handdator

Visa fullständig version : Kaloriförbrukning av ex. klättring?


Loka
2013-02-11, 15:12
Jag vart väldigt förvånad när jag kollade upp kaloriförbrukning på klättring. Enligt flera sidor så är det 838 kcal per timma. Menas det då att man klättrar non stop i 60 minuter utan en enda sekund vila? Hur är det mätt, väldigt svåra leder är ju mycket mer krävande.

Hur är det generellt med såna här siffror, 60 minuters gymträning lär ju variera enormt beroende på vem som tränar?

LarsLasr
2013-02-11, 16:23
Dom kan ha mätt syreförbrukning då det krävs en viss mängd syre för att frigöra en viss mängd energi, sedan varierar ju syreförbrukning för samma aktivitet mellan individer.

Om du själv vill ha ett bra mått på vad som förbränner mest kalorier kan du jämföra hur mycket du svettas/flåsar/puls. Den aktiviteten där dom 3 är högst är den som förbränner mest.

nitz
2013-02-12, 01:54
Jag vart väldigt förvånad när jag kollade upp kaloriförbrukning på klättring. Enligt flera sidor så är det 838 kcal per timma. Menas det då att man klättrar non stop i 60 minuter utan en enda sekund vila? Hur är det mätt, väldigt svåra leder är ju mycket mer krävande.

Hur är det generellt med såna här siffror, 60 minuters gymträning lär ju variera enormt beroende på vem som tränar?
Absolut, allt från person till vila osv... Det du kan göra är att dra till med en siffra som känns rimlig (vad väger du förresten?) och se hur det går utifrån det, justera vid behov.
Siffrorna man får fram är sällan exakta, så det är i min åsikt bäst att testa sig fram lite hur som helst.