handdator

Visa fullständig version : Hemträning - bästa chinslösningen


erikaboije
2013-02-10, 14:55
Hej,

Har haft och olika typer av lösningar för att göra chinups/pullups hemma men i nya lägenheten finns inget lämpligt eller fungerande dörrhål/öppning att få upp en stång i och det måste till någon variant med konsol.

Är det någon som gjort sin egen som den vill tipsa om? Finns några bra på marknaden men tycker 2500:- är lite dyrt. Har betongväggar och bra om den klarar åtminstone 85 kg.

Tackar på förhand!

MrPowa
2013-02-10, 15:21
Finns inget i närheten utanför hemmet som du kan träna på som en lekpark.

Wiizra
2013-02-10, 15:29
http://rusta.se/dorrtrapets-63-96-cm-p75101286.aspx köp en sån?
Hur kan du inte ha en öppning som kan ha en sån?

Herman H
2013-02-10, 22:52
Detta blir nog en stor jävla bild...

Primitivt men fungerande och håller med god marginal t.o.m för mig som väger 130kg.

Kostade typ... tre svetselektroder...

http://i1165.photobucket.com/albums/q598/Hexonxonx75/DSC02714_zps9c7b6c66.jpg

begt
2013-02-10, 22:58
Jag hade köpt en sån där man hänger i dörrkarmen. Men naturligtvis har bostadsbolaget lister i plast *gah!*

Som tur är finns det en rejäl list nere i källaren som jag kan hänga i, men greppet är inte optimalt.

Hos päronen kan jag hänga i trappen med perfekt grepp...

gnilrub
2013-02-10, 23:46
Finns inget i närheten utanför hemmet som du kan träna på som en lekpark.

Ärligt, hur många knatar bort till en lekpark och sätter igång att träna? Särskilt vintertid.

Annars finns det en slags dörrtrapetser som inte behöver skruvas. Har dock inte provat någon själv.

http://media.sportamore.se/uploads/products/61402_Multi_chin_up_bar_high_001_jpg_439x356_crop-smart_upscale_q85.jpg

svenbanan
2013-02-11, 05:53
Det finns även dörrtrapetser som man sätter inuti dörrkarmen men som inte heller behöver fästas med skruvar. De är tvådelade och skruvar man isär dem moturs så expanderar den och blir längre (som ett metspö) och skruvar man medurs blir den kortare. Skruvar man på så kommer den fastna hårt i dörrkarmen. Detta borde funka även om dörrkarmen är av plast eller?

emi23j
2013-02-11, 07:11
Funderar själv på att smälla upp 2 expander bultar i taket till ringar.

Du kan säkert montera en chinstång på liknande sätt.

mikaelj
2013-02-11, 07:49
Det finns även dörrtrapetser som man sätter inuti dörrkarmen men som inte heller behöver fästas med skruvar. De är tvådelade och skruvar man isär dem moturs så expanderar den och blir längre (som ett metspö) och skruvar man medurs blir den kortare. Skruvar man på så kommer den fastna hårt i dörrkarmen. Detta borde funka även om dörrkarmen är av plast eller?

De lossar till sist.

z_bumbi
2013-02-11, 07:54
Herman H:s lösning är som de flesta ser ut även på gymmet. det går också att göra i trä om man har lättare att jobba i det materialet.

svenbanan
2013-02-11, 14:06
De lossar till sist.

Vad är det som lossnar menar du? Dörrkarmen?

Jag hade en sådan själv sittande i 3-4år (dock i träkarm) så själva stången lossnar ju definitivt inte. Man får dock tänka på att hålla i på den sidan som gör att stången expanderar och trycks ut ännu mer. Då sätter sig stången bara mer och mer fast ju fler pullups man gör...

svenbanan
2013-02-11, 14:12
En lösning som borde vara hyfsat lätt att bygga och rimligen riktigt slitstark är att man hittar ett lämpligt hörn och skruvar fast nån typ av träregel en meter eller så på varsin sida om hörnet. Ovanpå dessa kan man sedan lägga ett helt vanligt stålrör (av typen vattenledningsrör). Ju längre röret är ju mer sviktar det såklart. Men om det bara är 1,5-2m så blir det nog tvärstumt.

mikaelj
2013-02-12, 07:12
Vad är det som lossnar menar du? Dörrkarmen?

Jag hade en sådan själv sittande i 3-4år (dock i träkarm) så själva stången lossnar ju definitivt inte. Man får dock tänka på att hålla i på den sidan som gör att stången expanderar och trycks ut ännu mer. Då sätter sig stången bara mer och mer fast ju fler pullups man gör...

Min stång lossnade trots att jag gjorde så att den skruvades i hårdare snarare än lossnade. Litar inte på en sån som bara trycker rakt ut.

edasvangen
2013-02-12, 09:59
Ärligt, hur många knatar bort till en lekpark och sätter igång att träna? Särskilt vintertid.

Annars finns det en slags dörrtrapetser som inte behöver skruvas. Har dock inte provat någon själv.

http://media.sportamore.se/uploads/products/61402_Multi_chin_up_bar_high_001_jpg_439x356_crop-smart_upscale_q85.jpg

Har något liknande själv, har även plastlister som typ är påklistrade.. håller fint för mig på 85-90kg! det läggs väldigt lite vikt på just listen.

svenbanan
2013-02-12, 10:11
Min stång lossnade trots att jag gjorde så att den skruvades i hårdare snarare än lossnade. Litar inte på en sån som bara trycker rakt ut.

Knepigt. Min satt som berget. Kanske hade nåt att göra med vilken typ av dörrkarm det var då. Hade du trä eller plastkarm?

Sen kanske inte bägge sidorna av dörrkarmen alltid är helt parallella... Ifall de går ihop nedtill (några mm jämfört med högst upp) så sitter ju en sådan stång fast riktigt hårt, medans om de går isär nedtill så kanske det kan släppa.

atlas82
2013-02-12, 10:59
http://rusta.se/dorrtrapets-63-96-cm-p75101286.aspx köp en sån?
Hur kan du inte ha en öppning som kan ha en sån?

Denna funkar perfekt för mina 86kg