handdator

Visa fullständig version : Gripperfreaks, nåt för er?


Dipshit
2004-02-17, 20:09
Hittade en ganska kul grej på ebay!

http://i21.ebayimg.com/03/i/00/98/9a/83_1.JPG
En gripmätare!!

"Tests grips up to 200 lb or 90 kg."
Kanske är för lite för er? 200 är det ungefär coc#2 eller?

Tyvärr skippar just denna försäljaren inte utanför US...
Anyway:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3661471513&category=28067

Ganska grym grej annars! :hbang:

Glenner_84
2004-02-17, 20:14
en sån vore ju grym och ha, fast jag nöjer mig me mina Rb... borde nog finnas nån i Sverige som är återförsäljare va? kanske lite svårt å hitta bara

PyToN
2004-02-17, 20:49
På den här hemsidan finns det en sådan, men dom saknar dock
prisuppgifter.
http://www.gbm-medical.se/produktshow.asp?Katid=8
/C

Arne Persson
2004-02-17, 23:32
Jag har denna:
http://www.wisdomking.com/product45182c220086.html
Både jag och CoC tycker inte om den. Den är hydralisk och fuskbar.

Jmför med Robert Barabans nya Dynamometer i fickformat. Maken till kvalitet och tillförlitlighet finns inte! Garanterat!

Arne Persson
2004-02-17, 23:41
Mer bilder

Arne Persson
2004-02-17, 23:46
Samt denna

Ervin
2004-02-17, 23:54
Arne lite offtopic här men du kan ju ta bort den här posten efteråt.
Tänkte bara fråga vad en T-Row väger?

Arne Persson
2004-02-17, 23:56
Originally posted by Ervin
Arne lite offtopic här men du kan ju ta bort den här posten efteråt.
Tänkte bara fråga vad en T-Row väger?

Det har jag aldrig tänkt på. Vår Nordic Gym väger inte speciellt mycket tom. Däremot så medger vår unika konstruktion att testiklarna mm inte mosas av T-barstången.:D

Ervin
2004-02-17, 23:59
Originally posted by Arne Persson


Det har jag aldrig tänkt på. Vår Nordic Gym väger inte speciellt mycket tom. Däremot så medger vår unika konstruktion att testiklarna mm inte mosas av T-barstången.:D

hehehe fan va nice! :thumbup:
men dom lär inte väga mer än 5kg va?

Arne Persson
2004-02-18, 00:00
Originally posted by Ervin


hehehe fan va nice! :thumbup:
men dom lär inte väga mer än 5kg va?

Testiklarna? :D

Croatia_BoY_78
2004-02-18, 00:29
rofl:D

MrT
2004-02-18, 00:32
Arne.. vilka summor pratar vi om när det gäller RB:s fickdynamometer?

Ervin
2004-02-18, 01:08
Originally posted by Arne Persson


Testiklarna? :D
HAHAHA! ja precis testiklarna :P
Fast då är dom så här stora!! :eek:

MasterChief
2004-02-18, 09:19
Är det någon som vet vilken handdynamometer de använde/använder under mönstringen?

Nils
2004-02-18, 10:04
Originally posted by Arne Persson
Samt denna
Det ser ut som om man behöver rätt stora händer för att få någon större kraft på den. Eller är den ställbar på något sätt?
Nils

MrT
2004-02-18, 18:29
Originally posted by MasterChief
Är det någon som vet vilken handdynamometer de använde/använder under mönstringen?

Que? Testar de greppstyrka vid mönstringen nu??

acidbl00d
2004-02-18, 18:32
Originally posted by MrT


Que? Testar de greppstyrka vid mönstringen nu??

Inte när jag var där för några månader sen

Arne Persson
2004-02-18, 19:57
Originally posted by MasterChief
Är det någon som vet vilken handdynamometer de använde/använder under mönstringen?

Jag tvivlar på att den dynamometern vi hade på min mönstring (1976) finns kvar. Den dom hade på flygvapnet som dom testade piloterna var en kass dynamometer av isometrisk typ som kändes helstum. Roberts dynamometer rör sig under trycket vilket känns betydligt mer komfortabelt.

Arne Persson
2004-02-18, 20:00
Originally posted by Nils

Det ser ut som om man behöver rätt stora händer för att få någon större kraft på den. Eller är den ställbar på något sätt?
Nils

Det bästa med denna dynamometer är att den passar de flesta handstorlekar. Jag hade inte satt den optimalt när jag tog bilden. Min fru hade inga problem att sätta den i handen.

Arne Persson
2004-02-18, 20:01
Originally posted by MrT
Arne.. vilka summor pratar vi om när det gäller RB:s fickdynamometer?

c.a 2800-2900 kr. Kom i håg att detta är en dynamometer som är handgjord och de yttre delarna är av laserskuret flygaluminium. Varje gripper är självklart nogrannt kalibrerad för att visa helt korrekta värden. Den är graderad upp till 120 kg. Allt över 70 kg är mycket bra på denna dynamometer.

Arne Persson
2004-02-18, 20:03
Där sitter en extra visare som alltid stannar på det bästa resultatet vid varje tryckning.

z_bumbi
2004-02-18, 20:22
Originally posted by MasterChief
Är det någon som vet vilken handdynamometer de använde/använder under mönstringen?

Har ingen om vilket märke men tricket var ju i alla fall att dra med ryggen. :D

Arne Persson
2004-02-18, 20:23
Originally posted by z_bumbi


Har ingen om vilket märke men tricket var ju i alla fall att dra med ryggen. :D

Du menar alltså hantelrodd.

z_bumbi
2004-02-18, 20:36
Originally posted by Arne Persson


Du menar alltså hantelrodd.

Nej inte direkt.
På mönstringen var det var ju en manick som man skulle klämma ihop samtidigt som man höll den i den svagare handen. Påminde i utsendet om handtagen i som sitter i många kabelhissar, antar att det var samma som du testades på vid mönstringen?

Det var sedan ganska enkelt att hålla emot med ena handen samtidigt som man drog med armen/ryggen, fick väldigt roliga värden när jag kom på det.
Iofs var jag så satans svag i allt det andra så jag fick låga värden på styrkan i alla fall. :(

Arne Persson
2004-02-18, 20:42
Originally posted by z_bumbi


Nej inte direkt.
På mönstringen var det var ju en manick som man skulle klämma ihop samtidigt som man höll den i den svagare handen. Påminde i utsendet om handtagen i som sitter i många kabelhissar, antar att det var samma som du testades på vid mönstringen?

Det var sedan ganska enkelt att hålla emot med ena handen samtidigt som man drog med armen/ryggen, fick väldigt roliga värden när jag kom på det.
Iofs var jag så satans svag i allt det andra så jag fick låga värden på styrkan i alla fall. :(

Jag minns inte hun såg ut, det var ju några år sedan. Däremot vet jag att om man hjälper till och håller med andra handen, så får man helt andra och felaktiga (på tok förhöga) värden!

z_bumbi
2004-02-18, 20:56
Originally posted by Arne Persson


Jag minns inte hun såg ut, det var ju några år sedan. Däremot vet jag att om man hjälper till och håller med andra handen, så får man helt andra och felaktiga (på tok förhöga) värden!

Japp och det utnyttjades flitigt. :D

Förstår fortfarande varför man skulle hålla i den med den fria handen men det skulle man när jag var inne. Iofs var väl alla testerna ganska missvisande så varför skulle de göra ett undantag för just greppet? :)

MrT
2004-02-18, 23:16
Originally posted by Arne Persson


c.a 2800-2900 kr. Kom i håg att detta är en dynamometer som är handgjord och de yttre delarna är av laserskuret flygaluminium. Varje gripper är självklart nogrannt kalibrerad för att visa helt korrekta värden. Den är graderad upp till 120 kg. Allt över 70 kg är mycket bra på denna dynamometer.

Inte mer än ett kvalitetsverktyg egentligen.. en indikatorklocka av bättre modell kostar närmare 6 papp :MrT:

Får bli en sådan när jag får över pengar någon gång..

Man kan ju alltid tjäna tillbaka pengarna genom att ta betalt för en mätning :notme: :D

Arne Persson
2004-02-19, 00:33
Originally posted by MrT


Inte mer än ett kvalitetsverktyg egentligen.. en indikatorklocka av bättre modell kostar närmare 6 papp :MrT:

Får bli en sådan när jag får över pengar någon gång..

Man kan ju alltid tjäna tillbaka pengarna genom att ta betalt för en mätning :notme: :D

Allt innanmäte har han tillverkat själv för hand med hjälp av urmakeriinstrument.

MrT
2004-02-19, 01:22
Originally posted by Arne Persson


Allt innanmäte har han tillverkat själv för hand med hjälp av urmakeriinstrument.

:eek: Har han gjort en begränsad upplaga eller kör han på beställning?

Arne Persson
2004-02-19, 01:24
Originally posted by MrT


:eek: Har han gjort en begränsad upplaga eller kör han på beställning?

Han tillverkar på beställning. Jag har ett par stycken i mitt lager.

MrT
2004-02-19, 01:34
Originally posted by Arne Persson


Han tillverkar på beställning. Jag har ett par stycken i mitt lager.

:D

Någon som har ett kvällsjobb till övers? Behöver pengar...



/Dax o sova..

Timme
2005-08-13, 13:22
Jämför med Robert Barabans nya Dynamometer i fickformat. Maken till kvalitet och tillförlitlighet finns inte! Garanterat!

En liten bump.

Så hur många kg klämmer du på den? Du sa att allt över 70kg var mycket bra.


/Timme