handdator

Visa fullständig version : Temporärt flytta till Oslo - att tänka på samt tips på idrottsliga aktiviteter?


Torwald
2013-02-06, 15:53
Hej kolo,
Vet ju att det finns många med Norgeerfarenhet här, så hoppas att någon kan hjälpa till lite.

Jag kommer kanske tillbringa runt ett halvår i Oslo. Det är genom mitt arbete, så bostad och sådana praktiska saker får jag hjälp med. Ursprungligen hade jag tänkt åka efter sommarsemestern och stanna runt ett halvår, men nu ser det kanske ut som att jag åker redan i vår. En mängd frågor simmar dock runt i huvudet.


Var är det bra att bo? Kommer arbeta centralt i Oslo och vill gärna ha nära.
Hur är det att ha bil i Oslo? Parkeringsmöjligheter? Vanligt med garage i bostadshus?
Hur fungerar det med skatt? Har förstått att det är viss skillnad om jag jobbar mer eller mindre än 6 månader. Vilka skattesatser gäller för olika inkomstnivåer? Kan jag göra några särskilda avdrag när jag är "permanent" bosatt i Sverige?
Vad kan man hitta på i idrottsväg i Oslo med omnejd? Jag är intresserad av cykel, löpning, triathlon, skidor och galna multisportidéer. Har ni tips på roliga tävlingar, släng gärna ut dem. Om det blir så att jag åker efter sommaren, ungefär hur är längdskidesäsongen i Holmenkollen?
Vad tycker ni om Oslo? Vad får man inte missa?


Stort tack på förhand :)

DJJOHANSSON
2013-02-06, 23:41
Var är det bra att bo? Kommer arbeta centralt i Oslo och vill gärna ha nära.

Vart det är bra att bo? Kollektivtrafiken är väldigt bra i Oslo så vart man bor spelar nästan ingen större roll imo. Visst, Desto närmre centrum desto bättre men fortfarande inte hela världen ifall man hamnar 20 minuter utanför centrum.

Hur är det att ha bil i Oslo? Parkeringsmöjligheter? Vanligt med garage i bostadshus?

Att ha bil i Oslo är vansinne, Folk kör som idioter och det är ganska dåligt med parkeringsplatser. Återigen, Kanonbra kollektivtrafik :)

Hur fungerar det med skatt? Har förstått att det är viss skillnad om jag jobbar mer eller mindre än 6 månader. Vilka skattesatser gäller för olika inkomstnivåer? Kan jag göra några särskilda avdrag när jag är "permanent" bosatt i Sverige?
Skatten vet jag inte då jag aldrig lyckades få ett jobb.

Vad kan man hitta på i idrottsväg i Oslo med omnejd? Jag är intresserad av cykel, löpning, triathlon, skidor och galna multisportidéer. Har ni tips på roliga tävlingar, släng gärna ut dem. Om det blir så att jag åker efter sommaren, ungefär hur är längdskidesäsongen i Holmenkollen?

Just i idrottsväg vet jag inte då jag endast sysslade med lite boxning och styrketräning. Har för mig att tunnelbanan går hela vägen till slalombacken i byn iallafall :D

Vad tycker ni om Oslo? Vad får man inte missa?
Jag älskar Oslo och hoppas att jag hamnar där igen i framtiden, Det finns inte några jättespeciella sevärdheter i byn imo. Frognerparken, Hamnen, Akershus fästning, Operahuset och en del museér.









Inte världens bästa svar kanske men lite info fick du iaf.

ChrisRiddick
2013-02-07, 15:21
Hej kolo,
Vet ju att det finns många med Norgeerfarenhet här, så hoppas att någon kan hjälpa till lite.

Jag kommer kanske tillbringa runt ett halvår i Oslo. Det är genom mitt arbete, så bostad och sådana praktiska saker får jag hjälp med. Ursprungligen hade jag tänkt åka efter sommarsemestern och stanna runt ett halvår, men nu ser det kanske ut som att jag åker redan i vår. En mängd frågor simmar dock runt i huvudet.


Var är det bra att bo? Kommer arbeta centralt i Oslo och vill gärna ha nära.
Hur är det att ha bil i Oslo? Parkeringsmöjligheter? Vanligt med garage i bostadshus?
Hur fungerar det med skatt? Har förstått att det är viss skillnad om jag jobbar mer eller mindre än 6 månader. Vilka skattesatser gäller för olika inkomstnivåer? Kan jag göra några särskilda avdrag när jag är "permanent" bosatt i Sverige?
Vad kan man hitta på i idrottsväg i Oslo med omnejd? Jag är intresserad av cykel, löpning, triathlon, skidor och galna multisportidéer. Har ni tips på roliga tävlingar, släng gärna ut dem. Om det blir så att jag åker efter sommaren, ungefär hur är längdskidesäsongen i Holmenkollen?
Vad tycker ni om Oslo? Vad får man inte missa?


Stort tack på förhand :)

Grönelycka eller hur det stavas är bra, mycket svenksar och nära till stan(beroende på var man hittar lägenhet).
Töyen va rätt fint med.

bil är helt onödigt och smått livsfarligt, normänn kan inte köra bil och vägarna är katastrofalt dåliga. pröjsa 5-600 spänn och köp åk-kort(minns inte va de hette egentligen) sen kan du åka all kollektivtrafik innom oslo(nästan).
Tunnelbanan,tricken(spårvagnen), tåg och buss.

idrott utöver gym har jag ingen koll på.

är inte speciellt kulturellt lag men hamnen är fin i alla fall.
knakpundarna på järnbanetorgets trappa blir också lite av ett kulturminne när du bott där ett tag haha;)

Hemi
2013-02-07, 22:10
Finns massor av olika "äventyrssporter" men skidor i Telemarmken ligger inte allt för långt bort, både slätt och backe. Snön ligge djup länge där uppe.