handdator

Visa fullständig version : Brottningen inte med på OS i framtiden


z_bumbi
2013-02-12, 16:30
"LAUSANNE, Switzerland -- IOC leaders dropped wrestling from the Olympic program on Tuesday, a surprise decision that removes one of the oldest Olympic sports from the 2020 Games.

The IOC executive board decided to retain modern pentathlon -- the event considered most at risk -- and remove wrestling instead from its list of 25 "core sports.""

http://espn.go.com/olympics/story/_/id/8939185/ioc-drops-wrestling-2020-olympics

ceejay
2013-02-12, 16:31
Vad är det för kasst beslut?

Okej
2013-02-12, 16:31
Fan på tiden, nu väntar jag bara på att nobelpriset i genusvetenskap ska införas sen ska här firas!!! :n00b

Beholder
2013-02-12, 16:38
Fan på tiden, nu väntar jag bara på att nobelpriset i genusvetenskap ska införas sen ska här firas!!! :n00b

Vet du något alls om genusvetenskap?

Tråkigt för brottningen. Finns väl möjligheter för ändring. Är ju ändå en stor sport i stora delar av världen. Kan ju tycka att cyklingen skulle åkt ut om något. Med tanke på dess historia

Philley
2013-02-12, 16:41
Supertråkigt. Men får hoppas att submission wrestling eller brasiliansk jiu jitsu kommer in istället!

Deceiver85
2013-02-12, 16:43
Inte mer än rätt, med tanke på att den ytterst avgörande domaren i brottning är följande:

http://www.kostdemokrati.se/scoop/files/2012/03/tombola-rund-r%C3%B6d.jpg

Amfksp
2013-02-12, 16:45
Fan på tiden, nu väntar jag bara på att nobelpriset i genusvetenskap ska införas sen ska här firas!!! :n00b

I loled. Kanske kan instifta pris i homeopativetenskap och telepativetenskap samtidigt. Spåikaffesumpvetenskapspriset i nobels minne.

Okej
2013-02-12, 16:46
Vet du något alls om genusvetenskap?

Tråkigt för brottningen. Finns väl möjligheter för ändring. Är ju ändå en stor sport i stora delar av världen. Kan ju tycka att cyklingen skulle åkt ut om något. Med tanke på dess historia

Do you even skämt? :cool:

Stefan J
2013-02-12, 16:51
Mycket tråkigt, man kunde istället ändrat om reglerna så att det uppmuntrar till mer kamp och mindre avblåsningar/obegripliga domslut.

Tycker dock inte att OS har samma grandiosa känsla som det en gång verkar ha haft. Överdådiga invigningar som egentligen inte har ett dugg med idrott att göra, man talar om allas jämlikhet och lika värde samtidigt som man kör bort hemlösa och fattiga samt en jävla massa nya pajasidrotter på schemat. Snart kommer väl BMX, catwalk och skateboard att ersätta boxning, slägga och tyngdlyftning. :/

dupper
2013-02-12, 16:54
Det är väl bra, pga pajaspolitiken som det skrivs så mycket om. Hoppas att brottningen förändras, så att det kan bli en OS-sport igen.

Philley
2013-02-12, 16:57
Inte mer än rätt, med tanke på att den ytterst avgörande domaren i brottning är följande:

http://www.kostdemokrati.se/scoop/files/2012/03/tombola-rund-r%C3%B6d.jpg

Jepp, bara en slump att Jordan Burroughs vann 2012. Han var ju inte ens duktig.

bigtraps
2013-02-12, 17:01
Snart kanske Bodyfitness finns med i OS

z_bumbi
2013-02-12, 17:02
Inte mer än rätt, med tanke på att den ytterst avgörande domaren i brottning är följande:

http://www.kostdemokrati.se/scoop/files/2012/03/tombola-rund-r%C3%B6d.jpg

Det och att det av någon anledning måste vara två inriktningar vilket gör att det blir ganska många tävlande.
Jag är däremot inte med på hur de kan ha tre olika kampsporter som alternativ för 2020 när boxning, judo och taekwondo redan är med.

Mago
2013-02-12, 17:02
Submission wrestling skulle jag kunna tänka mig på OS-programmet i framtiden!
Ja, fifan vad det skulle smaka bra. :)

spas
2013-02-12, 17:23
De kan väll iofs söka igen och komma med. Med lite tur är detta precis vad brottningen behöver för att snygga till regler och korruption.

Joe Hardgainer
2013-02-12, 17:23
Vi tar bort en av usrpungssporterna i olympiska spelen. Great.....
Snart kommer väl E-sport som förslag till IOK med.

grondahl
2013-02-12, 17:25
Det och att det av någon anledning måste vara två inriktningar vilket gör att det blir ganska många tävlande.
Jag är däremot inte med på hur de kan ha tre olika kampsporter som alternativ för 2020 när boxning, judo och taekwondo redan är med.

De borde skippa grekisk-romersk och bara köra fristil. Känns som att det är svårt att avsluta matcher i grekisk-romersk på den komprimerade tidsperiod som krävs för OS. Under solskensolympiaden tog ju brottningsmatcherna flera timmar.

FILA organiserar ju även submission wrestling (både gi och no gi), kanske kan ersätta grekisk-romersk med någon av de stilarna.

Tror att kampsporterna växer världen över. Relativt billiga att utöva, viktklasser gör att många kan tävla på hög nivå utan att vara genetiska monster etc.

Beholder
2013-02-12, 18:40
Do you even skämt? :cool:

Nej inte det minsta. Du verkar inte veta något alls om ämnet förutom sånt som du kunde plockat upp av Pär Ström

Kollade brottningen senaste os. Även om jag inte fatta allt var det dramatiskt Och skoj. Vore bra om dom kunde göra något åt vem som skulle ner i partär

Okej
2013-02-12, 19:14
Nej inte det minsta. Du verkar inte veta något alls om ämnet förutom sånt som du kunde plockat upp av Pär Ström

Kollade brottningen senaste os. Även om jag inte fatta allt var det dramatiskt Och skoj. Vore bra om dom kunde göra något åt vem som skulle ner i partär

Märker det, och vem fan är Pär Ström och vad har han med detta att göra? [Beholder logic]Du verkar inte veta något om någonting förutom vad du snappat upp av Lill-Babs[/Beholder logic]:smash:

edit; oh, kom ihåg vem du var nu. Glömde bort att du har svårt för sånt som inte passar in i din världsbild, åsikter, skämt och allmänna skillnader *hug*

345.5 i bänk
2013-02-12, 23:16
Mycket tråkigt men på ett sätt kanske det brottningen behöver om det blir invald igen. Blir dom slutgiltigt borta från OS är det ett dråpslag. Brottning hör hemma i OS är ju en av få idrotter som varit med sedan start.

Reglerna måste ändras är tragiskt att se som det är nu. Ta lotten om partter som exempel när det är30sek kvar. Poäng till den som ligger i partter om han klarar 30sek. I slutet av en match är det extremt svårt att ta poäng i överläge mycket enklare att försvara sig och det avgörs genom lottning extremt korkat.

Fast snurriga regler i brottning är inget nytt. I OS 1968 gick Pappa obesegrad genom turneringen men blev 4a:) lika i OS 1964 då gick han också obesegrad men kom 2a utan att få möta han som vann.

olle lindblad
2013-02-12, 23:20
Man kan ju hoppas på att det här blir en väckarklocka.

spoon
2013-02-12, 23:27
Frank Andersson svarar bra i sporten på P4. Klicka på ljudfilen "om jag ska vara helt ärlig..."

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=179&grupp=16013&artikel=5440663

filmjölk
2013-02-12, 23:32
Jag tycker att det är hysteriskt kul. Snälla, plocka även bort lyftningen, judon och friidrotten och kör mer fkn jävla bollsporter, segling och skit istället.

rogerQ
2013-02-12, 23:54
Håller med, färre sporter så hinner man se det som är istället för nåt taskigt sammandrag på sportnytt.

Doctor Snuggles
2013-02-13, 00:07
Inte mer än rätt, med tanke på att den ytterst avgörande domaren i brottning är följande:

http://www.kostdemokrati.se/scoop/files/2012/03/tombola-rund-r%C3%B6d.jpg

För att det inte går att ändra reglerna istället? Seems legit.
Inte för att jag bryr mig så abnormt mycket, men det verkar onekligen märkligt att den sport som man kanske mest förknippar med olympiska spelen, och som i princip alla kulturer har haft en form av, och mycket väl kan vara den äldsta sporten, ska tas bort.
Men men, IOC känns ganska korrumperat överlag, och tycker hela spektaklet utnyttjar amatörsporten lite väl mycket. Delegaterna lever loppan och bor på hotell etc medan atleterna lever på svältvillkor, t.ex.

spoon
2013-02-13, 00:20
+1 på Snuggels

IOC och FIFA är inga organisationer som jag litar på. Fotbolls-VM i Quatar...

Loke
2013-02-13, 00:25
som i princip alla kulturer har haft en form av, och mycket väl kan vara den äldsta sporten, ska tas bort.

Iofs är detta en specifik typ av brottning. Vill man se det positivt så öppnar ju kanske detta upp för någon annan, mer populär typ av brottning.

Inte för att jag egentligen kan något om ämnet men BJJ är väl rätt poppis, tex?

Doctor Snuggles
2013-02-13, 00:28
Iofs är detta en specifik typ av brottning. Vill man se det positivt så öppnar ju kanske detta upp för någon annan, mer populär typ av brottning.

Inte för att jag egentligen kan något om ämnet men BJJ är väl rätt poppis, tex?

Inte tillräckligt. Plus andra orsaker.
http://www.mixedmartialarts.com/news/399089/Why-BJJ-will-never-be-in-the-Olympics

PureWhey
2013-02-13, 04:52
Vet du något alls om genusvetenskap?

Tråkigt för brottningen. Finns väl möjligheter för ändring. Är ju ändå en stor sport i stora delar av världen. Kan ju tycka att cyklingen skulle åkt ut om något. Med tanke på dess historia

http://2.bp.blogspot.com/-VXC8iAp2aZ4/To1i-Q75keI/AAAAAAAAGXY/_hfrSpiiJPg/s1600/seris_157668444.jpg

grondahl
2013-02-13, 07:56
Inte tillräckligt. Plus andra orsaker.
http://www.mixedmartialarts.com/news/399089/Why-BJJ-will-never-be-in-the-Olympics

FILA organiserar även en grappling-division, men det känns ju som att de kommer fokusera på enbart fristil istället.

Macroman
2013-02-13, 09:08
Fast snurriga regler i brottning är inget nytt. I OS 1968 gick Pappa obesegrad genom turneringen men blev 4a:) lika i OS 1964 då gick han också obesegrad men kom 2a utan att få möta han som vann.

Det är ju helt absurt! Hade blivit galen av ilska! *grr*

ChrisRiddick
2013-02-13, 10:06
Tråkigt, tillbaks till basics, återinför pankration:)

Deceiver85
2013-02-13, 10:43
För att det inte går att ändra reglerna istället? Seems legit.
Inte för att jag bryr mig så abnormt mycket, men det verkar onekligen märkligt att den sport som man kanske mest förknippar med olympiska spelen, och som i princip alla kulturer har haft en form av, och mycket väl kan vara den äldsta sporten, ska tas bort.
Men men, IOC känns ganska korrumperat överlag, och tycker hela spektaklet utnyttjar amatörsporten lite väl mycket. Delegaterna lever loppan och bor på hotell etc medan atleterna lever på svältvillkor, t.ex.

Jag tycker det är tråkigt att brottningen försvinner ur programmet (av sentimentala skäl) men jag tycker nästan det är ännu tråkigare att se hur sporten har förvandlats till en cirkus av lotteri och konstiga dombeslut. Förhoppningsvis tar FILA detta som det yttersta tecknet på att det är dags att se över regelverket.

Olegh
2013-02-13, 10:50
Jag har fått för mig att det är ett problem att matcherna inte får vara längre än ett fåtal minuter, är det något jag har hittat på själv?

Exdiaq
2013-09-17, 20:07
http://www.insidethegames.biz/sports/summer/wrestling/1015914-wrestling-wins-back-olympic-place-for-tokyo-2020-as-beats-baseball-softball-and-squash

stridis
2013-09-17, 20:17
Tråkigt, tillbaks till basics, återinför pankration:)

Yepp. Det kör vi på.

Grekisk-romersk brottning var ju rena skämtet senaste OS, fristilen var stundtals bra.