handdator

Visa fullständig version : komma igång?


chipsochcola
2013-02-13, 14:59
Jag väger 95 kilo och är 175cm lång, brukade vara vältränad förut (hockeyspelare) , hur ska jag gå tillväga för att komma ner i vikt effiktivt?

Funderade på att bara gymma på o se vad som händer, ska jag köra tills jag inte kan rubba armarna eller vart går gränsen? tänker på muskelfästen osv.

edit:
Tränar 2 gånger i veckan just nu

PureWhey
2013-02-13, 15:03
Kolla runt på forumet så svårt är det inte.

Pjotor
2013-02-13, 15:12
Ät mindre om du vill gå ner men inte gör det. Ät mer om du vill gå upp men inte gör det. Motionera regelbundet och ät balanserat* och nyttigt**, så blir du inte av med muskler i onödan.

* Enligt tallriksmodellen.
** Så lite socker som möjligt + en stor andel frukt och grönt.

LarsLasr
2013-02-13, 15:45
Om du vill bli starkare och få finare kropp på ett vettigt sätt är det viktiga inte att du kör på tills dina muskelfästen brister, utan att du fixar ett vettigt upplägg med 2-4 pass i veckan där du går igenom hela kroppen. Antingen helkropps pass, halvkroppspass eller mindre splittar bara du ser till öka i övningarna så att du hela tiden pressar musklerna till att lyfta mer och mer hela tiden.

Sedan se du till att få dom här passen gjorda varje vecka oavsett om du känner dig slö, vill sova eller har lite träningsvärk. Samtidigt som du håller koll på kosten, går du inte ner äter du för mycket.

Cogge
2013-02-13, 19:20
Jag gick ner 25kg för ungefär 1 år sedan under en period på 1 år och några månader. Jag tappade en hel del muskler dock.

Det viktigaste för mig var att ge magen en rutin. Till exempel att käka var tredje timme. Du behöver inte peta o väga om du inte vill det. Men alltid se till att du får i dig något för att stimulera förbränningen och bortse kroppens svälteffekt.

Om du inte är så fantasifull är Keso/tonfisk/kalkon o knäckebröd bra mellanmål. Kör 1dl ris/pasta lr 3 små potatisar på tallriken under de varma målen, ös på med grönsaker och det köttet du önskar. Skippa all skit som godis etc. Om du är sugen på läsk, kör cola light/zero (Vet är det är ditten o datten med det men men)

1 konditionspass 2 helkroppspass (gärna övningar för flera muskelgrupper som marklyft etc)

Inte världens bästa schema hehe men det är lite tips iaf. =)

(Har ingen direkt fakta på kroppens svältfunktion men kan bara tänka mig att det blir jobbigt att gå ner i vikt om man inte har någon rutin för kroppen)