handdator

Visa fullständig version : Ojämn stångplacering vid knäböj pga. stelhet i skuldra/axel?


D-Crawler
2013-02-06, 21:50
http://img132.imageshack.us/img132/7951/imag0593i.jpg

Som ni ser på bilden är min högra armbåge & axel i ett högre läge än vänstra sidan. Jag har testat olika bredd på grepp, försökt slappna av när jag greppar stången och även sett till att stången verkligen ligget "mitt på" så att säga, problemet kvarstår dock. Den högra sidan känns mer "kompakt" när jag står i position, oavsett om jag står med eller utan stång. Antar att det är något jag behöver stretcha ut. Några tips på hur jag kan få bukt på detta?

Edit: Såg att rubriken blev lite felaktig nu men men.

SteelPulse
2013-02-06, 21:54
Jag har armbågen exakt likadant, dvs högra arbågen är längre bak eller högre än den vänstra. Bra tråd, jag undrar också.

pezrulezhaakon
2013-02-06, 22:28
D-Crawler

Jag skulle börja titta på rörligheten i bröstmuskeln och rotatorcuffen.
Är det olika där mellan höger och vänster?

D-Crawler
2013-02-06, 23:02
D-Crawler

Jag skulle börja titta på rörligheten i bröstmuskeln och rotatorcuffen.
Är det olika där mellan höger och vänster?

Nu när du säger det; Ja.
Höger bröstmuskel känns mer kompakt och när jag testar att stretcha ut Supraspinatus, Infraspinatus och Teres minor (http://www.ryggochmuskelakuten.se/wp-content/uploads/2011/04/br%C3%B6strygg-skuldra.pdf), så är jag mer rörlig på vänstra sidan. Tror du dessa påverkar primärt?

PrimalAeon
2013-02-07, 06:49
Har precis samma sak. Har tänkt att jag "framåtroterar" axeln på min högra sida (den som åker upp högre).

Skall testa stretching av brödtmuskel idag och se om det blir bättre.

exevision
2013-02-07, 11:00
Har samma problem. Nog är jag stramare i bröst och inåtroterare. Men tror även att strama trapz och levator kan vara en del av orsaken. Sen kanske en lätt skolios inte gör det hela bättre

pezrulezhaakon
2013-02-07, 17:21
D-Crawler

Ja, det kan påverka. Lite svårt att veta exakt så här på rak arm, men jag tycker du kan först testa att bli lika rörlig i höger och vänster. Skulle det inte hjälpa får vi gräva vidare.

D-Crawler
2013-02-07, 21:07
D-Crawler

Ja, det kan påverka. Lite svårt att veta exakt så här på rak arm, men jag tycker du kan först testa att bli lika rörlig i höger och vänster. Skulle det inte hjälpa får vi gräva vidare.

Alright ska definitivt testa, tack!

Någon annan som mot förmodan har fler tips?

waltman
2013-02-07, 21:39
Alright ska definitivt testa, tack!

Någon annan som mot förmodan har fler tips?


Jag har precis varit och kollat upp idag då min vänstra axel är mer upphöjd och framåt roterad plus mer spänd bröstmuskel än höger, det visade sig sitta i nedre rygg/höft så min högra höft var upphöjd och då kompenserade kroppen med att spänna vänster axelparti. Knepigt men hon trodde att en rättknäckning och strech skulle lösa problemet.

D-Crawler
2013-02-07, 22:15
Jag har precis varit och kollat upp idag då min vänstra axel är mer upphöjd och framåt roterad plus mer spänd bröstmuskel än höger, det visade sig sitta i nedre rygg/höft så min högra höft var upphöjd och då kompenserade kroppen med att spänna vänster axelparti. Knepigt men hon trodde att en rättknäckning och strech skulle lösa problemet.

Oj jäklarns, minst sagt knepigt. Borde förmodligen gå och se hur det ligger för min egen del hos en sjukgymnast eller liknande. Föreslog hon någon specifik stretch? Tack för tipset.

exevision
2013-02-07, 22:23
Jag har precis varit och kollat upp idag då min vänstra axel är mer upphöjd och framåt roterad plus mer spänd bröstmuskel än höger, det visade sig sitta i nedre rygg/höft så min högra höft var upphöjd och då kompenserade kroppen med att spänna vänster axelparti. Knepigt men hon trodde att en rättknäckning och strech skulle lösa problemet.

Är du olika stram i höftböjarna?

waltman
2013-02-08, 20:54
Oj jäklarns, minst sagt knepigt. Borde förmodligen gå och se hur det ligger för min egen del hos en sjukgymnast eller liknande. Föreslog hon någon specifik stretch? Tack för tipset.


Att stretcha bröstmuskeln ofta för att få bak skuldran och traps för att få ner axeln, sen sade hon även att ja skulle tänka på att hålla näsan rakt upp när ja kör bänk för det verka som att ja nu vrider huvet lite åt sidan när ja tar i och då har musklerna på vänster sidan halsen byggt mer och blivit väldigt spända. Allt låter väldigt konstigt men det blev en liten aha upplevelse när man titta i spegeln samtidigt som hon peka ut dom olika sakerna..

waltman
2013-02-08, 20:55
Är du olika stram i höftböjarna?

Vet faktiskt inte, hur märker man det?

exevision
2013-02-08, 22:27
Vet faktiskt inte, hur märker man det?

Stretcha en höftböjare i taget och se om det är skillnad.

Det jag egentligen vill veta är om du i stretchnigen i denna video är stramare i ena benet. Jag är nämligen det och det kanske hör ihop med problemet i höften.
HkYAhg1k6Ik#!