handdator

Visa fullständig version : Facepulls vara eller inte vara


Latissimus Dorsi
2013-02-09, 18:08
Har kört facepulls ett tag, och har inte känts dåligt alls. Men idag började det klicka i nyckelbenet, och det gjorde allmänt ont i axeln.
Har jag bara kört annorlunda idag, eller är övningen rutten rent anatomiskt/muskulärt? För t.e.x drag till hakan kör jag inte alls, och facepulls är rätt likt drag till hakan. Är övningarna lika illa, eller spelar vinkeln roll vilken man drar i?

tossefar
2013-02-09, 18:14
För mig gör vinkeln stor skillnad. Drar jag för högt så känns det direkt omkring nyckelbenen, samma klickande som du pratar om. Jag siktar strax under halsen för bästa resultat, med kabeltrissan så högt som möjligt, med en fot som motvikt på ställningen.

Ett Orm
2013-02-09, 18:28
Nej, det är ingen vidare övning.
Eftersom överarmen roteras så får cuffarna ta en del stryk och b.axlar och rygg får sämre chans till träning.
Vanligt rodd med stång eller i cabel med axelbrett grepp rakt mot bröstkorgen är bättre.

Rikard Jansson
2013-02-09, 18:29
And if you dont do facepulls then you are no friend of mine

Ett Orm
2013-02-09, 18:43
And if you dont do facepulls then you are no friend of mine

Haha, visste du skulle komma! :D

Sheogorath
2013-02-09, 19:10
Det finns ju både bättre och sämre sätt. Det här ser bra ut.

36RSSaMVGeA

krubkungen
2013-02-09, 19:22
Gör hon en abduction i slutfasen av draget?

Kischen
2013-02-09, 19:26
Nej, det är ingen vidare övning.
Eftersom överarmen roteras så får cuffarna ta en del stryk och b.axlar och rygg får sämre chans till träning.
Vanligt rodd med stång eller i cabel med axelbrett grepp rakt mot bröstkorgen är bättre.

Men, jag trodde man körde den JUST för cuffen och axelhälsan.

Sheogorath
2013-02-09, 19:49
Gör hon en abduction i slutfasen av draget?

Axeln utåtroteras så rent tekniskt blir det successivt mer horisontell abduktion (jämfört med horisontell extension) ju längre hon kommer genom draget. Men det är ingen stor rörelse och det är egentligen det som gör hennes utförande bra för någon som vill fokusera på baksida axlar. Vill man träna utåtrotatorerna ordentligt får man välja ett annat utförande eller en annan övning.

Ett Orm
2013-02-09, 19:52
Men, jag trodde man körde den JUST för cuffen och axelhälsan.

Kan man ju göra,tänkte mer att den generellt kör för rygg/baksida axlar, men då är vanliga utåtrotationer bättre för cuffarna. Det blir lite av en mellanövning som inte är effektiv för något av dessa.

pezrulezhaakon
2013-02-09, 20:46
Syftet, utförandet och belastningen avgör alltid en övnings vara eller inte vara. Konstigt att man väldigt ofta ser kasst utförande, för tung belastning till felaktigt syfte...

Latissimus Dorsi
2013-02-09, 22:35
Syftet, utförandet och belastningen avgör alltid en övnings vara eller inte vara. Konstigt att man väldigt ofta ser kasst utförande, för tung belastning till felaktigt syfte...

Exempel på bra utförande? Vad bör man ABSOLUT undvika?

pezrulezhaakon
2013-02-09, 23:37
Latissimus Dorsi

Lite knöligt att redogöra för alla olika varianter man kan göra med övningen. Beror som sagt helt på syftet.
Finns många bra utföranden.

Likväl finns det ett otal sämre utföranden också, där just belastningen är för hög där man oftast ser att det blir en helkroppsövning istället.
Felaktiga vinklar mellan kroppens leder och belastningsriktning. Felaktig linjering mellan dragriktning i den tänkta muskeln och belastningsriktningen, mm.