handdator

Visa fullständig version : Ont i korsryggen av böj.


herzie
2013-02-07, 07:55
Skriver här och hoppas att någon kunnig vet vad mina problem med korsryggen beror på. Körde i slutet av 90-talet en typisk byggarsplit, med fokus på basövningar. Kom upp i 200 i knäböj som mest (jag kör ganska djupa böjar), och hade sedan ett längre uppehåll med träningen. Hade under den här tiden aldrig ont någonstans.

Nu de sista åren har jag gett mig på stronglifts, och därmed ökat böjfrekvensen kraftigt, och detta har gett mig en molande värk på sidorna av korsryggen, nedre delen av ryggen. Känner av detta efter böj, mest när jag står och går. Det känns skönt när man sätter sig på huk.
Har stretchat enormt mycket sista året, men det känns bara som om det blivit värre.
Hade nu ett uppehåll på en månad, och värken var borta. Körde lite fina böjar på 140 som mest, och fick ont igen.
Jag får för mig att musklerna där nere har blivit överansträngda på något vis, men vetifan vad jag ska göra om jag inte kan köra böj. Känner av detta även om jag kör front. Hela senaste träningsåret känns fördärvat, då detta drar med sig de andra övningarna.
Tacksam för råd.

JohanLagerström
2013-02-07, 11:39
Mer bål träning hjälpte mig iallafall. Kan vara värt att testa