handdator

Visa fullständig version : Aminosyror & diabetes?


blizzy
2013-02-13, 21:56
Hej jag har diabetes och har haft det i snart 18 år så jag kan mycket om det!
Jag beställde nyligen BCAA-XX ifrån ******** och testade det för första gången i mitt liv igår!
Och av det märkte jag att mitt blodsocker blev väldigt svårt att kontrollera! Jag har inte varit med om något liknande innan. Så jag började Google lite om aminosyror och diabetes då stod de att de skulle öka känsligheten mot insulin, jag vet inte om det stämmer, men det är väl de enda jag kan gå efter nu!?

Någon som har varit med om liknande? Eller vet något om det!?

Ska jag sluta ta aminosyror eller kan de ha berott på något annat att de blev svårt att kontrollera?

Kan tillägga att jag även tog Whey-100 efter träningen, dock har jag gjort det förut och då har de gått bra!

Tacksam för alla svar.

LarsLasr
2013-02-13, 22:12
http://www.nutriand.se/artiklar/protein-a-amino/46-protein-och-insulinfrisaettning

Verkar som just dom 3 grenade aminosyrorna ger kraftig ökning av insulin hos friska individer, vilket borde betyda kraftigt ökat blodsocker för dig som diabetiker. Antagligen något du borde undvika då du inte behövde en forskningsstudie för att märka samma sak.

blizzy
2013-02-14, 11:21
http://www.nutriand.se/artiklar/protein-a-amino/46-protein-och-insulinfrisaettning

Verkar som just dom 3 grenade aminosyrorna ger kraftig ökning av insulin hos friska individer, vilket borde betyda kraftigt ökat blodsocker för dig som diabetiker. Antagligen något du borde undvika då du inte behövde en forskningsstudie för att märka samma sak.

Okej, så aminosyror är ute slutet, men finns det något jag kan byta ut det mot som ger ungefär samma effekt?

Tap3worm
2013-02-14, 11:50
Jag har en nära vän som har diabetes. Han är den i min bekantskapskrets som använder absolut mest tillskott. Säger absolut inte att det är ofarligt att göra det, tvärtom egentligen. Han använder t.ex. Aminosyror, pwo (craze, NO-xplode..) vassle, HMB, kreatin, en sjö med vitaminer/mineraler som zma etc etc.
Verkar inte vara någon större fara för honom än så länge. Men än en gång, jag uppmanar verkligen inte till att du använder det. Rådfråga läkare istället!

Tapeworm

gratefuldead
2013-02-14, 11:51
Nej, jag tycker inte du ska utesluta aminosyror bara för den studien. Insulin på en frisk individ och en diabetiker som tillför det har inte exakt samma funktion. Jag är själv diabetiker men har inte använt mig av aminosyror.

Men som ett exempel, som det står i studien ger vassle dubbelt så högt insulinpåslag som vitt bröd (gäller friska individer med egen insulinproduktion). Men om jag tar mig själv, så behöver jag absolut inte ta lika mycket insulin till 10g vassle som till 10g kolhydrater. Men varför då, kan man fråga sig, om vassle ger högre insulinpåslag? Det verkar vara för att det fungerar annorlunda hos en frisk och för oss diabetiker som tillför insulinet.

Alltså, du kan säkert ta aminosyror utan större problem. När det är så liten mängd är det nog mycket insulin du behöver ta. Testa vetja, men var försiktig. Du ska inte behöva utesluta bra grejer bara för att du är diabetiker, inte allt i alla fall :)

Lycka till.

gratefuldead
2013-02-14, 11:52
Jag har en nära vän som har diabetes. Han är den i min bekantskapskrets som använder absolut mest tillskott. Säger absolut inte att det är ofarligt att göra det, tvärtom egentligen. Han använder t.ex. Aminosyror, pwo (craze, NO-xplode..) vassle, HMB, kreatin, en sjö med vitaminer/mineraler som zma etc etc.
Verkar inte vara någon större fara för honom än så länge. Men än en gång, jag uppmanar verkligen inte till att du använder det. Rådfråga läkare istället!

Tapeworm

Det går ju att ta allting så länge man anpassar sin medicin till det :) Även om det kan vara lite omständigt ibland. Men är man diabetiker och vill ta ett tillskott tycker jag inte att man ska skippa det bara för att det verkar krångligt för sjukdomen. Den ska inte hindra en :)

Tap3worm
2013-02-14, 12:03
Det går ju att ta allting så länge man anpassar sin medicin till det :) Även om det kan vara lite omständigt ibland. Men är man diabetiker och vill ta ett tillskott tycker jag inte att man ska skippa det bara för att det verkar krångligt för sjukdomen. Den ska inte hindra en :)

Det har du helt rätt i! Jag är inte så insatt i hur diabetes funkar. Vet bara att det på många produkter kan stå att de inte rekommenderas till diabetiker. Det jag skrev först menade väl lite på just att det inte verkar vara någon större fara däremot.
Jag personligen vill bara inte rekommendera personen i fråga att använda/inte använda en produkt då jag inte har så mycket koll. :-)

Tapeworm

Sverker
2013-02-14, 19:00
Inte upplevt något speciellt. Har tagit 10 gram EAA före träningen och det har gjort varken från eller till på blodsockret timmarna efter träningen.


Får jag spekulera har du istället omedvetet ökat intensiteten i träningen. Mer adrenalinpåslag som kan spöka lite, flera timmar efteråt.

blizzy
2013-02-15, 10:46
Tack för alla svar! :)

Jag har fått svar av kundtjänsten nu och dom sa att jag skulle testa ta en mindre dos ungefär 5gram! Jag ska testa de och jag återkommer med hur det går senare!

Förra gången tog jag 10g före och 10g efter som det stod på förpackningen!

HungryChicken
2013-02-16, 19:00
Har diabetes o kör med pump, drar i mig 10 gram eaa innan träningen. Har inte märkt några större blodsockerhöjningar dock.. Brukar ta typ 0.2 till en EAA- eller vassle-shake

j0akim
2013-02-21, 16:17
Även jag har diabetes och intar aminosyror. Vissa gånger kan sockret höjas, men det betyder antagligen på adrenalin, vad du åt innan träning osv, det är ju mycket som spelar in. Ibland kan jag börja passet på 10 och ha 18 när jag är klar, och då har jag inte tagit något innan träning som kan påverka sockret.

Testa några gånger, men ta inte mer insulin för just aminosyrorna.

Marcuslevin
2013-02-21, 17:18
Som grateful sade, jag har också diabetes och kan konstatera att mitt blodsocker inte påverkas särskilt mycket mer om jag dricker protein eller inte. DÄREMOT när jag var lite färskare och inte tänkte så långt körde jag på vitargo ett tag, jävlar va det sköt i höjden.

Aminosyror däremot har jag personligen inte märkt nåt av. Säker på att det inte är något annat som spökar?

blizzy
2013-02-22, 10:38
Som grateful sade, jag har också diabetes och kan konstatera att mitt blodsocker inte påverkas särskilt mycket mer om jag dricker protein eller inte. DÄREMOT när jag var lite färskare och inte tänkte så långt körde jag på vitargo ett tag, jävlar va det sköt i höjden.

Aminosyror däremot har jag personligen inte märkt nåt av. Säker på att det inte är något annat som spökar?

Jag vet inte riktigt de kan mycket väl vara adrenalinet för jag har fått sånna höjningar förut när jag spelar fotboll, men de va länge sedan nu!
Ja testade de igen för några dagar sedan då testade jag 5gram och då gick de bra, ingen speciell skillnad på blodsockret före eller efter träningen, så jag tror jag ska börja med 5g ett tag nu för att sedan höja till 10g!