handdator

Visa fullständig version : Bokföringsfråga, handelsbolag


skaparn
2013-02-09, 21:22
Ämne
Redovisning, handelsbolag
Dags att redovisa vinst och moms och grejer.

Fråga 1
Vi får en beställning, varan levereras och fakturan skickas i efterhand i aggregerad form för en eller flera beställningar för att minska pappersarbete.
Vilket år hör intäkten till?
1. Året då beställningen gjordes
2. Året för fakturadatum
3. Året för fakturans förfallodag

Fråga 2
Anta samma scenario som ovan, men betalningen kommer först ett år senare efter en påminnelse. Förändrar det saken?

Torwald
2013-02-09, 21:30
1)
Finns flera metoder, kontantmetoden vanlig i mindre företag, dvs när fakturan betalts. Frågan man kan ställa sig är dock: vad är en kostnad? Jo resurser som nyttjats för stt generera periodens intäkter. Och när har ni haft en kostnad - jo för att leverera varan. Det verkar logiskt att ta upp en intäkt (i balans upplupen intäkt som blir kundfordran när ni fakturerar) när varan levereras, oberoende av när fakturan skickad.

Fråga 2: nej. Det är inte betalningstidpunkten som styr när intäkten uppstår. Det kan uppstå en osäkerhet kring kundfordringen men det är om man inte tror man kommer få betalt över huvud taget

/Snabbt lördagssvar från telefonen

skaparn
2013-02-09, 21:41
1)
Finns flera metoder, kontantmetoden vanlig i mindre företag, dvs när fakturan betalts. Frågan man kan ställa sig är dock: vad är en kostnad? Jo resurser som nyttjats för stt generera periodens intäkter. Och när har ni haft en kostnad - jo för att leverera varan. Det verkar logiskt att ta upp en intäkt (i balans upplupen intäkt som blir kundfordran när ni fakturerar) när varan levereras, oberoende av när fakturan skickad.

Fråga 2: nej. Det är inte betalningstidpunkten som styr när intäkten uppstår. Det kan uppstå en osäkerhet kring kundfordringen men det är om man inte tror man kommer få betalt över huvud taget

/Snabbt lördagssvar från telefonen


Ah, grymt, tackar!

Jag känner mig lite tryggare nu. Lite som en pwc-stämpel.
Funderar på att ta allting på leverans, och sedan får vi la göra något slags förlustredovisning året efter om fakturan aldrig betalas.

skaparn
2013-02-09, 21:45
Hmm, eller inte. Det kan gå rätt lång tid mellan beställning och faktura, jag blir förbryllad och straffas för att jag väntar upp till två månader med att fakturera. Hälften av förra årets intäkter fakturerades året efter (julen var bra).

Torwald
2013-02-09, 21:45
Sure, en faktura som inte betalas blir en nedskrivning av fodringar som belastar resultatet, dvs "något slags förlustredovisning året efter om fakturan aldrig betalas".

Torwald
2013-02-09, 21:57
Hmm, eller inte. Det kan gå rätt lång tid mellan beställning och faktura, jag blir förbryllad och straffas för att jag väntar upp till två månader med att fakturera. Hälften av förra årets intäkter fakturerades året efter (julen var bra).

Ja det är ju du som tänkte ta upp intäkt när du skickar fakturan, det drabbar dig ju resultatmässigt om du är långsam på att fakturera. Du kan ju ta upp intäkten när grejerna levereras. Då har du en upplupen intäkt, dvs intäkter du haft men ännu inte fakturerat.

WHITEFOLKS
2013-02-09, 22:03
Man skulle nästan kunna tro att du kan det här Torwald :)

+1 på allt Torwald säger.

skaparn
2013-02-09, 23:57
Jdet drabbar dig ju resultatmässigt om du är långsam på att fakturera

jo, det är ju det, det är mycket som drabbar mig för att jag gör sådana här saker med lite för låg frekvens


Tackar för hjälpen!