handdator

Visa fullständig version : Diet 3700kcal + Periodiskfasta


diezel
2013-02-13, 16:59
Ålder: 21
Vikt: 100kg
Längd: 193cm
Kroppsfett = Osäker, dock så är jag inte i närheten av bulkig, så hyffsad form ändå.

Mål= Gå ner till 90-95kg, tills jag känner mig nöjd. Ska bara ha en hyfsad form för sommaren detta år. (Slippa gömma sig i vassen) Har planer på att tävla, så efter sommaren blir det att växa, då känns det onödigt att satsa för mycket nu.

Dagligt intag:

400g protein 1600kcal
300g kolhydrater 1200kcal
100g fett 900kcal

tot: 3700kcal

Kommer fasta 24h i veckan. Dvs på vilo dagen. Efter avslutad fasta på kvällen kommer jag ta ett mål på 1500kcal.

Träning:
1h promenad varje dag + styrketräning 6ggr i veckan.

Mål 1: (Frukost)
50g protein
25g fett

Mål 2: (Lunch)
60g kolhydrater
60g protein
20g fett

Mål 3: (Mellanmål)
50g protein
10g fett

Mål 4: (Innan träning)
40g protein
85g kolhydrater

Mål 5: (Efter träning)
100g kolhydrater
80g protein
30g fett

Mål 6: (Kvällsfika)
60g protein
25g kolhydrater

Mål 7: (Innan sänggående)
60g protein
30g kolhydrater
15g fett

------------------------------------------------

Vad tycks?
Nån som har tips på mat/recept mm?

MvH

Vitlök
2013-02-13, 17:08
Känns lite väl strikt med bestämda mängder av allt under så pass många mål. Mitt tips till dig är att försöka göra det så enkelt för dig som möjligt när det kommer till kosten. Ät det du vill, när du vill. Anpassa mängden av varje enskilt livsmedel så att det i det stora hela (under en längre period än bara 1 dag) matchar dina behov.
Hur tränar du idag? Hur har du kommit fram till siffran 3700kcal? Varför så högt på proteinet? Varför så många mål mat? Hur länge har du tränat innan? Stats?

Jeml
2013-02-13, 17:20
ja det ser bra ut men ta bort en del protein och lägg till mer carbs istället tycker jag. Vad är din balans på?

Christoforos
2013-02-13, 17:24
Jag förstår inte riktigt vitsen skulle vara med att fasta en dag i veckan. Jag skulle istället bara äta mindre varje dag, slippa eländet, och gå ner likt väl. Att gå ner 5-10 kg går på nolltid med vilken schysst diet som helst med träning.

Det känns det som att 3700 kcal är riktigt mycket med tanke på att gå ner i vikt, vad har du räknat på för dagsförbrukning?

Sen så personligen så tycker jag du käkar för mycket protein, men det råder ju lite delade meningar om det. 150-200g om dagen skulle nog funka bra.

EDIT: Vitlök har också helt rätt om att göra det mindre komplicerat. Avancerade scheman och noggranna macroberäkningar brukar sällan göra sig bra i verkligheten.

diezel
2013-02-13, 17:30
Känns lite väl strikt med bestämda mängder av allt under så pass många mål. Mitt tips till dig är att försöka göra det så enkelt för dig som möjligt när det kommer till kosten. Ät det du vill, när du vill. Anpassa mängden av varje enskilt livsmedel så att det i det stora hela (under en längre period än bara 1 dag) matchar dina behov.
Hur tränar du idag? Hur har du kommit fram till siffran 3700kcal? Varför så högt på proteinet? Varför så många mål mat? Hur länge har du tränat innan? Stats?

Tycker det är skönt när det är strikt, så jag inte behöver oroa mig över att få i mig för mycket av nått eller för lite. 3700kcal är uträknat av en kille som håller på med kost&träning för BB.
Tränar 5 split + 1 dag vila sen upprepat.

Många mål mat, just för att jag ska slippa känna mig hungrig.
Tränat har jag väll gjort nått år.

Har väll inga speciella stats direkt,
Bänk körde jag för 1 år sen. Då klarade jag en etta på 130kg. Kör bara hantelpress nu ligger på 55kgs hantalar och kör 8x3. Inget maxat direkt.

Böj inga stats. Mark, körde jag nu för 1 vecka sen klarade en etta på 180kg. Dock hade jag inte kört mark på 5-6månader.

diezel
2013-02-13, 17:36
Jag förstår inte riktigt vitsen skulle vara med att fasta en dag i veckan. Jag skulle istället bara äta mindre varje dag, slippa eländet, och gå ner likt väl. Att gå ner 5-10 kg går på nolltid med vilken schysst diet som helst med träning.

Det känns det som att 3700 kcal är riktigt mycket med tanke på att gå ner i vikt, vad har du räknat på för dagsförbrukning?

Sen så personligen så tycker jag du käkar för mycket protein, men det råder ju lite delade meningar om det. 150-200g om dagen skulle nog funka bra.

EDIT: Vitlök har också helt rätt om att göra det mindre komplicerat. Avancerade scheman och noggranna macroberäkningar brukar sällan göra sig bra i verkligheten.


Funkar bra med 1 dygns fasta för mig, gör att jag får och orkar äta mer resten av dagarna. Riktigt skönt att ha 1 dag att inte behöva tänka på mat överhuvudtaget. Kör bara vatten och kaffe + vitaminer.

Dagsförbrukning: Ca. 500kcal cardio + 500kcal gym

Ligger på högt protein för att hålla kcal upp och slippa ligga på så mycket kolhydrater

Christoforos
2013-02-13, 17:43
"håller på med kost&träning för BB" kan ju betyda precis vad som helst, och med tanke på all felinformation som sprids i träningskretsar utan minsta vetenskapliga grund så blir jag automatiskt lite skeptisk. Och viktigare, så är ju BB = steroider vilket förändrar förutsättningarna markant på alla sätt och vis både kost och träningsmässigt.

I överlag så känns det verkligen som att schemat är överdrivet, både för mycket träning (4-5 dagar hade nog varit vettigare) och matmässigt (för mycket protein, och för mycket mat helt enkelt, 2500-3000 kcal ist). Men utifall du har "förutsättningarna" så kan det ju funka. :)

Sniggel
2013-02-13, 17:45
Många mål mat, just för att jag ska slippa känna mig hungrig.
Tränat har jag väll gjort nått år.


Är det något du själv iakttagit eller har du blivit tillsagd att man håller sig mätt enklare om man äter ofta?
Många tycker nämligen tvärtom och det finns kanske t om belägg för att färre mål kan hålla en mätt lättare.
Men det är såklart individuellt.

diezel
2013-02-13, 17:48
"håller på med kost&träning för BB" kan ju betyda precis vad som helst, och med tanke på all felinformation som sprids i träningskretsar utan minsta vetenskapliga grund så blir jag automatiskt lite skeptisk. Och viktigare, så är ju BB = steroider vilket förändrar förutsättningarna markant på alla sätt och vis både kost och träningsmässigt.

I överlag så känns det verkligen som att schemat är överdrivet, både för mycket träning (4-5 dagar hade nog varit vettigare) och matmässigt (för mycket protein, och för mycket mat helt enkelt, 2500-3000 kcal ist). Men utifall du har "förutsättningarna" så kan det ju funka. :)



Ja killen kan sin grej om jag säger så, ingen loj snubbe som tror sig veta en massa om jag säger så. Tänker inte hänga ut hans namn här baras för det.

Förutsättningarna finns, och jag kör stenhårt. Har planer på att tävla i BB. Men det jag är ute efter nu är bara en schysst strandform. Och ingen tävlingsform, då jag har mycke massa kvar innan jag är nöjd! :)

Jeml
2013-02-13, 18:16
jag tror det är för mkt kalorier för att du ska gå ner i vikt. proffsen deffar väl på runt 4000kcal? men går du ner på det intaget så är det bara o köra! du lär inte gå runt o vara vrålhungrig på det intaget.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Sheogorath
2013-02-13, 18:21
jag tror det är för mkt kalorier för att du ska gå ner i vikt. proffsen deffar väl på runt 4000kcal? men går du ner på det intaget så är det bara o köra! du lär inte gå runt o vara vrålhungrig på det intaget.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jag skulle vilja påstå att ganska snart så kommer det vara underskottet som avgör hungern, inte de faktiska kalorierna. T.o.m. så att någon med generös kaloribudget kanske väljer kaloritätare livsmedel och därför går hungrigare på givet underskott jämfört med den lilla flickan som väljer maximalt energisnåla livsmedel för att fylla buken. Ja, jag talar av egen erfarenhet. :D

diezel
2013-02-13, 18:22
jag tror det är för mkt kalorier för att du ska gå ner i vikt. proffsen deffar väl på runt 4000kcal? men går du ner på det intaget så är det bara o köra! du lär inte gå runt o vara vrålhungrig på det intaget.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Van att äta en hel del mer. Men jag har blivit mycket hårdare samt konturerna har börjat komma fram. Minskat 1 kilo än så länge!

Jeml
2013-02-13, 18:37
Jag skulle vilja påstå att ganska snart så kommer det vara underskottet som avgör hungern, inte de faktiska kalorierna. T.o.m. så att någon med generös kaloribudget kanske väljer kaloritätare livsmedel och därför går hungrigare på givet underskott jämfört med den lilla flickan som väljer maximalt energisnåla livsmedel för att fylla buken. Ja, jag talar av egen erfarenhet. :D

jo så är det nog men även om man är lika hungrig på samma underskott tror jsg helt säkert att det är psykiskt lättare för den som äter 3500kcal jämfört med den som äter 2000kcal.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

vicarious
2013-02-13, 20:16
Vad gör du om dagarna? 3700kcal lät mycket för att gå ned i vikt om du inte har ett rätt aktivt arbete.

Onödigt mycket protein tycker jag, 4g/kg. 2-3g/kg är mer lagom enligt mig.

RobinEH
2013-02-13, 20:43
Ligger på högt protein för att hålla kcal upp och slippa ligga på så mycket kolhydrater

Har du råd så. Men det du gör är att du betalar dyrt för kolhydrater. 4g istället för 2g protein/kg kroppsvikt kommer inte göra så mycket annat än att öka glukoneogenesen hos dig, för att inte tala om att din kropp lär få fullt upp med att göra sig av med aminosyrornas restprodukter.

begt
2013-02-13, 20:48
Har du råd så. Men det du gör är att du betalar dyrt för kolhydrater. 4g istället för 2g protein/kg kroppsvikt kommer inte göra så mycket annat än att öka glukoneogenesen hos dig, för att inte tala om att din kropp lär få fullt upp med att göra sig av med aminosyrornas restprodukter.

Knappast hälsosamt att ligga på 4 g/kg kv. Det blir som sagt överdrivet mycket restprodukter kroppen måste göra sig av med (+ ev. skadliga ämnen som frisätts under viktnedgången).