handdator

Visa fullständig version : Konstig teknik i bänken?


Ytox
2013-02-07, 23:44
Hej Kolo!

Har på senare tid ofrivilligt utvecklat en för mig ny teknik som jag verkligen undrar om den är bra?

När jag kör hårt pressar jag även med benen och tappar kontakten mellan bänken och rumpan, jag upplever att jag får ett helt annat tryck och klarar mer. Men är det verkligen bra? Förlorar lite i balans märker jag.

Kort och gott är frågan - Att rumpan lämnar bänken, är det fågel eller fisk? Kan jag köra på?

blondyz
2013-02-08, 00:04
Man klarar mer om man lyfter rumpan ja.

Om det är bra eller inte beror lite på vilka mål du har, jag försöker att aldrig lyfta rumpan och rumplyft är heller inte tillåtet på tävling. Jag rekommenderar att du försöker att inte göra det för att inte överbrygga, skada ryggen eller tappa balansen.

Ytox
2013-02-08, 00:25
Tack för svaret.


Har det någon betydelse för ens träningsresultat?

broman
2013-02-08, 00:34
Tack för svaret.


Har det någon betydelse för ens träningsresultat?

Du får ju troligen bättre kontakt om du inte lyfter rumpan. Sen hur stor skillnad det gör i praktiken rent muskulärt är svårt att svara på.

Hydlee
2013-02-08, 00:58
För att det ska vara tävlingsgodkänt måste rumpan toucha bänken. Anledningen till att det blir lättare när man lyfter rumpan är för att du bröstar upp dig så pass mycket att man får kontakt med latsen. Det minskar även rörelsebanan ner till bröstet.

De tävlande försöker därför få så stor båge som möjligt på sina ryggar för att kunna dra nytta av latsen+minskat ROM men samtidigt ha rumpan i bänken.

http://www.youtube.com/watch?v=6ndaY6aQ04M

Sen hur bra det är för diskarna i deras ryggar kan ju diskuteras. :cryout:

z_bumbi
2013-02-08, 08:08
Att rumpan lyfter kan tyda på att du fått in hela kroppen i rörelsen vilket är bra, nu gäller det bara att ändra en aning på tekniken så att häcken inte lättar från bänken men att du får ungefär samma kraft från benen.

Forseti
2013-02-08, 08:16
Jag får ont i ryggen om rumpan råkar lyfta från bänken, kan ju bara vara jag men eftersom man kan böja ryggen mer påverkas diskarna antagligen inte särskilt positivt.

elo_
2013-02-08, 08:36
För att det ska vara tävlingsgodkänt måste rumpan toucha bänken. Anledningen till att det blir lättare när man lyfter rumpan är för att du bröstar upp dig så pass mycket att man får kontakt med latsen. Det minskar även rörelsebanan ner till bröstet.

De tävlande försöker därför få så stor båge som möjligt på sina ryggar för att kunna dra nytta av latsen+minskat ROM men samtidigt ha rumpan i bänken.

http://www.youtube.com/watch?v=6ndaY6aQ04M

Sen hur bra det är för diskarna i deras ryggar kan ju diskuteras. :cryout:

det där var en ganska extrem brygga. En bra brygga ger en god pressbas, en överdriven brygga kan få lite motsatt effekt.

Röven skall dock strävas till att hållas i bänken, ifall röven sticker iväg, testa att dra benen längre in under dig (dvs mot huvudet).

Rahf
2013-02-08, 08:44
Pressa med benen - bra.
Rumpan lämnar bänken - inte så bra.

Röda Björnen
2013-02-08, 08:46
Rumplyft kan jag använda i de sista repetitionerna för att komma upp i en viss repsiffra, men rumpan ska vara i bänken och hälarna i marken för en korrekt bänkpress och då räknas inte rumplyft, det vet jag själv.

Samt så är det som tidigare personer sagt varken särskilt givande eller hälsosamt.

MVH

Hydlee
2013-02-08, 09:55
Rumplyft kan jag använda i de sista repetitionerna för att komma upp i en viss repsiffra, men rumpan ska vara i bänken och hälarna i marken för en korrekt bänkpress och då räknas inte rumplyft, det vet jag själv.

Samt så är det som tidigare personer sagt varken särskilt givande eller hälsosamt.

MVH

Förutsatt att det är ett lyft med brygga, är det mindre hälsosamt att lyfta rumpan? kan du utveckla?

Tänker man ur en hälsosynpunkt så ser jag ingen större anledning att brygga (och i förlängningen rumplyfta) öht.

elo_
2013-02-08, 10:24
Förutsatt att det är ett lyft med brygga, är det mindre hälsosamt att lyfta rumpan? kan du utveckla?

Tänker man ur en hälsosynpunkt så ser jag ingen större anledning att brygga (och i förlängningen rumplyfta) öht.

vill du spara axlarna i längden så ska du ha en moderat brygga.

Armpack
2013-02-08, 12:18
Ifall jag inte orkar mitt sista rep så brukar jag lyfta på rumpan för att inte få stången på mig. Bra att veta att man har en sista chans när man kör bänk själv.

Hydlee
2013-02-08, 12:37
vill du spara axlarna i längden så ska du ha en moderat brygga.

Utveckla gärna resonemanget?

Kör själv med en moderat brygga, men inte ur nåt hälsoperspektiv.

gratefuldead
2013-02-08, 12:47
Förutsatt att det är ett lyft med brygga, är det mindre hälsosamt att lyfta rumpan? kan du utveckla?

Tänker man ur en hälsosynpunkt så ser jag ingen större anledning att brygga (och i förlängningen rumplyfta) öht.

Du kan få känningar i ryggen av rövlyft. Det är inte kul.

Hydlee
2013-02-08, 12:54
Du kan få känningar i ryggen av rövlyft. Det är inte kul.

Säker på att det är pga själva rövlyftet? och inte att man bryggar från första början?

Måste ju bli ett himla tryck på diskarna i ländryggen när man bryggar maximalt. Men när man skjuter upp röven så blir ju bryggan mindre och borde på så sätt bli mindre tryck på diskarna.

elo_
2013-02-08, 12:57
Utveckla gärna resonemanget?

Kör själv med en moderat brygga, men inte ur nåt hälsoperspektiv.

skulderbladen ihop och axlarna mot bänken samt ner mot fötterna. Ger automatiskt en brygga. Bröstet upp. Axlarna skall inte röra på sig under pressen (i min värld).

Är för slut i huvudet nu för att förklara närmare, men du kan ju kolla hur jag gör ungefär:
j9R3Ejlhv0M

Vanligt är när man ser "bröstbänkar" så är också en rörelse i axlarna framåt under pressen och det är inte fördelaktigt i långa loppet, vad grundar jag detta på då? Personlig erfarenhet av diverse axelskador.

I övrigt kan jag rekommendera elitefts bänkinstruktioner på youtube, jag håller inte med om varje aspekt, men i stora drag så.

ceejay
2013-02-08, 13:07
Lite rövlyft spelar givetvis ingen roll om man inte tävlar i bänk.

Hydlee
2013-02-08, 13:09
skulderbladen ihop och axlarna mot bänken samt ner mot fötterna. Ger automatiskt en brygga. Bröstet upp. Axlarna skall inte röra på sig under pressen (i min värld).

Är för slut i huvudet nu för att förklara närmare, men du kan ju kolla hur jag gör ungefär:
j9R3Ejlhv0M

Vanligt är när man ser "bröstbänkar" så är också en rörelse i axlarna framåt under pressen och det är inte fördelaktigt i långa loppet, vad grundar jag detta på då? Personlig erfarenhet av diverse axelskador.

I övrigt kan jag rekommendera elitefts bänkinstruktioner på youtube, jag håller inte med om varje aspekt, men i stora drag så.

Okej, tack för svaret. :) Håller absolut med om att det blir skonsammare för axlar med tajta skulderblad och brösta upp sig. Får du all den bryggan bara av att brösta upp dig? det känns som du svankar ländryggen en del också och det är den delen jag främst undrar om det är optimalt, endast sett ur ett hälsoperspektiv förstås.

elo_
2013-02-08, 13:40
Okej, tack för svaret. :) Håller absolut med om att det blir skonsammare för axlar med tajta skulderblad och brösta upp sig. Får du all den bryggan bara av att brösta upp dig? det känns som du svankar ländryggen en del också och det är den delen jag främst undrar om det är optimalt, endast sett ur ett hälsoperspektiv förstås.

den bryggan får jag när jag drar ihop skuldrorna och trycker lite med benen. Svanken i längdryggen är nog okej mer eller mindre.