handdator

Visa fullständig version : Varför är det dåligt med upph


guden2010
2013-02-10, 03:39
Varför är det dåligt med en vikt/planka under foten vid knäböj, jag kan inte ens göra en fulldjup knäböj när jag har en 4 cm platta under foten, men jag kan då göra en mycket dugligt knäböj.

Men varför är det dålig med en planka under foten ?

Rahf
2013-02-10, 03:43
För att stabiliteten åker åt helvete. En del av foten hänger trots allt fritt i luften.

guden2010
2013-02-10, 03:48
För att stabiliteten åker åt helvete. En del av foten hänger trots allt fritt i luften.

Om man då kompleterar dett med en skiva som gör att man har stöd åt hela foten, är det då inget problem ?

JakeShaft
2013-02-10, 03:50
Det dåliga är väl att du är för stel och genom att använda en vikt/planka under hälen kommer du inte att bli mindre stel. Om man är stel borde det vara bättre att använda planka än att inte göra några knäböj alls. 4 cm låter däremot väldigt mycket. Man "ska" ha tyngdpunkten mitt i foten under en knäböj. Man får förmodligen sämre balans om man står på en viktplatta eller planka vilket kan bli problematiskt längre fram.

Är man för stel så är man, något man kan arbeta på.

Degpekka
2013-02-10, 03:52
Stretcha! Och under tiden kan du ju köra med lyftarskor så att du kommer lite djupare.

guden2010
2013-02-10, 03:59
Det dåliga är väl att du är för stel och genom att använda en vikt/planka under hälen kommer du inte att bli mindre stel. Om man är stel borde det vara bättre att använda planka än att inte göra några knäböj alls. 4 cm låter däremot väldigt mycket. Man "ska" ha tyngdpunkten mitt i foten under en knäböj. Man får förmodligen sämre balans om man står på en viktplatta eller planka vilket kan bli problematiskt längre fram.

Är man för stel så är man, något man kan arbeta på.

Tyvärr är jag rädd att det inte kommer gå stretcha ut min hälsena, jag har opererat den för jag gick på tå som mindre, nu går jag inte på tå länge men, jag tippar på att jag inte kan stretcha ut den 4 cm.
får väl uppsöka en sjukgymnast snart och kolla upp det.

rooz
2013-02-10, 07:21
Tyvärr är jag rädd att det inte kommer gå stretcha ut min hälsena, jag har opererat den för jag gick på tå som mindre, nu går jag inte på tå länge men, jag tippar på att jag inte kan stretcha ut den 4 cm.
får väl uppsöka en sjukgymnast snart och kolla upp det.

Vem skrev att det var hälsenan du skulle stretcha?

Jag löste mitt djup med att stretcha höft/hams/quads. Mina lyftarskor har jag för att det är dom stabilaste träningsskorna jag hittar, samt att jag inte behöver få ångest om jag slarvat med stretchen!

Mantus
2013-02-10, 10:49
Tyvärr är jag rädd att det inte kommer gå stretcha ut min hälsena, jag har opererat den för jag gick på tå som mindre, nu går jag inte på tå länge men, jag tippar på att jag inte kan stretcha ut den 4 cm.
får väl uppsöka en sjukgymnast snart och kolla upp det.

Min sambo har också opererat sina hälsenor pga att hon tågick som liten. Hon var så stel att hon knappt kunde göra kvartsböjar när hon började träna. Nu, nästan två år senare, med halvseriös stretching kan hon komma ned atg med lyftarskor. Hon är fortfarande stel och har lite problem att behålla ena hälen i golvet under lyftet men hon blir bättre hela tiden. Hade hon gått in enbart efter att få en fulldjup böj redan från början (när vi började var hon total nybörjare så vi fick jobba med precis alla övningar så knäböj var inte enda prion) hade hon nog redan gjort böjar långt under 90 grader utan lyftarskor.

Sammanfattning: Allt går med vilja, envishet och med en benhård coach som tvingar dig göra sådant du är dålig på.

blaaargh
2013-02-10, 10:54
Min sambo har också opererat sina hälsenor pga att hon tågick som liten. Hon var så stel att hon knappt kunde göra kvartsböjar när hon började träna. Nu, nästan två år senare, med halvseriös stretching kan hon komma ned atg med lyftarskor. Hon är fortfarande stel och har lite problem att behålla ena hälen i golvet under lyftet men hon blir bättre hela tiden. Hade hon gått in enbart efter att få en fulldjup böj redan från början (när vi började var hon total nybörjare så vi fick jobba med precis alla övningar så knäböj var inte enda prion) hade hon nog redan gjort böjar långt under 90 grader utan lyftarskor.

Sammanfattning: Allt går med vilja, envishet och med en benhård coach som tvingar dig göra sådant du är dålig på.

Det här var skönt att läsa. Jag har precis samma problem, opererad för kort hälsena som mindre. Skulle du kunna berätta lite vilken typ av stretchning hon gjorde?

Illuminatus
2013-02-10, 11:23
Jag har själv samma problem & använder mig utav två stycken 2,5kg vikter under varje häl vilket resulterar i en 4-5cm hög klack. Funkar finfint men jag strävar efter att inom något år kunna utföra övningen utan "klack" och jobbar med det dagligen i form av stretch för soleus, vader, hamstrings & höftböj.

Har ytterligare ett problem som jag inte kan lösa. Det är när jag går ner djupt och försöker stretcha soleus så smärtar det som fasen på framsidan av foten, vid leden (böjen) mellan ben och fot.

Finns det något sätt att stretcha där?

För jag känner att det tar emot där mest.

FatGirl
2013-02-10, 12:34
Att böja med viktplattor eller något upphöjt under hälen stressar knäna onödigt mycket.

För att kunna böja utan plattor under hälarna är det Soleus som behöver stretchas.

Det gör du i sittande vadpress, Tungt.


Simple as That!


Börja böja utan plattor under hälarna och jobba dig neråt. Tog inte mer än 2 månader för mig.

Rahf
2013-02-10, 12:54
Nej, det är inte bara soleus som behöver stretchas. Vaderna är inte det enda som sätter stopp när man kommer djupare.

FatGirl
2013-02-10, 12:58
Nej, det är inte bara soleus som behöver stretchas. Vaderna är inte det enda som sätter stopp när man kommer djupare.

Du kan ju förklara lite istället då istället för att bara säga "Nej"?

Hamstrings kan även behövas stretchas javisst. Men när man kan böja med plattor under fötterna är det oftast Soleus som begränsar en.

Mantus
2013-02-10, 13:25
Det här var skönt att läsa. Jag har precis samma problem, opererad för kort hälsena som mindre. Skulle du kunna berätta lite vilken typ av stretchning hon gjorde?

Mestadels knäböj där hon gick ned så djupt hon kunde med bra teknik så försökte vi få det lite djupare varje gång med bibehållen teknik. Sedan mängder med Sheostretch. Sheostretchen har hjälpt väldigt mycket.

Birkharju
2013-02-10, 13:25
Du kan ju förklara lite istället då istället för att bara säga "Nej"?

Hamstrings kan även behövas stretchas javisst. Men när man kan böja med plattor under fötterna är det oftast Soleus som begränsar en.

I de allra flesta fall är det fotleden man är stel i, inte soleus.

Kvicksilver
2013-02-10, 16:25
Vem skrev att det var hälsenan du skulle stretcha?

Jag löste mitt djup med att stretcha höft/hams/quads. Mina lyftarskor har jag för att det är dom stabilaste träningsskorna jag hittar, samt att jag inte behöver få ångest om jag slarvat med stretchen!

Mitt problem är just höften känns det som. Ryggen böjs fram nästan direkt jag börjar böja. Av någon anledning kommer jag mycket djupare, till 90 grader, med något under hälen trpots att jag inte tror mitt problem sitter i underbenet.

Vilka stretchövningar körde du för höften?

Jag blir helt slut i ryggen efter benpasset då jag är så stel/böjd i ryggen.

Illuminatus
2013-02-10, 16:51
I de allra flesta fall är det fotleden man är stel i, inte soleus.

Det är mycket där mitt problem verkar ligga. Har du några tips på hur man får till en bättre rörlighet i just fotleden? Det smärtar som sagt på min framsida när jag försöker stretcha framåt med böjt knä. Verkar som fotleden tar stopp innan det spänner riktigt i soleus, med andra ord jag känner mer smärta i fotled än soleus vid stretch.

Tack på förhand,

Birkharju
2013-02-10, 16:59
Det är mycket där mitt problem verkar ligga. Har du några tips på hur man får till en bättre rörlighet i just fotleden? Det smärtar som sagt på min framsida när jag försöker stretcha framåt med böjt knä. Verkar som fotleden tar stopp innan det spänner riktigt i soleus, med andra ord jag känner mer smärta i fotled än soleus vid stretch.

Tack på förhand,

Jag har samma problem själv och när jag sökte efter information för att lösa problemet fick jag råd att köpa böjskor. Det har löst mitt problem. Anledningen är att det tydligen ska vara väldigt svårt att öva upp rörligheten i just fotleden minns jag att Martin Löwgren skrev här för några år sedan.

lillburre
2013-02-10, 17:51
Köp lyftarskor,träna teknik och stretcha vader,quads,höftböj och ljumskar. Det kan ta flera år för vissa att få tillräcklig rörlighet för att köra knäböj utan planka/lyftarskor om det ens går!

Illuminatus
2013-02-10, 17:52
Jag har samma problem själv och när jag sökte efter information för att lösa problemet fick jag råd att köpa böjskor. Det har löst mitt problem. Anledningen är att det tydligen ska vara väldigt svårt att öva upp rörligheten i just fotleden minns jag att Martin Löwgren skrev här för några år sedan.

Det var ju lite trista nyheter :(

Jag utför inte tillräckligt med benböj så att jag känner det är värt att lägga pengar på ett par, tyvärr. Får fortsätta stretcha och försöka få ner hälen så gott det går men än så länge tycker jag det fungerar bra vid Front Squat och viktplattor under hälarna. Jag använder inge vidare vikter här och känn i knäna finns det ingen antydan på.

Så jag antar att man kan säga att Front Squat är ett bättre alternativ för oss med icke rörliga fotleder, korta soleus och dyligt. Det fungerar trots allt för mig, dock ingen garanti att det fungerar för er andra.

Lösningen är väl att tyngdpunkten kommer något längre fram vilket motverkar kraft bakåt som får oss ramla baklänges.

rooz
2013-02-10, 17:55
Mitt problem är just höften känns det som. Ryggen böjs fram nästan direkt jag börjar böja. Av någon anledning kommer jag mycket djupare, till 90 grader, med något under hälen trpots att jag inte tror mitt problem sitter i underbenet.

Vilka stretchövningar körde du för höften?

Jag blir helt slut i ryggen efter benpasset då jag är så stel/böjd i ryggen.

Väldigt svårt att förklara. Jag har haft nära kontakt med en kiropraktor hela tiden, sagt vad som ska stretchas och hur det ska gå till.

cero
2013-02-10, 19:47
Du kan ju förklara lite istället då istället för att bara säga "Nej"?

Hamstrings kan även behövas stretchas javisst. Men när man kan böja med plattor under fötterna är det oftast Soleus som begränsar en.

Min gissning är att det oftast är höftböjare (korrekt namn?) som begränsar, inte fotled/vader. Har man kass rörlighet i höftböjare så försöker man skjuta fram hela kroppen och ta ut rörligheten i fotleden istället, och då hjälper det med en platta under fötterna.

mikaelj
2013-02-10, 19:53
Om man har problem med att göra en knäböj djupt och har hyfsad rörlighet i fotlederna (den behöver inte vara något anmärkningsvärt) beror det oftast på musklerna kring höften: ljumskar och en smula baksida lår.

Hur man töjer det bäst? Genom att göra en knäböj. Kort och gott. Men istället för att börja kompensera med att fälla fram ryggen trycker du ned rumpan med bibehållen svank tills du känner att det stramar någonstans. Där fortsätter du att töja enligt KAT/PNF (beskrivning på Internet om du inte kan). Exakt var det stramar är helt ointressant, för ditt mål är inte att töja specifika muskler, utan att töja för att kunna utföra rörelsen knäböj. Här är det viktigt att du söker dig till vad det är som stramar och håller ihop allting under tiden. När du väl hittat det kan du töja på andra sätt, så länge du hela tiden jämför med din knäböj och ser att det går framåt.

Det är jätteenkelt och idiotsäkert och hjälper en överväldigande majoritet att kunna utföra en knäböj. Funkat på alla i min klubb som varit för stela för knäböj.

cero
2013-02-10, 20:41
mikaeljs: Bra inlägg, men hur får du statiskt motstånd i knäböjsposition? KAT-stretch alltså. Känns inte som att det räcker att bara sitta där en stund och hålla emot.

mikaelj
2013-02-10, 21:19
mikaeljs: Bra inlägg, men hur får du statiskt motstånd i knäböjsposition? KAT-stretch alltså. Känns inte som att det räcker att bara sitta där en stund och hålla emot.

Skivstång med tillräckligt mycket vikt, vilket varierar från person till person. Testa dig fram!
Ned så långt du orkar, spänn emot med samma muskler (vilket gör att du reser dig en bit), sedan slappnar du av och låter dig bli nedtryckt. Justera fotbredd och -vinklar så att det känns maximalt.

Som sagt, stretcha precis som du gör en knäböj!

Forseti
2013-02-10, 21:40
När jag gör knäböj utan platta eller dylikt känns det som jag ska ramla bakåt och fäller därför fram överkroppen. Men det känns inte som det stramar någonstans om jag skulle hålla mig upprätt, några idéer på vad som kan vara problemet?

mikaelj
2013-02-10, 22:14
När jag gör knäböj utan platta eller dylikt känns det som jag ska ramla bakåt och fäller därför fram överkroppen. Men det känns inte som det stramar någonstans om jag skulle hålla mig upprätt, några idéer på vad som kan vara problemet?

Du skall inte sätta dig med rumpan rakt ned, utan med rumpan bak. Som på en stol. Antingen är det ett teknikfel, eller så spänner du inte upp ryggen inkl. svank ordentligt när du sätter dig ned. Låter man bäckenet tippa bakåt känner man inte av att det stramar någonstans eftersom man tar ut rörligheten i ländryggen.

Illuminatus
2013-02-10, 22:31
Mycket bra inlägg mikaelj!

Ska testa det du beskriver och se vart det stramar & lägga lite fokus på stretch där. Jag kommer dock fortsätta stretcha tex, vader, hamstring, höftböj & soleus eftersom jag är riktigt stel där oavsett om det inte stramar där vid ett utförande av knäböj.

Stretchade på gymmet nu ikväll och testade sätta mig på huk med armbågarna tryckandes mot knäna så att ljumskarna stretchas. När jag fått till stretchen och ska "räta" på mig (svanka) så blir jag aldrig riktigt rak utan det spänner överallt, får inte fram höften liksom.

Har det med stelhet i höftböj att göra? Ryggen är jag inte heller speciellt rörlig i, hur utför man en bra stretch för den? Tänker mig liggandes på mage och trycker upp kroppen med armar så att mage och rygg får en stretch, funkar det?

mikaelj
2013-02-11, 00:30
Mycket bra inlägg mikaelj!

Ska testa det du beskriver och se vart det stramar & lägga lite fokus på stretch där. Jag kommer dock fortsätta stretcha tex, vader, hamstring, höftböj & soleus eftersom jag är riktigt stel där oavsett om det inte stramar där vid ett utförande av knäböj.

Stretchade på gymmet nu ikväll och testade sätta mig på huk med armbågarna tryckandes mot knäna så att ljumskarna stretchas.

Det brukar jag göra.

När jag fått till stretchen och ska "räta" på mig (svanka) så blir jag aldrig riktigt rak utan det spänner överallt, får inte fram höften liksom.

Du gör det bakvänt. Börja med en rak rygg och gå inte längre ned än att du kan hålla rak rygg. I början kanske det bara är en kvartsböj om du är stel.

(Med rak rygg menar jag att man kan hålla en pinne längsmed ryggen, inte att den skall vara lodrätt -- den kan, och kommer antagligen att vara, fälld.)

Har det med stelhet i höftböj att göra? Ryggen är jag inte heller speciellt rörlig i, hur utför man en bra stretch för den? Tänker mig liggandes på mage och trycker upp kroppen med armar så att mage och rygg får en stretch, funkar det?

Så vitt jag vet skall man inte vara rörlig i ryggen. Musklerna i ryggen fyller en funktion i att hålla uppe din ryggrad.

Vad är det som får dig att säga att du är orörlig i ryggen? I vilken övning/rörelse menar du att du märker av det?

JakeShaft
2013-02-11, 10:51
Den första stretchövningen i videon är en personlig favorit som jag tycker dyker upp lite här och var, åtminstone om man läser om tyngdlyftning. Huruvida det fungerar med de problem som nämnts i tråden vet jag givetvis inte men jag tycker det är en bra stretch för att öka rörligheten i fotleden.

MqyV9KIBuPw

(Återigen bevisat att jag inte är ett tekniskt geni)

Illuminatus
2013-02-11, 11:02
Det brukar jag göra.



Du gör det bakvänt. Börja med en rak rygg och gå inte längre ned än att du kan hålla rak rygg. I början kanske det bara är en kvartsböj om du är stel.

(Med rak rygg menar jag att man kan hålla en pinne längsmed ryggen, inte att den skall vara lodrätt -- den kan, och kommer antagligen att vara, fälld.)



Så vitt jag vet skall man inte vara rörlig i ryggen. Musklerna i ryggen fyller en funktion i att hålla uppe din ryggrad.

Vad är det som får dig att säga att du är orörlig i ryggen? I vilken övning/rörelse menar du att du märker av det?

Tack för svaren, skall testa det idag efter passet.

Hmm, jag har väldiga problem med att svanka. Tex. i övningen då jag vanligtvis stretchar magen så tar det stopp i nedre delen av ryggen, kommer inte längre och magen är inte överdrivet spänd. Sen åt andra hållet i en tex stretch för hamstring sittandes på golvet med händerna om fötterna så stramar det rejält längs med ryggen och kommer inte så långt ner jag vill. Har däremot börjat stretcha det mer och mer på gymmet och jag tror mig komma längre och längre ner för varje gång.

Jag testade första stretchen i videoklippet och måste säga att den kändes riktigt bra. Det var däremot jävligt svårt att hålla balansen eftersom jag står på tår i övningen, så mina stackars fötter fick kramp efter 20sek.

rooz
2013-02-11, 11:05
Tror problemet sitter i underkroppen, dina hams tex.