handdator

Visa fullständig version : Lyftarskor, knäböj, knäproblem


BTA51
2013-02-10, 16:25
Mina träningsskor börjar bli dags att byta och jag funderar på om jag ska skaffa ett par ordentliga lyftarskor (Adidas Power Perfect II har jag hört bra om). Funderar dock på om det är bra för knäna?

Som jag förstått det ska man om man har känsliga knän i knäböj undvika att knäet går förbi foten när man går ner. Jag har visst problem med mina knän (som jag misstänker mig ha fått genom en kombination av fel teknik vid knäböj och för mycket vikt när jag var yngre, dummare och ny på gymmet) och undrar ifall det är större risk att komma förbi foten med lyftarskor på eller mindre? De gör ju att man lutar framåt en bit och det borde väl göra att man kommer längre fram med knäna, eller tänker jag fel?

Carnes
2013-02-10, 16:36
Jag tycker du ska ta hand om ditt problem innan du byter skor, det kan vara något ''stort'' som ligger och väntar på rätt tillfälle och förstöra något. Vad gäller att skjuta fram knäna över fötterna så är det en naturlig rörelse, men eftersom dom flesta är stela i fotleder/vader/säte osv så kan dom inte göra det från ruta ett.

Adidas PP2 är rikigt sköna för att vara lite mer OnT.

Wibba
2013-02-10, 19:26
Lyftarskor och ATG-böjar med knäna långt fram är MYCKET bättre för knäna än 90 graders böjar med ostabila skor. Ostabila gympadojjor kan skapa mikroskador i knäna som kan utvecklas till värre skador senare, särskilt vid 90 graders böjar då belastningen på knäna är som störst där. Jag skulle inte oroa mig för att skjuta fram knäna om jag var du!

Johanss0n
2013-02-10, 20:33
Som allt annat är det ju individuellt, mina knän gillar inte alls klackskor.

Jag böjer så pass djupt jag kan och skjuter fram knäna hyfsat mycket, funkar okej men så fort jag tar på mig klackskor känner jag av det direkt.

Det enda sättet du säkert kan veta hur det är i ditt fall är att helt enkelt prova.

as0k
2013-02-11, 07:18
Är det bättre för knäna att böja utan skor än med vanliga gymnastikskor?

Huddex
2013-02-11, 08:03
Är det bättre för knäna att böja utan skor än med vanliga gymnastikskor?

Köp ett par Converse, äkta eller kopior. Sulorna på dom är platta och stabila och funkar bra till det mesta i gymmet.

BTA51
2013-02-11, 10:55
Det jag gjorde när jag var yngre var att jag hade sjukt mycket vikt och gick ner så långt att jag nästan satt på rumpan, fast med knäna framåt. När jag kollat på filmer och läst sedan så går folk inte mycket längre ner än att låret är parallellt med golvet. Så om jag börjar göra så ska det alltså inte vara nån fara att skjuta fram knäna, utan problemet har snarare legat i att jag går för långt ner?

(ska gå till läkare och kolla upp dels mina knän och dels ifall jag borde justera att jag har viss längdskillnad på mina ben. När de upptäckte det i högstadiet sa de att det var så liten skillnad att det inte var lönt att korrigera, men märker att jag ofta har ont i knäet på det kortare benet så kan nog vara bra att fixa åtminstone när jag tränar)

mikaelj
2013-02-11, 10:57
Lyftarskor och ATG-böjar med knäna långt fram är MYCKET bättre för knäna än 90 graders böjar med ostabila skor. Ostabila gympadojjor kan skapa mikroskador i knäna som kan utvecklas till värre skador senare, särskilt vid 90 graders böjar då belastningen på knäna är som störst där. Jag skulle inte oroa mig för att skjuta fram knäna om jag var du!

Och jag i min tur får mycket mer ont av OL-böjar (med knäna fram) än av SL-böjar (med underbenen raka)...

as0k
2013-02-11, 12:07
Köp ett par Converse, äkta eller kopior. Sulorna på dom är platta och stabila och funkar bra till det mesta i gymmet.

Nä, jag är nöjd med dom jag har nu.
Jag vill bara veta om det är skonsammare för knäna att böja utan skor än med vanliga gympaskor :)

ceejay
2013-02-11, 13:05
Och jag i min tur får mycket mer ont av OL-böjar (med knäna fram) än av SL-böjar (med underbenen raka)...

du är väl inte van vid såna böjar alternativt inte har rörligheten. Jag får ondare av sl-varianten.

ceejay
2013-02-11, 13:06
Nä, jag är nöjd med dom jag har nu.
Jag vill bara veta om det är skonsammare för knäna att böja utan skor än med vanliga gympaskor :)

Kör utan skor om du inte har något annat än mjuka joggingskor