handdator

Visa fullständig version : Äta rätt - Nybörjare


lockstockx
2013-02-11, 13:58
Hej,

Kan början med att berätta lite om mig själv. Är 29 år, väger 81kilo och är 183cm lång. Har tränat fotboll fram till jag var 23. Efter det sporadiskt med löpträning. Så man kan säga att jag är normaltränad.

Tränat på gym 1-3 gånger i veckan mellan juli 2012 och sept 2012.
Oktober började jag träna oftare och sedan jan 2013 har jag 5-6 pass i veckan.

Mitt mål med träningen är att bygga muskler och självklart att må bättre.

När det gäller maten känner jag att jag slarvar rätt mycket och har väldigt basala kunskaper om vad jag behöver stoppa i mig för att få ut det mesta av min träning. En vardag ser ut enligt följande:

Går upp 0730 men äter inte frukost försen
1000 3 mackor, smör, skinka, ost, gurka.

1200 Lunch. Väldigt varierat men enligt tallriks modellen.

1500 Banan, kompletteras med några kokta ägg och/eller Whey protein.

1730 Träning

1930 Kvällsmat. Ungefär samma modell som lunch

2100 Frukt elller knäckebröd med avkado eller liknande.

0100 Sömn


Jag kan börja med att säga att jag är medveten om att jag bör käka frukost tidigare. Det handlar om ren lathet och jag ska börja med gröt eller liknande direkt på morgonen istället (alt andra förslag).

Behöver alltså råd från er vad jag bör tänka på när jag planerar mina intag. Behöver jag komplettera med något. (Spelar ingen roll om det är något pulver eller om det är mat. Men fördel om det är enkelt). Behöver jag ändra vilka tider jag äter? etc.

Har funderat på att börja hålla koll på allt jag stoppar i mig. (fett, kolhydrater, protein etc), men kan bli lite problematiskt då jag äter en hel del på lunchresturanger etc. Men vilka nivåer bör jag liggar på isåfall?

Tack på förhand. Fråga gärna om jag har glömt bistå med någon information. Är som sagt novis på detta området.

nitz
2013-02-11, 14:34
Hej,

Tränat på gym 1-3 gånger i veckan mellan juli 2012 och sept 2012.
Oktober började jag träna oftare och sedan jan 2013 har jag 5-6 pass i veckan.


Med 5-6 pass i veckan är det enbart styrketräning som du syftar på?


Mitt mål med träningen är att bygga muskler och självklart att må bättre.


Siktar du på att gå upp i vikt för tillfället?



Jag kan börja med att säga att jag är medveten om att jag bör käka frukost tidigare. Det handlar om ren lathet och jag ska börja med gröt eller liknande direkt på morgonen istället (alt andra förslag).

Varför borde du käka frukost tidigare?


Behöver alltså råd från er vad jag bör tänka på när jag planerar mina intag. Behöver jag komplettera med något. (Spelar ingen roll om det är något pulver eller om det är mat. Men fördel om det är enkelt). Behöver jag ändra vilka tider jag äter? etc.

Tiderna är rätt ovesäntliga, man kan se till att ha en relativt stor procent av näringen efter träningen


Har funderat på att börja hålla koll på allt jag stoppar i mig. (fett, kolhydrater, protein etc), men kan bli lite problematiskt då jag äter en hel del på lunchresturanger etc. Men vilka nivåer bör jag liggar på isåfall?

2 gram protein per kg kroppvikt, 1 gram fett per kg kv, resten kolhydrater på ett ungefär.

lockstockx
2013-02-11, 14:53
Tack för svaren.

Med 5-6 pass i veckan är det enbart styrketräning som du syftar på?
Det stämmer.

Siktar du på att gå upp i vikt för tillfället?
Jag vill öka min muskelmassa. Vad som är effektivast ur ett kostperspektiv vet jag inte.

Varför borde du käka frukost tidigare?
Bygger väl mest på antagande från min egen sida. Är som sagt inte spec. kunnig inom detta område.

2 gram protein per kg kroppvikt, 1 gram fett per kg kv, resten kolhydrater på ett ungefär.
Ok tack för det. Det svåra är att veta hur mycket man få i sig. Men jag ska försöka börja hålla bättre koll

nitz
2013-02-11, 17:09
Tack för svaren.


Jag vill öka min muskelmassa. Vad som är effektivast ur ett kostperspektiv vet jag inte.

Det går generellt snabbare vid ett lätt överskott av energi än att ligga på energibalans.


Bygger väl mest på antagande från min egen sida. Är som sagt inte spec. kunnig inom detta område.

Det antagandet stämmer inte, så inget du behöver bry dig om :)



Ok tack för det. Det svåra är att veta hur mycket man få i sig. Men jag ska försöka börja hålla bättre koll
I min högst personliga åsikt så är det inte SÅ viktigt att ha SÅN koll, jag tycker det är såpass mycket smidigare att inte ha det för att det skulle vara värt att ha det.

Bikken
2013-02-11, 17:18
Tjena! När du vaknar så har kroppen inte fått käk på några timmar så då kan man ta vassle protein direkt när man vaknar och det är inte så svårt att få ner i käften ;) har Ochså svårt att äta på morgonen så direkt när jag vaknar så tar jag vassle drink sen efter kanske 30 minuter äter jag frukosten

Försök att få i dig nåt direkt efter träningen med!

Wzup2u
2013-02-11, 18:50
frukosten kvittar när du får i dig in och ut same shit.
mer protein sista måltiden.
vad dricker du till måltiderna?
vad äter du till lunch?

nitz
2013-02-11, 18:50
Tjena! När du vaknar så har kroppen inte fått käk på några timmar så då kan man ta vassle protein direkt när man vaknar och det är inte så svårt att få ner i käften ;) har Ochså svårt att äta på morgonen så direkt när jag vaknar så tar jag vassle drink sen efter kanske 30 minuter äter jag frukosten

Det är inte viktigt att få i sig något direkt när man vaknar om man inte har lust med det, i min personliga åsikt tycker jag det låter rätt jobbigt om man ändå ska äta snart.

Bikken
2013-02-11, 18:53
Det är inte viktigt att få i sig något direkt när man vaknar om man inte har lust med det, i min personliga åsikt tycker jag det låter rätt jobbigt om man ändå ska äta snart.


Jo! Vassle höjer proteinsyntesen med 68% så det är utmärkt att ta det när man precis vaknat! Men om det är nödvändigt vet jag inte men det är vetenskapligt bevisat att det stimulerar proteinsyntesen!
Alla gör ju som man själv vill och om det funkar för en

lockstockx
2013-02-11, 20:45
frukosten kvittar när du får i dig in och ut same shit.
mer protein sista måltiden.
vad dricker du till måltiderna?
vad äter du till lunch?
90% vatten till måltiderna

Till lunch blir det väldigt varierat. Potatis/ris etc kombinerat med fisk/fågel/gris etc. + sallad och nån sås ibland.

Glutenkatt
2013-02-11, 22:41
Right of the bat: Varför sover du så lite? Personligen skulle jag först peta på brister i sömnen innan jag tog itu med brister i kosten.

nitz
2013-02-11, 23:50
Jo! Vassle höjer proteinsyntesen med 68% så det är utmärkt att ta det när man precis vaknat! Men om det är nödvändigt vet jag inte men det är vetenskapligt bevisat att det stimulerar proteinsyntesen!
Alla gör ju som man själv vill och om det funkar för en
Absolut, frågan är dock vilken mätbar effekt det har över ett dygn? En vecka?
Framförallt om vi tänker oss att stimulera den en gång för att sedan 30 minuter senare försöka stimulera den igen?

Bikken
2013-02-11, 23:56
Jag vet inte riktig men lite skillnad borde det göra tycker jag!
Jag dricker det främst för det är gott*popcorn*

lockstockx
2013-02-13, 15:25
Right of the bat: Varför sover du så lite? Personligen skulle jag först peta på brister i sömnen innan jag tog itu med brister i kosten.

Har aldrig tänkt på att jag skulle sova lite. Brukar handla om 6-7 timmar per natt. Och jag känner mig aldrig speciellt trött varken på dagen eller när jag tränar. Somnar väldigt snabbt när jag lagt mig och drömmer aldrig eller vaknar på natten så känns som jag har rätt djup sömn.

Menar du att 6-7 timmar per natt kommer minska mina resultat märkbart? Och isåfall hur länge bör man sova per natt?

nitz
2013-02-13, 15:27
Har aldrig tänkt på att jag skulle sova lite. Brukar handla om 6-7 timmar per natt. Och jag känner mig aldrig speciellt trött varken på dagen eller när jag tränar. Somnar väldigt snabbt när jag lagt mig och drömmer aldrig eller vaknar på natten så känns som jag har rätt djup sömn.

Menar du att 6-7 timmar per natt kommer minska mina resultat märkbart? Och isåfall hur länge bör man sova per natt?
Sömnbehov är individuellt, 6 timmar kan vara tillräckligt för en person men inte nödvändigtvis för en annan :).

Pretorian
2013-02-13, 15:28
Det är ganska individuellt det där med sömn. Tycker inte att 6-7 timmar låter så lite. Speciellt inte om du själv inte känner dig trött.