handdator

Visa fullständig version : Lågt blodvärde vid deff? Vad göra åt saken?


OneManArmy
2013-02-12, 10:45
Tänkte att man skulle ta och bli blodgivare och var och tog prover för några veckor sedan.
Jag fick svaren häromdagen och de säger att jag hade för lågt blodvärde för att ge blod nu, nya prover ska tas om några veckor.

Hade ett B-Hemoglobinvärde på 130g/L och gränsen går på 135 så jättefarligt lågt var det väl inte.

Funderar på varför blodvärdet överhuvudtaget är lågt. Tränar styrketräning 1-2h om dagen 5 dagar i veckan.
Har legat på ett kaloriunderskott på 500-800Kcal per dag sedan nyår, kan det ha med det att göra? I övrigt så ser jag inte något direkt fel med min kost.

I snitt äter väl jag ungefär så här på en dag:
- 500-1kg kött (fläskfile, kyckling, köttfärs osv)
- 3-500g broccoli
- minst 500g grönsallad (vitkål, tomat, gurka, isbergssallad)
- 500g kvarg
- Gröt på havregryn, linfrön, psylium, fibrex
- 2dl mjölk
- 60g whey
Vitaminer: D-vitamin 2-4000ug, 1st Multivitamin från en svensk webshop, 4g Omega 3.

Det enda i övrigt jag kan tänka mig påverkade resultatet var att jag drog upp min diskbråck i ryggen ett par dagar innan och hade petat i mig både alvedon och ibumetin och smörjt ryggen med voltaren gel.
Morgonen jag tog proverna glömde jag av mig och tog en ibumetin när jag vaknade.

Har haft en del symtom på blodbrist som yrsel när jag rest mig upp och allmän trötthet, men trott det berott på deffen.

Ironwoman
2013-02-12, 10:51
Kaffe/te i samband med måltider?

OneManArmy
2013-02-12, 10:56
Kaffe/te i samband med måltider?

Dricker kanske 3-4 koppar om dagen. Endast kaffe med gröten och till mellanmålen.

Löpsko
2013-02-12, 11:07
Fick du ingen hjälp eller tips på att få upp blodvärdet?

OneManArmy
2013-02-12, 11:15
Nej fick bara ett brev hem. Nya prover ska tas för att kolla om det var tillfälligt.

Tolkia
2013-02-12, 18:38
Ibumetin förklarar inte ett lågt blodvärde. Om man inte ätit så många att man fått ett sår i magtarmkanalen som man blöder från (och alltså blöder ur sig sitt Hb). Att ta om proverna om ett tag är en vettig första åtgärd.

OneManArmy
2013-02-12, 19:39
Får göra det, tycker det är rätt märkligt iallafall med tanke på vad jag äter.
Kanske inte springa iväg och panikhandla blutsaft fören andra blodprovet är klart.

christofer79
2013-02-12, 22:42
Nej fick bara ett brev hem. Nya prover ska tas för att kolla om det var tillfälligt.

Det kan vara felvärde. Venöst eller kapillärt? Har du stasat för länge stryper du tillförseln av röda blodkroppar.

christofer79
2013-02-12, 22:49
Det kan vara felvärde. Venöst eller kapillärt? Har du stasat för länge stryper du tillförseln av röda blodkroppar.

Jag råkade en dag ta kreatinetylester innan jag tog blodprov utan att tänka på det. Jag tänkte åka och träna efter läkbesöket. i provtagningspaketet ingick kreatinin. det visade allvarliga njurproblem skyhögt krea och gfr. Blev skitskraj, nästa provtagning utan kreatin perfekta värden. Så ditt hb kan bero på övervätskning mm mm.

OneManArmy
2013-02-13, 06:41
Det kan vara felvärde. Venöst eller kapillärt? Har du stasat för länge stryper du tillförseln av röda blodkroppar.
Venöst? Kapillärt? Stasat? wuut? :)

Jag råkade en dag ta kreatinetylester innan jag tog blodprov utan att tänka på det. Jag tänkte åka och träna efter läkbesöket. i provtagningspaketet ingick kreatinin. det visade allvarliga njurproblem skyhögt krea och gfr. Blev skitskraj, nästa provtagning utan kreatin perfekta värden. Så ditt hb kan bero på övervätskning mm mm.

Hmm ja jag käkar ju kreatin dagligen sedan 2-3 månader sedan, kanske ska sluta med kreatinet tills nya proverna?

1684_
2013-02-13, 13:48
ät mkt brocooli, rotfrukter, rött kött, blodpudding (ja de finns ju sockerfri), leverpastej, lever, blutsaft, järnmedecin, spenat, bladpersilja, blabla...
ät gärna c-vitamin till en järn berikad måltid, typ apelsin, vitkål, kiwis, blabla...

Mitt HB var nere på farliga 50 men fick fara till akuten då å fick blod. Men jag har haft svajande blodvärde sen 8år tillbaka i livet, ingen vet varför.
Jag undviker mejeriprodukter samt kaffe/te till mina JÄRNmåltider, sen äter jag själv järn medecin varje dag, säkert 3 blodpuddingsskivor om dagen med extra c-vitamin. sen blir det endel rotgrönsaker med mera. Lite tips iaf