handdator

Visa fullständig version : Lätt deff!


Chordy
2013-02-08, 23:38
Hej alla deffglada!

Jag är en liten pojk på 193cm som väger ca 83kg Jag har nu tänkt att börja deffa lite lätt till sommaren, och få bort den lilla ölmagen! Jag vet dock ej vilka livsmedel som fungerar bra osv vid deff. Har ej heller tänkt att räkna kalorier utan att endast dra ner lite på portionsstorlekarna (särskilt då kolhydratssidan) samt sluta helt med cola och annat snacks. Jag tränar dock hyfsat mycket. Kör för närvarande stronglift 5x5 3 ggr i veckan samt två fotbollspass inkluderat ett hårt konditionspass innan.

En vanlig dag kan för mig i nuläget i nuläget se ut såhär.

06.30. Två ostmackor och ett glas mjölk.

11.30. Skollunch. Fem köttbullar, potatismos samt lite pizzasallad.

16.30. Middag. Spaghetti och köttfärsås.

17.30-20.00. Fotbollsträning.

20.30. Två ostmackor och en proteinshake.

Om någon kan ge tips till en alternativ "mattdag" vid deff som passar mig uppskattas det. Samt tips på livsmedel som är bra vid deff!

Spikmattan
2013-02-08, 23:44
Jag skulle käka något som mättar bättre än mackor, som tex gröt, kvarg och ägg. Och lägga till massa grönsaker :)

Fabrice
2013-02-08, 23:59
Lägg till två ägg till frukosten. Drick lätt- eller minimjölk. Skollunchen: ät vad som passar och bjuds, helst mkt proteinkällor och sallad samt skippa såser och dressing, var inte rädd för lite pasta, ris och potatis. Middag: byt köttfärsåsen till kyckling eller en bit kött, lägg till sallad. Kvällsmålet: se till att drinken är med långsamt protein, typ kasein. Skippa smör på alla mackor.

Chordy
2013-02-09, 09:43
Tack för alla tips! Jo, har börjat lite lätt och dricker nu bara minimjölk istället för "vanlig". Helt sjukt hur mycket extra kalorier man slipper på en vecka. Hmm, för närvarande dricker jag Whey 100, dock ingen aning om det är kasein eller vassle? Jo, har tänkt att dra ner på kolhydratintaget hyfsat mycket men att till exempelvis middagen dagen innan och hela dagen då det är fotbollsträning/match käka normalt med kolhydrater för att kunna orka ordentligt på dessa träningar/matcher. Låter detta ok?

Fabrice
2013-02-10, 20:27
Det är vassle vilket är helt ok men behöver du mer mättnad så byt mot kasein eller ännu bättre en bit kött eller fisk. Jag skulle i första hand dra ner på fettet, mellan 50 och 100 gram om dagen är lagom. Hade jag varit dig skulle jag ligga närmare 50 än 100 gram fett. Därefter kan du justera kolhydratnivån efter behov. Helt ok att äta lite mer på intensiva dagar om man vill.

Chordy
2013-02-11, 19:06
Det är vassle vilket är helt ok men behöver du mer mättnad så byt mot kasein eller ännu bättre en bit kött eller fisk. Jag skulle i första hand dra ner på fettet, mellan 50 och 100 gram om dagen är lagom. Hade jag varit dig skulle jag ligga närmare 50 än 100 gram fett. Därefter kan du justera kolhydratnivån efter behov. Helt ok att äta lite mer på intensiva dagar om man vill.

Tack så mycket för svar. Värt att säga är dock att jag inte alltid bara dricker proteinpulver på kvällarna, utan efter jag har tränat. Detta brukar dock rätt ofta bli på kvällarna. Okej, ska tänka på det om fettet. Några särskilda produkter som innehåller mycket fett?

Någon som kan ge ett hum om hur mycket kalorier jag käkat idag?

Middag 14.00 - 5 medelstora potäter, 1 snitzel och en grillkorv.

Mellanmål 17.00 - Två Wasafrukost knäckebröd med ost.

Kvällsmat 20.00 - 2 ägg och en proteinshake.

Varit en ganska lugn dag idag utan skola, så inte gjort någonting förutom ett gympass. Ska ta mig kvällsmaten nu! ;)

Jeml
2013-02-11, 19:18
efter en snabb uppskattning och överslagsräkning får jag det till ~1200kcal och på tok för LITE protein..

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Chordy
2013-02-11, 20:16
efter en snabb uppskattning och överslagsräkning får jag det till ~1200kcal och på tok för LITE protein..

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Kunde tänka mig det. Ska försöka få in mer kvarg, kyckling etc. i måltiderna samt ev. ta flera proteinshakar om dagen. Tack för svaret!

Jeml
2013-02-11, 20:18
Kunde tänka mig det. Ska försöka få in mer kvarg, kyckling etc. i måltiderna samt ev. ta flera proteinshakar om dagen. Tack för svaret!

det är för lite kalorier också, du kommer förmodligen tappa mkt muskler på så stort underskott.

byt ut korv och schnitzel mot kyckling/fisk/nötfärs och lägg till en burk kvarg innan sängen samt 2-3ägg till frukost :)

största målet mat bör intas efter träning.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Chordy
2013-02-11, 22:12
det är för lite kalorier också, du kommer förmodligen tappa mkt muskler på så stort underskott.

byt ut korv och schnitzel mot kyckling/fisk/nötfärs och lägg till en burk kvarg innan sängen samt 2-3ägg till frukost :)

största målet mat bör intas efter träning.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jo, var otroligt lat idag. En vanlig dag kan du se i min första post, som du kan ta en titt på och se om du kan hitta nåt mer tips! Var ledig idag så orkade knappt laga mat. Jag måste bättra mig, jag vet.

Jeml
2013-02-12, 00:40
Jo, var otroligt lat idag. En vanlig dag kan du se i min första post, som du kan ta en titt på och se om du kan hitta nåt mer tips! Var ledig idag så orkade knappt laga mat. Jag måste bättra mig, jag vet.

mackor och flytande kalorier(mjölken) tycker inte jag passar på deff, mättar dåligt per kalori.. bort med det och in med mer ägg, havregryn, kvarg, kyckling och lax! skollunchen var väl sisådär, hade nog kört på bara köttbullar+sallad där.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Chordy
2013-02-12, 19:54
mackor och flytande kalorier(mjölken) tycker inte jag passar på deff, mättar dåligt per kalori.. bort med det och in med mer ägg, havregryn, kvarg, kyckling och lax! skollunchen var väl sisådär, hade nog kört på bara köttbullar+sallad där.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Okej, tack så mycket för alla tips. Blir kanske även till att starta en journal, för min egen skull så jag kan hålla lite koll på mig! Återigen, tack! :)