handdator

Visa fullständig version : Muskelbyggning?!


Dodel
2013-02-12, 21:02
Enligt Max-Ot så ska man stimulera musklerna att växa genom att köra 4-6 reps och enligt många andra så ska man köra många reps för att bygga och vilket tränings program ska man då lita på? få elr många reps?

Max-Ot säger att genom att köra tunga sets så stimulerar man tillväxt och dom säger att många repetitioner ger uthållighet och inte lika snabb muskelökning.

Philley
2013-02-12, 21:10
De flesta har väl utvecklats bäst visuellt på repsintervaller mella 8-12 medans vissa på 4-6.
Så är nog ganska individuellt. Hade jag varit du hade jag testa mig fram och sett vad som känns bäst.

Dodel
2013-02-12, 21:15
Okey jag har kört nu ett tag på många reps ungefär 8-12/14 men har inte märkt så mycket snarare att jag har stannat av lite eller blivit lite mindre körde förut på nästan 8 reps på allting och ganska tungt.
tappat 1 cm runt armen.. vill göra något åt saken! :(

Carnes
2013-02-12, 21:18
Rent spontant vill jag påstå att 8-12 är effektivare för volym, men 4-6 är inte dåligt det heller. Sen så är inte muskelbyggning tillräckligt lätt för att peka ett finger på en viss repsintervall, fler faktorer spelar in.

Dodel
2013-02-12, 21:21
Så en kombination av 4-6 reps och 8-12 är då det som gäller?

Cogge
2013-02-12, 21:21
Okey jag har kört nu ett tag på många reps ungefär 8-12/14 men har inte märkt så mycket snarare att jag har stannat av lite eller blivit lite mindre körde förut på nästan 8 reps på allting och ganska tungt.
tappat 1 cm runt armen.. vill göra något åt saken! :(

Mannen jag har hört och kört exakt på det du säger. Däremot sägs det annorlunda här på forumet.

Jag kan väl tänka mig att mera defenitioner tillkommer om du kör på högre reps istället för att du växer och blir stor på lågrep.
(Detta är bara ett antagande inget jag har någon fakta på =P)

Kischen
2013-02-12, 21:23
Okey jag har kört nu ett tag på många reps ungefär 8-12/14 men har inte märkt så mycket snarare att jag har stannat av lite eller blivit lite mindre körde förut på nästan 8 reps på allting och ganska tungt.
tappat 1 cm runt armen.. vill göra något åt saken! :(

Och din vikt är samma som innan?

Dodel
2013-02-12, 21:30
Och din vikt är samma som innan?

Jo väger samma som då det är inte så att jag tappat fett eller så! :)

Cogge
2013-02-12, 21:55
Jo väger samma som då det är inte så att jag tappat fett eller så! :)

Det är inte så att muskeln håller på att återhämta sig? Eller när mätte du efter ditt bicepspass?

Kischen
2013-02-12, 22:02
Man tappar inte 1 centimeter muskler runt armen bara sådär.

PureWhey
2013-02-12, 22:48
https://sites.google.com/site/piratejon/ripptoe_rep_chart.GIF

Dodel
2013-02-13, 16:21
Det är inte så att muskeln håller på att återhämta sig? Eller när mätte du efter ditt bicepspass?

Mäter alltid utan pump alltså på en helg eller liknande det gick inte bara sådär, tränade varje muskelgrupp en gång i veckan i cirka 1-1,5 månader och efter det så hade jag tappat.. nu är jag tillbaka på mitt gamla schema

Måndag: biceps/rygg
Tisdag: triceps/bröst
Onsdag: ben/mage
Torsdag: biceps/rygg
Fredag: triceps/bröst

Klämmer in axlar ibland på lördagar men anser att dom får rejält med stryk i både rodd och diverse rygg/bröst övningar!

Fordon
2013-02-13, 17:53
Enligt Max-Ot så ska man stimulera musklerna att växa genom att köra 4-6 reps och enligt många andra så ska man köra många reps för att bygga och vilket tränings program ska man då lita på? få elr många reps?

Max-Ot säger att genom att köra tunga sets så stimulerar man tillväxt och dom säger att många repetitioner ger uthållighet och inte lika snabb muskelökning.

Utöver repsantal så har du även frekvens, utförande, grad av utmattning och återhämtning som kommer spela större roll än ifall du diffar på ett par reps 1-2ggr/veckan.