handdator

Visa fullständig version : Ökar inte i benstyrka, övertränad?

AcidSleeper
2004-02-17, 16:18
Jag har nu märkt att på senaste tiden så har jag inte har ökat i benstyrka, utan minskat isället, inte mycket men skillnaden är märkbart iaf...

Jag undrar om jag kan ha kört för hårt med benen!

Jag cyklar varje dag till skolan som är 5km och trampar på ganska hårt, den sträckan cyklar jag ca 2-4ggr per dag varje vecka. Dessutom tränar jag ben varje vecka enligt schemat:
Mån: Bröst, Biceps
Tis: Framsida ben, vader, mage
Tors: Axlar, triceps
Fre: Rygg, baksida ben

Ska ta en veckas upphåll från träningen med början nästa vecka (vilket jag skulle gjort vilket som) och se om jag ökar senare.... Tror ni att det kan va överträning?

z_bumbi
2004-02-17, 16:31
Minskat under en längre tid eller bara under något/några pass?

AcidSleeper
2004-02-17, 17:05
Originally posted by z_bumbi
Minskat under en längre tid eller bara under något/några pass?

minskat sen januari...

z_bumbi
2004-02-17, 17:29
Originally posted by AcidSleeper

minskat sen januari...

Då får du se vad som händer efter vilan, det kan ju vara någon form av lättare överträning.
Mer vila, mer/bättre mat eller mindre träning borde lösa den biten.

kellarsp0ket
2004-02-17, 17:38
Jag har samma problem vad gäller både överarmarna och underarmarna just nu.. haft d sen jul ungefär.. jag provade vila en vecka, å sen körde ja lätt en gång, då varken ökade lr minskade jag.. igår körde jag lagom tungt å nu har ja minskat igen, så jag behöver garanterat vila längre än en vecka.

Tänkte väl bara säga att du kan ju prova vila nu en vecka, å sen prova lagom tungt.. går d inte bra fortfarande, vila lite till. (är va ja ska göra iaf.. armarna släpar efter nu. :( kan bli ändå uppemot en månad ja vilar.)

z_bumbi
2004-02-17, 18:01
kellarsp0ket: Jag tror inte dina armar kommer att släpa om du vilar dem en stund, det brukar snarare bli det omvända om man som du har haft problem med att man tappar.
I övrigt så växer man ju så förtvivat lite på en månad så även om armarna inte reagerar normalt så kommer skillnaden i tillväxt inte märkas på längre sikt.

Mer intressant är väl att tänka efter varför man har hamnat i den situationen man befinner sig då det ju antagligen är något som orsakar problemet.

Spiffy
2004-02-17, 18:22
Själv blev jag tvungen att vila två veckor för en skada i tummen.
Kommer tillbaka och är mer än 10 kg svagare i bänkpressen. Hur man nu lyckas tappa så mycket på så kort tid förstår jag inte.

Karl_alfred
2004-02-17, 19:05
varför delar du upp benen i fram och baksida? har aldrig förstått mig på varför man gör detta.... Sen i övrigt skulle jag vilja veta lite hur din benträning ser ut. ditt schema säger inte så mycket förutom det jag redan kommenterat.

Tricklev
2004-02-17, 19:31
Originally posted by Spiffy
Själv blev jag tvungen att vila två veckor för en skada i tummen.
Kommer tillbaka och är mer än 10 kg svagare i bänkpressen. Hur man nu lyckas tappa så mycket på så kort tid förstår jag inte.

prövat att inte supa 24/7?

det brukar hjälpa dom flesta =/

Spiffy
2004-02-17, 20:02
Jo det har jag provat i sådär 23 år nu, så det är knappast det.

AcidSleeper
2004-02-18, 11:04
Originally posted by Karl_alfred
varför delar du upp benen i fram och baksida? har aldrig förstått mig på varför man gör detta.... Sen i övrigt skulle jag vilja veta lite hur din benträning ser ut. ditt schema säger inte så mycket förutom det jag redan kommenterat.

Kan tilläggas att jag minskar inte i vader, där ökar jag bara och mycket...

Jag gillar det upplägget och därför jag brukar ha med raka marklyft på mina hamstrings så tycker jag dom passar bättre med ryggen än resten av benen...

Jag brukar köra framsida ben såhär beroende vilken vecka det är. Jag har veckorna indelade i olika reps, d.v.s. v1 = 15reps, v2 = 6-8reps, v3=4reps och v4 = 1reps.. sen börjar jag om från v1 igen

Djupa knöböj 3x (Vx)="vilken vecka det är"
Benpress 2x (Vx)
Enbensbenspark 3x (Vx)

Karl_alfred
2004-02-18, 11:10
det var ju inge fel på din uppdelning av framsidan i allafall. Men jag tror du ska börja köra fram och baksida tillsammans så att de får vila ordentligt, eftersom det tar ordentligt på baksidan när du kör framsidan och tvärt om. Särskilt om du kör så djupa böj som du säger.

Sen måste du tro på att du kan lyfta tyngre annars går det aldrig. Jag har samma problem med biceps.

AcidSleeper
2004-02-18, 12:21
mm, man kanske ska se över schemat sitt lite och flytta om sina benpass....

Joda jag brukar testa att köra tyngre ibland, men sen januari har jag inte orkat köra tyngre, dock har jag fått gått ner ett par kilo i vikter... :(

kellarsp0ket
2004-02-18, 17:11
Originally posted by z_bumbi
kellarsp0ket: Jag tror inte dina armar kommer att släpa om du vilar dem en stund, det brukar snarare bli det omvända om man som du har haft problem med att man tappar.
I övrigt så växer man ju så förtvivat lite på en månad så även om armarna inte reagerar normalt så kommer skillnaden i tillväxt inte märkas på längre sikt.

Mer intressant är väl att tänka efter varför man har hamnat i den situationen man befinner sig då det ju antagligen är något som orsakar problemet.

Mja, jag skrev att mina armar redan släpar, men man kan läsa fel ibland. :)
Jag tror att ja ha listat ut varför ja blev övertränad, å d beror antagligen på att jag ätit väldigt dåligt dom 3 första åren av träning.. tränat ett halvår någorlunda seriöst nu.. mest seriös har ja varit den senaste månaden.
Eftersom ja körde tungt fastän ja åt dåligt, å dessutom inte hade ett speciellt bra upplagt träningsschema så har nog armarna varit övertränade rätt ofta tidigare, bara att ja inte tänkt på d förrän kunskapen om mat osv. kom in i bilden. (tränade armarna 2ggr per vecka ett tag tillåmed.. så kan d gå)
Så dom har nog aldrig riktigt fått återhämta sig. Men nu ska dom få en chans iaf, så ja förhoppningsvis hämtar ikapp dom sen. :thumbup: