handdator

Visa fullständig version : Schema för en som vill bli nyttigare?


godmorgon
2013-02-13, 13:23
Hejsan jag är väldigt ny till träning och liknande, det har aldrig varit något för mig. Men nu börjar jag känna att det troligtvis skulle vara bra för mig om jag började träna. Jag är smal och svag. Jag är även rädd att jag börjar få en ölmage, vilket inte är så roligt. Jag är väldigt ofta trött och jag är ganska säker på att det beror på att jag inte rör mig så mycket som jag borde.

Det jag vill är:

- Få bättre kondition
- Bli starkare (muskler såklart)
- Stärka min rygg/nacke (har problem med det pga. att jag sitter mycket)
- Få snyggare kropp (större armar, synligare magrutor)

Jag är 22 år, 180 cm och 65 kg.

Jag äter nyttigt och tänker oftast på vad det är jag äter, så det har jag ganska bra koll på. Jag vill inte börja träna på ett gym direkt. Jag vill mest bli mer nyttig och få in bra rutiner nu. Som t.ex. gå ut och jogga regelbundet, göra övningar hemma (armhävningar, situps, diverse andra övningar med hantlar t.ex.)

Så min anledning till tråden är att försöka få bra tips från någon här på Kolozzeum som vet vad dom pratar om! Någon som kanske kan hjälpa mig med ett träningsschema osv.

Är det någon vänlig själv här på Kolozzeum som kan hjälpa mig med ett träningsschema så skulle jag vara förevigt tacksam!

frekar3
2013-02-13, 14:10
Mitt tips är att börja på gym direkt, kommer garanterat få mer resultat av det.
Jag skulle personligen lagt upp träningen så simpelt som möjligt;

Måndag - Överkropp
Tisdag - Vila
Onsdag - Underkropp
Torsdag - Kondition
Fredag - Överkropp
Lördag, Söndag, Vila (ev. kondition någon av dagarna)

Veckan därefter rotera så att det blir

Måndag - Underkropp
Tisdag - Kondition
Onsdag - Överkropp
Torsdag - Vila
Fredag - Underkropp
Lördag & Söndag Vila (ev. kondition)

Jeml
2013-02-13, 14:12
gå till ett gym, tror inte du får så stora armar som du vill ha av att göra armhävningar.

du säger att du har bra koll på maten. utveckla.

godmorgon
2013-02-13, 17:03
Jag skrev det här inlägget lite hastigt. Det jag vill mest av allt är att bli hälsosammare.

Mitt tips är att börja på gym direkt, kommer garanterat få mer resultat av det.
Jag skulle personligen lagt upp träningen så simpelt som möjligt;

Måndag - Överkropp
Tisdag - Vila
Onsdag - Underkropp
Torsdag - Kondition
Fredag - Överkropp
Lördag, Söndag, Vila (ev. kondition någon av dagarna)

Veckan därefter rotera så att det blir

Måndag - Underkropp
Tisdag - Kondition
Onsdag - Överkropp
Torsdag - Vila
Fredag - Underkropp
Lördag & Söndag Vila (ev. kondition)

Jag vill inte gå till gym av diverse anledningar. Det är inte så viktigt att jag får resultatet snabbt. Jag vill mest börja leva nyttigare och få in en bra träningsrutin.
Tack för träningsschemat förresten, det ser bra ut. Ifall jag skulle använda det så skulle jag nog trycka in kondition på lördagen eller söndagen. Men ifall man skulle vilja utveckla det där schemat lite, finns det några speciella övningar man kan göra som är bra för t.ex. överkropp/underkropp? Bra för rygg osv.

gå till ett gym, tror inte du får så stora armar som du vill ha av att göra armhävningar.

du säger att du har bra koll på maten. utveckla.

Som sagt så skrev jag inlägget lite för hastigt. Jag vill inte ha stora armar, jag vill ha större däremot. Just nu så har jag pinnar till armar och vill fortfarande ha slanka armar, men bara lite mer kött och muskler på dom.

Jag studerade restaurang och jag kan mycket om mat, vad som är nyttigt osv. Tillräckligt utvecklat?

Jeml
2013-02-13, 17:05
Jag studerade restaurang och jag kan mycket om mat, vad som är nyttigt osv. Tillräckligt utvecklat?

nej.
hur äter man "nyttigt" en normal dag då? :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

tossefar
2013-02-13, 17:11
"Studerade restaurang"? Betyder det att du har gått på gymnasiet, och inget annat?

I all välmening så vet du troligtvis ingenting om vad "nyttigt" innebär. Acceptera direkt att du är ren nybörjare vad gäller träning och kost, så kommer du komma betydligt längre.

...och börja på gym. Ingen där bryr sig om vad du gör, dina förutsättningar eller hur ofta du tränar.

Adriantbh
2013-02-14, 18:27
Enligt mig så låter du som en perfekt kandidat för stronglifts 5x5 varvat med konditionsträning, speciellt i och med att du sade att du ville ha starkare rygg för att förebygga skador.

Men om du absolut inte vill gå på gym så läs googla runt och läs på om olika kroppsövningar man kan göra hemma, det finns folk som är rätt underfundiga, skateboardsquats t.ex. Var bara noga med att du tar passet halvseriöst ändå, värmer upp innan, kör uträknade set osv.

patrik747
2013-02-14, 18:38
Jag tycker absolut också att du ska börja direkt på ett gym. Skaffa ett månadskort, kvartalskort eller vad som helst.
Börja sen lugnt, kör många reps och inte så tungt till en början (finns många här som kan detta bättre än jag ska tilläggas).
Börja inte med att lasta på vikt som en galning, ta det väldigt piano i början som sagt.
Läs på om kost/träning, prata med folk på gymmet och var ödmjuk. Jag tror din motivation snabbt kommer svika om du bara tänkt träna hemma, då resultaten förmodligen uteblir eller blir knappt märkbara.
Det är mina små tips i alla fall :)


Edit; stavfel

patrik747
2013-02-14, 18:42
Som någon skrev ovanför så kan stronglifts 5x5 vara bra. Men jag tycker absolut inte att du ska börja med 5x5 om du är ovan att träna, då 5x5 betyder ganska stor belastning, är man då nybörjare så tycker jag att man kan vänta med det.
Jag kan tycka att du börjar lugnt första 4-8 veckorna hel/halv-kroppspass, sen kanske man kan kolla på uppdelade träningsscheman och stronglifts.
Finns säkert många här som kan mer än jag, men sådär tänker jag i alla fall *flex*

z_bumbi
2013-02-14, 18:55
För kroppsviktsövningar vet jag ingen som gjort något färdigt nybörjarprogram men

Styrka
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

och

kondition (inlägg två och framåt).
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=37062&highlight=fartlek

Adriantbh
2013-02-14, 19:25
Som någon skrev ovanför så kan stronglifts 5x5 vara bra. Men jag tycker absolut inte att du ska börja med 5x5 om du är ovan att träna, då 5x5 betyder ganska stor belastning, är man då nybörjare så tycker jag att man kan vänta med det.
Jag kan tycka att du börjar lugnt första 4-8 veckorna hel/halv-kroppspass, sen kanske man kan kolla på uppdelade träningsscheman och stronglifts.
Finns säkert många här som kan mer än jag, men sådär tänker jag i alla fall *flex*

Jag har själv aldrig kört 5x5 men jag har läst om det och om jag förstått det rätt så är poängen där att långsamt bygga sig upp i vikt med stort fokus på bra form. (om man ser till att den stämmer så är det ju bara att ta så mycket vikt man orkar)

Wzup2u
2013-02-14, 20:05
satsa på styrka och skiti kondition
hmm inte gym..hmm lyft lastbilsdäck ut i skogen och lyft stockar eller kör amy rundor varje dag. armyrynda är ett joggingpass där du stannar emellanåt och tex hoppas upp på en gren gör chins, armhävningar lyfter stockar m.m go soldierrrr

MrPowa
2013-02-14, 20:12
Självklart så ska du träna hemma om det är de du vill.
Kolla in videos som barbrothers, barstarzz och Madbarz för tips och idéer den sista har egen hem sida med olika rutiner som du kan träna på, finns i olika nivåer beroende på hur stark man är.

Adriantbh
2013-02-15, 18:15
Självklart så ska du träna hemma om det är de du vill.
Kolla in videos som barbrothers, barstarzz och Madbarz för tips och idéer den sista har egen hem sida med olika rutiner som du kan träna på, finns i olika nivåer beroende på hur stark man är.

Mest konstruktiva inlägget hittills tror jag.

mikaelj
2013-02-15, 18:24
Som sagt så skrev jag inlägget lite för hastigt. Jag vill inte ha stora armar, jag vill ha större däremot. Just nu så har jag pinnar till armar och vill fortfarande ha slanka armar, men bara lite mer kött och muskler på dom.

Jag studerade restaurang och jag kan mycket om mat, vad som är nyttigt osv. Tillräckligt utvecklat?

Ät mycket kött och grönsaker. Du måste öka i kroppsvikt för att kunna få mer muskelmassa.

Westan
2013-02-15, 18:54
Mitt tips, gå till ett gym och be om hjälp från folk som ser ut som de kan. Förstår inte hur man inte kan vilja få ut mesta möjliga av just styrketräningen.