handdator

Visa fullständig version : Vad ligger ni på i kolhydrater under deff?


Dolce
2004-02-17, 23:54
1. Sitter och är lite orolig ibland för att få i mig för mkt kolhydrater, brukar glida upp på 230g/dan, vad ligger ni på?(88kg,180cm)

2. Hur farligt är det att te x ta en bananshake(2dl 1.5%mjölk 1banan) på kvällkvisten? Hur petigt är det med att äta lågt GI hela dan utom direkt efter träning?

3. Behöver man snabba kålisar om man varit ute o promenarat en timme?

4. På rispaketet står det 100g ris innehåller, förmodar ett det är 100g okokt ris som gäller?

5. Hur mkt sjunker GI om man kyler ner pasta/ris och sedan värmer upp det?

King Grub
2004-02-18, 07:26
1. Sitter och är lite orolig ibland för att få i mig för mkt kolhydrater, brukar glida upp på 230g/dan, vad ligger ni på?(88kg,180cm)

Cirka 400 gram när jag vill bli hårdare. Men det beror mycket på hur aktiv du är. Ligger du i soffan eller sitter vid skolbänken hela dagarna behöver du mindre; är du skogshuggare behöver du mer.

2. Hur farligt är det att te x ta en bananshake(2dl 1.5%mjölk 1banan) på kvällkvisten? Hur petigt är det med att äta lågt GI hela dan utom direkt efter träning?

Det är inte "farligt". Det kan driva upp dina insulinnivåer och försämra fettförbränningen under några timmar, men insulin eller inte kan det inte bildas kroppsfett om du ligger på energiminus.

Det är en fördel om huvuddelen av ditt kolhydratintag består av långsamma sådana, men du behöver inte sitta och kontrollera varje tugga i en GI-tabell.

3. Behöver man snabba kålisar om man varit ute o promenarat en timme?

Nej.

4. På rispaketet står det 100g ris innehåller, förmodar ett det är 100g okokt ris som gäller?

Alltid otillagad vara, om inte annat specifikt anges.

5. Hur mkt sjunker GI om man kyler ner pasta/ris och sedan värmer upp det?

Cirka 40 %. Mer om du inte värmer upp det igen, utan äter det kallt.

AdrenalineRush
2004-02-18, 12:57
Så det du säger är att pasta är "bättre" att äta kall, Grub?

Dolce
2004-02-18, 13:05
Originally posted by King Grub
1. Sitter och är lite orolig ibland för att få i mig för mkt kolhydrater, brukar glida upp på 230g/dan, vad ligger ni på?(88kg,180cm)

Cirka 400 gram när jag vill bli hårdare. Men det beror mycket på hur aktiv du är. Ligger du i soffan eller sitter vid skolbänken hela dagarna behöver du mindre; är du skogshuggare behöver du mer.



Okej, jag tränar gym 5ggr i veckan, går minst 1 timme varje dag, oftast innan frukost, på helgerna försöker jag lägga in ett simpass, spinning, badminton eller annat per dag. Sen så kör jag hiit 3 dagar i veckan (bara 5min än så länge, kör enligt ett schema som ökar en minut varje vecka som jag hitta på nätet)
Cyklar annars 15-20min efter träningspasset.

Ligger på 13e dagen deff och har tappat lite drygt 2kg.
2-3cm runt midjan.

Angående insulinet, jag ligger på på ca 2200kcal om dan och bör ligga på ~3800kcal en veckodag. Vet att kcal är ganska lågt men det verkar funka bra hittils, har mer energi än vanligt på gymmet och ökar i vikter hela tiden.

Så jag behöver alltså inte oroa mig spec mkt om insulinnivåerna eftersom jag ligger så pass högt i minusenergiintag?

King Grub
2004-02-18, 13:20
Originally posted by AdrenalineRush
Så det du säger är att pasta är "bättre" att äta kall, Grub?

Bättre och bättre... Pastans näringsvärde förändras inte det minsta. GI:t sjunker. Om det är "bättre" för dig får du avgöra själv.

King Grub
2004-02-18, 13:21
Originally posted by Dolce
Så jag behöver alltså inte oroa mig spec mkt om insulinnivåerna eftersom jag ligger så pass högt i minusenergiintag?

Antagligen inte. Och du äter alldeles för lite om din beräknade energiförbrukning stämmer och kommer att förlora muskelmassa på bekostnad av fettminskningar med ett sådant underskott.

Dolce
2004-02-18, 13:28
Originally posted by King Grub


Antagligen inte. Och du äter alldeles för lite om din beräknade energiförbrukning stämmer och kommer att förlora muskelmassa på bekostnad av fettminskningar med ett sådant underskott. ¨

Okej, jag ska försöka lägga mig några 100 kcal högre, men jag äter som en tok och får inte i mig mkt mer än sådär.

TheSQUAT
2004-02-18, 13:54
Originally posted by Dolce
1. Sitter och är lite orolig ibland för att få i mig för mkt kolhydrater, brukar glida upp på 230g/dan, vad ligger ni på?(88kg,180cm)




Själv är jag snart inne på 6:e veckan deff. Är 176 cm och har gått ner från 94-->89 första fyra veckorna, sen har det bromsat upp rätt mkt. Lite väl snabb nedgång kan tyckas. Har legat på i snitt 2900 kcal/dag hittills. Hela den här tiden har jag legat på ca 270-310 gr kolhydrater, ca 270 gram protein, resten av energin från fett.
Kan väl tillägga att jag har ett rätt stillasittande arbete (ekonom). Förutom styrkan 4-5 dgr/vecka kör jag 15-20 min intervallcykling eller på stepmaskinen. Försöker få in några morronprommisar/vecka + några prommisar på andra tider.

Tycker ditt kolhydratintag låter lite väl lågt (?). Men allt är ju avhängigt av hur mycket energi du förbrukar.