handdator

Visa fullständig version : Nytt schema, behöver åsikter!


Blindguard1
2013-02-07, 21:48
Hej!

Jag har tränat i drygt 1½ år, 3-4 gånger i veckan, men jag började med SL 5x5 och strulade med en del olika schemat tills jag kom fram till ett schema som jag gillade mycket, men nu är det så att jag vill ändra mitt schema då jag körde på det förra i ett år och jag vill helst kunna träna 6 dagar i veckan då jag tycker det är extremt roligt att vara där!

Iaf, börjar med lite resultat...

189CM
100KG
18 År

Bänkpress 120kg
Knäblj 200kg
Marklyft 210kg

Målet med mitt nya schema är att fortsätta öka i de dessa tre övningar samtidigt som jag bygger massa, det schemat jag tänkt på just nu är en tvåsplit som ser ut så här:

Måndag
Bröst
Triceps
Axlar
Biceps
Underarmar

Tisdag
Lår
Rygg
Vader
Mage

Onsdag
Bröst
Triceps
Axlar
Biceps
Underarmar

Torsdag
Lår
Rygg
Vader
Mage

Fredag
Bröst
Triceps
Axlar
Biceps
Underarmar

Lördag
Lår
Rygg
Vader
Mage


Jag kommer börja det första passet med att köra tung bänkpress (85% av 1RM) och då 3-5x5. Likadant kommer jag börja andra passet fast då med knäböj och sen marklyft. Sedan kommer jag försöker köra 2-3 övningar per muskelgrupp, och då kör jag 8-12x5 per övning, så om jag tar bröst som exempel så börjar jag då med tung bänkpress, går sedan över till incline dumbbell press och kör då 8-12 reps per set för 5 set totalt, sedan går jag över till dumbbell flyes.

På triceps skulle jag kört tricep extensions, tricep pulldown och close grip benchpress. Om jag nu håller mig till det här schemat så kommer jag variera övningarna som jag kör per muskelgrupp till och från (var 3-6 månad).

Muskelgrupperna ligger i ordning och jag kör dem i den ordningen som de står. Däremot så funderar jag om det håller eftersom jag tänker mig att triceps kommer att arbeta en del när jag kör rygg (t.ex. vid chins, lat pulldown). Och även om jag kommer att öka i styrka i bänk, knäböj, marklyft.


Känns som att texten blev väldigt rörig, men uppskattar verkligen om någon kan hjälpa mig lite!

Det jag undrar mest är ju som sagt om det kommer hålla sig med tanke på att vissa muskler kanske aktiveras för mycket per varje pass, samt om jag kommer öka i styrka likväl som massa!


Tackar!

Riddle
2013-02-07, 21:57
Jag tycker du kör alldeles för mycket! 60set bröst i veckan är inte lite

Blindguard1
2013-02-07, 22:09
Blir ju faktiskt 45 set bröst per vecka :P Men jag vill köra mer, jag blir rastlös dagarna då jag inte tränar, och att träna en viss muskel varannan dag går väl, eller? Jag har haft drygt 3 månader uppehåll p.g.a. en fraktur i min handled.

Riddle
2013-02-07, 22:09
Oj, räkna lite fel, men det är ändå stört många set/v

Blindguard1
2013-02-07, 22:14
Jo, det blev det :P men jag har en del som kör cirka 15-30 set per muskel varje gång de tränar, vilket resulterar i 45-90 set/vecka.

Victuhh
2013-02-07, 22:52
Man brukar känna sånt själv efter ett tag, beroende på hur mycket du lärt dig om din egen kropp kommer du känna ifall du inte hinner återhämta dig och om du inte kan öka vikt.

Jag tror iallafall att dina triceps kommer vara helt slut hela tiden för provade själv ett sånt upplägg en gång, möjligen en lightversion, men det räckte för att jag skulle märka att nae fan, det här går inte.. :)

Blindguard1
2013-02-08, 00:34
Yes, har kört det i tre dagar nu och inte för att jag känner att triceps används extremt mycket, men om jag tänker på lat pulldown och chins så tar de ju faktiskt på triceps, jag funderar lite på att lägga rygg på samma dag som triceps och flytta biceps till den andra dagen faktiskt.

Victuhh
2013-02-08, 00:59
Yes, har kört det i tre dagar nu och inte för att jag känner att triceps används extremt mycket, men om jag tänker på lat pulldown och chins så tar de ju faktiskt på triceps, jag funderar lite på att lägga rygg på samma dag som triceps och flytta biceps till den andra dagen faktiskt.

Förstår inte riktigt vad du menar nu, läs igenom det du skrev igen :D

Men, isåfall säg att du kört lats på måndag och ska köra tisdag biceps, biceps jobbar i latsövningar också så blir lite kaka på kaka här också

Blindguard1
2013-02-08, 01:02
Oj, där ser man.. jo, jag har lite problem med det här, haha, axlar, bröst, triceps arbetar ju mycket under bänkpress, sen har jag triceps och rygg och biceps som går hand i hand... jag får se lite hur jag gör egentligen med det här...

Victuhh
2013-02-08, 10:36
Oj, där ser man.. jo, jag har lite problem med det här, haha, axlar, bröst, triceps arbetar ju mycket under bänkpress, sen har jag triceps och rygg och biceps som går hand i hand... jag får se lite hur jag gör egentligen med det här...

Vad menar du att triceps, rygg och biceps går hand i hand? :) triceps aktiveras inte i ryggövningarna, menar du att de går hand i hand i nuvarande schemat?

Blindguard1
2013-02-08, 12:31
Nej, men jag tycker fan att triceps aktiveras när jag kör chins/lat pulldown... jag känner iaf att det dras i muskeln likväl som att den känns tröttare än innan när jag är klar med övningarna, jag tänkte ju på sånt när jag la upp schemat och tänkte att det kommer fungera bra då jag inte kommer behöva köra samma muskel varje dag, men nu känns det lite som att triceps aktiveras mer än den bör vid ryggövningarna...

Men är ju skitbra om den inte aktiveras, då kan jag ju köra på det här :P Kan ju vara för att jag fortfarande hade lite lätt träningsvärk i tricepsen igår.

Om vi säger såhär, hittills tycker jag att det är schemat är jättekul och har aldrig haft så roligt på gymmet som med det här, men är det ineffektivt så kommer det inte alls vara lite kul :P

Victuhh
2013-02-08, 15:16
Nej, men jag tycker fan att triceps aktiveras när jag kör chins/lat pulldown... jag känner iaf att det dras i muskeln likväl som att den känns tröttare än innan när jag är klar med övningarna, jag tänkte ju på sånt när jag la upp schemat och tänkte att det kommer fungera bra då jag inte kommer behöva köra samma muskel varje dag, men nu känns det lite som att triceps aktiveras mer än den bör vid ryggövningarna...

Men är ju skitbra om den inte aktiveras, då kan jag ju köra på det här :P Kan ju vara för att jag fortfarande hade lite lätt träningsvärk i tricepsen igår.

Om vi säger såhär, hittills tycker jag att det är schemat är jättekul och har aldrig haft så roligt på gymmet som med det här, men är det ineffektivt så kommer det inte alls vara lite kul :P

Hehe, när jag var ny trodde jag att biceps aktiverades vid bänkpress och la upp någon liknande schema som du men press och bicepsaktivering det är varandras motsatser likaväl som att du skulle aktivera triceps vid dina rodd och latsövningar, det går inte, så jag skulle råda dig att tänka om :d

Det är ju bra att du tycker schemat är roligt iallafall, jag har försökt knepa på en rullande 4 split där jag får varje pass ungefär lika roligt utan att slänga in en dags vila imellan. Det visar sig vara en omöjlighet då det alltid är någon muskelgrupp som krockar (exempel, triceps - bröst, biceps - lats):smash: målet var igentligen att jag inte skulle få en dag på gymmet som inte bara betyder ben & mage, ogillar dessa eftersom överkropp är roligare, men det visar sig att det går typ inte..

Men iallafall, jag försöker överleva, skippar inte bendagen och märker att det blir lättare och lättare :d

Vart vill jag komma med det här? Jo, man kanske helt enkelt får offra sig någon dag i veckan med ett tråkigt pass, om inte annat lär man sig uppskatta de andra passen mer. Nu lät det lite som jag hatar att träna ben men riktigt så är det väl inte :Virro

Blindguard1
2013-02-08, 21:23
Haha, anledningen till att jag vill höja till 6 dagar/vecka är ju för att det är så jävla kul, men det är också skönt, de sista repsen på varje sätt känns just ungefär som att man får orgasm, fast i muskeln :P Om det är någon muskel som är tråkigt, eller snarare, mindre rolig, så är det mage, resten av muskelgrupperna är roliga och sköna att köra, fast magen är också rolig och skön, bara lite mindre :P

Blindguard1
2013-02-09, 01:29
Ingen som vet om det här schemat kommer att fungera eller om jag bara kommer bli så pass övertränad så att jag kommer förlora massa i slutändan?

Blindguard1
2013-02-09, 01:52
Testar ändra det till en tvåsplit, kör igenom båda passen och vilar därefter en dag, sen börjar jag om. Inga åsikter här? Vill helst köra 6 dagar i veckan som sagt, men tror att det är stor risk för överträning, samt att jag snarare förlorar muskler på det...

Pass 1
Bröst
Triceps
Axlar
Underarmar
Mage

Pass 2
Biceps
Rygg
Lår
Vader

speedy83
2013-02-09, 09:09
Jag hade nog eventuellt kunnat ha lite problem med energi om jag skulle köra ben och rygg samma pass. Men det är ju olika för alla.

Blindguard1
2013-02-09, 11:13
Jo, nä, energin är det faktiskt inga problem med!