handdator

Visa fullständig version : Vilka kosttillskott för optimalt resultat?


pålle
2013-02-08, 00:57
Hej, är en ganska tanig grabb med nästintill inga muskler och ca 15-20% bodyfat. Är ca 185cm och väger i dagsläget ~70kg. Nu hade jag tänkt börja träna och köra allin och undrar vilka produkter jag ska använda för optimalt resultat. Jag antar att jag måste gå upp ganska mkt i fett för att bygga muskler eller hur är det?

Detta är produkter jag har till mitt förfogande:

Whey 80/100
Craze
BC/EAA
Vitargo Pure
Diverse kapslar (zma, zinc, magnesium, omega 3, d-vitamin)

Har även läst på en del om dessa tillskott och det verkar vara förutfattade meningar om när man ska inta t.ex. bc/eea och många säger olika så skulle uppskatta om ni kunde skriva när man ska ta varje tillskott också (av dom som är nödvändiga).

Mvh Pålle :)

Simonfrisk
2013-02-09, 18:49
Asså dom verkligen nödvändigaste är vell protein pulver + kreatin.
bcaa / eaa kan du även ta, jag tar EAA nu, sen till deff perioden byter jag till bcaa.

Sen samt vitaminer / miniraler.. vill du vara på den ekonomiska sidan är det här de nödvändigaste du behöver.

Har du ekonomi över, tillägg typ PWO eller något i den stilen då isåfall.

Craze, rekommenderar jag inte som din första pwo om du inte tagit det tidigare, + är det doping klassat, så rekommenderar någon annan.

nitz
2013-02-09, 19:29
D-Vitamin kan vara nice på vintern.
Omega 3 kan vara bra att ta:
http://www.leangains.com/2011/05/omega-3-fatty-acids-for-muscle-growth.html

LillisJ
2013-02-09, 20:14
Kreatin!

bigjepp
2013-02-09, 23:38
Asså dom verkligen nödvändigaste är vell protein pulver + kreatin.
bcaa / eaa kan du även ta, jag tar EAA nu, sen till deff perioden byter jag till bcaa.

Sen samt vitaminer / miniraler.. vill du vara på den ekonomiska sidan är det här de nödvändigaste du behöver.

Har du ekonomi över, tillägg typ PWO eller något i den stilen då isåfall.

Craze, rekommenderar jag inte som din första pwo om du inte tagit det tidigare, + är det doping klassat, så rekommenderar någon annan.

När blev craze dopingsklassat? Vad jag vet är inga ämnen i den batchen dopingklassade.

Latissimus Dorsi
2013-02-09, 23:39
Tänk inte så mycket på kostilskott.

Hård träning är det bästa som finns, och alltid fungerar.

Elmer
2013-02-09, 23:47
I första hand är riktig mat det viktigaste.
Där inräknat huvudmål, mellanmål & kvällsmål.

Vill man utöver det ha en liten extra hjälp att gå upp i vikt kan en gainer vara lämplig.
Alternativt kan man köra en vassle/whey.

När man tränat ett tag & verkligen känner sin kropp kan man möjligen testa kreatin så man har lättare att avgöra om det ger någon verkan eller inte.

I övrigt så är det typ under vilan som musklerna växer, så det är bra om man inte lider av sömnbrist.

pålle
2013-02-10, 00:04
Tack för så många svar! Glömde nämna att jag kommer ta kreatin då jag kört med det tidigare och känt stor skillnad.

Är medveten om att kosttillskott inte är nåt magiskt som gör att man får muskler utan att ha bra koll på kost/träning/vila etc. Vill som sagt bara ha optimala förutsättningar för snabbt resultat och hjälper det pyttelite så är jag nöjd :).

Just nu är planen att köra såhär i och med själva träningen:

Innan träning: bc/eaa och craze(när jag känner att det behövs)
Efter träning: whey+vitargo pure

Funkar det? Sen undrar jag hur mkt ni rekommenderar att man går upp i vikt/månad för att det inte ska gå för fort, har hört att mycket sätter sig på magen om man går upp för fort..

Tack igen för alla svar, uppskattas! :)

jagärensnnällman
2013-02-10, 02:39
Om du har pengar kanske HMB vore något

Rahf
2013-02-10, 04:17
- Whey 80/100 kan användas som kompletterande proteintillskott.

- Craze tas 30 - 60 minuter innan träning. Den är till för att höja mental fokus.

- EAA och BCAA tas även den direkt innan träning -- på tom mage -- och fungerar som ett mer effektivt proteintillskott. Denna effekt gynnas bara om man dricker det på tom mage.

- Mineral- och vitamintillskott är till för fysisk hälsa.

- Vitargo är kolhydrater, vilka fyller på musklernas energidepåer (glykogen). Det är inte nödvändigt om man äter en liten måltid efter träning.

Ingen av ovanstående behövs om man har en balanserad kost och tränar hårt. Whey 80/100 och kreatin är tillskotten som kan ge en extra knuff i rätt riktning.

Fishtank
2013-02-10, 05:10
Tänk inte så mycket på kostilskott.

Hård träning är det bästa som finns, och alltid fungerar.

+1

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Jorgen
2013-02-10, 07:13
Tänk inte så mycket på kostilskott.

Hård träning är det bästa som finns, och alltid fungerar.

Lägg till ordentligt med mat också.

Kosttillskott kommer längre ner på listan och då är protein och kreatin något att satsa på.
PWO är absolut inget man behöver för att växa.

spas
2013-02-10, 11:32
Träning och bra mat kommer göra underverk. Lägg till protein efter tränng om du vill och kreatin när du kört ett tag och vill ha en liten push.

Sheogorath
2013-02-10, 13:38
När blev craze dopingsklassat? Vad jag vet är inga ämnen i den batchen dopingklassade.

All stimulantia med ett fåtal undantag (koffein, bupropion + någon till) är förbjudna på tävling i alla fall.

Dreas
2013-02-10, 14:50
- Whey 80/100 kan användas som kompletterande proteintillskott.

- Craze tas 30 - 60 minuter innan träning. Den är till för att höja mental fokus.

- EAA och BCAA tas även den direkt innan träning -- på tom mage -- och fungerar som ett mer effektivt proteintillskott. Denna effekt gynnas bara om man dricker det på tom mage.

- Mineral- och vitamintillskott är till för fysisk hälsa.

- Vitargo är kolhydrater, vilka fyller på musklernas energidepåer (glykogen). Det är inte nödvändigt om man äter en liten måltid efter träning.

Ingen av ovanstående behövs om man har en balanserad kost och tränar hårt. Whey 80/100 och kreatin är tillskotten som kan ge en extra knuff i rätt riktning.EAA och Whey ska inte blandas, värt att påpeka.

EAA och BCAA har effekt trots att man inte har tom mage.

Och än mer värt att påpeka att allt ovan är till ifall ens kost inte är tillräcklig.

bigjepp
2013-02-10, 15:01
All stimulantia med ett fåtal undantag (koffein, bupropion + någon till) är förbjudna på tävling i alla fall.

Är väl endast rekomenderat att inte inta vid tävling, eller är det klassat?

Bikken
2013-02-10, 15:21
Bcaa intas före/under/efter träning, jag tar före och direkt efter.
Jag skulle föredra gainer till dig! Du kan lätt göra egen "gainer" utav vassle och maltodextrin eller nån annan snabb kolhydrat (det blir billigare än gainer)
Omega 3 och kreatin är Ochså bra.
Och som sagt, du är ny inom träning verkar det som så du borde ta det lugnt med tillskott och äta riktigt med mat. Protein pulver osv är mat i pulverform och inga mirakelmedel

Sheogorath
2013-02-10, 18:01
Är väl endast rekomenderat att inte inta vid tävling, eller är det klassat?

Testar du positivt för stimulantia på tävling och du inte kan bevisa att det beror på att du tagit någon av de sorter som är undantagna så ryker du. Craze visar ju ibland utslag för metamfetamin och eftersom du förmodligen inte kan visa att det utslaget beror på en undantagen substans så kommer du att anses vara dopad.

bigjepp
2013-02-10, 20:16
Testar du positivt för stimulantia på tävling och du inte kan bevisa att det beror på att du tagit någon av de sorter som är undantagna så ryker du. Craze visar ju ibland utslag för metamfetamin och eftersom du förmodligen inte kan visa att det utslaget beror på en undantagen substans så kommer du att anses vara dopad.

Okej, men det är inte klassat på listan?

Tack för svaret! :)

Sheogorath
2013-02-10, 20:20
Okej, men det är inte klassat på listan?

Tack för svaret! :)

Det är namngivet nej. Men om du läst WADA har du nog sett att där finns en del generella bestämmelser, och där faller Craze under.