handdator

Visa fullständig version : Lämna fingeravtryck när man fixar pass?!


LeBron
2013-02-06, 22:42
Systern var och fixade sitt pass idag och tydligen så lämnar man fingeravtryck nu? Jag har inget minne av att jag lämnat fingeravtryck tidigare när jag fixat pass, just därför jag reagerar lite konstigt.

Vad används dessa fingeravtryck till, någon slags databas som farbror blå kan söka i närsomhelst? Isåfall är det jävligt vrickat, varför ska dom ha rätt till allas fingeravtryck? Snart ber dom säkert folk att operera in något chip i kroppen också och sen har vi ett samhälle som i "V för Vendetta" (nu tog jag i lite :P).

dupper
2013-02-06, 22:43
Är väl för att försvåra falska pass. Om jag minns rätt tog kollade de fingeravtryck när jag var i USA förra våren.

Stefan J
2013-02-06, 22:46
Det är väl jävligt bra att man har fingeravtryck i databasen så att man lättare kan få fast förstagångsförbrytare?

Dav0d
2013-02-06, 22:49
Systern var och fixade sitt pass idag och tydligen så lämnar man fingeravtryck nu? Jag har inget minne av att jag lämnat fingeravtryck tidigare när jag fixat pass, just därför jag reagerar lite konstigt.

Vad används dessa fingeravtryck till, någon slags databas som farbror blå kan söka i närsomhelst? Isåfall är det jävligt vrickat, varför ska dom ha rätt till allas fingeravtryck? Snart ber dom säkert folk att operera in något chip i kroppen också och sen har vi ett samhälle som i "V för Vendetta" (nu tog jag i lite :P).

äh, jag tänker. Jag har inget att dölja så varför inte. Om detta gör att mina barn senare går säkrare på gatorna är det bara bra.

stolpskott
2013-02-06, 22:52
Vissa gränskontroller måste man lämna tumavtryck vid. Nu är väl tanken storman ska kunna kolla så att det stämmer.

Exdiaq
2013-02-06, 22:53
http://www.government.se/sb/d/10991/a/123155

Jens.Andersson
2013-02-06, 22:53
Skulle gissa på att om tull/polis känner sig osäker på om det är rätt person till rätt pass kan
det kollas väldigt snabbt med lite bläck och ett papper. Sen om det även sparas i en databas
som polis har tillgång till vet jag inte.

LeBron
2013-02-06, 22:56
http://www.government.se/sb/d/10991/a/123155

Fingeravtrycken och de biometriska data som tas fram ur dessa ska omedelbart förstöras när passet har lämnats ut och får inte lagras och sökas med hjälp av automatiserad behandling.

Då var det löst :)

Löpsko
2013-02-06, 22:58
Det är väl jävligt bra att man har fingeravtryck i databasen så att man lättare kan få fast förstagångsförbrytare?

tror inte de är primär användning

LeBron
2013-02-06, 23:00
Det är väl jävligt bra att man har fingeravtryck i databasen så att man lättare kan få fast förstagångsförbrytare?

Och det kan även missbrukas, hackas, spridas etc.

Sandra81
2013-02-06, 23:13
http://www.polisen.se/Start-Lattlast/Pass-och-nationellt-id-kort/Fingeravtryck-till-pass/

Fishtank
2013-02-06, 23:15
Och det kan även missbrukas, hackas, spridas etc.

Skulle fortfarande behövas.
Skulle lösa väldigt mycket brott fort.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

BlötSnö
2013-02-06, 23:17
http://www.government.se/sb/d/10991/a/123155

Då var det löst :)

Heh, konspiratorisk som man är så är det svårt att lita på de där orden.
Minns IB! :d

Loka
2013-02-06, 23:33
En grej att tänka på är, hur ser det ut om 20 år? Lever vi fortfarande i samma sverige då, med demokrati? Mycket kan hända väldigt fort vilket vi kan se om vi tittar bakåt i historien och att ge bort för mycket frihet för trygghet kan vara en stor fara för individen.

Jag säger inte att det är dåligt men det är något att fundera på.

Grotesk
2013-02-07, 00:54
Övertygad om att det var en blåsning och att fingeravtrycket nu cirkulerar på porrsidor. Pinsamt!

LeBron
2013-02-07, 00:56
Heh, konspiratorisk som man är så är det svårt att lita på de där orden.
Minns IB! :d

En grej att tänka på är, hur ser det ut om 20 år? Lever vi fortfarande i samma sverige då, med demokrati? Mycket kan hända väldigt fort vilket vi kan se om vi tittar bakåt i historien och att ge bort för mycket frihet för trygghet kan vara en stor fara för individen.

Jag säger inte att det är dåligt men det är något att fundera på.

+1 på er båda. Ville inte vara först ut :P Precis så jag tänkte!

Exdiaq
2013-02-07, 01:07
Heh, konspiratorisk som man är så är det svårt att lita på de där orden.
Minns IB! :d

Jag litar inte heller på det för fem öre, men vad ska man göra om man vill ha pass eller komma in i ett land?

Mina fingeravtryck finns redan i någon amerikansk databas efter de gånger jag besökt landet. Kan användas till vad som helst.

BlötSnö
2013-02-07, 01:26
Jag litar inte heller på det för fem öre, men vad ska man göra om man vill ha pass eller komma in i ett land?

Mina fingeravtryck finns redan i någon amerikansk databas efter de gånger jag besökt landet. Kan användas till vad som helst.

Nej, man är ju ganska rökt om man vill resa någon annanstans än i Schengen, men inte vill lämna fingeravtryck.
Amerikanerna har mina också...

Wzup2u
2013-02-07, 07:16
Det nya är med fingertryck fick göra det med :P haha satt en halvtimma innan jag fick byta finger har slipat mycket bilar på fritiden så så de frågade om varför jag knappt hade något fingeravtryck =P men lyckades till slut.

z_bumbi
2013-02-07, 07:55
Heh, konspiratorisk som man är så är det svårt att lita på de där orden.
Minns IB! :d

Hur många är det som har en aning om vad IB är? Jag vet det knappt och då har jag ändå försökt läsa en av böckerna om affären. :D

stahlberg
2013-02-07, 10:58
Folk oroar sig för än det ena, än det andra.

Det är svårt att inse på vilket sätt någon skulle utnyttja fingeravtryck. Ska en bankrånare i USA på något vis få tag i dina fingeravtryck och sätta dem på brottsplatsen så att du får skulden för ett bankrån i USA samtidigt som du befinner dig i Sverige?

Om Sverige blir en diktatur och folk döms godtyckligt behövs inga fingeravtryck för att någon ska få skulden. Det räcker med ett påstående att du är skyldig och sedan en dom baserat på det.

Däremot tror jag inte det är ett effektivt sätt att sätta dit förstagångsbrottslingar. De flesta brottslingar försöker väl att inte lämna fingeravtryck...

Man kan väl tänka sig att avsikten med fingeravtrycken är att göra det lättare att kolla resandens identitet. Och det är inte så illa - förutsatt att det skulle fungera globalt.

z_bumbi
2013-02-07, 11:09
Däremot tror jag inte det är ett effektivt sätt att sätta dit förstagångsbrottslingar. De flesta brottslingar försöker väl att inte lämna fingeravtryck...

Jag tror tvärt om att det skulle vara ganska så effektivt att jämföra fingeravtrycken mot någon databas över ouppklarade brott. De som planerar och har något att planera med klarar sig men resten, som antagligen utgör majoriteten, skulle ha en ökad chans att åka dit.

BlötSnö
2013-02-07, 11:14
Hur många är det som har en aning om vad IB är? Jag vet det knappt och då har jag ändå försökt läsa en av böckerna om affären. :D

Mina kunskaper är väl egentligen inte sådär jättegedigna. De kommer från en dokumentär, tidningsartiklar och P3 Dokumentär.

Lachrillo
2013-02-07, 12:47
Tycker inte alls om det, som tur är slipper jag genom att vara utländsk medborgare, får passet utgivet på mitt konsulat och behöver bara signera, men det nya Sverige fungerar ju så.. och såklart kan det missbrukas om det blir ett maktskifte i framtiden men vi får väll hoppas att framtidens människor kan stå upp för sin frihet.

stahlberg
2013-02-12, 14:12
Bumbi : Det är förstås möjligt att du har rätt. Visserligen är de som skulle åka dit för det första förstagångsförbrytare och för det andra slarviga med sina fingeravtryck. Men kanske somliga skulle åka dit.

Om man har ett sådant register finns väl inget som hindrar att man använder det?