handdator

Visa fullständig version : Marklyft/bänkpress på efterföljande dagar, dåligt?


Diomedea exulans
2013-02-10, 22:48
Tjena!

Man använder övre ryggen väldigt mycket i marklyft, men även ganska mycket i bänkpress. Därför har jag funderat över om det är dåligt att träna bänkpress dagen efter marklyft, eller vice versa.

Och om det är dåligt, bör man träna bänkpress eller marklyft den första dagen?

Min fråga gäller under förutsättning att man tränar båda övningarna väldigt hårt.

Carnes
2013-02-10, 22:55
Jadå, det funkar. Jag gör det själv. Sen om du ska träna mark dagen innan bänk eller tvärtom är något du får pröva dig fram vad som känns bäst. Jag kom fram till att bröst dagen innan rygg är att föredra för mig.

Diomedea exulans
2013-02-10, 22:59
Tackar!

Niklan
2013-02-10, 23:32
Skit i vad alla andra säger och testa dig fram! :)

Elfsberg
2013-02-10, 23:32
Du måste fråga honom vad han har för erfarenhet av upplägget. Resultat är sällan missvisande.

Min erfarenhet säger att de som talar om att träna "bröst" och inte "bänkpress", vice versa "rygg" och inte "marklyft", är klena.

Diomedea exulans
2013-02-10, 23:40
Du måste fråga honom vad han har för erfarenhet av upplägget. Resultat är sällan missvisande.

Min erfarenhet säger att de som talar om att träna "bröst" och inte "bänkpress", vice versa "rygg" och inte "marklyft", är klena.

Källkritik är iofs alltid bra.

Har du själv någon input angående min fråga? Och vad tar du i bänk och mark? ;)

Wibba
2013-02-10, 23:42
Du måste fråga honom vad han har för erfarenhet av upplägget. Resultat är sällan missvisande.

Min erfarenhet säger att de som talar om att träna "bröst" och inte "bänkpress", vice versa "rygg" och inte "marklyft", är klena.

Fast nu är det ju oftast kroppsbyggare/hobbybyggare som uttrycker sig efter muskelgrupper. Vi andra som tränar för styrkesporter brukar utgå från basövningar. Kan vara därför du fått det intrycket.

Diomedea exulans
2013-02-13, 10:34
Bumpar min tråd, då det verkade råda lite delade meningar i frågan, och jag gärna vill ha fler åsikter!

stromming
2013-02-13, 10:52
Bumpar min tråd, då det verkade råda lite delade meningar i frågan, och jag gärna vill ha fler åsikter!

Jag tycker det verkar vara väldigt odelade meningar

jagärensnnällman
2013-02-13, 11:04
Ja, herregud klart det funkar. Har tränat rygg dagen efter mark ett tag och fick otroliga gainz

Diomedea exulans
2013-02-13, 11:27
Jag tycker det verkar vara väldigt odelade meningar

Jag fick intrycket av Elfsberg att han var skeptisk.

Slayer88
2013-02-13, 11:30
Jag kör alltid bänk på torsdag och mark på fredag, oftast med hög intensitet, aldrigt upplrvt något problem :-)

Diomedea exulans
2013-02-13, 11:33
Uppfattat. Känns som att man faktiskt kan köra bänk och mark på efterföljande dagar. Tack för svaren!

stromming
2013-02-13, 11:49
Uppfattat. Känns som att man faktiskt kan köra bänk och mark på efterföljande dagar. Tack för svaren!

Om du kan öka i vikter i båda övningarna med det upplägget är det ju bara att köra på. Funkar det inte kan du byta plats på vilken du kör vilken dag. Funkar det fortfarande inte får du sära på övningarna

stahlberg
2013-02-13, 12:10
I dethär fallet behöver man inte pröva sig fram. Detta är nämligen såpass mycket prövat att man med säkerhet kan säga att det fungerar, skulle det inte göra det så är det en oerhört stor överraskning. Sannolikt beror det då på något annat än träningsdagarnas/övningarnas placering.