handdator

Visa fullständig version : Cardio vid deff?


Erikzor
2013-02-10, 12:00
Hej, jag kom igår in på en sida som sa att det bästa för deffen i cardio väg är att köra hög intensitet (intervaller) under 10-15 minuter. Jag har testat detta nu i två dagar och har nu dag två fått problem med knäna.
Hur kör dom tyngsta grabbarna när dom kör cardio? Jag kan omöjligt se hur dom spurtar på bandet med all deras muskel massa och tyngd? Kör du om powerwalk? Och isåfall hur länge?

Sheogorath
2013-02-10, 12:28
Kör konditionsträning för konditionens skull eller om du vill kunna äta mer under deff. För övrigt spelar det ingen roll och du kan välja den motionsform som passar dig bäst. Det är inget krav att köra "cardio" under deff och det blir inte bättre av att man gör det.

Erikzor
2013-02-10, 16:51
Kör konditionsträning för konditionens skull eller om du vill kunna äta mer under deff. För övrigt spelar det ingen roll och du kan välja den motionsform som passar dig bäst. Det är inget krav att köra "cardio" under deff och det blir inte bättre av att man gör det.

Okej, tackar för svar:)

Du är en klok man du sheogorath.

nitz
2013-02-10, 17:42
Har du kört mycket löpning innan deffen?
Annars kan det vara lite tveksamt att hoppa på och börja mörda med intervaller direkt, kan vara smartare att trappa upp lite.

Donkens
2013-02-10, 18:44
Kör konditionsträning för konditionens skull eller om du vill kunna äta mer under deff. För övrigt spelar det ingen roll och du kan välja den motionsform som passar dig bäst. Det är inget krav att köra "cardio" under deff och det blir inte bättre av att man gör det.

Själv känns det som att särskilt mina ben återhämtar sig bättre om jag kör något cardio pass per vecka. T.ex löpning i 20 minuter eller att jag lirar på crosstrainern. Har sällan ont runt benpartiet, när jag påbörjade min deff som tjockis så kunde ett benpass vara väldigt frustrerande. Tills att jag kanske började med lite mild jogging, powerwalks och trampa på crosstrainern.

cakehole
2013-02-10, 20:58
1. Konditionsträning är ALLTID bra.

2. Jag rekommenderar cykelintervaller, rodd samt simning för att skona dina knän.

Crumlin
2013-02-10, 21:03
1. Konditionsträning är ALLTID bra.


Beror ju på vad du vill ha ut av träningen. Håller med dig i helhetsperspektiv, men har påpekats åtskilliga gånger här att konditionsträning kan hindra dig att få ut maximalt av styrketräningen.

cakehole
2013-02-10, 21:11
Beror ju på vad du vill ha ut av träningen. Håller med dig i helhetsperspektiv, men har påpekats åtskilliga gånger här att konditionsträning kan hindra effekterna av styrketräning.

Optionani kallas det. Jag känner ett par grabbar som springer maraton på hyfsade tider och är ganska rejält mycket bitigare än många av de killar som propagerar för att konditionsträning skulle verka så negativt på muskel/styrkeutvecklingen.

Vidare så vet jag ett par inom Sveriges styrkelyfts Elit som tränar mycket kondis och springer halvmaror e.t.c.. Så för de allra flesta skulle jag nog säga att det gynnar styrketräningen av att samtidigt köra någon form av konditionsträning.

Crumlin
2013-02-10, 21:31
Optionani kallas det. Jag känner ett par grabbar som springer maraton på hyfsade tider och är ganska rejält mycket bitigare än många av de killar som propagerar för att konditionsträning skulle verka så negativt på muskel/styrkeutvecklingen.

Vidare så vet jag ett par inom Sveriges styrkelyfts Elit som tränar mycket kondis och springer halvmaror e.t.c.. Så för de allra flesta skulle jag nog säga att det gynnar styrketräningen av att samtidigt köra någon form av konditionsträning.
Fint, men att du känner folk som kan kombinera styrketräning och konditionsträning är inte tillräckligt för att vederlägga vetenskap.

Du sa att konditionsträning alltid är bra och jag nyanserade påståendet. Om det sedan bör påverka den enskildes beslut att köra cardio eller inte är en annan sak (jag älskar exempelvis konditionsträning och skulle aldrig vara utan det).

Sheogorath
2013-02-10, 21:33
Optionani kallas det. Jag känner ett par grabbar som springer maraton på hyfsade tider och är ganska rejält mycket bitigare än många av de killar som propagerar för att konditionsträning skulle verka så negativt på muskel/styrkeutvecklingen.

Vidare så vet jag ett par inom Sveriges styrkelyfts Elit som tränar mycket kondis och springer halvmaror e.t.c.. Så för de allra flesta skulle jag nog säga att det gynnar styrketräningen av att samtidigt köra någon form av konditionsträning.

Du skrev "alltid". T.o.m. med STORA bokstäver så att MAN VERKLIGEN SKULLE FATTA ATT DET ALLTID GÄLLER.

cakehole
2013-02-10, 22:39
Du skrev "alltid". T.o.m. med STORA bokstäver så att MAN VERKLIGEN SKULLE FATTA ATT DET ALLTID GÄLLER.

Jepp. Står fast vid det. De som exkluderas i "Så för de allra flesta", är de som kör så pass hårt på styrketräningen eller vilken kraftansträngning det nu än må vara, att de får förbättrad syreupptagning den vägen.

Att superseta tunga 10 reppare i knäböj, marklyft och utfallsgång ger en viss utdelning även flåsmässigt. Var lite så jag tänkte när jag senare skrev "för de allra flesta".

Vänligen

rogerQ
2013-02-10, 23:12
Kör konditionsträning för konditionens skull eller om du vill kunna äta mer under deff. För övrigt spelar det ingen roll och du kan välja den motionsform som passar dig bäst. Det är inget krav att köra "cardio" under deff och det blir inte bättre av att man gör det.

Kan man inte använda cardio för att öka sin totala energi man förbrukat under dagen? Och äta det man äter och på så sätt gå ner fortare i vikt och förhoppningsvis i fettprocent?

nitz
2013-02-10, 23:51
Kan man inte använda cardio för att öka sin totala energi man förbrukat under dagen? Och äta det man äter och på så sätt gå ner fortare i vikt och förhoppningsvis i fettprocent?
Jag skulle inte springa mig till ett ännu större underskott än det jag har planerat för.

rogerQ
2013-02-11, 00:09
Jag skulle inte springa mig till ett ännu större underskott än det jag har planerat för.

Man behöver inte springa. Man kan gå eller köra trappmaskin tycker jag är,bra. Säg att man blir "mätt" på 1800 kcal och sedan slänger man in lite CARDIO och bränner 350 extra måste vara en win.

Sheogorath
2013-02-11, 06:13
Man behöver inte springa. Man kan gå eller köra trappmaskin tycker jag är,bra. Säg att man blir "mätt" på 1800 kcal och sedan slänger man in lite CARDIO och bränner 350 extra måste vara en win.

Men du kan lika gärna, eller med fördel, bara "inte äta" 350 kcal extra. Alltså är det som jag skrev: att man kör cardio för att kunna äta mer.

rogerQ
2013-02-11, 07:15
Men du kan lika gärna, eller med fördel, bara "inte äta" 350 kcal extra. Alltså är det som jag skrev: att man kör cardio för att kunna äta mer.

Skillnaden är ju att man inte äter "mer". Man skulle ätit 1800 kcal oavsett med eller utan cardio eftersom den kalorivolymen ger den mättnad och tillfredsställelse man behöver. Men cardio utförs som bonus istället för att äta äta 1450 kcal som är väldigt lite. Skillnad är antagligen lingvistisk men inte trivial, långt ifrån.

tjing
2013-02-11, 12:05
Beror ju på vad du vill ha ut av träningen. Håller med dig i helhetsperspektiv, men har påpekats åtskilliga gånger här att konditionsträning kan hindra dig att få ut maximalt av styrketräningen.

Det är mycket annat som hindrar maximala styrkeökningar; dålig sömn, kost, bråk med flickvännen etc.

Dessutom ökar konditionsträning känsligheten hos adrenerga receptorer hos bukfett.

AronP
2013-02-11, 12:09
Men du kan lika gärna, eller med fördel, bara "inte äta" 350 kcal extra. Alltså är det som jag skrev: att man kör cardio för att kunna äta mer.

Givet att man inte redan ligger väldigt lågt och är inne och knaprar på kroppens basala funktioner, alternativt faktiskt känner det bekvämare att röra på sig mer.