handdator

Visa fullständig version : Smärt-tröskelns vara eller icke vara...


tokborn
2013-02-08, 16:22
Har fått mig en tankeställer kring smärt-trösklar. Hur är eran filosofi kring att träna eller inte träna på grund av fysisk smärta?

Ta min träning, jag kan ta riktigt mycket stryk (hård träning) och ha ont så det skriker i själen, enorma blåsor, blåmärken och "trasiga" fötter/leder med smärta. Sånt hindrar inte mig från träning och fysisk aktivitet i första taget. Däremot kan muskelbristningar och klämda nerver (typ tendens till disk-bråck) skrämma upp mig rejält, utan att jag ens känns någon smärta.

Just det, sparrar lite shoot-fighting ibland och blir lika förvånad varje gång över hur lätt det är att komma över smärtan från en perfekt low-kick (tar ju bara nån dag) kontra rädslan från en nära bristning-känsla i baksidan på låret då kan man ju planera om hela veckan bara för att gardera sig.

Är det fler som rationaliserar som mig?

Fordon
2013-02-08, 16:27
Småsaker som blåmärken, blåsor eller Vlakar i händerna där huden kanske lossnar lite pga hög vikt är ju bara tillfällig och ofarlig smärta. Kan man acceptera själva smärtan är det inga problems alls.

Däremot om man riskerar att skada sig på riktigt" så kan det förstöra otroligt mycket för en under lång tid. Det behöver inte göra ondare än annat, men konsekvenserna är på en annan nivå.

tl;dr: Jag tänker likadant som du gör.

Okej
2013-02-08, 16:37
Jag kör lite enkelt: ytliga 'sår' typ blåsor och skavsår i händerna är ingenting men gör någonting "inne" ont typ axlarna/ryggen/handlederna/leder i allmänt ont vilar jag

Hackenschmidt
2013-02-08, 17:06
Som du, och tycker det är vettigt tänk.

Gpajpen
2013-02-09, 02:54
Jag brukar tänka tvärtom.

Om muskler brister och ryggkotor flyger kör jag vidare, no pain no gain. Men när det gäller blåsor/blåmärken/skavsår blir de vilovecka med kcal+.