handdator

Visa fullständig version : Tänker jag rätt angående kost - ännu en likadan tråd...


qwertz
2013-02-06, 15:34
Hej,

För en månad sedan började jag ta tag i mitt liv för att, förhoppningsvis, en gång för alla komma på rätt spår.
Startvikt var 98,4 kg av muskelfattig massa som fördelas på 178 cm. Ingen vacker syn! I dagsläget efter en månad väger jag 91 kg

Mitt mål är att gå ner i vikt till runt 75 kg, . Jag hoppas även kunna lägga på mig lite muskler, vilket jag hoppas ska vara möjligt trots kaloriminus då jag från start inte hade just några. Jag har inget behov av att bli superbiffig (vilket ju knappast är någon risk med detta upplägg) jag vill mest komma ner i vikt, bli en snabbare löpare och inte bli allt för 'skinny fat' när jag når min målvikt.

Sedan start räknar jag kalorier och försöker ligga på runt 1800 kcal med 2g protein och ca 50g fett. De dagar som det är löpning minst en mil försöker jag äta lite extra kolhydrater före löpningen.

Jag tränar detta upplägg rullande
dag 1 Löpning tempopass, så långt jag kommer på 47 minuter (i dagsläget 8,93 km) + z_bumbis endagsträningsprogram (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454)
dag 2 Löpning 10 km, 5:30 tempo
dag 3 Löpning >12 km, beroende på hur det känns
dag 4 z_bumbis endagsträningsprogram
dag 5 Löpning tempopass, 47 minuter
dag 6 Löpning 10 km
dag 7 Löpning >12 km + z_bumbis endagsträningsprogram
dag 8 Vila

Mina kilometertider förbättras och jag kan öka i vikter när jag styrketränar, så det känns rätt bra, men finns det något som skulle kunna göras bättre enligt era personliga åsikter?

Tack på förhand

LarsLasr
2013-02-06, 15:51
Jäkla massa löpning, men om du gillar det så :)

Jag hade slängt in en dag med mer intensitet och kortare distans, möjligen intervaller. Typ 5x1 km där du försöker hålla en kilometertid som är bättre än den du har på dag 1.

Får det till 5:10/km så runt 4:30-4:45 kanske är en bra start med målet att sänka den i takt med att du kommer längre under dina tempopass. Den typen av intervaller kan ge dig en jäkla massa mjölksyra så att vila 5min+ kan vara en bra ide mellan varje löpning för att försöka få mer kvalité.

Vet inte hur länge du har kört och vad du har för löparvana men passa knäna och benhinnor tar massa stryk för att du går ut för hårt och sedan måste ta ett längre uppehåll, bättre att vila någon dag extra än att springa milen varje dag.