handdator

Visa fullständig version : hantelpress & militärpress


jim
2004-02-18, 03:53
hej! jag har en fråga om dessa två övningar! hantelpress i axelsyfte då...

sträck är ju logiskt sett med raka armar.. men var är bottenläget bäst? jag har oftast kört stången/hantlarna i botten så de (nästan) nuddar vid nacken/axlarna men har på senare tid funderat på om övningen blir effektivare om man stannar upp en liten bit innan dess! känns som det överbelastar deltoids mer!

jag menar då ett mellanläge mellan "bottenläget" och ett läge där överarmarna ligger i linje... hoppas ni förstår vad jag menar..:em:

Assazel
2004-02-18, 08:12
Originally posted by jim
hej! jag har en fråga om dessa två övningar! hantelpress i axelsyfte då...

sträck är ju logiskt sett med raka armar.. men var är bottenläget bäst? jag har oftast kört stången/hantlarna i botten så de (nästan) nuddar vid nacken/axlarna men har på senare tid funderat på om övningen blir effektivare om man stannar upp en liten bit innan dess! känns som det överbelastar deltoids mer!

jag menar då ett mellanläge mellan "bottenläget" och ett läge där överarmarna ligger i linje... hoppas ni förstår vad jag menar..:em:

Ingen som svarat, jag gör ett försök!

Personligen förespråkar jag hela muskelbanan. Det du kan göra är ju att köra hela rörelsen med vikt så du klarar tex 8-10 reps och sen kanske ta en tyngre vikt för att köra den något ofullständiga banan. Men tänk på att kör du inte hela rörelsen så tränar du bara muskeln där den är som starkast. Och sen börjar symmetrin att diffa.

Shadow Warrior
2004-02-18, 10:08
Originally posted by jim
hej! jag har en fråga om dessa två övningar! hantelpress i axelsyfte då...

sträck är ju logiskt sett med raka armar.. men var är bottenläget bäst? jag har oftast kört stången/hantlarna i botten så de (nästan) nuddar vid nacken/axlarna men har på senare tid funderat på om övningen blir effektivare om man stannar upp en liten bit innan dess! känns som det överbelastar deltoids mer!

jag menar då ett mellanläge mellan "bottenläget" och ett läge där överarmarna ligger i linje... hoppas ni förstår vad jag menar..:em:

Jag skulle nog säga att hantelpressen tar hårdast på axlarna i hela range of motion just därför att det är svårare och stabilisera hanntlarna och ROM blir längre än om man kör med stång. Man ska dock undvika att träna med ryggstöd helt enligt min mening.
Att korta av ROM är bara något man bör göra om man vill träna upp styrkan i ett visst rörelse omfång.

/Sahdow Warrior

jim
2004-02-18, 16:14
Originally posted by Assazel


Ingen som svarat, jag gör ett försök!

Personligen förespråkar jag hela muskelbanan. Det du kan göra är ju att köra hela rörelsen med vikt så du klarar tex 8-10 reps och sen kanske ta en tyngre vikt för att köra den något ofullständiga banan. Men tänk på att kör du inte hela rörelsen så tränar du bara muskeln där den är som starkast. Och sen börjar symmetrin att diffa.



aa.. saken är att det blir jobbigare med kortare rörelse.. för i full ROM blir det ett "viloläge" i bottenläget... stannar du en bit innan kämpar axlarna något sjukt....

jag har upplevt att (särkskilt i hantelpress) i bottenläget så lyfter jag mer med traps än med deltoids.. och svankar ganska rejält! efter en "ofullständig ROM" känns det mycket mer i deltoids...

vad tror ni?

Shadow Warrior
2004-02-18, 16:20
Originally posted by jim




aa.. saken är att det blir jobbigare med kortare rörelse.. för i full ROM blir det ett "viloläge" i bottenläget... stannar du en bit innan kämpar axlarna något sjukt....

jag har upplevt att (särkskilt i hantelpress) i bottenläget så lyfter jag mer med traps än med deltoids.. och svankar ganska rejält! efter en "ofullständig ROM" känns det mycket mer i deltoids...

vad tror ni?

Jasså? jag tycker botten läget är rätt jobbigt, bara man inte stannar upp i detta läge så...

Pressar du bara från öron höjd till utlåsning så lurar du dej själv eftersom triceps och traps gör störrre delen utav jobbet i det övre läget. Använd alltid FROM såvida du inte tränar för att specifikt öka styrka i en viss del.

/Shadow Warrior