handdator

Visa fullständig version : Optimalt schema?


RakaRör
2013-02-09, 00:59
Tja, kan börja med att tillägga att jag är ny här på forumet, så om jag gör något fel får ni mer än gärna rätta mig!

Jag väger ca 95kg och är ganska mullig men jag har styrka som dock inte syns. Jag är inte stålmannen men jag tar mer än många av mina vänner som gymmat ett år! Jag brukar springa ~2km innan och ~0.5 efter varje pass för att köra slut på det lilla sista jag har. Är det bra att göra så? Kan vara bra att veta att jag fyller 16 i maj och gymmat sedan 3 Januari.

Måndag: Ben/Valfritt
Tisdag: Axlar Bröst
Onsdag: Vila
Torsdag: Biceps Triceps
Fredag: Rygg Mage
Helg: Kondition

Är detta ett schema som är bra för mig? Jag planerar inte på att gå in i någon extrem deff men jag har börjat hålla kosten så gott det går när man bor hemma! Kommer detta schemat hjälpa mig gå ner i vikt men ändå behålla muskelatur? *flex*

Förhoppningsvis finns det fler i min sits som då kan få svar samtidigt som mig. :)

Victuhh
2013-02-09, 01:15
Jag brukar springa ~2km innan och ~0.5 efter varje pass för att köra slut på det lilla sista jag har. Är det bra att göra så? Kan vara bra att veta att jag fyller 16 i maj och gymmat sedan 3 Januari.

Konditionsträning hämmar muskelbygge, läs här Muskelbyggning med konditionsträning, träningslära (http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/)

Måndag: Ben/Valfritt
Tisdag: Axlar Bröst
Onsdag: Vila
Torsdag: Biceps Triceps
Fredag: Rygg Mage
Helg: Kondition

Vid ryggträning, då främst lats, aktiveras också biceps. Detta krockar lite med varann dvs att när kroppen försöker återhämta biceps på fredag från passet du körde på torsdagen, tränar du ändå biceps och pajjar därför återhämtningen. Det är under denna återhämtningsperiod du växer.

Man brukar rekommendera att efter man tränat en muskel, låta denna vila 48-72 timmar, hur snabbt du återhämtar dig beror på många faktorer, bland annat sömn och kost.

Triceps aktiveras också i pressövningar för bröst, kan vara värt att veta.
Jag hade satsat på en klassisk 3 split - det heter 3 split eftersom du delar upp hela kroppen på 3 pass.

Måndag, Bröst, axlar, triceps
Tisdag, Rygg, biceps
Onsdag, Ben, mage
Torsdag, förslagsvis vila
Fredag,
Lördag,
Söndag,

Fredag, och helgen kan du här välja att starta om schemat, eller ta ut vila om du känner att du behöver det. Mitt första år tränade jag enligt denna principen men körde bara Måndag, onsdag & fredag.



Är detta ett schema som är bra för mig? Jag planerar inte på att gå in i någon extrem deff men jag har börjat hålla kosten så gott det går när man bor hemma! Kommer detta schemat hjälpa mig gå ner i vikt men ändå behålla muskelatur? *flex*

Alla säger olika om hurvida man kan bygga muskler och minska i fettmassa samtidigt eller inte, jag tror du kan lyckas eftersom du fortfarande är i nybörjarfasen. Men jag hade slopat allt vad deff heter för tillfället, du är ung - ät och bygg muskler. Känner du att du blir lite för tjock efter ett tag, (nu pratar vi efter flera månader, ev. 1 år) kanske du kan börja tänka på att gå ned några kilo.

Muskelmassa är betydligt lättare att få när man går på bulk, nu pratar jag inte ät chips, pizza, godis, dricka gainer käka 3 kilo pasta varje dag. Ett litet kaloriöverskott räcker :)

RakaRör
2013-02-09, 11:35
Tack! Så jag borde slänga bort konditionen? Känns ändå ganska viktigt att ha uthållighet? Det kanske bara är placebo, men jag känner mig piggare efter att jag sprungit några kilometer, det är då jag taggar till! :)

RakaRör
2013-02-09, 11:36
Eller skulle det kanske gå att byta löpning mot crosstrainer? Känner att det är mer aktivering av muskler och mindre kondition? :)

Forseti
2013-02-09, 13:00
Man kan köra konditionsträning i samband med styrketräning men som tidigare nämnt hämmar det resultaten något. Den vanligaste lösningen är att man kör kondition på separata dagar.

Crosstrainer är för mig ren konditionsträning bara att man aktiverar överkroppen i högre grad.

RakaRör
2013-02-09, 21:16
Jag har idrott tre dagar i veckan (ons-fre) men hur värmer ni upp innan passen då? Brukar ju springa ~2km. Jag läste igenom länken någon skickade och kom fram till att jag ska fortsätta med det. Jag vet att det kommer ta tid att bygga, så om det slöar ner det lite men konditionen blir bättre kommer jag fortsätta som jag gör nu!

shogunr
2013-02-10, 00:23
Konditionsträning hämmar muskelbygge, läs här Muskelbyggning med konditionsträning, träningslära (http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/)



Vid ryggträning, då främst lats, aktiveras också biceps. Detta krockar lite med varann dvs att när kroppen försöker återhämta biceps på fredag från passet du körde på torsdagen, tränar du ändå biceps och pajjar därför återhämtningen. Det är under denna återhämtningsperiod du växer.

Man brukar rekommendera att efter man tränat en muskel, låta denna vila 48-72 timmar, hur snabbt du återhämtar dig beror på många faktorer, bland annat sömn och kost.

Triceps aktiveras också i pressövningar för bröst, kan vara värt att veta.
Jag hade satsat på en klassisk 3 split - det heter 3 split eftersom du delar upp hela kroppen på 3 pass.

Måndag, Bröst, axlar, triceps
Tisdag, Rygg, biceps
Onsdag, Ben, mage
Torsdag, förslagsvis vila
Fredag,
Lördag,
Söndag,

Fredag, och helgen kan du här välja att starta om schemat, eller ta ut vila om du känner att du behöver det. Mitt första år tränade jag enligt denna principen men körde bara Måndag, onsdag & fredag.




Alla säger olika om hurvida man kan bygga muskler och minska i fettmassa samtidigt eller inte, jag tror du kan lyckas eftersom du fortfarande är i nybörjarfasen. Men jag hade slopat allt vad deff heter för tillfället, du är ung - ät och bygg muskler. Känner du att du blir lite för tjock efter ett tag, (nu pratar vi efter flera månader, ev. 1 år) kanske du kan börja tänka på att gå ned några kilo.

Muskelmassa är betydligt lättare att få när man går på bulk, nu pratar jag inte ät chips, pizza, godis, dricka gainer käka 3 kilo pasta varje dag. Ett litet kaloriöverskott räcker :)

Precis den kör jag.... :cheers: