handdator

Visa fullständig version : Reducera kroppsfett


Maysan
2013-02-09, 00:25
Godkväll kolozzeum!

Jag har nu gått på diet i ungefär 5 veckor, går väldigt bra. Från 110 till 100 på 5 veckors tid. I början av min diet körde jag bara högintensiva cardiopass på crosstrainern, 60min totalt. De två senaste veckorna lade jag in styrketräningspass på förmiddagen och ett lågintensivt cardiopass på kvällen med en HR på 60-70% (blir oftast promenad utomhus eller på löpbandet @ gymmet, med form av incline).

Fråga:
Jag är stor rent allmänt (muskulös), men har lite fett kring midjan och magen som jag gärna vill få bort. Vilket är det bästa alternativet för att få bort det? Är det två pass med form av styrketräning på förmiddagen och lågintensiv träning på kvällen, eller styrketräning på förmiddagen och högintensiv träning på kvällen?

Jag har koll på kosten rent allmänt så inga problem där. Kosttillskott har jag också koll på. Inga konstigheter. Kreatin, proteinpulver, fiskleverolja och vitamintillskott.

Hoppas ni alla har haft en bra dag! *flex*
Stort tack, TS

nitz
2013-02-09, 01:49
Egentligen behöver du inte köra cardio alls, vare sig låg eller höginstensivt.
Annars så är det väl ungefär såhär:
Högintensivt tar ju mer återhämtning och kan ha viss hämmande effekt för muskelbyggandet (relevansen i sammanhanget är dock oklar) men bränner mer kalorier.
Lågintensivt kräver knappt någon återhämtning alls dock så bränner det inte lika mycket kalorier.
Sedan angående tidpunkt så har man sett en högre förbränning av fett på fastande lågintensiv träning, dock är det återigen oklart vilken relevans det har för dig för tillfället om någon alls.

Hoppas du också haft en bra dag!

Maysan
2013-02-09, 10:24
Precis som du säger nitz. Styrketräning är ju bästa alternativet, men cardio är både nyttigt och hälsosamt. Det är därför jag vill kombinera både styrketräning och cardio.

Lågintensivt har en återhämtningstid på ca. 6 timmar medan högintensivt har betydligt mer, har jag för mig! :p

jasonmago
2013-02-09, 11:35
Godkväll kolozzeum!

Jag har nu gått på diet i ungefär 5 veckor, går väldigt bra. Från 110 till 100 på 5 veckors tid. I början av min diet körde jag bara högintensiva cardiopass på crosstrainern, 60min totalt. De två senaste veckorna lade jag in styrketräningspass på förmiddagen och ett lågintensivt cardiopass på kvällen med en HR på 60-70% (blir oftast promenad utomhus eller på löpbandet @ gymmet, med form av incline).

Fråga:
Jag är stor rent allmänt (muskulös), men har lite fett kring midjan och magen som jag gärna vill få bort. Vilket är det bästa alternativet för att få bort det? Är det två pass med form av styrketräning på förmiddagen och lågintensiv träning på kvällen, eller styrketräning på förmiddagen och högintensiv träning på kvällen?

Jag har koll på kosten rent allmänt så inga problem där. Kosttillskott har jag också koll på. Inga konstigheter. Kreatin, proteinpulver, fiskleverolja och vitamintillskott.

Hoppas ni alla har haft en bra dag! *flex*
Stort tack, TS



Om det har funkat bra hittills varför ändra något?

Jag själv har precis kommit ut från en deff och jag körde verkligen 0 cardio. Jag gick promenader varje lördag och söndag (räknar inte det som cardio) och har ett väldigt fysiskt ansträngade jobb så att få upp kaloribehovet är inget problem. Skulle jag börja köra högintensiv cardio så skulle jag nog säkert ha mycket svårare att behålla mina muskler.. Men det är bara hur jag upplever det.