handdator

Visa fullständig version : Hantelpress Vs Bänkpress


Cogge
2013-02-12, 19:55
Ärligt. Jag har inte tränat bänkpress över huvudtaget sen jag började styrketräna. Jag har alltid fått för mig att hantelpress är vassare för att det kräver "mer" balans och att man inte kan "hjälpa till" med den starkare armen vilket man kan i bänkpress.

Alltså är jag helt ute och cyklar och båda väger lika starkt i styrkesyfte eller är bänkpressen till och med vassare?

Om ni kunde formulera erat svar hade det varit guld!

Fugly
2013-02-12, 19:58
Är minimala skillnader, kör den du gillar. Negativa med hantlar är att det kan vara svårare att balansera högre vikter samt svårt att få upp vikter som du egentligen kan köra på. Anledningen folk är "på" bänkpress och inte hantelpress är för att det inte finns några tävlingar inom hantelpressar.

Cogge
2013-02-12, 20:10
Är minimala skillnader, kör den du gillar. Negativa med hantlar är att det kan vara svårare att balansera högre vikter samt svårt att få upp vikter som du egentligen kan köra på. Anledningen folk är "på" bänkpress och inte hantelpress är för att det inte finns några tävlingar inom hantelpressar.

Då är jag med. Jag har liksom inte kört bänk alls i mitt liv, mer eller mindre. Är själva tekniken väldigt annorlunda. Låt säga att jag använder mig av 30kg hantlar borde jag då ligga på ungefär 60kg tot på bänk?

capcom
2013-02-12, 20:14
Jag kör heller aldrig bänkpress. Men det är för att jag alltid gymmar själv i vad som kan ses som ett källargym och nojjar över att ha en stång över mig. Aldrig något folk där så fastnar man under stången kan man nog i värsta fall få ligga några dagar innan man får hjälp :d

Ballt
2013-02-12, 20:15
Då är jag med. Jag har liksom inte kört bänk alls i mitt liv, mer eller mindre. Är själva tekniken väldigt annorlunda. Låt säga att jag använder mig av 30kg hantlar borde jag då ligga på ungefär 60kg tot på bänk?

det är lite olika, jag tex bänkar 1 x 100 men gör kanske en 3 x 35 i hantelpress med full rom

Brainlund
2013-02-12, 20:15
Jag tror att man generellt kan köra tyngre i bänk än med hantlar....jag maxar på 125kg i bänken och typ 50kgs hantlar.....kört båda övningar ganska lika mycket

frozzon
2013-02-12, 20:16
det gör för jävla ont att faila bänkpress själv, hantelpress not so much. bänk är dock lite roligare :D

Yodah
2013-02-12, 20:17
Kör både och? :) Börja med bänkpress och kör hantelpress efteråt!

Snömannen
2013-02-12, 20:26
Då är jag med. Jag har liksom inte kört bänk alls i mitt liv, mer eller mindre. Är själva tekniken väldigt annorlunda. Låt säga att jag använder mig av 30kg hantlar borde jag då ligga på ungefär 60kg tot på bänk?

Skulle tippa på att du ligger högre än 60 i bänk. När jag jämförde för ett tag sen tog jag 24 i hantelpress och 60 i bänk (arbetsvikt). Bytte nyligen själv från hantlar till bänk, men är nog på g att återgå till hantlar igen. Sen jag bytte har jag tappat progressionen totalt. Det gör ont, känns psykiskt påfrestande och är inget roligt alls.

Med hantlar hade jag en bra utveckling, vågade lasta på ordentligt och kunde ta ut rörelsen ordentligt. Bänken har definitivt sina fördelar, detta är bara min åsikt, baserad på egna erfarenheter och troligen även en kass bänkteknik.

Victuhh
2013-02-12, 20:32
Jag får mest tryck i bröst av riktigt fina hantelpressar iallafall, jag har 100 som 1RM i bänk men pressar oftast inte tyngre med hantlarna än 28or..

Cogge
2013-02-12, 20:33
det gör för jävla ont att faila bänkpress själv, hantelpress not so much. bänk är dock lite roligare :D

Ja precis. Sen har jag kört den där låtsasbänkpressen med stödgrejer men det känns som den inte går att gemföra med riktig bänk. Dock enda alternativet iom att jag kör solo.

(Jag vet att man borde kunna hantera de lägre vikterna ifall man skulle faila men fan asså, lite mesig är man)

Cogge
2013-02-12, 20:35
Jag får mest tryck i bröst av riktigt fina hantelpressar iallafall, jag har 100 som 1RM i bänk men pressar oftast inte tyngre med hantlarna än 28or..

Så om jag tar 30:or i hantlar borde jag kunna lika snarlikt? Eller är det sjuk skillnad i utförande?

Cogge
2013-02-12, 20:35
Kör både och? :) Börja med bänkpress och kör hantelpress efteråt!

Ingen dum idé krama i bänk mjölka i hantlar :D

Victuhh
2013-02-12, 20:38
Så om jag tar 30:or i hantlar borde jag kunna lika snarlikt? Eller är det sjuk skillnad i utförande?

hur menar du nu? :d

Past0rn
2013-02-12, 20:42
Fördelen med bänk är att du kan köra på lite tyngre vikter, blir lite mer stabilt med stång. Personligen tycker jag hantlar är lite skonsammare mot mina axlar och väljer hantlar av den anledningen. Dessutom blir rörelsen längre med hantelpress eftersom du går högre, känns som bröstmuskeln för jobba lite mer.

nissepelle
2013-02-12, 20:49
Första gången du kör bänkpress ska du inte räkna med att klara 60kg. Det finns ju faktiskt något som heter teknik och vana. Börja med bara stången och öka sedan till 30kg, sedan 40kg och därefter lägg på 5kg efter att du klarat en 5a på en viktnivå.

Jag tar nästan lika mycket i hantelpress som i bänkpress. 35kg x 8 i hantelpress och 75kg x 8 i bänkpress. Men de flesta som tar 35kg i hantelpress ligger nog på i alla fall 85-95kg x 8 i bänken.

Cogge
2013-02-12, 21:12
hur menar du nu? :d

Jag måste ha kommenterat fel inlägg =P Sry

Men vad skulle ni säga gemförelsevis om vanlig bänk och bänk med stöd? Kan jag lika gärna köra bänk med stöd eller ger inte det lika mycket?

Cogge
2013-02-12, 21:14
Första gången du kör bänkpress ska du inte räkna med att klara 60kg. Det finns ju faktiskt något som heter teknik och vana. Börja med bara stången och öka sedan till 30kg, sedan 40kg och därefter lägg på 5kg efter att du klarat en 5a på en viktnivå.

Jag tar nästan lika mycket i hantelpress som i bänkpress. 35kg x 8 i hantelpress och 75kg x 8 i bänkpress. Men de flesta som tar 35kg i hantelpress ligger nog på i alla fall 85-95kg x 8 i bänken.

Grymt. Det låter som en vettig planering :)

speedy83
2013-02-12, 21:23
Förstår inte riktigt er som är rädda för att köra bänk. Nu kör inte jag med några större vikter men tränar väl med en 60 kg och kör alltid själv och har aldrig varit rädd för det. Känns som att man måste lassa på ordentligt mycket mer än man klarar för något farligt skulle hända.

difaren
2013-02-12, 21:28
Jag får 100gånger bättre tryck och kontakt i hantelpress! Skönast så! :)

Lachrillo
2013-02-12, 21:35
Blir mer kontrollerad och ordentlig när jag kör bänk därför förlitar jag mig på det helt. Vill bygga symmetriskt mellan höger och vänster och det hjälper stången mig med

Maxxat 60 i bänk och 24kg per hantel i hantelpress

Hydlee
2013-02-12, 21:40
Jag måste ha kommenterat fel inlägg =P Sry

Men vad skulle ni säga gemförelsevis om vanlig bänk och bänk med stöd? Kan jag lika gärna köra bänk med stöd eller ger inte det lika mycket?

Menar du i smithen?

Tycker inte man får en naturlig rörelse i den. När du kör bänkpress så går banan oftast inte rakt upp/ner, utan lite snett ner mot nedre bröstet och sen snett upp igen.

Sen kan smith-bänk vara direkt farligt om man fastnar under den utan passning.

Cogge
2013-02-12, 21:58
Menar du i smithen?

Tycker inte man får en naturlig rörelse i den. När du kör bänkpress så går banan oftast inte rakt upp/ner, utan lite snett ner mot nedre bröstet och sen snett upp igen.

Sen kan smith-bänk vara direkt farligt om man fastnar under den utan passning.

Ja smithen menar jag. Har aldrig tänkte på att man kan fastna.

Det blir bänk med succesiv stegring. Kommer inte försöka ge mig på någon monstervikt själv iaf + att jag nog inte är så stark så vikterna skulle krossa mig :D

difaren
2013-02-12, 22:09
Blir det inte så när det gäller i alla stångövningar så är det alltid den starkare sidan som tar i lite extra. Så hantelpress ger bröstena exakt lika mycket träning?

Cogge
2013-02-12, 22:11
Blir det inte så när det gäller i alla stångövningar så är det alltid den starkare sidan som tar i lite extra. Så hantelpress ger bröstena exakt lika mycket träning?

Det va typ det jag tänkte från början. Frågan är bara om det är brösten som får olika mycket tränings med stång eller om det är armarna

Xtronal
2013-02-12, 22:20
Max 4 RM bänk; 87.5 just nu...
Max 4 RM hantelpress (full rom, plan)= 45 kg's hantlarna


1 RM bänk= 100 kg.

Riddle
2013-02-12, 22:29
Tar bänkpress alla dagar i veckan! Sen förstår jag inte hur man kan vara rädd att faila, körde negativa själv när jag körde MM2K

Lärlingen
2013-02-12, 22:42
Som du nog förstår så är det smaksak vilket jag tror att alla är överens om. Jag personligen gillar mer hantelpress då jag tycker att jag får bättre kontakt med tuttarna och mer spännande att balansera 2 föremål istället för 1. Sen är det lättare tycker jag att korrigera hantelpressar för att ta optimalt på tuttarna och att den känns lite extra trevligt med 2st 40kg hantlar att pressa med än 1stång på 100kg

PureWhey
2013-02-12, 22:46
Tar bänkpress alla dagar i veckan! Sen förstår jag inte hur man kan vara rädd att faila, körde negativa själv när jag körde MM2K

Det är inte så kul att ligga med 140kg på bröstet/mage.

Lärlingen
2013-02-12, 22:48
det är inte så kul att ligga med 140kg på bröstet/mage.

+1

Lillpajken94
2013-02-12, 22:54
Kör både hantelpress o bänk, funkar fint :) Dock är nog bänken en favorit

frekar3
2013-02-12, 23:04
Plan Hantelpress slår Plan Bänk alla dagar i veckan :)

Snömannen
2013-02-12, 23:16
Den vikt man förlorar i hantelpressen borde väl till någon grad uppvägas av att man kan köramed mycket längre ROM. Jag baserar detta på ingen som helst kunskap, men någon annan kanske vet hur det förhåller sig. I bänken har jag hela tiden känslan att vilja fortsätta en bit till när jag når respektive ändläge. Känns som att jag går miste om en massa rörelse.

filmjölk
2013-02-12, 23:20
Hantelpress är skitbra, men en smula riskabel när hantlarna blir lite för stora (nej, bara för att du har styrkan att pressa dem betyder inte det att de inte blir svårkontrollerade). Jag tror att en magisk gräns innan det blir bökigt för många är 40kg.

Broscienctisten i mig säger att bänkpress>hantelpress om man ligger på under 20kg i hantlar och över 40, men mellanläget där är hantlar bättre:) :)

PureWhey
2013-02-13, 01:13
Tar bänkpress alla dagar i veckan! Sen förstår jag inte hur man kan vara rädd att faila, körde negativa själv när jag körde MM2K

Det där låter dummare och dummare varje gång jag läser det

Adriantbh
2013-02-13, 08:01
Förstår inte riktigt er som är rädda för att köra bänk. Nu kör inte jag med några större vikter men tränar väl med en 60 kg och kör alltid själv och har aldrig varit rädd för det. Känns som att man måste lassa på ordentligt mycket mer än man klarar för något farligt skulle hända.

Jag tror att det handlar om att folk tycker att det vore pinsamt att fastna med stången på bröstet, och behöva ropa på hjälp eller släppa ner skivorna på sidorna.

AronP
2013-02-13, 09:03
Du blir aldrig lika stark i hantelpress som i bänkpress då det stället större krav på balans och liknande. Angående vilket som bygger bäst bröst tvistar dom lärda.

Förstår inte riktigt er som är rädda för att köra bänk. Nu kör inte jag med några större vikter men tränar väl med en 60 kg och kör alltid själv och har aldrig varit rädd för det. Känns som att man måste lassa på ordentligt mycket mer än man klarar för något farligt skulle hända.
Ta 60 kg, droppa det på något från 30-50cm höjd, se hur mkt det har sönder.

speedy83
2013-02-13, 09:35
Ta 60 kg, droppa det på något från 30-50cm höjd, se hur mkt det har sönder.

Sant men känns som att tar man ut sig så att stången rasar är man lite väl optimistisk kanske.

AronP
2013-02-13, 09:47
Sant men känns som att tar man ut sig så att stången rasar är man lite väl optimistisk kanske.
Att lägga ned stången på bröstet är det väl få som fasar, risken finns när något går sönder.

Känsliga varnas.
Uv7IoVPUZPE

Morty
2013-02-13, 09:53
Pls dont suicide grip.

krubkungen
2013-02-13, 10:04
Snacka om att tappa stången. Aj!

BTC
2013-02-13, 13:25
Pls dont suicide grip.

Vad är det? Ser riktigt obehagligt ut på filmen iaf. Hur undvika, startpositionen?

Nebuchadnezzar
2013-02-13, 13:29
Vad är det?

Tummen på fel sida.

Chipstutten
2013-02-13, 15:51
Det är inte så kul att ligga med 140kg på bröstet/mage.

Är det vad styrkelyftarnas fruar säger också kanske :)

Kör själv på bäbisvikter men gjorde en "roll of shame" med flit på 55 kg för att känna hur det känns och hur man bäst kommer loss. Tror det kan vara nyttigt att prova på att faila med flit just för att lära sig hur man bör reagera.

Dock är jag väldigt ny i träningsvärlden så jag skulle nog inte lyssna på mina råd

PureWhey
2013-02-13, 16:01
Är det vad styrkelyftarnas fruar säger också kanske :)

Kör själv på bäbisvikter men gjorde en "roll of shame" med flit på 55 kg för att känna hur det känns och hur man bäst kommer loss. Tror det kan vara nyttigt att prova på att faila med flit just för att lära sig hur man bör reagera.

Dock är jag väldigt ny i träningsvärlden så jag skulle nog inte lyssna på mina råd

Är hellre hel ett tag till

rbs
2013-02-13, 16:43
Jag kör plan bänkpress och lutande hantelpress under samma pass

mikaelj
2013-02-13, 16:46
Förstår inte riktigt er som är rädda för att köra bänk. Nu kör inte jag med några större vikter men tränar väl med en 60 kg och kör alltid själv och har aldrig varit rädd för det.

Där har du förklaringen...

Känns som att man måste lassa på ordentligt mycket mer än man klarar för något farligt skulle hända.

Ja. Du är svag. För någon som är någorlunda tränad blir det åtminstone halvtunga vikter som är otrevliga att få på sig.

Att lägga ned stången på bröstet är det väl få som fasar, risken finns när något går sönder.

Det händer i praktiken inte. Skulle vara om du får den på huvudet.

AronP
2013-02-13, 17:18
Det händer i praktiken inte. Skulle vara om du får den på huvudet.

En bröstmuskel som går sönder, ett grepp som sviker eller en armbåge som viker sig känns ju alla som troliga scenarion, varav vissa har hänt tom på tävling så visst finns det. Där vill jag ha en passar som är beredd.

Rikard Jansson
2013-02-13, 17:21
Jag kör utan passare ibland, när jag känner mig cool.

OnT; de är bra för olika ändamål, lättare att träffa bröst i hantelpress, lättare att bli genområstark av hantelpress, lättare att utveckla explosiv kraftutveckling i bänkpress, vilket är varför jag gillar det mer.

Riddle
2013-02-13, 18:00
Det är inte så kul att ligga med 140kg på bröstet/mage.

Körde negativa med 110, så nog går det ;) Dock bara gjort det en gång när jag var utan passare
Men sålänge man inte är ensam på gymmet så förstår jag inte vad folk är rädda för..

earf
2013-02-13, 18:26
"Bryggar" ni i hantelpress?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

strikt
2013-02-13, 18:31
Körde negativa med 110, så nog går det ;) Dock bara gjort det en gång när jag var utan passare
Men sålänge man inte är ensam på gymmet så förstår jag inte vad folk är rädda för..

Allt är ju relativt. Att faila med 150 kg är inget problem helle för den som kan hantera vikten.

PureWhey
2013-02-13, 18:33
Körde negativa med 110, så nog går det ;) Dock bara gjort det en gång när jag var utan passare
Men sålänge man inte är ensam på gymmet så förstår jag inte vad folk är rädda för..

Man frågar någon att passa innan man börjar = problem löst.

MackeJuve
2013-02-13, 18:55
En bröstmuskel som går sönder, ett grepp som sviker eller en armbåge som viker sig känns ju alla som troliga scenarion, varav vissa har hänt tom på tävling så visst finns det. Där vill jag ha en passar som är beredd.

Troligt i som att det rent teoretiskt skulle kunna hända men hur ofta sker något sådant liksom? Passare har i alla fall jag endast för att kunna lyfta till fail utan att behöva fastna under stången.

Rikard Jansson
2013-02-13, 18:58
Det som aron beskriver har hänt och det kan komma helt utan förvarning, och att då inte ha passare kan göra det ungefär 100x värre som gör att du aldrig mer kan bänka.

Riddle
2013-02-13, 19:02
Man frågar någon att passa innan man börjar = problem löst.

Eller tittar man runt på gymmet, inser att man är helt själv och slutar vara en kärring och kör ändå.

MackeJuve
2013-02-13, 19:07
Har hänt ja. Det man vill veta är ju i sådant fall HUR vanligt det är. Ni får det ju att låta som fullständig idioti att bänka utan passare, vilket jag har svårt att se att det skulle vara.

Mantus
2013-02-13, 19:09
Är det vad styrkelyftarnas fruar säger också kanske :)

Kör själv på bäbisvikter men gjorde en "roll of shame" med flit på 55 kg för att känna hur det känns och hur man bäst kommer loss. Tror det kan vara nyttigt att prova på att faila med flit just för att lära sig hur man bör reagera.

Dock är jag väldigt ny i träningsvärlden så jag skulle nog inte lyssna på mina råd

Det ligger visserligen en viss skillnad i att koncentrera 140 kg till ett begränsat område.
Om en styrkelyftare vore 120 cm lång och några centimeter i diameter hade nog dennes fru klagat en del över vikten också...
Själv föredrar jag passare på alla vikter över 110 kg och helst även på vikter under detta om det går att vaska fram.

Trouble
2013-02-13, 20:19
Troligt i som att det rent teoretiskt skulle kunna hända men hur ofta sker något sådant liksom? Passare har i alla fall jag endast för att kunna lyfta till fail utan att behöva fastna under stången.

Kör du bil utan säkerhetsbälte?

AronP
2013-02-13, 20:30
Har hänt ja. Det man vill veta är ju i sådant fall HUR vanligt det är. Ni får det ju att låta som fullständig idioti att bänka utan passare, vilket jag har svårt att se att det skulle vara.

Tillräckligt ofta för att jag ska se det som möjligt. Men även jag fuskar med säkerheten ibland, en medveten risk. Kör tom tumlöst ibland.

PureWhey
2013-02-13, 20:32
Eller tittar man runt på gymmet, inser att man är helt själv och slutar vara en kärring och kör ändå.

Skillnad på att vara en kärring och vara förnuftig, din mamma kan nog lära dig skillnaden.

Riddle
2013-02-13, 20:49
Skillnad på att vara en kärring och vara förnuftig, din mamma kan nog lära dig skillnaden.

Eller så kör man på om man vet att man klarar att hantera vikten :)

MackeJuve
2013-02-13, 23:26
Tillräckligt ofta för att jag ska se det som möjligt. Men även jag fuskar med säkerheten ibland, en medveten risk. Kör tom tumlöst ibland.

Okej :) Varför tumlöst?

Kör du bil utan säkerhetsbälte?

Nej.
1. Olagligt
2. Liiiite farligare än bänkpress utan passare...

AronP
2013-02-14, 08:43
Eller så kör man på om man vet att man klarar att hantera vikten :)
Det vi pratar om är ju just om något händer, du får kunna hantera vikten med en arm då för att vara säker.

Okej :) Varför tumlöst?

För att det är betydligt skönare.

Riddle
2013-02-14, 09:56
Det vi pratar om är ju just om något händer, du får kunna hantera vikten med en arm då för att vara säker.



Men man kan ju inte gå runt i livet och tänka så! ;)

Pingu
2013-02-14, 10:23
Har alltid gillat hantelperessen bättre än bänk

Yip_man
2013-02-14, 10:29
Om vi pratar "normal" passning så hinner de ändå inte ta vikten när en arm eller en muskel släpper. Att inte våga bänka utan passare ser jag som befängt.