handdator

Visa fullständig version : Djup på knäböj?


Basseboii
2013-02-07, 16:04
Undrar lite kort hur djupt man igentligen ska gå?
Alla har ju sett dem där motivations memes "ass to the ground"
Men har härt också att man ska gå strax lite mer än 90 grader för att inte tänja på senor eller va de nu va.
Så hur djupt ska man gå igentligen?! :)

andeem
2013-02-07, 16:08
Djupare än parallellt. D v s höftleden ska vara närmare golvet än knäleden. :)

arthax
2013-02-07, 16:11
Om du är tillräckligt rörlig tjänar du på att gå djupt. Det blir lätt hårklyveri huruvida djupt man ska gå; "parallellt", "höftveck under knäled", "SL-djupt" etc. Gå djupt bara.

Och om du är för stel så arbeta med stretchövningar för att komma ner i fulldjup, och låt team-biceps och hockeykillarna göra kvartsböjar.

Alfers
2013-02-07, 17:22
Desto djupare du går, desto mindre vikt tvingas du använda, vilket också gör att du sliter mindre på kroppen.
Man ska väl gå så djupt man kan utan problem, är väl ingen som endast kör klossbänk eller kronlyft och undrar om "det räcker" man skulle bli utskrattad direkt.
Mina tankar iaf.

Lachrillo
2013-02-07, 17:34
SL böj, så djupt jag kan där jag fortfarande har bra position med ryggen, tar mer och känns bättre

zozofu93
2013-02-07, 17:49
När jag maxar går jag parallellt, men ska jag bara fokusera på kontakt och muskeluppbyggnad så blir det djupare, lägre vikt och kortare vila.

Hydlee
2013-02-07, 18:00
Så djupt du kan med rak rygg.

mikaelj
2013-02-07, 19:34
Instämmer med ovanstående.

Rak är alltså inte upprätt, utan rak. Det är okej att luta framåt, så länge ryggen - särskilt nedre - är rak i alla lägen.
Postat via en mobil enhet

LillisJ
2013-02-07, 19:56
Tills röven gnider mot vaderna!:hbang:

ceejay
2013-02-07, 21:40
yV6sKV8nMq0

r1kkie
2013-02-08, 17:15
[1rodJM0n9fE

En av de finaste böjar jag sett...

Stor Hård Ådrig
2013-02-08, 18:50
Ur en hypertrofisk synvinkel, är ATG alltid bättre då? Visst, man får större ROM, men väger det helt upp för de lägre vikterna man tvingas använda? Kör själv rätt djupa böjar, men i t.ex. benpress kan man ju lasta på typ 350 kg och köra grunda böjar, men kanske bara 180 kg om jag kör ner i botten. Viktskillnaden är ju stor och jag vet att hamstrings och gluteus aktiveras mer när man går djupt, men aktiveras kanske quadriceps mindre i och med att man måste använda lägre vikt? .. Detta kanske skulle kunna vara en egen tråd, hoppas ingen tycker jag kapar den :D

Hydlee
2013-02-08, 18:52
En av de finaste böjar jag sett...

VcEsmhVag1c

också fina.

mikaelj
2013-02-08, 18:59
Ur en hypertrofisk synvinkel, är ATG alltid bättre då? Visst, man får större ROM, men väger det helt upp för de lägre vikterna man tvingas använda? Kör själv rätt djupa böjar, men i t.ex. benpress kan man ju lasta på typ 350 kg och köra grunda böjar, men kanske bara 180 kg om jag kör ner i botten. Viktskillnaden är ju stor och jag vet att hamstrings och gluteus aktiveras mer när man går djupt, men aktiveras kanske quadriceps mindre i och med att man måste använda lägre vikt? .. Detta kanske skulle kunna vara en egen tråd, hoppas ingen tycker jag kapar den :D

Du belastar fler muskler i större rörelse. Max belastning är max belastning, kroppen märker ingen skillnad.

King Grub
2013-02-08, 19:02
Gå djupare om du vill aktivera rumpan mer.

The purpose of this study was to measure the relative contributions of 4 hip and thigh muscles while performing squats at 3 depths. Ten experienced lifters performed randomized trials of squats at partial, parallel, and full depths, using 100-125% of body weight as resistance. Electromyographic (EMG) surface electrodes were placed on the vastus medialis (VMO), the vastus lateralis, (VL), the biceps femoris (BF), and the gluteus maximus (GM). EMG data were quantified by integration and expressed as a percentage of the total electrical activity of the 4 muscles. Analysis of variance (ANOVA) and Tukey post hoc tests indicated a significant difference (p < 0.001*, p = 0.056**) in the relative contribution of the GM during the concentric phases among the partial- (16.9%*), parallel- (28.0%**), and full-depth (35.4%*) squats. There were no significant differences between the relative contributions of the BF, the VMO, and the VL at different squatting depths during this phase. The results suggest that the GM, rather than the BF, the VMO, or the VL, becomes more active in concentric contraction as squat depth increases.

J Strength Cond Res. 2002 Aug;16(3):428-32. The effect of back squat depth on the EMG activity of 4 superficial hip and thigh muscles.

bigtraps
2013-02-08, 19:06
vcesmhvag1c

också fina.


grym!

VoDaresVins
2013-02-08, 19:06
Bör nog poängteras vikten av att anpassa enligt rörlighet. Be nån kolla formen när du kör. Trodde själv ja hade fin form. Märkte inte själv att bäckenet tippa fram i botten läge. Tyvärr fick ja på reda för sent. Nu är ryggen åt helvete och har inte kunnat böja på ett halvår. :/