handdator

Visa fullständig version : Om ni ser någon göra "fel" på gymmet går ni fram eller låter dem fortsätta?


MangeWbg
2013-02-07, 08:49
Såg några killar på gymmet igår och de körde raka marklyft men de såg mer ut som de försökte få in en imitation av Quasimodo. Eftersom de såg "nya" ut på gymmet så gick jag fram men de skulle jag inte gjort. De blev grymt stötta av att jag tipsade om att hålla ryggen rak. Syftet var ju gott men samtidigt frågade de ju inte efter hjälp så man kanske skulle vara tyst. :smash:

Hur gör ni på gymmet? Låter ni alla sköta sig själva eller ger ni lite tips och råd i all välmening?

rooz
2013-02-07, 08:51
Sällan. Om någon ber om hjälp så hjälper jag till, men annars gör jag sällan det när jag tränar.

Holmeros
2013-02-07, 08:53
Sällan. Om någon ber om hjälp så hjälper jag till, men annars gör jag sällan det när jag tränar.

+1. Säger inte till folk helt random, men frågar någon mig så svarar jag såklart.
Men det händer inte så ofta, jag vet mest om bicepscurls.

Mental
2013-02-07, 08:54
Som dietist brukar jag gå fram till folk på restauranger om jag ser att de uppenbart äter fel.

Eller nej.

MangeWbg
2013-02-07, 08:57
Som dietist brukar jag gå fram till folk på restauranger om jag ser att de uppenbart äter fel.

Eller nej.

HAHA! :d Point taken!!!!!!!

Rahf
2013-02-07, 08:59
Om de utgör en akut risk för sig själva, eller andra. Ofta brukar jag bara erbjuda mig att vara passare, sen är det ett mindre steg om man vill inleda en dialog. Propsar aldrig, utan låter helt enkelt chansen finnas om de har frågor.

Amerikaner frågar mycket oftare än svenskar ;).

drakfelt
2013-02-07, 09:00
Nej, det gör jag inte.

Brukar däremot hojta "Snygga böj!" eller liknande i förbifarten till någon som jag tycker kör snygga böj, eftersom det förekommer högst ett par gånger om året på gymmet där jag tränar.


Postat via en mobil enhet

spas
2013-02-07, 09:06
Enda gången jag gör det är om någon nybörjare kör extremt hemska marklyft, även då tar det emot lite.

Har aldrig upplevt att någon blir stött men man får vara lite ödmjuk i sin framtoning. Det är stor skillnad på "Hörru, sådär är för fan farligt att lyfta" och "hej ursäkta, vad kul att ni kör marklyft. Det angår egentligen inte mig men får jag ge er ett tips som har hjälpt mig mycket"

Upplever snarare att de man pratat med kommer och frågar om hjälp senare vid andra övningar också.

drakfelt
2013-02-07, 09:09
Vettig approach, spas! :thumbup:


Postat via en mobil enhet

spas
2013-02-07, 09:11
Som dietist brukar jag gå fram till folk på restauranger om jag ser att de uppenbart äter fel.

Eller nej.

Onyttig mat på restaurang kan ju jämföras med kort rörelsebana i hantelcurl.

Ostbågemarklyft med ett sjujävulens ryck i starten är snarare en 5 åring som äter lim. Det är helt ok att säga till 5åringen.

vicarious
2013-02-07, 09:12
Finns rätt många trådar som diskuterar detta, search and you shall find!

spas
2013-02-07, 09:12
Vettig approach, spas! :thumbup:


Postat via en mobil enhet

Jag har egentligen en hemlig agenda. Det är enda gången jag får känna mig grov och stark :)

BigSpawn
2013-02-07, 09:20
ställer mig och fnissar i ett hörn medans jag smygfilmar med telefonen.
Jag har väldigt sällan gett tips till nån på gymmet under mina 20+år på gymmet, bara om nån specifikt frågar.

Däremot kom det fram en skön snubbe och gav tips till mig när jag körde marklyft för ett tag sen.
Har haft problem i nedre ryggen från och till så har kört marklyft ganska försiktigt. Hade kanske 160kg på och genom mina hörlurar hör jag nått om 200kg. När jag är klar så kollar jag åt sidan så ser jag kille som igen säger att jag borde köra på 200kg för typ annars ger det inget. Tackar för tipset men säger att jag inte vågar köra tyngre.

Lite skönt att kasta ur sig tips till en som har hörlurar på sig och man inte ens har ögonkontakt med och tipset är att köra tyngre i marklyft, jag såg väl ut som en kärring helt enkelt

Mental
2013-02-07, 09:25
Brukar däremot hojta "Snygga böj!" eller liknande i förbifarten till någon som jag tycker kör snygga böj

Jag hade tänkt "Vafangörjagförfelnuuuudåååå!" på en sådan kommentar. ;)

Juxta
2013-02-07, 09:29
En enda gång har jag gett tips.
Det var en mamma och hennes dotter som kämpade med pullups i flera veckor och varenda gång höll dom bara i fingertopparna..så jag frågade väldigt snällt om dom ville ha ett tips, vilket dom gärna tog emot.
Sen har jag visserligen blivit tillfrågad om tips men det är en annan sak.

Knatcharn
2013-02-07, 09:30
ställer mig och fnissar i ett hörn medans jag smygfilmar med telefonen.
Jag har väldigt sällan gett tips till nån på gymmet under mina 20+år på gymmet, bara om nån specifikt frågar.

Däremot kom det fram en skön snubbe och gav tips till mig när jag körde marklyft för ett tag sen.
Har haft problem i nedre ryggen från och till så har kört marklyft ganska försiktigt. Hade kanske 160kg på och genom mina hörlurar hör jag nått om 200kg. När jag är klar så kollar jag åt sidan så ser jag kille som igen säger att jag borde köra på 200kg för typ annars ger det inget. Tackar för tipset men säger att jag inte vågar köra tyngre.

Lite skönt att kasta ur sig tips till en som har hörlurar på sig och man inte ens har ögonkontakt med och tipset är att köra tyngre i marklyft, jag såg väl ut som en kärring helt enkelt

Svara att du försöker få kontakt i biceps eller nåt? ;)

Kanduskadu
2013-02-07, 09:32
Ibland, hatar dock själv när mindre personer(mindre vältränade) försöker säga åt en hur man ska göra, när man själv vet att man gör rätt. Dock så gillar jag att få hjälp ibland

Sniggel
2013-02-07, 09:33
Såg några killar på gymmet igår och de körde raka marklyft men de såg mer ut som de försökte få in en imitation av Quasimodo. Eftersom de såg "nya" ut på gymmet så gick jag fram men de skulle jag inte gjort. De blev grymt stötta av att jag tipsade om att hålla ryggen rak. Syftet var ju gott men samtidigt frågade de ju inte efter hjälp så man kanske skulle vara tyst. :smash:

Hur gör ni på gymmet? Låter ni alla sköta sig själva eller ger ni lite tips och råd i all välmening?

I det scenariot så inleder jag med:

"Hej, får jag ge ett tips?"
Vet inte hur du inledde konversationen men många är rätt lättstötta så då är det bra att fråga om man får lägga sig i, innan man gör det.
Sen när jag berättar vad som är fel så påpekar jag riskerna med böjd rygg men får det inte att framstå som att de kommer att gå i sönder imorgon om de inte har perfekt teknik.
Om de är medvetna om risken men inte visste att de var så krökta i ryggen brukar de ofta vara tacksamma för inputen.
Om de är medvetna om risken men får det att framstå som att det "nog inte är någon fara, har du sett hur de som tävlar lyfter?" så har jag iaf gett input och kan inte göra mycket mer vid det tillfället.
Om de inte är medvetna om risken... har nog aldrig hänt. Det närmsta är väl att de inte tror att de har krökt rygg eller iaf slinker undan ämnet genom att säga att "jag känner inget". Då kanske personen har svårt att smälta att denne "gör fel" men i smyg reflekterar över det vid senare tillfällen :P

Jag får väl lägga till att jag förmodligen har fördelen av att vara väl utvecklad muskulärt och därför inger förtroende mycket lättare hos nybörjare och unga. Det är nog svårare om man är mindre men kompetent nog att ge synpunkter på ett osäkert marklyft.

MangeWbg
2013-02-07, 09:35
Onyttig mat på restaurang kan ju jämföras med kort rörelsebana i hantelcurl.

Ostbågemarklyft med ett sjujävulens ryck i starten är snarare en 5 åring som äter lim. Det är helt ok att säga till 5åringen.

Kom lite kaffe ur näsan när jag läste "äter lim" delen tack du gjorde min morgon! :)

Om de utgör en akut risk för sig själva, eller andra. Ofta brukar jag bara erbjuda mig att vara passare, sen är det ett mindre steg om man vill inleda en dialog. Propsar aldrig, utan låter helt enkelt chansen finnas om de har frågor.

Amerikaner frågar mycket oftare än svenskar ;).

Jag körde med en snäll ingång när jag tipsade killarna i detta fall. :)

Finns rätt många trådar som diskuterar detta, search and you shall find!

fick ingen träff när jag sökte "Om ni ser någon göra "fel" på gymmet går ni fram eller låter dem fortsätta?"

Men visst de finns 10000000 trådar på forumet och jag orkar inte sitta och leta igenom 100 tals sidor eller söka på alla möjliga formuleringar ibland får man bara chansa... ;) Och är ämnet sönder tjatat redan så förväntar jag mig att folk inte kommer in och kommenterar :)

BigSpawn
2013-02-07, 09:35
Svara att du försöker få kontakt i biceps eller nåt? ;)
hehe, marklyft? vafalls, jag kör ju bicepscurl i power rack!
Han visade sig faktiskt vara en en riktigt trevlig kille som är grymt vältränad:) var dock ett lite lustigt sätt att lägga fram det på.

Piranha
2013-02-07, 09:37
Brukar skratta å peka.

AronP
2013-02-07, 09:40
Finns det stor risk att dom skadar sig med nuvarande utförande?
Om ja, frågar om dom vill ha tips.
Om nej, lärt mig att inte fokusera på andras träning. I 80% av fallen får man bara skit om man säger till.

Fishtank
2013-02-07, 09:41
Nej inte alls.
Dör bara lite inombords, alla blir så stötta om man kommenterar bananmark eller 1/4 böj.



Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

daloatf
2013-02-07, 09:49
Försöker låta bli, ger endast tips till bekanta och om någon frågar.

Raschmus
2013-02-07, 10:12
Ger aldrig tips om ingen ber mig. Dock sällan någon ber mig på gymmet, är väl för att jag är en räka.

Önskar jag kunde ge tips i exempelvis farliga marklyft med en så ödmjuk ton att det bara mottages positivt och tacksamt.

OnT: Tyckte du ändå gjorde rätt. Är det ett farligt utförande så får de väl hellre bli stötta om det finns en chans att det räddade deras ryggar.

drakfelt
2013-02-07, 10:12
Jag hade tänkt "Vafangörjagförfelnuuuudåååå!" på en sådan kommentar. ;)

Jag hoppas och tror inte att det tolkas som ironi, jag säger det ofta glatt och utan att stå och flina försmädligt :D

aijou
2013-02-07, 10:16
Enda gången jag gör det är om någon nybörjare kör extremt hemska marklyft, även då tar det emot lite.

Har aldrig upplevt att någon blir stött men man får vara lite ödmjuk i sin framtoning. Det är stor skillnad på "Hörru, sådär är för fan farligt att lyfta" och "hej ursäkta, vad kul att ni kör marklyft. Det angår egentligen inte mig men får jag ge er ett tips som har hjälpt mig mycket"

Upplever snarare att de man pratat med kommer och frågar om hjälp senare vid andra övningar också.

Du beskrev just, i detalj, enda gången (vad jag kan minnas) som jag har gått fram till en främmande människa och erbjudit dem råd. Den här personen hade jag dock sett köra ostbågemarklyft flera träningspass innan jag "konfronterade" honom.

Är det folk jag känner så tjatar jag på dem hela tiden. Men då är det snarare som att vi för en konstant diskussion om utförandet.

Edit: Det är ju kul att se nybörjare köra annat än ez-stångcurls och maskiner. Då är det ju synd om de ska skada sig på kuppen. Dessutom så mottog han glatt tipset och numera hälsar han alltid glatt när man stöter på honom på gymmet.

stahlberg
2013-02-07, 10:46
Jag tycker inte man ska ge råd till folk som inte ber om dem. Ibland tar det lite emot att ge råd pckså när folk ber om det, somliga ber inte om råd för att de vill förbättra något utan för att de vill höra att de gör rätt. Och då är de inte särskilt mottagliga för råd även om de själva bett om dem.

Jag har säkert berättat denhär historien förut, men gör det igen. En bekants bekant tränade i en för honom främmande träningslokal. Samtdigt befann sig en man där och tränade bänkpress. Mannen var visserligen mycket stor, men min bekants bekant (bb) tyckte att hans bänkpressar såg närmast farliga ut. Mannen hade just gjort en serie på 10x100, och bb tänkte gå fram till honom och säga till. Så gjorde mannen 10x150. Sedan gorde han 10x200, och bbs intresse att säga till hade minskat betydligt. Därefter gjorde mannen en serie med 250 kg, för det visade sig att det var fråga om Lasse Hedlund (f.d världsrekordhållare i bänkpress). Man hade inte bänktröja på den tiden och en serie på 250 kg är en hel del, även om lyften inte är så vackra att se på.

Är vi alltid så säkra på att vi vet bäst?

drakfelt
2013-02-07, 10:52
Jag tycker inte man ska ge råd till folk som inte ber om dem. Ibland tar det lite emot att ge råd pckså när folk ber om det, somliga ber inte om råd för att de vill förbättra något utan för att de vill höra att de gör rätt. Och då är de inte särskilt mottagliga för råd även om de själva bett om dem.

Jag har säkert berättat denhär historien förut, men gör det igen. En bekants bekant tränade i en för honom främmande träningslokal. Samtdigt befann sig en man där och tränade bänkpress. Mannen var visserligen mycket stor, men min bekants bekant (bb) tyckte att hans bänkpressar såg närmast farliga ut. Mannen hade just gjort en serie på 10x100, och bb tänkte gå fram till honom och säga till. Så gjorde mannen 10x150. Sedan gorde han 10x200, och bbs intresse att säga till hade minskat betydligt. Därefter gjorde mannen en serie med 250 kg, för det visade sig att det var fråga om Lasse Hedlund (f.d världsrekordhållare i bänkpress). Man hade inte bänktröja på den tiden och en serie på 250 kg är en hel del, även om lyften inte är så vackra att se på.

Är vi alltid så säkra på att vi vet bäst?

Rolig läsning!

Jag håller med om det där med att ge råd även om man blir tillfrågad, det tar emot för mig också för jag märker att det OFTA är folk som bara vill ha bekräftelse på att de gör rätt.

Just det, jag har "instruerat" på eget bevåg en gång, det var ett par grabbar som körde benpress men klagade på att det var så jäkla lätt så de lastade på massor av vikt efter varje avklarat set. Jag påpekade snällt att de enkelt kunde göra det lite tyngre genom att ta bort spärrarna, de la sig nämligen bara i maskinen och tryckte ifrån, vilket gjorde att släden kunde röra sig ca 10 cm upp och ner :)

PureWhey
2013-02-07, 10:56
Nej men dock vill jag verkligen göra det.

MangeWbg
2013-02-07, 11:04
Är vi alltid så säkra på att vi vet bäst?

Bra skrivit!

Man kan inte alltid veta men på något sätt så gör de så ont i en om man ser någon som "ser" ny ut eller väldigt ung som gör helt fel. Man vill ju egentligen bara att de inte ska skada sig :) Men man kanske ska lämna det till gym värden eller PT som är på gymmet

begt
2013-02-07, 11:08
Som dietist brukar jag gå fram till folk på restauranger om jag ser att de uppenbart äter fel.

Eller nej.

Lite märklig jämförelse. Om någon gör en tung övning på ett helt galet sätt så kan man nog på ett försiktigt sett påpeka det. Det finns ju en akut skaderisk om han/hon fortsätter. Inte samma sak med en överviktig person t.ex där det inte finns någon allvarlig skaderisk på kort sikt.

Latissimus Dorsi
2013-02-07, 11:14
Aldrig någonsin, speciellt inte där jag tränar. Där skulle folk ta det som att man förolämpat deras mamma eller något.

Mantus
2013-02-07, 11:23
Nej, om de inte ber om hjälp och helst hjälper jag i sådana fall de personer som jag samtalat med och som har liknande mål som jag själv. Själv vill jag inte heller ha hjälp av personer jag inte litar på. Då jag inte ser mina egna lyft vill jag att den som kommenterar dem ska förstå vad jag gör och vad jag vill åstadkomma annars riskerar eventuella tips att bli kontraproduktiva.

Som exempel kan vi ta en incident i vintras då en, visserligen sympatisk men lite knepig, man kommer fram till mig och påpekar att jag kommer skada mig när jag kör bänkpress med brygga och att jag istället ska ha hela ryggen i bänken. Dessutom gjorde visst en brygga att man diskvalificerades i styrkelyftsträningar tipsade han om.

Där har vi ett exempel på ett kontraproduktivt tips gentemot mitt mål kombinerat med spridande av ren okunskap.

En person med samma mål och erfarenhet som jag hade kanske snarare hade haft synpunkter på hur bryggan ser ut, hur mina axlar ligger, om jag får bra legdrive, om jag snedpressar, hur träffbilden ser ut under setet eller om jag har en antydan till rövlyft.

Fuark
2013-02-07, 11:25
nej, det hade inte uppskattats ändå. alla som tränar vet ju redan bäst själva

om inte nån frågar mig då. då hjälper jag gärna till

Hackenschmidt
2013-02-07, 11:29
Aldrig, jag sköter mitt. Dessutom vet jag inte allt. Personen kanske har specifika mål, någon skada som förhindrar vanligt utförande, utför någon variation som jag aldrig sett men som är bra etc.

Enda undantaget är en person som 1) ser ny ut på gymmet 2) är mindre än jag 3) utför riktigt dåliga marklyft, vi snackar ryckig rörelse, bananformad rygg etc.

Anledningen är att jag själv skadat mig i marklyft och det har sabbat mycket av min träning. Då får den personen tycka jag är en besserwisser, värt det.

begt
2013-02-07, 11:31
nej, det hade inte uppskattats ändå. alla som tränar vet ju redan bäst själva


Det verkar finnas en sådan gymkultur, och det är ju synd.

Men det är klart det kan vara kul när någon skadar sig själv

oQ13WbvE0zk

Fuark
2013-02-07, 11:36
oQ13WbvE0zk

haha, fyfan så ful han e :d den bästa är när han häller filmjölk över sig

MangeWbg
2013-02-07, 12:23
http://deansomerset.com/wp-content/uploads/2011/10/clean-fail.jpg

Keep up the good work!!!

Exdiaq
2013-02-07, 12:38
Nej, då jag väldigt sällan lägger märke till hur andra tränar mer än de jag själv vill lära utav. Medveten om att där är andra som tränar, men sen slutar det i princip där.

ceejay
2013-02-07, 12:43
Oftast inte, men är det någon halvny snubbe som bananmarkar så kan jag ge en del tips. Det har ofta uppskattats. Alternativt om det är någon jag "känner" lite.

Trouble
2013-02-07, 12:51
Onyttig mat på restaurang kan ju jämföras med kort rörelsebana i hantelcurl.

Ostbågemarklyft med ett sjujävulens ryck i starten är snarare en 5 åring som äter lim. Det är helt ok att säga till 5åringen.

Precis vad jag tänkte skriva. Väldigt märklig jämförelse...

Bikken
2013-02-07, 12:56
ibland, hatar dock själv när mindre personer(mindre vältränade) försöker säga åt en hur man ska göra, när man själv vet att man gör rätt. Dock så gillar jag att få hjälp ibland

+1

<Mike>
2013-02-07, 13:02
Ser jag någon som tränar med ett direkt skadligt utförande säger jag alltid till. Nu snackar jag inte "hantellyft åt sidan med för mycket sving!" eller "hälen lyfte när du körde bänk zomg!" utan snarare nästan uteslutet bananrygg deluxe i knäböj och marklyft. Försöker framgå som sympatisk och har inte ofta märkt av en särskilt negativ respons till mina försök att hjälpa till (snarare det motsatta skulle jag säga), men ifall det skulle uppfattas negativt så kan jag inte bry mig mindre. Jag tänker aldrig stå och titta på när någon riskerar att skada sig för livet.

Rikard Jansson
2013-02-07, 13:10
Brukar ladda tvärs över gymmet och ge dem en helvetes rallarsving rätt i huvudet, och skrika "Så kommer det kännas i ryggen nån dag om du fortsätter sådär, och det vore ju inte så jävla nice, eller hur?"

Det har uppskattats 4/7 gånger.

MangeWbg
2013-02-07, 13:25
Brukar ladda tvärs över gymmet och ge dem en helvetes rallarsving rätt i huvudet, och skrika "Så kommer det kännas i ryggen nån dag om du fortsätter sådär, och det vore ju inte så jävla nice, eller hur?"

Det har uppskattats 4/7 gånger.

Haha! :) *slap*

Okej
2013-02-07, 14:10
Nej för fasen, jag är svensk :D

Ulvamal
2013-02-07, 14:17
Jag tror jag har tipsat vad jag ska, faktiskt. Uppskattningen har varit låg när det inte varit efterfrågat, och min uppskattning har varit låg när det har varit efterfrågat -- visst kan jag tipsa om teknik i några minuter, men dels inte mitt i ett pass och dels drar det lätt iväg till hjälp med upplägg av hela träningen och kosten. Jag har inte riktigt tid att vara hobby-PT åt folk.
Men ok, numera när jag mest ser tjock ut får jag sällan några frågor om hjälp. =)

Beholder
2013-02-07, 14:17
Ingen som haft lust att gå fram till någon som kör något som ser lite roligt ut och fråga vad det är bra för? Inte på något elakt vis utan bara för du blir så nyfiken så du inte kan låta bli

ChrisRiddick
2013-02-07, 14:30
själv är jag rätt asocial på gymmet, mitt sammanlagda vokabulär är tja och tjena.

MangeWbg
2013-02-07, 21:10
själv är jag rätt asocial på gymmet, mitt sammanlagda vokabulär är tja och tjena.

Känner igen mig, ibland när man slänger på lurarna och kör igång raubtier - kamphund sen är man borta i sin egna värld ::hbang:

ChrisRiddick
2013-02-08, 01:49
Känner igen mig, ibland när man slänger på lurarna och kör igång raubtier - kamphund sen är man borta i sin egna värld ::hbang:

precis, hörlurar på sen är det pump som gäller, var god stör ej hahaha

chidde
2013-02-08, 02:44
Palla bry sig, behöver varenda kcal åt egen proteinsyntes och då kan man inte ödsla energi på onödigt tjafs

Carnes
2013-02-08, 18:28
Som dietist brukar jag gå fram till folk på restauranger om jag ser att de uppenbart äter fel.

Eller nej.

Dagens IRL garv, tack!

Glutenkatt
2013-02-08, 23:09
Nja. Bara om någon frågar, eller om vi har pratat innan/är bekanta.
Annars får folk ha vett själva att träna rätt.

Hemma Gymmaren
2013-02-08, 23:13
Nej för fasen, jag är svensk :D

http://lolsnaps.com/upload_pic/waitingforthebus-39956.jpg

O_Wao
2013-02-09, 09:16
Jag brukar tipsa tjejer om de tex kör uppenbart felaktiga marklyft eller bänkar, eftersom man faktiskt kan skada sig. Annars är jag tyst och lider.

Lellan
2013-02-09, 09:23
Seriöst - jag SER inte folk på gymet, så har ingen aning om någon gjort fel. Kanske finns ngt begrepp för det, är inte folkskygg.. men folkblind? :confused:

Dock noterade jag ett fel; när jag låg och körde liggande tricepspressar med ez-stång går det en kille förbi mitt huvud och fiser. Den äckligaste grövsta fis jag någonsin känt. Höll typ på avlida. Satte mig och dog lite, sedan ner igen för sista set. Gymet skulle stänga - så hade tidspress - men händer det igen så skulle jag nog hejda honom, och tala om att han gör fel, kan skada sig.. :devil:

Rahf
2013-02-09, 09:50
Seriöst - jag SER inte folk på gymet, så har ingen aning om någon gjort fel. Kanske finns ngt begrepp för det, är inte folkskygg.. men folkblind? :confused:

Insnöad i egna tankar. Det är ett universalt fenomen, men svenskar är fenomenalt duktiga på att stanna i det läget.

filmjölk
2013-02-09, 09:50
Jag såg en gravid tjej som körde tunga bröststödda roddar i maskin en gång. Bra teknik, tränade hårt, men jag tänkte att just den där övningen, magen tryckt mot en platta+tung belastning inte kan vara en jättebra variant för bebisen i magen.

"-ursäkta mig, men du får se upp med den övningen när du är gravid!"
"-vaddå gravid?"
"-ja, bebisen i magen, det blir ett högt tryck på den från plattan"
"-Jag är inte gravid! Jag är tjock!"

Sedan försvann hon jätteledsen ifrån gymmet och har inte kommit tillbaks. Det var sista gången jag lekte gympolis.

mangemani
2013-02-09, 11:02
nix, då jag varken är deras PT eller vän, så låter jag de köra exakt så de kör.
har väl hänt någon enstaka gång att jag har rubbat lite på den punkten, men då handlade det typ om livet eller risk för riktigt allvarliga skador, typ när små nissar har lastat på vikter i tex bänkpressen som vilken tränande person som helst kan se att de inte kommer att klara av, typ får de av stången från ställningen så hamnar den på halsen direkt.
men annars, nej.

lanzal
2013-02-09, 11:07
Jag såg en gravid tjej som körde tunga bröststödda roddar i maskin en gång. Bra teknik, tränade hårt, men jag tänkte att just den där övningen, magen tryckt mot en platta+tung belastning inte kan vara en jättebra variant för bebisen i magen.

"-ursäkta mig, men du får se upp med den övningen när du är gravid!"
"-vaddå gravid?"
"-ja, bebisen i magen, det blir ett högt tryck på den från plattan"
"-Jag är inte gravid! Jag är tjock!"

Sedan försvann hon jätteledsen ifrån gymmet och har inte kommit tillbaks. Det var sista gången jag lekte gympolis.
Hahahhaha jag älskar dig
OnT

Jag ger ibland unga killar tips, tränar på ett väldigt litet gym så att man börjar prata med varandra är oundvikligt nästan. Ser man att de kör bänk så sneglar man lite och frågar om de skulle vilja ha några tips. Jag har ofta tydlig med att träning är så svårt, att det inte finns hemligheter egentligen.. så man går inte och brosciensar ner dem med skräp utan försöker vara saklig och inte svara på saker man inte vet nåt om :P

Jagax
2013-02-09, 14:26
När jag såg en ung kille köra knäböj med EZ-stången vid scottcurlsbänken visade jag att det fanns ett rack med en riktig stång så att han inte skulle behöva krångla upp stången bakom nacken.

Annars som häromdagen då jag såg en ung tjej försöka köra mark men inte fick in timingen med böjningen i höft och knän. Stången kom väldigt långt ut och hon verkade väldigt osäker på utförandet, avbröt och började om osv.
Då pekade jag på en anställd sjukgymnast/instruktör och sa att om hon var osäker så visar han nog gärna.

Vänner osv kan man ju påpeka om man tycker det ser konstigt ut men annars ger jag i stort sett aldrig råd hur någon skall göra.

MangeWbg
2013-03-08, 16:24
Jag såg en gravid tjej som körde tunga bröststödda roddar i maskin en gång. Bra teknik, tränade hårt, men jag tänkte att just den där övningen, magen tryckt mot en platta+tung belastning inte kan vara en jättebra variant för bebisen i magen.

"-ursäkta mig, men du får se upp med den övningen när du är gravid!"
"-vaddå gravid?"
"-ja, bebisen i magen, det blir ett högt tryck på den från plattan"
"-Jag är inte gravid! Jag är tjock!"

Sedan försvann hon jätteledsen ifrån gymmet och har inte kommit tillbaks. Det var sista gången jag lekte gympolis.

haha! ;) Har varit nära att säga samma inte i den situationen men jag höll det inne och väntade tills det kom fram att hon inte var gravid. Hade ju dött om jag frågat...

baguette
2013-03-08, 16:35
Jag frågade en kvinna om hon hade något särskilt syfte med att köra baklänges på cross trainern, vilket hon inte hade så jag visade hur man körde framåt istället :d Hon blev glad, men jag hade nog inte gjort det om det inte var för att jag märkte att hon fick en del konstiga blickar från folk runt omkring.

MangeWbg
2013-03-09, 18:12
Jag frågade en kvinna om hon hade något särskilt syfte med att köra baklänges på cross trainern, vilket hon inte hade så jag visade hur man körde framåt istället :d Hon blev glad, men jag hade nog inte gjort det om det inte var för att jag märkte att hon fick en del konstiga blickar från folk runt omkring.

Det är då du ska filma och lägga upp på YT ;)

newb123
2013-03-09, 19:13
Inte läst tråden. Men ingriper aldrig för jag hatar själv när nån går fram till mig och kommenterar. En kille var fett uppjagad för att jag körde explosiva (eller snarare ballistiska) hantelpressar. Blev rastlös när det verkade som vinden aldrig sluta blåsa på pratkvarnen. Är som person introvert/tyst så drar mig för att avbryta folk på ett otrevligt sätt.

ikonane
2013-03-13, 15:47
Jag har inte behövt visa för någon annan mer än för folk jag känner men har uppskattat när randoms tipsat mig.

frozzon
2013-03-13, 16:16
i marklyft och möjligtvis bänk om det ser farligt ut, annars inte.