handdator

Visa fullständig version : Scapular dyskinesi


Loke
2013-02-13, 10:56
Hejsan, det sägs att jag lider av den där åkomman i trådtiteln i vänstra skulderbladet. Jag känner av det på så vis att jag får ont i nyckelbenet när jag pressar och egentligen i många andra situationer. Det märks att vänstra nyckelbenet rör sig aldeles för mycket. Jag är även väldigt öm i vänstra armhålans baksida, det är inget jag känner när jag tränar, men trycker jag där så är det mycket känsligt. Teres major, minor, jag vet inte? Känns inte som latissimus iaf, borde kännas i större område då tycker jag.

Det är andra vändan också, hade samma problem för ett år sedan, och det löste sig utan att jag riktigt fick grepp om hur jag skulle hantera det. Förslagen jag fått från vården är inte dåliga, men ärligt talat är de lite luddiga och jag har faktiskt lite svårt att ta dem på fullt allvar.

Det jag blivit rådd till är att:

1) Träna nedre trapezius. Det är inget fel på min ryggstyrka i stort, och jag har tränat mer rygg än pressar i mina dar. Dessutom har jag tränat väldigt mycket chins, speciellt det sista året, och den ska väl ta på nedre trapesius? Det jag gör nu dock är Y-rörelsen liggandes på mage på lutande bänk, dvs start med armarna pekandes ner/fram och slut med armarna i samma position som ett utlåst ryck. Det tar på nedre trapezius, men jag tycker faktiskt inte vänstersidan är så värst mycket svagare än höger.

2) Stretcha ryggen genom att ta tag i höger fot med vänster arm och räta ut benet. Detta är en intressant stretch, men jag tycker faktiskt jag har mycket bra rörlighet på det här viset i vänstersidan. Det är faktiskt så jag tycker den här stretchen är obehaglig för att vänsteraxeln kommer så väldigt långt framåt. Jag tror dessutom det är rhomboideus som är målet med stretchen, men det tar enbart i latsen. Jag kanske gör den fel, jag kanske ska försöka hålla tillbaka axeln (nyckelbenet) mer? Det känns faktiskt som detta bara gör saken värre.


Så min fråga är nu, finns det andra saker jag borde göra? Jag har testat lite utåt/inåtrotationer för teresmusklerna (pga ovanstående ömhet), och visst märks det att vänstern är dålig, men är det en konsekvens av allmänt dåligt skulderblad eller är det orsaken? Jag har även testat lite serratusträning (i pressmaskin, med hantlar och i form av armhävningsutlåsningar), men tycker mig inte riktigt få kontakt, känner inget speciellt i serratus. Tecken på att serratus duger eller att jag är dålig? Ingen skillnad i höger/vänster iaf.