk
2013-02-15, 15:45
Du tyckte ju att det var ett "trevligt" pris, tolkade det som att du tyckte det var billigt. Jag vet inte vad du har för matkonto hehe

Det är väldigt billigt pris / kg protein helt klart, och att det sen verkar vara finare råvara än jag normalt hittar på ICA gör det intressant.

Allt som hjälper mig att dar ner på matkontot tycker jag är sympatiskt. Lägger hellre pengarna på något annat.

Sandra81
2013-02-15, 15:48
Det rör ju sig verkligen inte bara om lågt pris och hög proteinhalt. Det verkar i fallet röra sig om väldigt bra råvaror, och "ekologiska" på köpet.

Alltså nu blir jag nyfiken på ekolgisk kattmat? antar att det är hills eller typ orijen? dom märkerna är lite si å så.. min förra hund åt orijen och blev jättedålig. annars har jag aldrig hört om "ekologiskt"? jag kan säga dig som så att jag skulle inte lita så mycket på det där med katt å hundmat och vad de innehåller. Ger inte ens min egen hund det längre då mina förra hundar fick problem med allergier , magcancer osv. Även om det är dyrt å sägs vara bra foder så kan man nog inte lita på det till 100%. Men det är upp till dig vad du vill stoppa i dig :) Lycka till iaf!

timoat
2013-02-15, 15:56
Alltså nu blir jag nyfiken på ekolgisk kattmat? antar att det är hills eller typ orijen? dom märkerna är lite si å så.. min förra hund åt orijen och blev jättedålig. annars har jag aldrig hört om "ekologiskt"? jag kan säga dig som så att jag skulle inte lita så mycket på det där med katt å hundmat och vad de innehåller. Ger inte ens min egen hund det längre då mina förra hundar fick problem med allergier , magcancer osv. Även om det är dyrt å sägs vara bra foder så kan man nog inte lita på det till 100%. Men det är upp till dig vad du vill stoppa i dig :) Lycka till iaf!

Hills googlade jag mig fram till, och det verkar inte vara sådär jättevärst ekologiskt.. Som sagt, vi trodde det var nötkött i lasagnen också...

Ola Wallengren
2013-02-15, 16:00
Väldigt bra råvaror är kanske att ta i om man jämför med vanlig humankost kan innehålla.
Speciellt de malda torkade råvarorna och som därför står för en ganska stor del av innehållet gör det lite svårbedömt. Eftersom kycklingmjölet är torkat och står som andra ingrediens så är det med stor säkerhet den dominerande näringskällan i fodret, speciellt som det finns mer torkat kycklingmjöl i produkten än färsk lax. Tredje största ingrediens är ju även det mjöl på fjäderfä.

Jag har däremot ingen aning om vad det finns för krav på läkemedelsrester, tungmetaller eller andra oönskade ämnen i djurfoder.

INGREDIENTS
Fresh boneless chicken*, chicken meal, fresh boneless salmon*, turkey meal, fresh chicken liver*, herring meal,

Sandra81
2013-02-15, 16:38
Hills googlade jag mig fram till, och det verkar inte vara sådär jättevärst ekologiskt.. Som sagt, vi trodde det var nötkött i lasagnen också...

Jag litar inte på snabbmat heller.. ;) tur nog har jag inte ätit findus lasagne.

earf
2013-02-15, 17:19
Bananas are for monkeys.

Glöm inte blanda det med whiskas kattmjölk i en rostfri skål ;>

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

tlk
2013-02-15, 17:29
Bananas are for monkeys.

Glöm inte blanda det med whiskas kattmjölk i en rostfri skål ;>

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Varför just med kattmjölk? Tittade på den och det verkar vara ett dyrt alternativ utan några fördelar öht.

Tisu
2013-02-15, 17:38
Varför just med kattmjölk? Tittade på den och det verkar vara ett dyrt alternativ utan några fördelar öht.

Sarcasm inception.

Mr.Sjöborg
2013-02-15, 19:24
Alltså det går inte att förklara hur chockad man är efter att ha läst här.

Ett tips är väll att inte köra det med mjölk, då jag rent spontant gissar på att kattmats-mjölken blir extremt oaptitlig

Zababa
2013-02-15, 22:22
Mest skrämmande är att det är två sidor "seriösa" svar.

+1

Jag tappar hakan. Kan vara det värsta jag läst på länge.

newstick00
2013-02-15, 22:33
Låter ju inte gått! Sedan är ju frågan hur bra det är för kroppen, det är ju trots allt menat för katter. Men 1 "portion" om dagen för man säkert inte av. Prova och beskriv efter 2veckor hur de är ;).

nitz
2013-02-15, 23:24
Prova och beskriv efter 2veckor hur de är ;).
+1
Jag vill ha en utförlig smakrecension :D

Ondskapelsen
2013-02-16, 12:52
Snacka om om optinojja. Detta måste vara den underligaste/mest skrämmande tråden jag sett på Kolo. Äta kattmat till frukost för att det är hög proteinhalt och billigt pris? Herrejävlar, nån gräns måste det fan finnas på hur viktigt man tycker det är att äta protein för att bli lite snyggare i kroppen. Vill du ha riktigt billigt kött är det bara att hänga vid vägkanten och invänta nästa roadkill. Fresh off the street and free!

Mest skrämmande är att det är två sidor "seriösa" svar.

Vad vill du? Om man nu lyckas komma fram till att det är ätbart och priset är ok, varför ska man då köpa mat för 55kg/kg med 7g protein/100 istället för 42g protein/100? Protein per krona blir ju en enorm skillnad.

Man ska inte ta för givet att allting är skräp bara för att det heter "kattmat". Nä, lite mer intelligenta får vi minsann ta och vara.

Men som någon påpekat, det kan absolut vara farligt med överkonsumtion av vissa ämnen osv, men att äta kattmat är sällan värre än att äta kyckling/ris 7 dagar i veckan. Eller kvarg och tonfisk för den delen.

Alfers
2013-02-16, 13:13
När min syster var yngre och hade kalas skulle dom jävlas med en tjej och ställde fram en skål kattmat vid chipsen, hon åt flera stycken utan att reagera, så helt äckligt kan det ju inte vara.
Aldrig i helvete att jag skulle äta det själv, luktar död farmor.

Helt off topic men våran ena katt äter inget annat än torrfoder, har provat alla märken, rå köttfärs, stekt kyckling, fisk, räkor osv. hon suger i sig lite dammråttor och pasta ibland dock.

Bikken
2013-02-16, 14:46
Det har nyligen gått upp för mig att kattmat av kvalite oftar går loss på en 55kr/kg, och då är proteinhalten 40-42g / 100g torrvara.

Tycker själv detta är ett väldigt trevligt pris och undrar om det finns någon hälsomässig anledning till att jag inte skall blanda den här torrfodern med mjölk och köra som frukostflingor. Verkar ju billigt och bra.

Ingredienslistan ser ut ungefär exakt så här:


Trollar du?

tlk
2013-02-16, 16:10
Trollar du?

Nej.


https://s3.amazonaws.com/static.tumblr.com/xbvvdea/6Qflzz61v/half-trollface_copy.png