handdator

Visa fullständig version : Styrka, löpning och viktminskning.


Tickis
2013-02-13, 19:49
Tjej, 18 år. Har nu tränat mer eller mindre aktivt sedan i höstas, med ett uppehåll under slutet av januari fram tills nu. Börjar känna att jag har tappat motivationen och behöver komma tillbaka till mina rutiner och fortsätta kämpa med vikten och jag startar därför denna journal för att lätt kunna hålla mig själv uppdaterad och förhoppningsvis få lite pushningar från andra där ute.

Startvikten låg på cirka 71 kilo i somras. Sedan december har jag gått från 68 kilo till dagens ca. 64 kilo. Var nere och vände på 63 kilo en kort stund i januari. Har inget fast viktmål, men vill desperat kunna komma i ett par jeans under storlek 30, helst 28. I dagsläget har jag 31, dock börjar dom sitta lite löst.

Tränar i dagsläget någon typ av styrketräning som jag kallar "titta vilka (luftmotstånds-)maskiner som är lediga och kör lite i dom." Försöker lära mig mer, problemet är mest att våga, vilket jag dock gjorde förra veckan då jag plockade upp några fria vikter och körde med. Tränar spinning 1 gång i veckan. Vill även komma igång med löpningen igen, orkar i dagsläget 3 kilometer på löpband, efter det är benen totalt spagetti. I maj springer jag VårRuset, så då SKA jag klara av att springa 5 kilometer.
Jag tänkte följa Couch to 5K-programmet för att fixa löpningen.

Mina mål är alltså:
*Våga mer på gymmet och bli mer kunnig på styrketräning.
*Springa 5 kilometer till i maj.
*Gå ner tillräckligt mycket i vikt för att komma i storlek 28 i jeans. (Eller ja, vikten i sig bryr jag mig inte om så länge fettet försvinner, muskler väger ju mer.)

Nu, gymmet!

Tickis
2013-02-13, 22:48
Wohoo! Glöm det jag sa om att jag klarar max 3 kilometer innan benen är spagetti, kämpade på och sprang 4 idag efter ett par kilometer på crosstrainer och diverse vikter i gymmet. Känns riktigt bra!