handdator

Visa fullständig version : Slutat gå ner i vikt


meo
2013-02-12, 01:05
Hej!

Efter jul la jag om min kost helt och började konditionsträna (pw:s, springa, jogga). Jag slutade äta pasta, ris, potatis, socker, fet och kaloririk mat. Jag räknar kalorier dagligen och har bra översikt över vad jag får i mig, vad jag gör av med och dyl. Jag springer även dagligen. Jag tappade 7 kg:n på 4 veckor och har lyckats hålla mig på 55 kg men nu går jag ej ner mer. Vad gör jag fel? Är min kost felaktig? Bör jag träna mer?

Tacksam för svar!

nitz
2013-02-12, 01:50
Hej!

Efter jul la jag om min kost helt och började konditionsträna (pw:s, springa, jogga). Jag slutade äta pasta, ris, potatis, socker, fet och kaloririk mat. Jag räknar kalorier dagligen och har bra översikt över vad jag får i mig, vad jag gör av med och dyl. Jag springer även dagligen. Jag tappade 7 kg:n på 4 veckor och har lyckats hålla mig på 55 kg men nu går jag ej ner mer. Vad gör jag fel? Är min kost felaktig? Bör jag träna mer?

Tacksam för svar!
7 kg på 4 veckor är ganska högt tempo för en sådan låg vikt.
Kör du ingen styrketräning alls?
Hur länge har du stått still?
Hur lång är du?

meo
2013-02-12, 12:19
Jag är 1.63 lång. Jag kör med pw:s, jogging, springa, intervaller, knäböj. Har ej riktigt möjlighet med gym och blir väl därför rätt begränsad. Främst så är det ju kondition jag trivs med bäst/finner mest roligt. Jag har dock tänkt köpa mig ett par hantlar och börja lyfta också.

Jag har väl stått och trampat på mina 55 i ca 2 veckor nu. Förstår ej varför då jag fortfarande är strikt med maten, fortfarande springer varje dag osv.

Jag glömde dock att nämna att jag på lördagar tillåter mig själv att ha en sk 'ätardag'. Därmed inte sagt att jag tappar hjärnan och bulkar i mig halva köket. Det kanske blir några godisar, ett glas sockrad juice eller liknande, en smörgås. Denna helgen blev det exempelvis ingenting.

Låter mitt upplägg helt åt fanders? Jag erkänner mig som total newbie om man ska gå in djupare på sånt här, så om någon känner för att rätta mig, ge bättre tips eller liknande så go for it!

meo
2013-02-12, 12:27
Här är på ett ungefär vad jag stoppar i mig;

Gröt, ej fet mjölk, osockrade bär, osötad lingonsylt, fiskbullar ibland, tonfisk, sallad, ägg (kokta), egenpressad apelsinjuice (2 glad/vecka kanske), keso, måltidsersättare. Säg att jag äter en mindre portion middag (vad som serveras, fortfarande relativt nyttig mat) och sedan en skål gröt per dag.

Det kanske låter lite, men jag äter när jag blir hungrig och håller mig mätt ruggigt länge. Jag räknar kalorier med Shapeupclub och mitt dagliga intag ska ligga på kring en 1600 enligt den. Jag snittar kanske 5-600 per dag och då är jag proppens mätt.

Bryggan
2013-02-12, 12:35
Jag räknar kalorier med Shapeupclub och mitt dagliga intag ska ligga på kring en 1600 enligt den. Jag snittar kanske 5-600 per dag och då är jag proppens mätt.
Hoppas du skrev fel här annars är mitt svar: "mmm, säkert"!

meo
2013-02-12, 12:39
Hoppas du skrev fel här annars är mitt svar: "mmm, säkert"!


När jag skrev in min vikt och längd så sattes målet 1600 per dag. Kollade historiken lite snabbt, så här ser det ut: Förbrukat 444, 486, 783, 573, 707, 621, 522, 628, 324.

Bryggan
2013-02-12, 12:42
Med "förbrukat" menar du alltså "dagligt intag", eller?

meo
2013-02-12, 12:43
Med "förbrukat" menar du alltså "dagligt intag", eller?


Precis! Ha då i åtanke att den siffran sjunker när jag lägger till att jag varit ute och bränt kalorier.

Bryggan
2013-02-12, 12:45
Låt gå! Då finns tre möjliga alternativ:

1. Du har samlat på dig enorma mängder vatten som kommer att forsa ur dig som Niagara-fallet om ett par dagar.
2. Vågen du köpte på IKEA 1996 har nu gått sänder.
3. Guds finger

meo
2013-02-12, 12:47
Låt gå! Då finns tre möjliga alternativ:

1. Du har samlat på dig enorma mängder vatten som kommer att forsa ur dig som Niagara-fallet om ett par dagar.
2. Vågen du köpte på IKEA 1996 har nu gått sänder.
3. Guds finger

Vad jag funderade på var om det kunde ha varit en jäkla massa vätska jag tappade när jag gick ner så fort och att nu har börjat komma tillbaka/återställas(?) och att det därför verkar gå trögt i jämförelse med i början?

LarsLasr
2013-02-12, 13:06
Vilken vikt vill du uppnå? :)

Och vad menar du med detta?

Jag räknar kalorier med Shapeupclub och mitt dagliga intag ska ligga på kring en 1600 enligt den. Jag snittar kanske 5-600 per dag och då är jag proppens mätt.

Äter du 1600 kcal/dag och uppskattar förbränningen till 5-600 via träning?
Eller menar du att du äter 5-600kcal/dag?

Om du står still i vikt är du med största sannolikhet på energibalans, sedan om det beror på mätfel, räknefel, felaktiga uppskattningar över förbrukning eller energität mat är svårt att svara på :)

Bryggan
2013-02-12, 13:28
Eller menar du att du äter 5-600kcal/dag?

Precis så menar h*n.

Akada
2013-02-12, 13:37
Vad o hur mycket äter du en vanlig dag?

LarsLasr
2013-02-12, 13:56
Precis så menar h*n.

Men h*n skrev

Precis! Ha då i åtanke att den siffran sjunker när jag lägger till att jag varit ute och bränt kalorier

Vilket skulle innebära att det inte är så. Då du syftar på ett fast värde och h*n skriver att "ja det är ett fast värde, fast det ändras beroende på hur mycket jag förbrukar"

spas
2013-02-12, 13:57
Precis så menar h*n.

Tror inte jag, jag tror h*n menar 5-600 i underskott, inte minst med tanke på att den siffran ändras när aktiviteter läggs till. Helt klart är det tvetydigt skrivet dock. Om underskottet är ca 500 kcal/dag så är det är det fult möjligt att vågen står stilla under ett par dagar. Variation i när man ätit, när man väger sig, hur mycket vatten osv. Står den still längre tid så har man trasig våg eller räknat fel gissar jag på.

Edit Pucktvåa.

meo
2013-02-12, 14:24
Tror inte jag, jag tror h*n menar 5-600 i underskott, inte minst med tanke på att den siffran ändras när aktiviteter läggs till. Helt klart är det tvetydigt skrivet dock. Om underskottet är ca 500 kcal/dag så är det är det fult möjligt att vågen står stilla under ett par dagar. Variation i när man ätit, när man väger sig, hur mycket vatten osv. Står den still längre tid så har man trasig våg eller räknat fel gissar jag på.

Edit Pucktvåa.

Ber om ursäkt om jag skriver luddigt. Jag menar att jag efter matintag och springtur landar på ett kaloriresultat på kring 4-600. Säg att jag fått i mig 700, drar ut och springer (-300), landar på 400.

meo
2013-02-12, 14:28
Vad o hur mycket äter du en vanlig dag?

'Här är på ett ungefär vad jag stoppar i mig;

Gröt, ej fet mjölk, osockrade bär, osötad lingonsylt, fiskbullar ibland, tonfisk, sallad, ägg (kokta), egenpressad apelsinjuice (2 glad/vecka kanske), keso, måltidsersättare. Säg att jag äter en mindre portion middag (vad som serveras, fortfarande relativt nyttig mat) och sedan en skål gröt per dag.

Det kanske låter lite, men jag äter när jag blir hungrig och håller mig mätt ruggigt länge. Jag räknar kalorier med Shapeupclub och mitt dagliga intag ska ligga på kring en 1600 enligt den. Jag snittar kanske 5-600 per dag och då är jag proppens mätt.'

Hittills idag: 1.5 dl gröt, 2 dl mjölk, 2 msk osötad lingonsylt.
Kommande middag: En mindre bit torsk, 1 ägg, en halva potatis, lite spenat, ingen sås.

Sedan lär jag vara mätt för resten av dagen. Blir jag hungrig mot kvällen kanske jag trycker i mig en apelsin. Ungefär så brukar det väl se ut. När jag jobbar dag tar jag med keso och en apelsin till lunch, frukosten en måltidsersättare eller gröt om jag hinner. Jobbar jag natt har jag redan ätit.

Bryggan
2013-02-12, 14:38
1,5 dl gröt (vet inte vilken)
100-120 kcal
2 dl (ej fet)
80-90 kcal
2 msk lingonsylt osötad
ca 15 kcal(?)
Liten bit torsk (100g?)
175 kcal
Ägg (kokt?)
140 kcal
Potatis (100 gram?)
78 kcal
Spenat lite (50 gram?)
10 kcal
--------
Lågt = 598, högt = 638

meo
2013-02-12, 17:14
1,5 dl gröt (vet inte vilken)
100-120 kcal
2 dl (ej fet)
80-90 kcal
2 msk lingonsylt osötad
ca 15 kcal(?)
Liten bit torsk (100g?)
175 kcal
Ägg (kokt?)
140 kcal
Potatis (100 gram?)
78 kcal
Spenat lite (50 gram?)
10 kcal
--------
Lågt = 598, högt = 638

Middagen blev:
Kokt ägg 55 g
Alaska Pollock 100 g
Potatis 60 g
1 msk kokad bladspenat

Enligt Shapeup club är det 212 kalorier.

Jag bör väl även lägga till att jag inte är så bekymrad över att jag inte går ner mer för att jag vill gå ner mer (känner mig rätt nöjd med 55 kg), utan varför jag inte kan gå ner mer. Om jag rörde på mig och åt rätt så skulle jag ju fortsätta att gå ner. Jag tänker mig att jag rörde på mig, åt rätt och gick ner och att jag nu gjort en dundermiss så det har stannat till och är påväg upp igen. Did that make any sense eller skriver jag bara förvirrande? Finner detta att vara en jäkla djungel själv..

Jeml
2013-02-12, 17:20
läste bara första inlägget, går du ner i vikt fastän du inte vill så äter du för lite i förhållande till din aktivitet helt enkelt. 7kg på 4 veckor innebär att du bör höja kcal med 1500/dag kanske till och med 2000 för att stå stilla.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2