handdator

Visa fullständig version : När är magen "fastande"?


Kvicksilver
2013-02-10, 09:26
Ska träna vid 12:00 idag. Åt en stadig frukost vid 08:00.

Om man nu ska ta eaa på fastande mage före träning så undrar jag, när är frukosten borta från magsäcken? 11:00?

Vill man dessutom testa en pwo man fått som ska tas 30-45 min före träning så kan det bli en faslig massa vätska som ska i timmen innan träning.

Lite luddig fråga men ofta står det på fastande mage.
Om man som jag gärna kompletterar med en frukt, ett ägg eller en bar varannan eller var tredje timme. Innebär detta att jag aldrig är på "fastande" mage?

Sandra81
2013-02-10, 09:54
Ska träna vid 12:00 idag. Åt en stadig frukost vid 08:00.

Om man nu ska ta eaa på fastande mage före träning så undrar jag, när är frukosten borta från magsäcken? 11:00?

Vill man dessutom testa en pwo man fått som ska tas 30-45 min före träning så kan det bli en faslig massa vätska som ska i timmen innan träning.

Lite luddig fråga men ofta står det på fastande mage.
Om man som jag gärna kompletterar med en frukt, ett ägg eller en bar varannan eller var tredje timme. Innebär detta att jag aldrig är på "fastande" mage?

2-6 timmar tar det för magsäcken beroende på vad du ätit.. flytande föda går tex snabbare. Ju mer vätska maten har ju snabbare försvinner den från magsäcken.

som mest kan magsäcken ta emot 2 liter föda. 5-6 timmar för maten att passera tunntarmen och 12-24 timmar för den att passera genom tjocktarmen.

Kvicksilver
2013-02-10, 10:08
2-6 timmar tar det för magsäcken beroende på vad du ätit.. flytande föda går tex snabbare. Ju mer vätska maten har ju snabbare försvinner den från magsäcken.

som mest kan magsäcken ta emot 2 liter föda. 5-6 timmar för maten att passera tunntarmen och 12-24 timmar för den att passera genom tjocktarmen.

Till frukost blev det 2dl musli, 250g kvarg, 2dl mjölk och en pressad apelsin. Ganska mycket vätska mao. Säg att det tar 3 timmar innan magsäcken är tom (och jag håller på att dö av hunger igen).
Då betyder det att min mage i mitt exempel är fastande vid kanske 11:30. Lagom att ta min eaa mao... men då får jag ta min pwo samtidigt. Är det så bra?
Om man som jag gärna småsmaskar ägg och annat varannan timme så betyder det altså att jag aldrig är på fastande mage. :confused:

Talvathir
2013-02-10, 11:44
Jag tror du ska oroa dig lite mindre :). Har du ett ägg i magen kanske ditt eaa bara ger 90% effekt, men samtidigt är du 20% mer taggad eftersom du inte nojade så i slutändan går du ändå plus.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

tjing
2013-02-10, 12:02
Ett antal timmar beroende på måltidens storlek och sammansättning.

zajiwal
2013-02-10, 12:03
Om du käkat en proteinrik frukost vid 08:00 så är det ingen panik med EAA före/efter passet vid 12.00.

Innebär detta att jag aldrig är på "fastande" mage?
Om du äter var tredje timme, ja.

Rahf
2013-02-10, 12:56
Fastande mage, då snackar vi 12 timmar. Tom mage är cirka 2-3h.