handdator

Visa fullständig version : Det här med protein vid deff/viktminskning (ja, igen!)


Sinatra
2013-02-11, 22:29
Ja jag är ledsen för ännu en sådan här tråd som jag vet mig ha skådat tidigare, men nu inte kan hitta :|

Ponera att man är överviktig och inte har tränat på ett bra tag. Man väljer att gå ned i vikt utan att styrketräna.

Hur viktigt är då proteinintaget?

Chordy
2013-02-11, 22:33
Jag är ingen expert, men gissar på att de fortfarande är väldigt viktigt för att behålla de muskler man har.

Provrörsbarn
2013-02-11, 23:04
protein mättar ju även bra, kan vara bra vid en viktnedgång :)

nitz
2013-02-12, 01:51
Ja jag är ledsen för ännu en sådan här tråd som jag vet mig ha skådat tidigare, men nu inte kan hitta :|

Ponera att man är överviktig och inte har tränat på ett bra tag. Man väljer att gå ned i vikt utan att styrketräna.

Hur viktigt är då proteinintaget?
Inte för att vara en jobbig typ, men varför ingen styrketräning?
Protein mättar fortfarande väldigt bra dessutom.

Bryggan
2013-02-12, 07:02
Alltså om du inte stimulerar musklerna alls att vara kvar så bränner kroppen lika gärna dina muskler som ditt fett vid en viktnedgång. Ingen här drömmer om att öka nämvärt i styrka och absolut inte i omfång vid träning under viktminskning utan mest för att lura kroppen att musklerna behövs för organismens direkta överlevnad, mao få behålla så mycket som möjligt under nedgången.

Sinatra
2013-02-12, 11:41
Jag vet att det mättar bra samt att det är bra med styrketräning. Vilket jag för övrigt kör :)

Jag är mest intresserad av dess påverkan när man inte styrketränar och liknande - bortsett från mättnadskänslan.


Alltså om du inte stimulerar musklerna alls att vara kvar så bränner kroppen lika gärna dina muskler som ditt fett vid en viktnedgång. Ingen här drömmer om att öka nämvärt i styrka och absolut inte i omfång vid träning under viktminskning utan mest för att lura kroppen att musklerna behövs för organismens direkta överlevnad, mao få behålla så mycket som möjligt under nedgången.

Menar du att proteinpulver skulle stimulera musklerna på det sätt att de inte förbränns? Eller pratar du enbart om styrketräning och/eller vid kombination av proteinpulver?

Måsse
2013-02-12, 11:44
Menar du att proteinpulver skulle stimulera musklerna på det sätt att de inte förbränns? Eller pratar du enbart om styrketräning och/eller vid kombination av proteinpulver?

Han skrev väl inget om proteinpulver? Protein och proteinpulver är inte samma sak.

Sinatra
2013-02-12, 11:55
Han skrev väl inget om proteinpulver? Protein och proteinpulver är inte samma sak.

Jaja protein >_<. Man förstår nog vad jag syftar på iaf.

Sinatra
2013-02-12, 12:13
Also, är det inte så att man vid övervikt kan tappa kilon utan att behöva oroa sig för att tappa särskilt mycket muskler? Även om man inte tränar.

Måsse
2013-02-12, 12:25
Also, är det inte så att man vid övervikt kan tappa kilon utan att behöva oroa sig för att tappa särskilt mycket muskler? Även om man inte tränar.

Men det är väl ändå bra att försöka behålla det man har, eller kanske tom lägga på sig lite extra? Ligg hyfsat högt på protein och träna styrketräning iaf några dagar i veckan.

Sinatra
2013-02-12, 17:46
Men det är väl ändå bra att försöka behålla det man har, eller kanske tom lägga på sig lite extra? Ligg hyfsat högt på protein och träna styrketräning iaf några dagar i veckan.

Jo det är det givetvis.

Men hur viktigt är egentligen protein när man inte tränar och går ned i vikt? Det är ju frågan.

nitz
2013-02-12, 17:53
Jo det är det givetvis.

Men hur viktigt är egentligen protein när man inte tränar och går ned i vikt? Det är ju frågan.
Snackar vi ett väldigt högt proteinintag nu?

Sinatra
2013-02-12, 18:19
Snackar vi ett väldigt högt proteinintag nu?

Nja, mest allmänt. Men vi kan ta ett exempel.

- Ingen träning. Högt kaloriunderskott. Proteinintag på 0.5gram per kilogram.

- Ingen träning. Högt kaloriunderskott. Proteinintag på 2gram per kilogram.

Hur påverkar dessa en överviktig person som vill gå ned i vikt (helst från fett givetvis)? Bortse nu från att man borde träna och så vidare, tack.

Bryggan
2013-02-12, 18:27
Men om inte proteinerna används för att laga skadad muskulatur som är de väl som vilken energikälla som helst??

King Grub
2013-02-12, 18:31
http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=8724362

http://ajcn.nutrition.org/content/96/6/1281.abstract

Bryggan
2013-02-12, 19:10
Som jag trodde mao alltså.

Sinatra
2013-02-12, 19:23
http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=8724362

http://ajcn.nutrition.org/content/96/6/1281.abstract

Tack.

Okej, men det verkar inte stå något direkt när det gäller muskelmassa?

King Grub
2013-02-12, 19:25
Jo.