handdator

Visa fullständig version : Träna till StafettVasan på 20 dagar!


SquashLeverpaste
2013-02-10, 23:30
Fick en förfrågan om att vara med ett lag i StafettVasan som är i början av Mars, och eftersom jag alltid velat vara med i Vasaloppet så tackade jag ja. Laget jag deltar i är dessutom ett lag som stöttar sjuka barn runt om på våra sjukhus genom att samla in nallar och ge till dessa stackars människor. Eftersom de bara var fyra av fem så kändes det inte annat än rätt att hjälpa dem genom att ställa upp efter allt som de gör för de sjuka barnen.

Vet att det inte går att bygga upp något på 20 dagar, men jag gör detta som en kul grej, och vill förbereda mig så mycket som det går på denna korta tid, så hur ofta kan man egentligen träna kondition för att det ska ge resultat? Är det varannan dag om gäller? Styrketräning de andra dagarna?

Som ni ser så är jag ingen träningsexpert, så alla tips tas emot med glädje :) Sträckan jag ska köra kommer vara 2.4 km någorlunda lite lutning.

Tusen tack på förhand!

Macroman
2013-02-11, 13:11
Fick en förfrågan om att vara med ett lag i StafettVasan som är i början av Mars, och eftersom jag alltid velat vara med i Vasaloppet så tackade jag ja. Laget jag deltar i är dessutom ett lag som stöttar sjuka barn runt om på våra sjukhus genom att samla in nallar och ge till dessa stackars människor. Eftersom de bara var fyra av fem så kändes det inte annat än rätt att hjälpa dem genom att ställa upp efter allt som de gör för de sjuka barnen.

Vet att det inte går att bygga upp något på 20 dagar, men jag gör detta som en kul grej, och vill förbereda mig så mycket som det går på denna korta tid, så hur ofta kan man egentligen träna kondition för att det ska ge resultat? Är det varannan dag om gäller? Styrketräning de andra dagarna?

Som ni ser så är jag ingen träningsexpert, så alla tips tas emot med glädje :) Sträckan jag ska köra kommer vara 2.4 km någorlunda lite lutning.

Tusen tack på förhand!

Är sträckan bara 2,4 km? Var exakt är sträckan utefter Vasaloppsspåret? Har du åkt skidor förut?

Åk så mkt skidor du kan fram till loppet! Träna teknik, stakning, åk diagonal utan stavar etc.

Morty
2013-02-11, 14:23
Är det bara 2,4km så är det inga problem. Bara staka.

IvarLudvig
2013-02-11, 14:39
När jag åkte stafetten senast (förra året) var kortaste sträckan 9km. Det finns däremot två 24km sträckor. Den första är starten, då har du en ganska kraftig stigning från början. Den andra är sträcka nr två, den är ganska flack och fin, men har kullar som kan upplevas som jobbiga om man är ovan skidåkare.

Satsa på att åka mycket skidor. Ska du åka första sträckan så öva på backar, saxning eller att jogga på skidorna. Andra sträckan är det ffa stakning och stakning med frånskjut du ska öva på.

Lycka till! Stafettvasan är en väldigt rolig tävling!

Poxeman
2013-02-11, 16:17
Träna teknik!
Teknik och lugna men ganska långa pass är nyckeln för dig.
Skit i intervaller.

Macroman
2013-02-11, 17:54
När jag åkte stafetten senast (förra året) var kortaste sträckan 9km.

Mm, har också för mig att 9 km är den kortaste sträckan (Eldris-Mora?)

Kassören
2013-02-12, 12:00
Sträckorna på stafettvasan är enligt följande ordning 24 km - 24 km - 14 km - 9 km - 19 km.

Macroman
2013-02-12, 12:53
Sträckorna på stafettvasan är enligt följande ordning 24 km - 24 km - 14 km - 9 km - 19 km.

Haha! Kompispassning att ge längsta sträckan till ngn som knappt har sett ett par längdskidor förut. Fattas bara att det är första sträckan med 3 km uppförsbacke att få hjärtinfarkt i...