handdator

Visa fullständig version : Hjälp med att implementera rehab med 3split


Gurragurk
2013-02-07, 22:53
Hej!

Man, 23 år, styrketränat regelbundet i ca 6 månader, deffar.

Det är så att jag nu efter lång tid har träffat sjukgymnast (snabbt att få tid, jag som var seg med att boka...) och fått ett rehabprogram för att stabilisera min axel som hoppat ur led 3 ggr på ca 5 månader.
Grejen är den att försöka få in de här rehabpassen (2st/vecka) med en 3-split är svårt. Eftersom jag ska göra de 2ggr/vecka så vill jag definitivt inte köra pressövningar dagen innan eller efter, och inte heller för många vilodagar (helst inte mer än 1). Ska tilläggas att sjukgymnast sa att rehab passen skulle vara för sig själva, alltså inte utföras innan eller efter ett vanligt träningspass.

Förslag på 3-split uppskattas samt vilka veckodagar för vardera, rehab eller styrketräning.

Kan tilläggas att jag vanligen tränar kampsport tis och torsdag (uppehåll pga skadan) men håller i träningar tis, ons och tors så tidsmässigt är detta ganska krångligt. Är och coachar nästan varje lördag (heldag) så energin till träning när man kommer hem är då minimal... Studerar även på heltid, pressat med tid/vecka känner jag..

All hjälp eller förslag uppskattas. Om jag missat något eller om jag behöver förtydliga något så är det bara att säga till.
Tack på förhand

CalleP
2013-02-07, 23:53
Kanske får skita i stryketräningen tills axeln har repat sig eller alternativt köra jäkligt lätt på axel övningarna eller skippa dom helt.

mikaelj
2013-02-08, 07:52
Kanske får skita i stryketräningen tills axeln har repat sig eller alternativt köra jäkligt lätt på axel övningarna eller skippa dom helt.

+1.

Du är 23. Du kanske inte heller borde äta i energiunderskott ett tag.

z_bumbi
2013-02-08, 08:10
Två förslag:
*Kör helkroppspass men skippa pressövningar de dagar som de krockar med rehaben.
*Kör rehaben på morgonen istället för på kvällen eller i någon paus i skolan eller på träningarna.

Gurragurk
2013-02-08, 10:52
+1.

Du är 23. Du kanske inte heller borde äta i energiunderskott ett tag.

Förtydliga gärna vad det har med saken att göra.



*Kör rehaben på morgonen istället för på kvällen eller i någon paus i skolan eller på träningarna

Ja, det är väl dags att faktiskt gå upp när klockan ringer kl 5 för att hinna med ett pass innan skolan.

Jag provade köra bänk och militärpress i onsdags, väldigt försiktigt givetvis och det gick bra, ingen smärta i axeln. Körde även marklyft dagen innan och även det gick bra och då körde jag inte så mycket lättare än jag brukade.

Ska nog prova i en vecka och om det inte funkar så blir det helkroppspass eller också får jag ta chansen att faktiskt träna upp min kondition (arrrgh så tråkigt...).

Sjukgymnasten trodde det skulle ta 4-6 månader innan jag kunde börja med kampsporten ordentligt igen (sparringen alltså, kan snart öva teknik igen), därför jag vill kunna gymma som vanligt iaf men med lättare vikter och fokus på teknik och kontakt...

Tack för ni tog er tid, uppskattar era svar. Kolo never fails to deliver :)

mikaelj
2013-02-08, 10:55
Förtydliga gärna vad det har med saken att göra.

Ha inte så bråttom. Du överlever en paus.