handdator

Visa fullständig version : Tips på "deff"


definition
2004-02-18, 09:40
Hejsan.

Jag hade först tänkt att skita i att "deffa" , gå på mindre diet osv. Men märkt att jag inte "hinner" fixa det till sommaren.

För dom som vill säga, skit i denna sommaren, och fixa deff till nästa. Jag vill vara smal till denna sommaren, då jag är trött på att vara ´överviktig på sommrarna. Lider av lite dåligt självförtroende så visar mig inte mycket på sommrarna på stranden. Inte badat på 2 sommrar nu med kompisarna..

Först:
Längd: 173
Vikt: 81kg
Ålder:19 1/2
Midjemått:101cm(usch)

Jag har tänkt ut och gå, springa 4-5 dagar/veckan.
Göra situps,pushups varje kväll innan läggdags..


Frågan är maten, vad är bäst "deff" mat?
Och hur ska man äta, ingen mat efter kl 19.00?
Dumpa kolhydrater?
Gärna tips på mat.

Ska ta bort mackor helt.
Inte dricka drycker osv med socker i.
Inget godis.

//Mvh

King Grub
2004-02-18, 09:40
Här kan du få en länk både till ett ställe där du kan räkna ut din energiförbrukning (trots att du inte är överentusiastisk över det kan det vara bra att veta på ett ungefär) och en lista med bra mat som passar under både bulk och deff, plus att du ger mig chansen att klistra in den här texten igen:

http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html

För att gå ner i vikt måste du ligga på energi(kalori)underskott. Ett underskott på cirka 500 kcal per dag ger en viktminskning på ungefär 0.5 kilo per vecka, en optimal nedgångstakt. Om du räknar du din energiförbrukning i länken ovan drar du helt enkelt bort 500 kcal från den summan. Genom att äta rätt sorts mat och träna styrketräning under tiden ser du till att allra största delen av den viktnedgången består av kroppsfett, inte muskler. Korta, intensiva intervallpass är också att rekommendera, och höjer din förbränning rejält.

Dela upp ditt matintag på fler mål. 5 eller 6 mindre mål per dag.

Ät långsamma kolhydrater och protein till varje mål.

Långsamma kolhydrater har ett GI på 70 eller lägre. Här är en tabell:

http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=302

Bra kolhydratkällor: pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Branflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser.

Bra proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, mm.

Välj minst en kolhydratkälla och en proteinkälla till varje mål, 5 eller 6 gånger om dagen. Till det bra fett som raps-, oliv-, eller linfröolja, eller fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax om du valt den proteinkällan. Komplettera med grönsaker och frukt. Ingen speciell mat är bättre vid en viss tidpunkt på dagen, utan det är en smaksak. Gröt passar lika bra till lunch som till frukost, tex, och pasta lika bra till frukost som middag, om man nu känner för makaroner när man vaknar.

Undantaget är efter träningspassen. Då tar du en proteindrink och snabba kolhydrater, dvs cornflakes, vitt bröd, skumgodis, potatismos, russin, mm. Proteindrinkar baserade på vassle är ett bra val här, och ett ekonomiskt också!

Efter träningen behöver du alltid kolhydrater, då snabba, för återhämtning och glykogeninlagring. Då väljer du alltså ett högt GI i stället, enda gången på dagen. Plus protein till det. Målen därefter kan du snåla in på kolhydratintaget och basera målet innan du hoppar ner i sängen på protein och fett. Huvudsaken om du vill gå ner är dock att du ligger på kaloriminus, inte att du stryper kolhydraterna helt. Vill du däremot bygga muskler är det nästan ett måste att ligga på kaloriplus. Alltså går de båda sakerna inte ihop speciellt bra, utan man får prioritera

definition
2004-02-18, 09:46
Tackar gör infon och länken.
Mvh.

En lustig fråga, bara nyfiken.

Kan man göra någon form av Gröt diet? ;=)
Innehåller ju iprincip inga kcal alls.
Äta gröt 4-5 ggr/dag så hamnar man ju inte på mer än 600-800kcal :)

Borde man inte rasa i vikt då?, Dock får man ju inte i sig protein,fett.

BAra en lustig tanke som någon kanske har tom provat? :cool:

King Grub
2004-02-18, 10:00
Originally posted by definition
Tackar gör infon och länken.
Mvh.

En lustig fråga, bara nyfiken.

Kan man göra någon form av Gröt diet? ;=)
Innehåller ju iprincip inga kcal alls.
Äta gröt 4-5 ggr/dag så hamnar man ju inte på mer än 600-800kcal :)

Borde man inte rasa i vikt då?, Dock får man ju inte i sig protein,fett.

BAra en lustig tanke som någon kanske har tom provat? :cool:

Var har du för grötportioner som inte ger mer än 150 kcal per tallrik?

Havregryn innehåller 340 kcal per 100 gram.

Visst rasar du i vikt på en sådan VLC-diet. Det kommer inte att vara mestadels fett, dock, utan muskelmassa, samtidigt som du förstör din förbränning och riskerar allehanda brister.

Du kan inte leva på ett livsmedel, hur nyttigt det än är.

Däremot kan du basera fler än ett mål om dagen på gröt, om du nu känner för det.

Men du kan inte bara äta gröt.

Och vill du blir hårt, inte skelettmager, får du allt peta i dig mer energi än så.

stocktown
2004-02-18, 12:58
testa robinsson dieten! (ät väldigt lite) har ju sett att det funkar på tv. samt att dom har förbränt fett också....

definition
2004-02-18, 13:11
Originally posted by King Grub


Var har du för grötportioner som inte ger mer än 150 kcal per tallrik?

Havregryn innehåller 340 kcal per 100 gram.

Visst rasar du i vikt på en sådan VLC-diet. Det kommer inte att vara mestadels fett, dock, utan muskelmassa, samtidigt som du förstör din förbränning och riskerar allehanda brister.

Du kan inte leva på ett livsmedel, hur nyttigt det än är.

Däremot kan du basera fler än ett mål om dagen på gröt, om du nu känner för det.

Men du kan inte bara äta gröt.

Och vill du blir hårt, inte skelettmager, får du allt peta i dig mer energi än så.

Det med gröten var inte så seriöst. VIlle bara veta :)

Hmm
Jag valde Havregrynsgröt Kokt 1 portion 150g
0.5dl lätt mjök i hälsovakten.

Fel gröttyp?
Jag tar en dl gröt.

King Grub
2004-02-18, 13:19
Originally posted by definition


Det med gröten var inte så seriöst. VIlle bara veta :)

Hmm
Jag valde Havregrynsgröt Kokt 1 portion 150g
0.5dl lätt mjök i hälsovakten.

Fel gröttyp?
Jag tar en dl gröt.

Havregryn är alldeles utmärkt. Men den måltiden som helhet är på tok för liten. Antingen får du utöka mängden gryn eller äta några grovmackor vid sidan. Och någon ren proteinkälla!!! Dina huvudmål bör inte ligga på under 500 kcal tycker jag.

definition
2004-02-19, 08:58
Ok.
Ska göra det.

Tackar.

anteD
2004-02-19, 16:37
Har lite frågor (har hur många som helst, men nöjer med mig följande just nu)

Har börjat att kämpa med min kost men än så länge är väl resultatet tvivelaktigt. Har stått stilla på samma vikt i ett par veckor trots träning.

Här läser jag att man skall basera varje mål på långsama kalorier (GI 70 el lägre) och proteiner. Visst, inga problem till frukost, lunch och middag. Men hur skall man göra med mellanmålen?
Jag har käkat frukt hittils, men det ger ju få proteiner det. Bör man t.ex. lägga till en macka med skinka eller ägg?

Hur mycket snabba kalorier och proteiner skall man trycka i sig efter träningen? Räcker det med ett par tabletter dextrosol och ett ägg eller skall man trycka i sig mer?

Hur väl fungerar viktväktarnas points? Kan man gå efter det?

King Grub
2004-02-19, 17:03
Här läser jag att man skall basera varje mål på långsama kalorier (GI 70 el lägre) och proteiner. Visst, inga problem till frukost, lunch och middag. Men hur skall man göra med mellanmålen?
Jag har käkat frukt hittils, men det ger ju få proteiner det. Bör man t.ex. lägga till en macka med skinka eller ägg?

Ja, det bör du. Frukt är ingen komplett måltid. Det bästa mellanmålet är detsamma som du äter till lunch, frukost eller middag, fast i mindre portioner. Spara rester?

Hur mycket snabba kalorier och proteiner skall man trycka i sig efter träningen? Räcker det med ett par tabletter dextrosol och ett ägg eller skall man trycka i sig mer?

Protein: 0.5 till 1 gram per kilo kroppsvikt. Helst i form av proteindrink (vassle).

Kolhydrater: 0.8-1.2 gram per kilo kroppsvikt.

Hur väl fungerar viktväktarnas points? Kan man gå efter det?

Personligen anser jag systemet vara mer eller mindre värdelöst för en tränande individ. Energi är energi, oavsett vad den kommer ifrån, enligt det.