handdator

Visa fullständig version : Hur ta kreatin?


Klensomfan
2013-02-09, 12:51
Så när och hur ska man ta Kreatin monohydrat?

Är det på tom mage eller inte?
Varför jag frågar är att jag läst olika svar.
Här är exempel:

På fitnesguru står det: Träningsfria dagar: 2,5-5 g kreatin morgon och kväll tillsammans med måltid och blandas med vatten.
Träningsdagar: 2,5-5 g kreatin morgon och efter träning med måltid / shake och blandas i vatten. Kan blandas tillsammans med din kolhydrat/proteindryck.

Och i kreatintråden här: kan med fördel inta kreatin efter träning i samband med ett stort kolhydratintag.

Och på XXL: Kreatin är känslig mot magsyra och skall därför inte intas tillsammans med mat eller blandas i proteindrinkar.

LillisJ
2013-02-09, 13:02
5g varje dag. Tillsammans med kolhydrat om du vill vara 'optiXx2k13'

Du gör det bara komplicerat :smash:

King Grub
2013-02-09, 13:04
När du vill. Dom tre första råden är det inget fel på och du kan göra hur du vill. Det sista råden är nonsens.

Kreatin är känslig mot magsyra och skall därför inte intas tillsammans med mat eller blandas i proteindrinkar.

Och hur skulle det i sådana fall hjälpa att ta kreatinet separat från mat eller proteindrinkar? Skulle det förbipassera magsäcken och magsyran då? Glöm det rådet.

Klensomfan
2013-02-09, 13:33
Mycket uppskattade svar.

Tack så mycket :)

Jode
2013-02-09, 14:04
Brukar blanda det med varmt vatten och fun light. Löser sig lite lättare än i kallt vatten.

earf
2013-02-09, 17:10
Slänger det i vasslet efter träning.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

RakaRör
2013-02-16, 23:43
Jag funderar med på att blanda ner i vasslet, men frågan är ju om dem inte tar ut på varandra när man blandar? Jag vet vad dem gör men inte mycket mer än så, ni får gärna rätta mig!

Ulvamal
2013-02-16, 23:48
Jag funderar med på att blanda ner i vasslet, men frågan är ju om dem inte tar ut på varandra när man blandar? Jag vet vad dem gör men inte mycket mer än så, ni får gärna rätta mig!

Det är lugnt, blanda på du. :)

Lachrillo
2013-02-17, 00:18
häller ner med ett iskallt glas vatten fungerar alldeles utmärkt hårda muskler kreatin ftw

j0akim
2013-02-21, 15:43
Jag har tagit det på olika tider på dagen, mår ibland lite illa av det, vet inte varför, men jag har gjort blodprover på sjukhuset och där hade jag förhöjda kreatinin-värden (heter det så?), vilket betyder att du kan ta det när som helst, och även tillammans med mat och shake..

Dodel
2013-02-21, 16:08
Men en fråga, vad handlar hela den där inledningsfasen om?? jag menar 4 gånger dagsdoseringen i en vecka, varför??

King Grub
2013-02-21, 16:24
För att snabbare bygga upp depåerna i kroppen.

vicarious
2013-02-21, 16:25
Men en fråga, vad handlar hela den där inledningsfasen om?? jag menar 4 gånger dagsdoseringen i en vecka, varför??

Tänk dig ganska tomma lager/depåer när man inte supplementerar. När du börjar vill du fylla upp dessa, därav uppladdningsfasen. Sedan räcker det med 5g om dagen för att hålla nivåerna uppe efter man har tömt de (vid träning).

Dodel
2013-02-21, 16:33
Tänk dig ganska tomma lager/depåer när man inte supplementerar. När du börjar vill du fylla upp dessa, därav uppladdningsfasen. Sedan räcker det med 5g om dagen för att hålla nivåerna uppe efter man har tömt de (vid träning).

Jaha tack då vet jag, ska alltså inleda en uppladdningsfas nu när jag inte tagit kreatin på cirkus 1 månad!

King Grub
2013-02-21, 16:36
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194