handdator

Visa fullständig version : Realdoll+science fiction=jag får moralpanik


filmjölk
2013-02-07, 23:56
Jag såg ett par youtubeklipp idag. Se allihop, lägg ihop 1+1+1, utveckla tekniken under ett par decennier, och vad får du?

f59N37xH0Ng

_ySljCcnq4o

mdYSStF4fqc

Du får en intelligent sexdocka, som kan ersätta en fru, älskarinna eller flickvän (den kan ju givetvis vara manlig också, men jag har en känsla av att skulle något dylikt kunna slå igenom skulle det vara en majoritet män som köpte), som inte åldras, alltid "vill", aldrig säger nej, och som kan programmeras till vad som helst. Som köps för pengar.

Jag finner själva idén lite humoristisk men samtidigt väcker den en hel del moraliska frågor. Dessutom tror jag knappast att det är en omöjlighet om ett par decennier förutsatt att vi (mänskligheten) inte krigar oss tillbaks till 1800-talet eller något.

Tankar om detta?

WHITEFOLKS
2013-02-08, 00:27
Ok I'll bite..

Moraliska frågor?

timoat
2013-02-08, 00:29
Glöm inte att medans killar fortfarande till största del kör handen så är det damerna som använder en plastbit med en mekanisk vibrator innuti! Är steget verkligen så långt?

I Star Trek DS9 och TNG så har de tex Holosuites med njutningsprogram som ingen rynkar näsan åt och innan nån börjar dissa ska man tänka på att ST är en av de mest researchade och framåtänkade visioner av framtiden on tv. (men jag väntar ändå på påhoppen från folk som inte satt sig in i det, hehe)

Edit: Sämst formulerad post evar.

Kafka
2013-02-08, 00:33
Jag ser inte hur detta har någon direkt koppling till moral, förutom religiös sådan. Men religion är idioti; robotar är framtiden.

Rikard Jansson
2013-02-08, 00:34
Jag visste inte att det var en anonym poll. Nu kändes det inte lika kul att rösta på "finns det något TS inte får moralpanik för?" :D

BlötSnö
2013-02-08, 00:37
Glöm inte att medans killar fortfarande till största del kör handen så är det damerna som använder en plastbit med en mekanisk vibrator innuti! Är steget verkligen så långt?

I Star Trek DS9 och TNG så har de tex Holosuites med njutningsprogram som ingen rynkar näsan åt och innan nån börjar dissa ska man tänka på att ST är en av de mest researchade och framåtänkade visioner av framtiden on tv. (men jag väntar ändå på påhoppen från folk som inte satt sig in i det, hehe)

Edit: Sämst formulerad post evar.

Jag svär, jag gör kaos på den som dissar Star Trek! *flex*
Sitter och betar av TOS för tillfället. Det var bättre på 60-talet. Eller njae...

Och för övrigt röstade jag på "komplement"-svaret.
Gummi är gummi och hud är hud. De enda som kommer få konkurens torde vara de prostituerade.

timoat
2013-02-08, 00:42
Jag svär, jag gör kaos på den som dissar Star Trek! *flex*
Sitter och betar av TOS för tillfället. Det var bättre på 60-talet. Eller njae...

Och för övrigt röstade jag på "komplement"-svaret.
Gummi är gummi och hud är hud. De enda som kommer få konkurens torde vara de prostituerade.

TNG är min favvo, men jag är halvvägs in i DS9, och det växer som fan på en. Det jag tänker på är hur långt fram i tiden de är med samhällssociala/ekonomiska frågor som ras och sexualitet i den.

BlötSnö
2013-02-08, 00:52
TNG är min favvo, men jag är halvvägs in i DS9, och det växer som fan på en. Det jag tänker på är hur långt fram i tiden de är med samhällssociala/ekonomiska frågor som ras och sexualitet i den.

Jo, de betar ju lite diskret av ämnen som kan vara känsliga och även en del angående artificiell intelligens, vilket kanske är liiiiiite relevant för den här tråden.
Själv lägger jag nog min röst på Voyager. Enterprise kan jag vara utan...

timoat
2013-02-08, 01:02
Jo, de betar ju lite diskret av ämnen som kan vara känsliga och även en del angående artificiell intelligens, vilket kanske är liiiiiite relevant för den här tråden.
Själv lägger jag nog min röst på Voyager. Enterprise kan jag vara utan...


Jag har inte ens sett ett enda avsnitt av Voyager eller Enterpise ännu!
Hittar inga klipp från Holosuites sexprogram, men det behandlas väldigt naturligt.
9ev1ec0Z0GI

Okej
2013-02-08, 02:14
vadå jag fattar inte kunde man förhandsboka eller? var?

: D

Hemi
2013-02-08, 02:25
Då jag var med på den tiden då redan 80-talet var framtiden och bilar skulle flyga redan då så är min reaktion ofta att framtiden blev och ser ut att vara på jorden och i hemmen. Bilar började inte flyga 1980, men hemdatorn kom. Rymdskyttlarna tog inte ens människan till månen igen utan skulle vara återvinningsbar och energisparande. Bilarna blev långsammare, likaså flygplanen till stor del i varje fall. De coolaste fordonen på land och i luften byggdes under positivismen på 60-talet, det är bara de absolut värsta åken idag som klår dem. Mobiltelefoner, digitalt foto, film och internet. Allt handlar om att göra det så bekvämt som möjligt. Robotar skickas i väg i solsystemet men det blev aldrig nåt Star Trek. Det är ju 2013 nu, när filmen 2010 kom, på 90 talet någonting, fortsättningen på "2001 ett rymdäventyr", så trodde man ju lite på att nåt sådant skulle kunna hända. Nu skall robotarna in i sängkammaren? Tekniken har verkligen inte stått stilla men framtiden ser inte alls ut som vi föreställde oss den förr. Det blev mest bekvämlighet, kommunikation och relation tekniken revolutionerade. Intressant att se hur detta skall utvecklas.

Edit, jag är inte missnöjd bara reflekterar över hur annorlunda det blev. fast man kan se lite gammal Sci-Fi i detta också, Bladerunner mfl filmer.

filmjölk
2013-02-08, 13:55
Ok I'll bite..

Moraliska frågor?

Med en sådan kan man köpa (eller kanske få via skattemedel?) någonting som ser ut som en människa, låter som en människa men är programmerad efter önskemål, som man kan slänga på soptippen eller sälja begagnad på Blocket när man tröttnat på den. Väldigt nära slaveri, eller?

Vad är då egentligen en människa och vad ger människan hennes värde? Måste hon födas av en kvinna för att räknas som människa? är en människa född ur en konstgjord livmoder eller född av en genmodifierad get mindre människa? Om den "levande realdollen" var en laboratorieframställd, skräddarsydd människolik varelse som också programmerades till sexslav istället för fabriksgjord plast och sladdar gör det henne mer människa?

Om en vanlig människa lobotomeras och programmeras, medicineras, hjärntvättas till önskvärt beteende, tappar hon sitt människovärde då?

Quint
2013-02-08, 15:45
Tror inte du behöver oroa dig för att uppleva något som kan liknas vid "äkta" artificiell intelligens inom den närmsta tiden, betvivlar att någon av oss får uppleva det i våran livstid.

Den "AI" som visas i klippet verkar mest vara en mer avancerad form av Eliza ( http://nlp-addiction.com/eliza/ ) som ursprungligen utvecklades någon gång i mitten av 60-talet. Dvs, det enda den gör är att leta efter givna mönster och svarar baserat på det.

Ett program som t.ex identifierar en mening på formatet "i feel xyz" och då alltid svarar med "how long have you been feeling xyz?" kanske låter som att den för en dialog med dig, men det finns ingen som helst intelligens bakom för det.

Arf Pingvin
2013-02-08, 15:47
Robotar i all ära men ett holodeck är drömmen.

Mental
2013-02-08, 15:51
Med en sådan kan man köpa (eller kanske få via skattemedel?) någonting som ser ut som en människa, låter som en människa men är programmerad efter önskemål, som man kan slänga på soptippen eller sälja begagnad på Blocket när man tröttnat på den. Väldigt nära slaveri, eller?

Vad är då egentligen en människa och vad ger människan hennes värde? Måste hon födas av en kvinna för att räknas som människa? är en människa född ur en konstgjord livmoder eller född av en genmodifierad get mindre människa? Om den "levande realdollen" var en laboratorieframställd, skräddarsydd människolik varelse som också programmerades till sexslav istället för fabriksgjord plast och sladdar gör det henne mer människa?

Om en vanlig människa lobotomeras och programmeras, medicineras, hjärntvättas till önskvärt beteende, tappar hon sitt människovärde då?


Du är lite inne på cloud atlas och linande?

Typ man gör en kvinna av kött och blod dvs en mänskokropp men programeringsbar?

filmjölk
2013-02-08, 16:01
Du är lite inne på cloud atlas och linande?

Typ man gör en kvinna av kött och blod dvs en mänskokropp men programeringsbar?

Jag vet inte vad Cloud Atlas är. Jag kollar inte mycket på sci-fi, jag gillar mest filmer med inavlade amerikaner som är kannibaler.

Men ja, man skapar en människolik "kvinnlig" varelse och äger den. Disgusting.

LizaK
2013-02-08, 17:12
:laugh:

Knulldocka som kan diska, tvätta, städa & laga mat? Vi kvinnor kommer att bli överflödiga på denna planet..

Skämt åtsido, varför inte. Hade själv gärna köpt en fast endast programmerat den för hushållssysslor, om nu detta blir möjligt. Tänk vad bekvämt att komma hem och veta att veckostädningen är gjord och att maten står på bordet.
Iofs kan en städerska samt en butler ordna det, men jag gillar inte en massa spring i min lägenhet. Dessutom tar de betalt, vilket inte Knullis gör (ok i natura, om jag vill). :D

Hönke
2013-02-08, 17:22
Jag såg ett par youtubeklipp idag. Se allihop, lägg ihop 1+1+1, utveckla tekniken under ett par decennier, och vad får du?

Du får en intelligent sexdocka, som kan ersätta en fru, älskarinna eller flickvän (den kan ju givetvis vara manlig också, men jag har en känsla av att skulle något dylikt kunna slå igenom skulle det vara en majoritet män som köpte), som inte åldras, alltid "vill", aldrig säger nej, och som kan programmeras till vad som helst. Som köps för pengar.

Tankar om detta?

Tv4 visade en dokumentär om folk som byggde kvinnliga sexrobotar bland annat denna:
http://www.youtube.com/watch?v=tEkqYta-i3s

Tediiieee
2013-02-08, 17:25
Bara jag som fick stånd?

IvarLudvig
2013-02-08, 19:17
Titta på serien "äkta människor" som gick på svt. Den handlar om just detta!

WHITEFOLKS
2013-02-08, 19:30
Med en sådan kan man köpa (eller kanske få via skattemedel?) någonting som ser ut som en människa, låter som en människa men är programmerad efter önskemål, som man kan slänga på soptippen eller sälja begagnad på Blocket när man tröttnat på den. Väldigt nära slaveri, eller?

Vad är då egentligen en människa och vad ger människan hennes värde? Måste hon födas av en kvinna för att räknas som människa? är en människa född ur en konstgjord livmoder eller född av en genmodifierad get mindre människa? Om den "levande realdollen" var en laboratorieframställd, skräddarsydd människolik varelse som också programmerades till sexslav istället för fabriksgjord plast och sladdar gör det henne mer människa?

Om en vanlig människa lobotomeras och programmeras, medicineras, hjärntvättas till önskvärt beteende, tappar hon sitt människovärde då?

Ja vad gör oss till människor? Är en hund en människa under dessa kriterier?

Fru_Flisa
2013-02-08, 21:30
Med en sådan kan man köpa (eller kanske få via skattemedel?) någonting som ser ut som en människa, låter som en människa men är programmerad efter önskemål, som man kan slänga på soptippen eller sälja begagnad på Blocket när man tröttnat på den. Väldigt nära slaveri, eller?

Vad är då egentligen en människa och vad ger människan hennes värde? Måste hon födas av en kvinna för att räknas som människa? är en människa född ur en konstgjord livmoder eller född av en genmodifierad get mindre människa? Om den "levande realdollen" var en laboratorieframställd, skräddarsydd människolik varelse som också programmerades till sexslav istället för fabriksgjord plast och sladdar gör det henne mer människa?

Om en vanlig människa lobotomeras och programmeras, medicineras, hjärntvättas till önskvärt beteende, tappar hon sitt människovärde då?

Människor har ett reflekterande sinne och kan ständigt få bekräftelse i samspel med andra människor och det kan vara sunt/betydelsefullt att ha ett jämbördes beroende i en relation.
Ingen vet ju hur framtiden ser ut eller så men än så länge kan inte en robot (kvinnlig eller manlig) ersätta den mentaliseringsförmåga som människan har. Det är hemskt hur lobotomering kunde förekomma, då tar man bort värdefulla delar. Vid hjärntvätt är väl inte "loppet kört" på samma sätt kan man hoppas!

Alfers
2013-02-08, 22:07
Titta på serien "äkta människor" som gick på svt. Den handlar om just detta!

Tänkte direkt på den. Så jäkla bra.

För dom som har missat
"Nu är det bestämt att det blir en andra säsong av serien som preliminärt planeras att sändas under hösten 2013."
http://www.svt.se/akta-manniskor/

Silencer
2013-02-08, 22:17
Den där fyrbenta saken skrämmer mig. Fyfan vad äckligt och skrämmande den är.

Hemi
2013-02-08, 22:31
Förr i tiden var en cyborg en maskin med människohjärna. Nu är väl det mest troliga att man klonar och rekonstruera en Frankenstein-gubbe med datorhjärna.

Hemi
2013-02-08, 22:37
Fast skulle man byta ut allt som går på en människa, såna runner-blades istälet för ben, höftkulor av plast, osv, så får man en rätt så syntetisk kropp i alla fall. Men det är ju bara positivt, att de möjligheterna finns för de som behöver dem.

Hemi
2013-02-08, 22:49
Sen så angående "behöva" jag tycker inte att en skall tala om för en annan vad den behöver heller. Det finns en del som aldrig kommer att lyckas träffa en partner. Då behövs en sån där docka om den är önskad. På tal om dokumentärer så såg jag en svensk musikdokumentär kan man säga där man ställde Kuba mot USA i fråga om behov och överflöd och man visade bl a en sexdocka från Kalifornien i manlig och kvinnlig version. Tyckte inte om den filmen så mycket.