handdator

Visa fullständig version : Ljuga i cv som städare?


Strangerdanger
2013-02-09, 14:16
Hej,

Jag behöver verkligen ett jobb så snabbt som möjligt. Är ung kille som läser på högskolan som tänker söka jobbet som städare. Jag har inga erfarenheter alls i arbetsmarknaden och jag tänkte ljuga lite i mitt cv att jag har arbetet som städare i en hotell som jag vet har hamnat i konkurs i en liten stad som jag flyttade ifrån(nu ägs den av en annan ägare). Jag har inget annat val och är desperat efter ett jobb. Tror ni att de kommer fråga efter referenser för jobb som städare?

Jag håller också på och skriver mitt personliga brev som jag tänkte lägga upp här för feedback.

drakfelt
2013-02-09, 14:20
Tror ni att de kommer fråga efter referenser för jobb som städare?

Man kan aldrig vara säker på det. Jag hade inte ljugit.

jasonmago
2013-02-09, 14:21
Klart dom kan fråga efter referenser..

Men helt ärligt bryr dom sig ingenting om du har städat tidigare eller inte. Städa kan alla göra så det dom letar efter är helt enkelt bara en ordentlig och skötsam person som kan städa noggrant. Har du ingen annan du kan lämna som referens? Lärare kanske? Vem som helst som kan tala om hur du är som person.

Torwald
2013-02-09, 14:22
Kan du inte lyfta fram andra egenskaper du har som kan hjälpa dig att få jobbet istället för att ljuga? De flesta "tänjer" väl lite på sanningen i en anställningsintervju, men att ljuga om jobb man inte ens har haft, det låter som att gå alldeles för långt.

Strangerdanger
2013-02-09, 14:24
Klart dom kan fråga efter referenser..

Men helt ärligt bryr dom sig ingenting om du har städat tidigare eller inte. Städa kan alla göra så det dom letar efter är helt enkelt bara en ordentlig och skötsam person som kan städa noggrant. Har du ingen annan du kan lämna som referens? Lärare kanske? Vem som helst som kan tala om hur du är som person.

Om jag lämnar en referens från en lärare och att de får veta att jag plugga på högskolan så kommer de tro att jag är överkvalificerad för jobbet. Jag tänker inte nämna att jag studerar.

Fuark
2013-02-09, 14:25
min polare ljög ihop ett helt arbete. sen fick jag sms:et, "Om någon ringer, låtsas vara min chef"

Tomas W
2013-02-09, 14:25
Skulle inte ljuga om en anställning, bättre att hinta lite om att du alltid gillat städa hemma eller whatever, men inte ljuga om anställning. Blir riktigt pinsamt ifall det skulle komma fram.

Glutenkatt
2013-02-09, 14:30
Jag sommarjobbade som städare på sjukhuset en gång. Ringde till chefen och sa "Hej, hörde att ni behövde folk. Får jag jobb?" varpå hon svarade "Ja, du kan börja på måndag"

Tro mig, du behöver inte ljuga för att få jobb som städare. Alla kan städa.
Uppvisa ett normalt CV och var glad så får du jobbet.

Scoffan
2013-02-09, 14:32
Tror inte du behöver referenser för att städa? Men annars så skulle jag säga att ljuga är ett bra sätt att ta sig in på arbetsmarknaden, be någon polare vara din fakade referens. Gjorde själv så när jag var yngre det fungerade kanon, ärlighet lönar sig aldrig i längden tyvärr.

Loke
2013-02-09, 14:35
Jag tror det är smartast att ljuga, arbetsgivare är i min erfarenhet dåliga på att kolla upp det man säger.

Moral är för fattiga och arbetslösa.

Sniggel
2013-02-09, 14:36
Jag tror inte du kommer att tjäna på det i längden att ljuga om vem du är. Sen måste du uppehålla den lögnen på jobbet. "Jaha du hade jobbat på XXXX. <insert relaterad jobbfråga>?"

Du behöver inte nämna högskolan men att ljuga ifall du pluggat är nog dumt. Försök lyfta fram att du passar som person iaf. Jag har själv jobbat som städare förr utan tidigare erfarenhet och då hade jag gått på högskola redan, vilket jag nämnde. Det är bra om du nämner att du inte har tidigare erfarenhet för annars kanske de tror att du har nån typ av koll på allmänna städrutiner och så kommer du vara osäker på exakt vad du ska göra. Men inte våga fråga för att du då är rädd att din lögn ska uppdagas.

Sniggel
2013-02-09, 14:38
Fan jag får ångest när jag läser vissa inlägg här. Specieltl nrä jag vet att det faktiskt ligger lite sanning i det :P
Jag ändrar inte åsikt i det här fallet dock.

Olegh
2013-02-09, 14:53
min polare ljög ihop ett helt arbete. sen fick jag sms:et, "Om någon ringer, låtsas vara min chef"

Usch. Den sortens lögnare skulle jag personligen aldrig vilja ha att göra med.

saigon
2013-02-09, 14:57
Gör det som krävs för att få arbetet?:hbang:

Tolkia
2013-02-09, 14:57
Om jag lämnar en referens från en lärare och att de får veta att jag plugga på högskolan så kommer de tro att jag är överkvalificerad för jobbet.
Är du rolig, eller? Det finns hur många högskolestudenter som helst som jobbar extra som städare, i hemtjänsten, i kassan på ICA, som tidningsutdelare, som [insert valfritt s.k. okvalificerat yrke]. Arbetsgivare i den typen av branscher är vana vid ferie- och extrajobbare. Du kanske tror att du kommer att sticka ut enormt i egenskap av akademiker in spe, men det kommer du inte att göra. Varför du skulle uppge en lärare på högskolan som referens för ett städjobb övergår dock mitt förstånd; de vet väl ofta inte ens vem man är, än mindre hur man är som person.

Att ljuga i sitt CV skulle jag säga är en dålig idé. Det kommer att ge dig mycket mindre fördel än du tror, och det lär bli skapligt pinsamt om de skulle kolla upp referenser och det kommer fram. Jag har varit med om att man kollat referenser betydligt längre bakåt än jag hade väntat mig, för tämligen okvalificerade jobb.

Loka
2013-02-09, 14:58
Klart du kan ljuga! Använd någon annan referens och säg att du tappa bort din referens från jobbet som konkurssade då den personen flyttade och bytte nummer.

Duran
2013-02-09, 15:09
Jag har jobbat som städare och skulle inte rekommendera att du ljuger om att ha jobbat med just det iallafall. Man städar mer noga på arbetet än hemma och det kommer nog märkas om du inte gjort det förr. Min chef sa att det faktiskt var en hel del som inte kunde städa ordentligt fast de verkligen försökte. Sen är det olika medel för olika ytor och gör man fel så kan man förstöra tex golv. Visserligen introducerade vi alla nya städare, även de som arbetat tidigare, eftersom man inte vet hur bra firman de arbetat för tidigare är. Men om den tidigare firman var någorlunda seriös så märker den som introducerar dig skillnad mellan erfarenhet och lögn. Var ivrig, berätta att du tränar och orkar mycket fysiskt och säg att du älskar att ha rent och fint hemma. Attityd och ork mycket viktigare än erfarenhet i den typen av arbete. Lycka till! :)

Strangerdanger
2013-02-09, 15:18
Jag har jobbat som städare och skulle inte rekommendera att du ljuger om att ha jobbat med just det iallafall. Man städar mer noga på arbetet än hemma och det kommer nog märkas om du inte gjort det förr. Min chef sa att det faktiskt var en hel del som inte kunde städa ordentligt fast de verkligen försökte. Sen är det olika medel för olika ytor och gör man fel så kan man förstöra tex golv. Visserligen introducerade vi alla nya städare, även de som arbetat tidigare, eftersom man inte vet hur bra firman de arbetat för tidigare är. Men om den tidigare firman var någorlunda seriös så märker den som introducerar dig skillnad mellan erfarenhet och lögn. Var ivrig, berätta att du tränar och orkar mycket fysiskt och säg att du älskar att ha rent och fint hemma. Attityd och ork mycket viktigare än erfarenhet i den typen av arbete. Lycka till! :)

Men om jag lär mig det innan vilka medel man ska använda för vilka ytor? Om jag lär mig det som krävs för att vara städar(vilket jag antar inte är svårt). Kan jag säga det då?


Det känns hopplöst att få jobb utan erfarenhet. Jag vet inte om det är något fel på min personliga brev, men hur såg din ut?

Strangerdanger
2013-02-09, 15:19
Klart du kan ljuga! Använd någon annan referens och säg att du tappa bort din referens från jobbet som konkurssade då den personen flyttade och bytte nummer.

Det var det jag tänkte göra, men undrar om de går på det. *hmm*

Strangerdanger
2013-02-09, 15:20
Jag tror det är smartast att ljuga, arbetsgivare är i min erfarenhet dåliga på att kolla upp det man säger.

Moral är för fattiga och arbetslösa.

Ärligt talat så känns det så. Jag hatar att ljuga, men jag vet inte vad jag ska göra än att ljuga och det verkar vara väldigt vanligt. :(

Strangerdanger
2013-02-09, 15:23
Är du rolig, eller? Det finns hur många högskolestudenter som helst som jobbar extra som städare, i hemtjänsten, i kassan på ICA, som tidningsutdelare, som [insert valfritt s.k. okvalificerat yrke]. Arbetsgivare i den typen av branscher är vana vid ferie- och extrajobbare. Du kanske tror att du kommer att sticka ut enormt i egenskap av akademiker in spe, men det kommer du inte att göra. Varför du skulle uppge en lärare på högskolan som referens för ett städjobb övergår dock mitt förstånd; de vet väl ofta inte ens vem man är, än mindre hur man är som person.

Att ljuga i sitt CV skulle jag säga är en dålig idé. Det kommer att ge dig mycket mindre fördel än du tror, och det lär bli skapligt pinsamt om de skulle kolla upp referenser och det kommer fram. Jag har varit med om att man kollat referenser betydligt längre bakåt än jag hade väntat mig, för tämligen okvalificerade jobb.

Jag har läst många om att man inte ska göra det, för då får man att verkar som att man inte kommer jobba som städare länge.

Men ärligt talat, städare? Är de verkligen så seriösa att leta efter referenser? Det är sjukt hur mycket man måste göra för att bli bara städare.

StarkaUlf
2013-02-09, 15:24
Åk till deras kontor. Gå in till chefen. Visa ett bra humör och stort intresse. Gå runt lite i kontoret och låtsas rengöra en del ytor, putsa någon fläck på rutan, dra fingret bakom något hörn eller bakom något rör osv. Jobbet är ditt.

Fishtank
2013-02-09, 15:31
Vad fan?
Ljuga för att få jobb som städare?
Besök chefen, se städad ut och säg att du gärna tar jobbet.
Hur jävla svårt kan det vara att få jobb som städare?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Sniggel
2013-02-09, 15:43
Ja det viktigaste är nog definitivt att du ger en bild av att du verkligen vill ha jobbet. Kom inte dit med sänkt moral så att det ser ut som om "jag måste ta det här jobbet för jag är desperat" utan ha inställningen att du hade blivit glad om du ges möjligheten! (jag hoppas att det är så också förstås!)

Jag tror inte konkurrensen är så himla hård att du bara för att du inte har någon tidigare erfarenhet inte skulle kunna få jobbet. Det hänger nog mycket på om du verkar städad och motiverad. Erkänn att du inte har kunskapen om vilka rengöringsmedel som används vid vilka tillfällen (kanske att du vet i några utav fallen). Då visar då att du är intresserad av att lära dig och göra rätt.
Arbetsgivaren kommer utgå ifrån att du är oerfaren om du är ung om du nu inte påstår att du faktiskt har städerfarenhet.
Blir du kallad till intervju under premissen att du varit ärlig så är det ett gott tecken på att fortsatt ärlighet kommer att löna sig. "Hej jag är en ung person som inte kan så mycket om städning så visa mig hur jag ska göra för att göra ett bra jobb".
Att spela erfaren när det nästan är uppenbart att man inte är det kommer att genomskådas lätt.

Jag har nog själv blivit dissad ofta tidigare när jag haft låg erfarenhet av vissa jobb men tänjt på CV:t
I efterhand när jag skaffat mig mer yrkeserfarenhet har jag sett hur paradoxalt det ser ut med ett "skryt-cv" i kombination med dålig insikt i hur det kan fungera på en arbetsplats. Om det man säger på en intervju inte speglar det man uttrycker i ett CV så blir arbetsgivaren misstänksam.
Det kommer att märkas om man har tidigare erfarenhet vid en intervju eftersom man då kommer att relatera till tidigare arbetssituationer.

Tolkia
2013-02-09, 15:45
Jag har läst många om att man inte ska göra det, för då får man att verkar som att man inte kommer jobba som städare länge.
Men att du hittar på historier om hur du har jobbat som inte stämmer skulle ge intrycket att du kommer att stanna länge?
Men ärligt talat, städare? Är de verkligen så seriösa att leta efter referenser? Det är sjukt hur mycket man måste göra för att bli bara städare.
Jag tror att du behöver fundera över din attityd till (och okunskap om) andra jobb än det du pluggar för att få. Inte för att få jobb nu, men för att det kommer att bespara dig mycket gnissel längre fram i karriären. Se Durans inlägg ovan, det är en jäkla skillnad på städare som städar bra och städare som städar dåligt.

Strangerdanger
2013-02-09, 15:48
Okej, jag ska inte ljuga då men då hoppas jag att jag får hjälp att skriva världens bästa personliga brev. Jag måste verkligen ha jobbet som lokalvårdare så snabbt som möjligt.

Finns det någon erfaren lokalvårdare som har ett hjärta som skulle kunna hjälpa mig? Jag har skrivit ett personligt brev och behöver feedback. Dessutom är mitt CV ganska tom. :(

Sniggel
2013-02-09, 15:52
Tänk på att det inte är så illa med ett kort CV. De som läser CVn orkar inte hålla fokus uppe om de ska läsa mängder med CVn. Ta bara fram det som är viktigt för att få en bild av vme du är och vad du vill.
I de jobb som har varit enklast att få har mina CVn varit väldigt korta.
Jag vill inte beskriva mig som lokalvårdare men jag kan tänka mig att ta en titt på ditt CV iaf eftersom jag faktiskt jobbat som det och även varit på ett tvåsiffrigt antal arbetsplatser.
Du kan skicka pm till mig.

Strangerdanger
2013-02-09, 15:55
Tänk på att det inte är så illa med ett kort CV. De som läser CVn orkar inte hålla fokus uppe om de ska läsa mängder med CVn. Ta bara fram det som är viktigt för att få en bild av vme du är och vad du vill.
I de jobb som har varit enklast att få har mina CVn varit väldigt korta.
Jag vill inte beskriva mig som lokalvårdare men jag kan tänka mig att ta en titt på ditt CV iaf eftersom jag faktiskt jobbat som det och även varit på ett tvåsiffrigt antal arbetsplatser.
Du kan skicka pm till mig.

Tack. Jag ska jobba på både personliga brevet och cvt idag och skickar det ikväll. Du anar inte hur mycket jag uppskattar din hjälp, tack så mycket. Jag tänker skapa en tråd också sedan för att få feedback. Jag hoppas bara att jag får ett jobb inom 2 månader.

Sniggel
2013-02-09, 15:58
Ta gärna feedback från mer än en person om du hittar fler som vill titta på det. Ju fler som ger synpunkter desto bättre förmodligen.

Fuark
2013-02-09, 15:58
Usch. Den sortens lögnare skulle jag personligen aldrig vilja ha att göra med.

to each his own

Strangerdanger
2013-02-09, 15:59
Ta gärna feedback från mer än en person om du hittar fler som vill titta på det. Ju fler som ger synpunkter desto bättre förmodligen.

Precis och därför tänkte jag skapa en tråd lite senare.

Yes
2013-02-09, 16:30
Istället för att sitta och fundera på dumheter bör du ta nästa tillfälle i akt att ringa upp arbetsgivare och presentera dig. Kravprofilen kan inte vara svårare än att vara vettig och skallen och vilja jobba. Var trevlig och framåt så har du snart ett jobb.

cero
2013-02-09, 16:40
Istället för att sitta och fundera på dumheter bör du ta nästa tillfälle i akt att ringa upp arbetsgivare och presentera dig. Kravprofilen kan inte vara svårare än att vara vettig och skallen och vilja jobba. Var trevlig och framåt så har du snart ett jobb.

Bingo.

Ljuga på sitt CV gör man inte om man fyllt 15. Att det ens kommer på fråga..

Fuark
2013-02-09, 16:46
I detta fallet är det kanske inte ett måste att ha arbetslivserfarenhet (referens). Men i många fall är det en spalt i annonsen som söker arbetskraft. Jag har inga moraliska konflikter över att någon ljuger ihop en referens för arbete, om det är ett krav och sålänge det inte rör sig om något som kan vara farligt utan erfarenhet.

cero
2013-02-09, 16:57
Jag har inga moraliska konflikter över att någon ljuger ihop en referens för arbete, om det är ett krav och sålänge det inte rör sig om något som kan vara farligt utan erfarenhet.

Så om arbetsgivaren börjar fråga om olika arbeten under intervjun, så sitter du där och ljuger? Du inser väl själv att det är löjligt barnsligt.

Fuark
2013-02-09, 17:00
Så om arbetsgivaren börjar fråga om olika arbeten under intervjun, så sitter du där och ljuger? Du inser väl själv att det är löjligt barnsligt.

Det tycker jag inte. Är det min enda chans att få in en fot och påbörja en karriär inom något så gör jag det gärna.

cero
2013-02-09, 17:08
Det tycker jag inte. Är det min enda chans att få in en fot och påbörja en karriär inom något så gör jag det gärna.

Varför skulle det vara din "enda chans"? Låter snarare som lathet. Har man ett fattigt CV så får man kompensera med annat. Som Yes skriver kan man ringa upp arbetsgivaren och ge ett gott intryck. Om de inte tar emot samtal får man söka vidare. Det är ju väldigt enkelt för arbetsgivaren att söka upp din gamla arbetsplats (som du egentligen inte haft), och då får du sitta där och skämmas. Lycka till.

Fuark
2013-02-09, 17:12
Varför skulle det vara din "enda chans"? Låter snarare som lathet. Har man ett fattigt CV så får man kompensera med annat. Som Yes skriver kan man ringa upp arbetsgivaren och ge ett gott intryck. Om de inte tar emot samtal får man söka vidare. Det är ju väldigt enkelt för arbetsgivaren att söka upp din gamla arbetsplats (som du egentligen inte haft), och då får du sitta där och skämmas. Lycka till.

Varför det skulle vara min enda chans är irrelevant. Jag sa om det var min enda chans. Nu har jag aldrig ljugit, och skulle inte heller behöva det i dagsläget. Men om en arbetslös letat en längre tid och verkligen inte får tag i något arbete utan referens så tycker jag det är okej att ljuga ihop att man har erfarenhet.
Att man då kanske blir påkommen och får skämmas är inte ditt problem.

Scoffan
2013-02-09, 17:33
Så om arbetsgivaren börjar fråga om olika arbeten under intervjun, så sitter du där och ljuger? Du inser väl själv att det är löjligt barnsligt.

Om alternativet är arbetslöshet så skulle jag personligen strunta om jag är barnslig, det är jag i vilket fall endåcofffee

Olegh
2013-02-09, 17:45
Ljuga sig till fördelar är ett förbaskat hån mot alla som konkurrerar med ärliga medel. Fuark, fyfan.

C.E.J.
2013-02-09, 17:49
jag har arbetet som städare i en hotell som jag vet har hamnat i konkurs

Har du valt det hotellet för att de inte ska kunna få tag på hotellets ägare? Antagligen hyrde hotellet in städföretag, så att hotellet gick i konkurs hjälper dig inget. Det vore en annan femma om du skulle ljuga om att du jobbat för en städfirma som gått i konkurs.

Gober
2013-02-09, 17:52
Satsa på att skriva ett riktigt bra personligt brev som komplement till ditt CV, där kan du förklara att du inte arbetat som städare MEN lägga fram alla andra positiva egenskaper du besitter.

Okej
2013-02-09, 17:59
Har ni inte sett catch me if you can? ;) enligt mig är det inga problem att ljuga lite, det krävs ju fan 5 års erfarenhet att få jobb på ICA nuförtiden trots högskoleutbildning

Strangerdanger
2013-02-09, 18:07
Hej,

Nu har jag jobbat lite med min personliga brev. Jag vill verkligen att den ska sticka ut och vara väldigt bra då jag inte har någon erfarenhet eller utbildning för lokalvård.

Ert nya ansikte utåt

Anledningen till att jag söker tjänsten hos er på YYY är för att jag har läst mycket om hur vilken passion ni har för ert yrke, hur ni behandlar er personal och den kvalité ert arbete har. Att hjälpa människor med städning är något jag alltid har trivts med och jag får en mycket tillfredsställande känsla när jag ser ett skinande välstädat hem. Jag ser inte detta som ett tillfälligt arbete utan jag skulle gärna vilja arbete med lokalvård under en längre tid.
Jag är väldigt seriös och engagerad i allt jag ger mig in på. Jag gör aldrig något halvdant utan presterar mitt allra bästa vad det än gäller. Jag tycker väldigt mycket om att jobba och gör det så fort jag får chansen, skulle det behövas folk med kort varsel är jag ofta tillgänglig!
Ni verkar erbjuda möjligheter som skulle kunna få mig att växa på många olika sätt, vilket är något som skiljer er från andra städföretag. Att ni erbjuder er personal möjligheten att få lära sig kunskapsmässigt och reflektera en gång i månaden vad man kan göra bättre, både för kunden men också en själv. Det är något jag vill vara en del av.

Just nu bor jag tillsammans med min bror i Nacka. På fritiden tränar jag gärna, tittar på stjärnorna(mycket intresserad av astronomi) och läser. Jag tycker också om att gå ut i naturen och fotografera.

Att få möjlighet att arbeta hos er ser jag som en spännande utmaning med givande arbetsuppgifter som jag vet att jag skulle trivas med. Tack så mycket för att ni tog er tid att läsa min ansökan, jag hoppas att den gjorde.

Med vänliga hälsningar

Mitt namn

tefached
2013-02-09, 18:14
är verkligen ingen expert på personliga brev men kan säga några ord som jag blivit tillsagd av ett bar personer som jobbar med cv/personligt brev men finns inget bestämmt sätt hur det ska skrivas så ändra inget bara för att jag säger nåt detta är bara något förslag:)

Titta noga på deras brev och se vilka egenskaper de söker hos dig sen är det bra om du kan skriva att du har de egenskaperna och varför. Du kanske praktiserat med nåt som kräver likannde egenskaper osv.

Sen fattar jag inte de sista orden "jag hoppas det gjorde"

kan även skriva jag ser ifram emot ett personligt möte där jag kan lära mig mer om eran verksamhet och berätta mer om mig själv eller nåt sånt.

Yes
2013-02-09, 18:41
Nej, det gör det inte. Sen är det faktiskt ingen rättighet att få jobb.

Okej
2013-02-09, 18:43
Det var tur att jag inte överdrev, det hade ju blivit jobbigt då.

Strangerdanger
2013-02-09, 18:45
Har skrivit min brev nu och startat en tråd. Ge lite feedback nu! ;)


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=195765

Yes
2013-02-09, 18:53
Det var tur att jag inte överdrev, det hade ju blivit jobbigt då.
Och en väldans tur att jag inte förstod det...

Hela den attityden bygger på att se det som sin rätt att få jobb och att arbetsgivarna varken har rätt eller kunskap att avgöra vilka de ska anställa.

Arbetsmarknaden är knappast stängd för nykomlingar. Däremot är det självklart att någon som är grön inte värderas lika högt som en person som visat vad denne går för.

Att komma någonstans gör man genom att vara riktigt bra och bygga upp ett gott rykte. Ni argumenterar för att försöka ta genvägar på arbetsgivarens bekostnad och dessutom riskera att förstöra sitt rykte.

Yes
2013-02-09, 19:01
Jag hade slängt det. Det enda som verkar genuint är att du vill ha jobbet och vad du gillar att göra på fritiden. Jag tycker inte det passar att skriva som om det vore ditt drömjobb att bli lokalvårdare. Om så var fallet hade jag slängt ansökan bara av den anledningen.

Strangerdanger
2013-02-09, 19:03
Jag hade slängt det. Det enda som verkar genuint är att du vill ha jobbet och vad du gillar att göra på fritiden. Jag tycker inte det passar att skriva som om det vore ditt drömjobb att bli lokalvårdare. Om så var fallet hade jag slängt ansökan bara av den anledningen.

Hur tycker du att jag ska skriva då? Ja jag vet att det känns lite för mycket att skriva som om det är drömjobbet, men jag vill att de ska veta att jag är seriös och vill arbeta med det så att de inte tror att jag slutar efter 2 veckor.

Ge lite mer specifika feedback. Tack.

Okej
2013-02-09, 19:08
Och en väldans tur att jag inte förstod det...

Hela den attityden bygger på att se det som sin rätt att få jobb och att arbetsgivarna varken har rätt eller kunskap att avgöra vilka de ska anställa.

Arbetsmarknaden är knappast stängd för nykomlingar. Däremot är det självklart att någon som är grön inte värderas lika högt som en person som visat vad denne går för.

Att komma någonstans gör man genom att vara riktigt bra och bygga upp ett gott rykte. Ni argumenterar för att försöka ta genvägar på arbetsgivarens bekostnad och dessutom riskera att förstöra sitt rykte.

Jag är med dig där, ett arbete är något man 'förtjänar' (i brist på bättre ord), men jag står fast vid att vissa arbetsgivare ställer rent av korkade krav. Jag talar nu från ett personligt perspektiv, men jag har liksom haft 5 olika jobb varje sommar och plus det diverse extrajobb på kvällar, lägg till att jag snart har min kandidat. Att inte ens gå med på en telefonintervju för ett ICA-jobb kan kännsa rätt löjligt om du frågar mig, ett papper säger ju knappast allt om en person och ens ambitioner.

Jag tycker det är synd att många som har någon mellan-chefsposition och fungerar som rekryterare missat biten att ett arbete är ett avtal mellan arbetstagare och arbetsgivare och att bägge parter borde ha något att säga till om. Men tyvärr är det relativt dåliga tider nu och det märks

Men jag står hellre arbetslös än att rubba den fria marknaden. Jag försöker att inte låta alltför bitter, nu har jag ett jobb som jag älskar, dock arbetar jag bara för mig och mina egna mål och egen ekonomisk vinning eftersom det var slutdestinationen och jag är nöjd med det efterso jag bestämmer allting själv och tjänar också tiotals gånger mer än om jag jobbat för någon annan. Men det jag vill säga är att min kontakt med arbetsmarknaden har varit allt annat än rolig och det kan ni som är födda en generation över inte sätta er in i, det fungerar inte alls på samma sätt nu.

Betygsinflation eller att vi 90-talister ses som lata, jag vet inte vad orsaken är men att inte ens få en chans hjälper en inte och det är det som gör mig arg

Okej
2013-02-09, 19:10
Sen kan jag ju ha sprungit på rötägg och jag representerar givetvis inte hela min generation, men det är mina erfarenheter

eiri
2013-02-09, 19:14
ljug på vafan :D

Yes
2013-02-09, 19:26
Visst kan man synpunkter på hur vissa arbetsgivare rekryterar. Fast det är också lätt att ha synpunkter när man inte är insatt i deras kompetensförsörjningsstrategi.

I längden drabbas också arbetsgivare av att ha dåliga strategier. Hos min egen arbetsgivare behövde jag tills nyligen en kandidatexamen för att avancera till en tjänst jag skulle kunna utföra exceptionellt bra. Jag har inte varit så nöjd över det, men börjat plugga vid sidan av för att komma dit. Efter att folk varit missnöjda med utvecklingsmöjligheterna och många slutat har man dock varit tvugna att ändra på det. Arbetsgivaren är trots allt inte där för att jävlas med dig, utan det ligger även i deras intresse att få rätt personer på rätt plats och att det är ett attraktivt ställe att jobba på.

Det är liksom ingen konflikt mellan arbetsgivare och arbetstagare på det viset. Däremot kan man ha olika åsikter om vad som är den bästa strategin.

Okej
2013-02-09, 19:35
Givetvis, men jag tycker inte om fyrkantighet och byråkrati. Det är ju som du säger, marknaden anpassar sig även om det tar tid, och någon part kommer vara missnöjd både före och under förändring även fast resultatet blir redovisat först efteråt. Och det är jävligt irriterande att vara säker på en sak medan alla vägrar lyssna på din åsikt eftersom ditt CV har ett enligt mig obetydligt fel, men det är antagligen ett resultat av att vi avancerar snabbare än vi hinner anpassa oss. Det är inte alltid den som har rätt först som får skörda frukt, det är oftast den som är mest övertygande. Ta Tetra Pak t.ex. där själva förpackningen inte uppfanns av familjen Rausing även om dem har skördat frukten av den. Jag är uppenbarligen inte tillräckligt övertygande

Strangerdanger
2013-02-09, 19:39
Nu har jag redigerat lite:

Ert nya ansikte utåt

Anledningen till att jag söker tjänsten hos er att hjälpa människor med städning är något jag alltid har trivts med och jag får en mycket tillfredsställande känsla när jag ser ett skinande välstädat ställe. är väldigt seriös och engagerad i allt jag ger mig in på. Jag gör aldrig något halvdant utan presterar mitt allra bästa vad det än gäller. Jag tycker väldigt mycket om att jobba och gör det så fort jag får chansen, skulle det behövas folk med kort varsel är jag ofta tillgänglig!

Ni verkar erbjuda möjligheter som skulle kunna få mig att växa på många olika sätt, vilket är något som skiljer er från andra städföretag. Att ni erbjuder er personal möjligheten att få lära sig kunskapsmässigt och reflektera en gång i månaden vad man kan göra bättre, både för kunden men också en själv. Det är något jag vill vara en del av.

Just nu bor jag tillsammans med min bror i Nacka. På fritiden tränar jag gärna, tittar på stjärnorna(mycket intresserad av astronomi) och läser. Jag tycker också om att gå ut i naturen och fotografera.

Att få möjlighet att arbeta hos er ser jag som en spännande utmaning med givande arbetsuppgifter som jag vet att jag skulle trivas med. Tack så mycket för att ni tog er tid att läsa min ansökan, jag hoppas att den gjorde er intresserade.

Med vänliga hälsningar

Mitt namn

4623
2013-02-09, 20:48
Ser helt okej ut. När jag skrivit personlig brev så brukar jag dela upp det i fyra stycken som du gjort. Dock med en annan struktur.

Första stycket: Här skriver du om varför just du passar till den utannonserade tjänsten.

Andra stycket: Handlar om din bakgrund beträffande utbildning och arbetslivserfarenheter.

Tredje stycket: Det är här du du skriver om dig själv. Vad är det som gör dig till en duktig person generellt, väldigt kort om vad du gör på din fritid. Saker som kan tänkas intressant att veta om dig.

Fjärde stycket: Ungefär som du skrivit. Skriv gärna att de får kontakta dig om de har frågor.

Och avsluta med "Med Vänlig Hälsning" inte med "Med Vänliga Hälsningar".

När det kommer till CV:et så kan det vara snyggt att längst upp skriva väldigt kortfattat (2-3 rader) om vad du kan erbjuda företaget.

Duran
2013-02-09, 20:53
Nu har jag redigerat lite:

Ert nya ansikte utåt

Anledningen till att jag söker tjänsten hos er att hjälpa människor med städning är något jag alltid har trivts med och jag får en mycket tillfredsställande känsla när jag ser ett skinande välstädat ställe. är väldigt seriös och engagerad i allt jag ger mig in på. Jag gör aldrig något halvdant utan presterar mitt allra bästa vad det än gäller. Jag tycker väldigt mycket om att jobba och gör det så fort jag får chansen, skulle det behövas folk med kort varsel är jag ofta tillgänglig!

Ni verkar erbjuda möjligheter som skulle kunna få mig att växa på många olika sätt, vilket är något som skiljer er från andra städföretag. Att ni erbjuder er personal möjligheten att få lära sig kunskapsmässigt och reflektera en gång i månaden vad man kan göra bättre, både för kunden men också en själv. Det är något jag vill vara en del av.

Just nu bor jag tillsammans med min bror i Nacka. På fritiden tränar jag gärna, tittar på stjärnorna(mycket intresserad av astronomi) och läser. Jag tycker också om att gå ut i naturen och fotografera.

Att få möjlighet att arbeta hos er ser jag som en spännande utmaning med givande arbetsuppgifter som jag vet att jag skulle trivas med. Tack så mycket för att ni tog er tid att läsa min ansökan, jag hoppas att den gjorde er intresserade.

Med vänliga hälsningar

Mitt namn

Jag brukar dela upp varför jag vill ha jobbet och varför de vill ha mig i två olika stycken. Så låter det mindre "vill ha vill ha vill ha" och jag har lättare att se vilka påståenden jag egentligen har gjort då. Jag skulle ha klippt från "är väldigt seriös och engagerad" ner till styckets slut, sparat det till stycke nr 2 och flyttat upp texten som börjar "Ni verkar erbjuda möjligheter.." till stycke nr 1.

I stycke nr 2 skulle jag, förutom det du sparat ("är väldigt seriös och engagerad..."), även tryckt lite på träningen, tex "Eftersom jag gillar att träna är jag i bra form och kommer att trivas med ett fysiskt arbete." Om du ska städa i bostäder kanske du kan skriva nåt som kopplar samman ditt intresse för fotografi med ett öga för städning. Jag fotograferat inte själv så jag vet inte exakt vad man övar upp för förmågor men nåt som har med det visuella att göra.

Sen skulle jag ha skippat att säga att ett städjobb är en spännande utmaning, för det vet alla att det inte är. Försök komma på en ärlig fördel du tror att jobbet kan ha för dig. Personligen så köper jag inte heller att du älskar att arbeta (som städare). Du kan bara skriva att du kan komma med kort varsel.

Det här är ändringar som jag personligen hade gjort men andra kanske inte håller med. Jag har dock fått höra av flera rekryterare och tidigare chefer att jag skrivit väldigt bra ansökningar. Det blev nog lite rörigt nu eftersom jag sitter på mobil och varken kan se hela ditt inlägg eller hela mitt svar samtidigt.

Strangerdanger
2013-02-09, 20:54
Ser helt okej ut. När jag skrivit personlig brev så brukar jag dela upp det i fyra stycken som du gjort. Dock med en annan struktur.

Första stycket: Här skriver du om varför just du passar till den utannonserade tjänsten.

Andra stycket: Handlar om din bakgrund beträffande utbildning och arbetslivserfarenheter.

Tredje stycket: Det är här du du skriver om dig själv. Vad är det som gör dig till en duktig person generellt, väldigt kort om vad du gör på din fritid. Saker som kan tänkas intressant att veta om dig.

Fjärde stycket: Ungefär som du skrivit. Skriv gärna att de får kontakta dig om de har frågor.

Och avsluta med "Med Vänlig Hälsning" inte med "Med Vänliga Hälsningar".

När det kommer till CV:et så kan det vara snyggt att längst upp skriva väldigt kortfattat (2-3 rader) om vad du kan erbjuda företaget.

Tack för din feedback. Den uppskattas verkligen.

Jag ska försöka strukturera på ditt sätt.

Jag har inga arbetserfarenheter och är ung. Hur ska jag "kompensera" det? Vad ska jag skriva där istället? Känns som jag aldrig kommer få jobbet då jag inte har några erfarenheter.:(

Strangerdanger
2013-02-09, 21:26
Nu har jag redigerat igen, ge gärna feedback! :)

Ert nya ansikte utåt

Ni verkar erbjuda möjligheter som skulle kunna få mig att växa på många olika sätt, vilket är något som skiljer er från andra städföretag. Att ni erbjuder er personal möjligheten att få lära sig kunskapsmässigt och reflektera en gång i månaden vad man kan göra bättre, både för kunden men också en själv. Det är något jag vill vara en del av.

Anledningen till att jag söker tjänsten hos er är för att hjälpa människor med städning. Att städa är något jag alltid har trivts med och jag får en mycket tillfredsställande känsla när jag ser ett skinande välstädat hem.

Jag är väldigt seriös och engagerad i allt jag ger mig in på. Eftersom jag gillar att träna så kommer jag trivas med ett fysiskt jobb och fotograferingen har utvecklat min förmåga att vara mer noggrann och har ett sinne för detaljer. Jag gör aldrig något halvdant utan presterar mitt allra bästa vad det än gäller. Jag tycker väldigt mycket om att jobba och gör det så fort jag får chansen, skulle det behövas folk med kort varsel är jag ofta tillgänglig!

Jag bor jag tillsammans med min bror i Nacka. På fritiden tränar jag gärna, tittar på stjärnorna(mycket intresserad av astronomi) och läser. Jag tycker också om att gå ut i naturen och fotografera.

Tack så mycket för att ni tog er tid att läsa min ansökan, jag hoppas att den gjorde er intresserade. Ni får gärna kontakta mig om ni har några frågor.

Med vänliga hälsningar

Mitt namn

Duran
2013-02-09, 21:57
Jag tycker att det ser bra ut. Visst kan man finslipa i oändlighet om man vill men man måste inte skriva värsta stjärnbrevet för att få städjobb. Följ upp genom att ringa företaget efter några dagar för att visa att du verkligen är intresserad.

Strangerdanger
2013-02-09, 22:03
Jag tycker att det ser bra ut. Visst kan man finslipa i oändlighet om man vill men man måste inte skriva värsta stjärnbrevet för att få städjobb. Följ upp genom att ringa företaget efter några dagar för att visa att du verkligen är intresserad.

Jo, man kan finslipa på det i all oändlighet men jag vill verkligen sticka ut ordentligt. Speciellt för mig som inte har någon erfarenhet. Det är verkligen förvånande att det är så svårt att få ett städjobb.

Jag tänkte lägga till en bild på personliga brevet om det får mig att sticka ut lite. Sedan ska jag skriva mitt CV imorgon också.

Såhär ser min strategi ut:

Ring till städfirman och säg att jag är intresserad av att jobba för dem och fråga om de är i behov av arbetskraft. Om de ber mig att mejla, så gör jag det och följer upp efter några dagar och frågar om de har läst brevet och cv:t.


hmm. Vad mer kan jag göra?

Duran
2013-02-09, 22:11
Här kan man enkelt knåpa ihop sitt CV och prova olika mallar:
http://www.cv-online.se/sv/

Strangerdanger
2013-02-09, 22:16
Här kan man enkelt knåpa ihop sitt CV och prova olika mallar:
http://www.cv-online.se/sv/

Tack så mycket. Ska sätta ihop den nu. :)

Strangerdanger
2013-02-09, 22:35
Vad ska jag skriva på målsättningen( vad jag vill jobba med och varför)?

Såhär tänkte jag, men det låter lite för fjäskigt:

Jag vill bli lokalvårdare då jag trivs med städning och är intresserad av att använda mina egenskaper för att bli bättre lokalvårdare, såväl yrkesmässigt som personligt.

Strangerdanger
2013-02-09, 22:55
Slutgiltiga brevet:

Ert nya ansikte utåt

Hej

Mitt namn är OOO RRR, jag är 21 år och anmäler mig härmed som sökande till tjänsten som lokalvårdare.

Ni verkar erbjuda möjligheter som skulle kunna få mig att växa på många olika sätt, vilket är något som skiljer er från andra städföretag. Att ni erbjuder er personal möjligheten att få lära sig kunskapsmässigt och reflektera vad man kan göra bättre, både för kunden men också för en själv. Det är något jag vill vara en del av.

Anledningen till att jag söker tjänsten hos er är för att hjälpa människor med städning. Att jobba hårt är något jag alltid har trivts med och jag får en mycket tillfredsställande känsla när jag ser ett skinande välstädat hem.

Jag är väldigt seriös och engagerad i allt jag ger mig in på. Eftersom jag gillar att träna så kommer jag trivas med ett fysiskt jobb och fotograferingen har utvecklat min förmåga att vara mer noggrann och har ett sinne för detaljer. Jag gör aldrig något halvdant utan presterar mitt allra bästa vad det än gäller. Jag tycker väldigt mycket om att jobba och gör det så fort jag får chansen, skulle det behövas folk med kort varsel är jag ofta tillgänglig!

Jag bor jag tillsammans med min bror i Nacka. På fritiden tränar jag gärna, tittar på stjärnorna(mycket intresserad av astronomi) och läser. Jag tycker också om att gå ut i naturen och fotografera.

Tack så mycket för att ni tog er tid att läsa min ansökan, med hopp om att eventuellt få träffas på en intervju. Ni får gärna kontakta mig om ni har några frågor.

Med vänlig hälsning

Mitt namn


Nu börjar det likna något. Snälla, ge feedback! :)

pjay
2013-02-09, 23:22
Enklaste sättet av egen erfarenhet är att bara ringa upp bemanningsföretag och fråga om jobb.
Så fick jag mina två deltidsjobb när jag studerade. Behövde inte ens göra en intervju på ett av jobben.

Strangerdanger
2013-02-09, 23:25
Enklaste sättet av egen erfarenhet är att bara ringa upp bemanningsföretag och fråga om jobb.
Så fick jag mina två deltidsjobb när jag studerade. Behövde inte ens göra en intervju på ett av jobben.

Det är min strategi också. Ringa och fråga. Om de ber mig att skicka personlig brev & cv så gör jag det. Ska båda söka annonserade och oannonserade jobb. Hoppas jag får jobb inom 2 månader alla fall. Jag vill jobba.

begt
2013-02-09, 23:35
Du glömde säga att "det blir soperent i kröken" när du städar.

Strangerdanger
2013-02-09, 23:37
Du glömde säga att "det blir soperent i kröken" när du städar.

:confused:

begt
2013-02-09, 23:41
:confused:

Har du aldrig sett på TV-butiken?

ajJZdmBS474

Strangerdanger
2013-02-09, 23:54
Har du aldrig sett på TV-butiken?

ajJZdmBS474

Haha, nej. Men den var rolig.:laugh:

Strangerdanger
2013-02-10, 12:28
Bump! :)

Ge gärna mer feedback! :)

Strangerdanger
2013-02-10, 13:10
Nu har jag redigerat ännu mer. Ge mer feedback tack! :)

Ert nya ansikte utåt

Ni verkar erbjuda möjligheter som skulle kunna få mig att växa på flera olika sätt, vilket är något som skiljer er från andra städföretag. Att ni erbjuder er personal möjlighet till att växa inom yrket, genom att få de kunskaper som krävs och genom att man reflekterar vad man kan göra bättre månadsvis är något jag vill vara en del av.

Anledningen till att jag söker tjänsten hos er är för att hjälpa människor med städning. Att städa är något jag alltid har trivts med och jag får en mycket tillfredsställande känsla när jag ser ett skinande välstädat hem.

Jag är väldigt seriös och engagerad i allt jag ger mig in på. Eftersom jag gillar att träna så kommer jag trivas med ett fysiskt jobb och fotograferingen har utvecklat min förmåga att vara mer noggrann och har ett sinne för detaljer. Jag gör aldrig något halvdant utan presterar mitt allra bästa vad det än gäller. Jag tycker väldigt mycket om att jobba och gör det så fort jag får chansen, skulle det behövas folk med kort varsel är jag ofta tillgänglig!

Jag bor i Nacka. På fritiden tränar jag gärna, tittar på stjärnorna (mycket intresserad av astronomi) och läser. Jag tycker också om att gå ut i naturen och fotografera.

Tack så mycket för att ni tog er tid att läsa min ansökan, jag hoppas att den gjorde er intresserade. Ni får gärna kontakta mig om ni har några frågor.

Med vänliga hälsningar

Mitt namn

Strangerdanger
2013-02-10, 18:39
Oj, nu blev det konstigt.

Tja, jag behöver lite hjälp om någon har tid. Skulle uppskattas. :)


Vad skulle du skriva som målsättning(vad du vill jobba med och varför) för jobbet som lokalvårdare?

Jag skrev: Jag vill bli lokalvårdare då jag trivs med städning och är intresserad av att använda mina egenskaper för att bli bättre lokalvårdare, såväl yrkesmässigt som personligt.


Den andra är en kort beskrivning av mig själv och mina positiva egenskaper.

Jag skrev: Jag är flexibel, nogrann och effektiv kille. Jag är lyhörd och pliktrogen. När jag ger mig in i en uppgift så ska jag utföra det så bra som möjligt.

Undrar vad exakt jag ska skriva på "målsättning" och "personliga egenskaper" för att "fånga" läsaren. Jag vet på ett ungefär(det ovan), men vet inte hur jag ska uttrycka det direkt utan att låta för "fjäskig".

Strangerdanger
2013-02-11, 16:58
Jag håller på att söka ett jobb på heltid och pluggar på heltid. I mitt cv så tänkte jag skriva att jag plugga på heltid i högskolan(kth) och söker ett städjobb. Problemet är att arbetsgivaren kommer tro att jag inte kommer jobba under en längre tid, vilket jag inte vill att han/hon ska tro. Samtidigt så vill jag inte nämna att jag pluggar på högskolan för att då verkar det som att jag har varit sysslolös sedan 2011 efter studenten. Jag har inga arbetserfarenheter heller.Tänkte ta uppehåll när jag får ett städjobb. Är lite skoltrött.

Hur och vad ska jag skriva? :S

JackieBoy
2013-02-11, 17:11
Usch. Den sortens lögnare skulle jag personligen aldrig vilja ha att göra med.

Konstigaste inlägget jag läst på ett forum...

hahavaffan
2013-02-11, 17:26
Konstigaste inlägget jag läst på ett forum...Välkommen till internet. Det kan bara gå utför om det där är det konstigaste du läst.

tjabon
2013-02-11, 17:50
Jag håller på att söka ett jobb på heltid och pluggar på heltid. I mitt cv så tänkte jag skriva att jag plugga på heltid i högskolan(kth) och söker ett städjobb. Problemet är att arbetsgivaren kommer tro att jag inte kommer jobba under en längre tid, vilket jag inte vill att han/hon ska tro. Samtidigt så vill jag inte nämna att jag pluggar på högskolan för att då verkar det som att jag har varit sysslolös sedan 2011 efter studenten. Jag har inga arbetserfarenheter heller.Tänkte ta uppehåll när jag får ett städjobb. Är lite skoltrött.

Hur och vad ska jag skriva? :S

Du verkar ha rätt många av dina prioriteringar fel. :smash:
Personligen hade jag aldrig anställt dej.

Strangerdanger
2013-02-11, 18:19
Du verkar ha rätt många av dina prioriteringar fel. :smash:
Personligen hade jag aldrig anställt dej.

Hur menar du nu?

Vad anser du att jag skulle skriva för att jag skulle bli anställd av dig?

tjabon
2013-02-11, 23:19
Hur menar du nu?

Vad anser du att jag skulle skriva för att jag skulle bli anställd av dig?

Alltså, bara fundera över tanken att ljuga sej till ett jobb...

Fishtank
2013-02-11, 23:25
Du är iaf jävligt ambitiös för att städa lite.
+1 på tjabon dock,lögnare och latmaskar blir inte kvar länge då jag är arbetsledare.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

tjabon
2013-02-11, 23:32
Du är iaf jävligt ambitiös för att städa lite.
+1 på tjabon dock,lögnare och latmaskar blir inte kvar länge då jag är arbetsledare.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

När jag hjälpte till i polarens fastighetsfirma, anställde vi en 18-årig
hjälpreda. Killen kunde dålig svenska, men var otroligt arbetssam och
framförallt pålitlig. Det var en lyckad anställning!