handdator

Visa fullständig version : Tränings dödaren = sommar, semester mm


MangeWbg
2013-02-06, 12:36
Hur gör ni på sommaren?

För min del sliter jag som ett djur på höst/vinter/vår men när solen tittar fram och värmen börjar komma så har jag väldigt svårt att motivera mig ner till gymmet. Fiske, skogen, stranden grillning ja det finns massor att göra på sommaren ;)

Men i år tänkte jag försöka hålla mig året runt på gymmet.

Är det mer än jag som har problem med detta?
Lägger ni upp någon speciell träning på sommaren?

Hörde med en kille på gymmet som gick ner från 4-5 träningspass till 3 på sommaren bara för att hålla ångan uppe.

Pretorian
2013-02-06, 12:38
Jag tränar färre pass när jag har semester.

ChristianJ
2013-02-06, 12:38
Jag har nästan lättare för att gymma på sommaren faktiskt. Så det är väl individuellt.

StarkaUlf
2013-02-06, 12:39
Ser inga problem med att gå ner på 2-3 pass i veckan, om man nu kör 4-5. Funkar ypperligt om målet är att behålla styrka/massa.

rooz
2013-02-06, 12:43
Tränar generellt sett lika mycket om inte mer på sommaren.

Men på 3 pass kan man fortfarande utvecklas & bli starkare.

Tokruska
2013-02-06, 12:44
Enda som sabbar för mig på sommaren är öppettiderna på gymmet (de har bara öppet 17-20 vardagar, stängt helger..) Får helt enkelt ta mig till något annat gym! ;)

MangeWbg
2013-02-06, 12:50
Jag tränar färre pass när jag har semester.
Bättre än inga som jag kör ;)

Jag har nästan lättare för att gymma på sommaren faktiskt. Så det är väl individuellt.
ja det måste ju vara individuellt, men jag upplever också att många gym alltid har för dålig ventilation på sommaren. Vilket gör längtan ner till havet ännu större ;)

Ser inga problem med att gå ner på 2-3 pass i veckan, om man nu kör 4-5. Funkar ypperligt om målet är att behålla styrka/massa.
Nä det borde ju inte vara några problem med 3 pass i veckan för att behålla styrkan iallfall.

Tränar generellt sett lika mycket om inte mer på sommaren.

Men på 3 pass kan man fortfarande utvecklas & bli starkare.
Känner mig mer biten av träningen i år och resultaten blir bättre än aldrig för så hoppas fan man kan ta sig i kragen och bränna av minst 3 pass i veckan.

Enda som sabbar för mig på sommaren är öppettiderna på gymmet (de har bara öppet 17-20 vardagar, stängt helger..) Får helt enkelt ta mig till något annat gym! ;)
Om jag nu skulle tränat på sommaren ;) så hade jag haft samma problem friskis och svettis i Varberg har riktigt kassa tider..

Slartibartfast
2013-02-06, 12:54
Är man ledig har man ju mera tid att träna?

Träning ska inte hänga på motivation.

Peter.B
2013-02-06, 12:54
Jag tränar på ett utegym på sommaren, otroligt mycket skönare med frisk luft. Gör knappast saken sämre att det är precis vid en fin sjö med promenadstråk och att jag kan ta med hunden. Flera fluggor på en smäll, liksom.

MangeWbg
2013-02-06, 12:57
Är man ledig har man ju mera tid att träna?

Träning ska inte hänga på motivation.

Träning är något av det roligaste som finns, sitter på jobbet just nu och längtar till mitt ryggpass i kväll. Men på något sätt så glider det in i skuggan på sommaren och jag hoppas jag kan hålla det igång nu i år ;)

MangeWbg
2013-02-06, 12:58
Jag tränar på ett utegym på sommaren, otroligt mycket skönare med frisk luft. Gör knappast saken sämre att det är precis vid en fin sjö med promenadstråk och att jag kan ta med hunden. Flera fluggor på en smäll, liksom.

Utegym... GE MIG!!!! Sundbyberg, kanske kan pendla.. haha

Robbmeister
2013-02-06, 13:08
Enda skillnaden för mig är att jag kanske tar en vilovecka för resor. Träningen kör jag ändå på morgonen så att jag ska ha resten av dagen fri att hänga med kompisar eller vad man nu vill göra.

Doolie
2013-02-06, 13:08
Jag tränar på ett utegym på sommaren, otroligt mycket skönare med frisk luft. Gör knappast saken sämre att det är precis vid en fin sjö med promenadstråk och att jag kan ta med hunden. Flera fluggor på en smäll, liksom.

Var ligger detta gym beläget?;)

Morty
2013-02-06, 13:12
Det är vid Råstasjön i Solna. Förvänta er inga under dock, det finns tre gjutna stänger på obekväma bänkar som väger typ 20-35-50kg, några stockar att frontböja/militärpressa, chinsställning och situpsbänk.

Tyrwing
2013-02-06, 13:21
Helt underbart att träna på sommaren ju! Motivationen på topp och gymmet för mig själv. :)

MangeWbg
2013-02-06, 13:38
Enda skillnaden för mig är att jag kanske tar en vilovecka för resor. Träningen kör jag ändå på morgonen så att jag ska ha resten av dagen fri att hänga med kompisar eller vad man nu vill göra.

Ja funderar med på om man ska lägga träningen tidigare för att som du skriver få tiden över på resten av dagen.

PureWhey
2013-02-06, 13:51
Under dem åren jag har tränat har väl somrarna varit värst, ca 2 månaders uppehåll varje gång, dålig mat och mycket alkohol..

Ado2000
2013-02-06, 14:16
På grund av den lediga tiden så tränar jag nästan mer. Ser inte varför detta skulle vara ett problem för någon överhuvudtaget om man prioriterar träningen framför annat.

Jag kan förstå om man är utomlands men då är det uppehåll på antagligen 1-2 veckor vilket inte är så farligt. Men är man kvar i Sverige så borde inte detta vara nåt problem förutom då gymmets öppettider som någon tidigare nämnde.

Mantus
2013-02-06, 14:21
Jag tränar mer på sommaren. Att gå till gymmet en varm sommardag är riktigt skönt och avkopplande snarare än ett måste.
Så länge att gå till gymmet är något man trivs med att göra snarare än något man tvingar sig att göra så ska motivationen inte vara något problem.

Pretorian
2013-02-06, 14:22
... tiden så tränar jag nästan mer. Ser inte varför detta skulle vara ett problem för någon överhuvudtaget om man prioriterar träningen framför annat. ...

Man kanske inte prioriterar träningen framför annat.

Pttr
2013-02-06, 14:28
Drar ner på styrketräningen och sätter på mig löparskorna istället! Motivationen till att sticka ut och springa för att sen ta ett bad direkt efter är lätt att få!

smeander
2013-02-06, 14:28
Jag tränar mer när jag har semester, då får man mer fokus på träning istället för jobb e.d. Roligare då man är hård också :D


Sent from a cordless device.

Christian1980
2013-02-06, 14:35
Missade bara en vecka på gymmet i somras, men då fjällvandrade jag istället ;)

Förövrigt så finns det ett utegym i Ågesta (Farsta) för oss som bor på södra sidan av Sthlm. Jag har bara varit där en gång men det fanns lite diverse där.

MangeWbg
2013-02-06, 14:46
Jag tränar mer på sommaren. Att gå till gymmet en varm sommardag är riktigt skönt och avkopplande snarare än ett måste.
Så länge att gå till gymmet är något man trivs med att göra snarare än något man tvingar sig att göra så ska motivationen inte vara något problem.

Ja träningen är inget måste över huvudtaget, älskar träna. Det är nog snarare att jag får 1000 andra måsten som lätt kan distrahera en från träningen. Det är inte så att de gångerna jag tränar tvingar in mig på gymmet men. De klassiska brukar vara man drar ner till 3 ggr i veckan sen blir det 2-1 sen dör det ut och så får man börja om i september igen ;)

Ado2000
2013-02-06, 14:50
Man kanske inte prioriterar träningen framför annat.

Då ska det inte heller vara något man ser som ett problem.

MangeWbg
2013-02-06, 14:56
Då ska det inte heller vara något man ser som ett problem.

Det blir ju lite en ond cirkel. Man vill träna men det blir varje år att man glider ur det. Och jag ser det som ett problem för jag skulle vilja undvika att glida ur träningen i år. Nu anser jag med att jag har större chans när man inte längre är 20 år och festar varje helg som jag gjorde då, nu är man ju 30 och har hus och andra intressen så kanske de blir lättare att stanna på gymmet hela året runt ;)

Knatcharn
2013-02-06, 16:33
Det är vid Råstasjön i Solna. Förvänta er inga under dock, det finns tre gjutna stänger på obekväma bänkar som väger typ 20-35-50kg, några stockar att frontböja/militärpressa, chinsställning och situpsbänk.

Är det så? Exakt vart vid Råsta? :O

OnT: Det enda negativa med sommaren är att det blir riktigt tung luft inne på gymmet, men kanske bara jag som är astmatiker som märker något ;/.

MangeWbg
2013-02-06, 16:56
Är det så? Exakt vart vid Råsta? :O

OnT: Det enda negativa med sommaren är att det blir riktigt tung luft inne på gymmet, men kanske bara jag som är astmatiker som märker något ;/.

Håller med dig fullständigt. Känns lite som höghöjdsträning om man går in på gymmet när det är mer än 20 + ute ;)

Fishtank
2013-02-06, 16:59
Kör nästan mer på sommaren. Orken att fara på gymmet i -35 på vintern är ingen höjdare.
På sommaren är det varmt och skönt och med 04-22 öppettider så finns det alltid tillfälle.

Adam87
2013-02-06, 17:05
Man tar sig upp tidigt på morgonen och tränar några dagar i veckan eller tränar hemma med de grejer man har. Om man helt slutar med träningen på sommaren tycker jag det är svårare att komma tillbaks till sina träningsrutiner. Så lika bra att hålla igång:P

Ado2000
2013-02-06, 17:34
Det blir ju lite en ond cirkel. Man vill träna men det blir varje år att man glider ur det. Och jag ser det som ett problem för jag skulle vilja undvika att glida ur träningen i år. Nu anser jag med att jag har större chans när man inte längre är 20 år och festar varje helg som jag gjorde då, nu är man ju 30 och har hus och andra intressen så kanske de blir lättare att stanna på gymmet hela året runt ;)

Nu kan jag tänka mig att du kan ha det ännu svårare för jag antar att du även har fru å barn att tänka på. Eller ?

Men just då man inte har en familj å tänka på så tycker jag inte det ska vara så svårt. Att få in 3-4 pass under veckan borde inte vara några problem och då borde man även kunna gå å festa å supa utan problem. Förutsatt då att man inte vill vara super opti men är man det så är man även i gymmet å tänker inte på det andra.

LoveMachine
2013-02-06, 17:38
Jag tränar lika mycket eventuellt lite mer då jag slänger in lite löpning. Det är bara om jag är ute och resersom det brukar bli uppehåll fast då tar jag med mig löpskorna och fokuserar på det istället. Att ta en relativt lugn löptur en sommarmorgon/förmiddag kan vara hur skönt som helst och låter en verkligen insupa sommarkänslan. Sen kan jag gå tillbaka till datorn och glömma bort det fina vädret.

Spetälsk
2013-02-06, 17:41
För min del sliter jag som ett djur på höst/vinter/vår.Det kan vara skälet. testa 20 veckors perioder och lägg in ett par/några viloveckor efter en sån period. man blir sliten om man tränar hårt och länge. även mentalt. det är inte konstigt om motivationen sviktar efter 9 mån, om du verkligen tränar så hårt som du påstår.gör du det?

Doggeh
2013-02-06, 18:13
Jag har absolut inte problem med det. Jag ser semester som ett tillfälle att fokusera ännu mer på träningen. I och för sig är ju jag en enstöring men det är ju bara ta sig dit & göra av med lite energi :)

En anledning varför du kanske skippar gymmet har väl med att du inte har några specifika mål med din träning?

Jaeg
2013-02-06, 18:34
Semestern är till för att unna sig och göra vad man tycker och jag tycker om att träna :)

Avskyr att bada och sprätta runt på stränder och ha mig så det lämnar jag åt fru och barn.

spoon
2013-02-06, 18:34
Jag tillåter mig själv att träna mindre runt jul och semestern. Sen ser jag till att vara mer seriös resten av året. Gillar att resa på semestern och då passar det dåligt att träna. I sommras var jag en vända till Fotbolls-EM och en vecka i Barcelona och ett par veckor på resande fot i Sverige. Då är det okej för mig att fokusera på annat.

Jag brukar komma fort tillbaka efter sommaren. Jag är ingen elit idrottare och måste tillåta mig själv att ha andra intressen också.

pac83
2013-02-06, 18:49
Själv e sommaren perfekt :) Är säsongs jobbare så på sommaren jobbar man mellan 12-20 varje dag ibland mer. Så gymmet blir nog samma som nu om inte mer. Nu ligger man på 4-5 i veckan.

MangeWbg
2013-02-06, 22:09
Nu kan jag tänka mig att du kan ha det ännu svårare för jag antar att du även har fru å barn att tänka på. Eller ?

Men just då man inte har en familj å tänka på så tycker jag inte det ska vara så svårt. Att få in 3-4 pass under veckan borde inte vara några problem och då borde man även kunna gå å festa å supa utan problem. Förutsatt då att man inte vill vara super opti men är man det så är man även i gymmet å tänker inte på det andra.

Nja, jag kör faktiskt utan fru och barn och har massor av tid att slå ihjäl :smash:
Har bara ett hus och de brukar stå kvar när jag kommer hem. ;) haha

Ado2000
2013-02-06, 22:31
Nja, jag kör faktiskt utan fru och barn och har massor av tid att slå ihjäl :smash:
Har bara ett hus och de brukar stå kvar när jag kommer hem. ;) haha


Hahaha när någon säger att dem har hus så brukar jag nästan alltid tänka att denne har även fru å barn annars så bor man ju i lägenhet :D.

Men då är det bara så slå ihjäl tiden på gymmet isf :)

Vizka
2013-02-06, 22:42
Jag kan tycka att det är lite omotiverade att traska in i ett varmt gym å träna på sommaren... Vill ju helst vara ute... Så jag brukar dra ner till 2-3 dagar i veckan på gymmet...
Sen brukar jag hitta på saker som att gräva i trädgården eller bära sten eller så... Riktigt gött att föra saker som man behöver göra+ att få träning på köpet

MackeJuve
2013-02-07, 00:00
Jag kan tycka att det är lite omotiverade att traska in i ett varmt gym å träna på sommaren... Vill ju helst vara ute... Så jag brukar dra ner till 2-3 dagar i veckan på gymmet...
Sen brukar jag hitta på saker som att gräva i trädgården eller bära sten eller så... Riktigt gött att föra saker som man behöver göra+ att få träning på köpet

Jo visst skönt att vara ute. Men skulle knappast räkna påtande i trädgården som träning, om jag inte körde mig halvt utmattad. Hugger alltid till lite i mig när en polare säger; "ah hann inte gymmet idag, men skottade rätt länge, det ger ju en del". Hur mycket kan det seriöst ge?

cakehole
2013-02-07, 02:53
Hugger alltid till lite i mig när en polare säger; "ah hann inte gymmet idag, men skottade rätt länge, det ger ju en del". Hur mycket kan det seriöst ge?

Ptja. Snöskottning ger ju den däringa funktionella träningen. Man får upp flåset samt belastar ben, rygg, armar e.t.c.. Snöskottningen är ju inget som kommer att öka dina resultat i de 3 stora nämnvärt :d. Men intensiv snöskottning är en schysst pulshöjare.

Fishtank
2013-02-07, 03:12
Tala för dig själv.
Då snöskottning görs i sömnen är det inte längre träning.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

MangeWbg
2013-02-07, 09:39
Tala för dig själv.
Då snöskottning görs i sömnen är det inte längre träning.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Skaffa större snöskyffel!!! ;)

Fishtank
2013-02-07, 09:48
Det större steget är traktor och då blir det väl inte så fysiskt jobbigt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

DJJOHANSSON
2013-02-07, 10:18
Jag tränar mer på sommaren än vad jag gör under vinterhalvåret, Man vaknar upp av att solen skiner in igenom fönstret. Det enda som fattas i det ögonblicket är en kall god pwo.

Vizka
2013-02-07, 10:39
Menar mer att om man släpar stock och sten så är det tungt arbete... (menar ju inte grus)
Hugga träd, gräva, släpa sten, klättra i träd eller cykla i skogen kan vara riktigt jäkla tungt... Bara fantasin som stoppar,;-)det ersätter ju exempelvis i te marklyft och knäböj med reps och set, men det ger uthållighet och funktionell träning :-)

Linjedomarn
2013-02-07, 15:28
Mer tid på sommaren för träning. Motivation är inget problem för mig.

nezehran
2013-02-07, 16:11
Jag kör faktiskt inget på sommaren på gymmet, Men samtidigt behöver jag det inte. Brukar köra egen gjord utomhus träning, Tex stå och hugga med en yxa i en stubb i flera minuter eller flytt på traktor däck med mera vid sommarstugan. Men förutom det blir det väldigt mycket cykling/löpning sommartid :)

Vizka
2013-02-07, 17:12
Jag kör faktiskt inget på sommaren på gymmet, Men samtidigt behöver jag det inte. Brukar köra egen gjord utomhus träning, Tex stå och hugga med en yxa i en stubb i flera minuter eller flytt på traktor däck med mera vid sommarstugan. Men förutom det blir det väldigt mycket cykling/löpning sommartid :)

Så som det ska vara! :-)

gohardorgohome
2013-02-07, 17:17
Sommarn är totalt underbar när det kommer till träning, man kan sätta sig på cyklen istället för att ta bilen och bara glida iväg med pwon i handen, ren njutning ;)

straand94
2013-02-07, 17:50
Känner att det är mycket lättare att ta sig till gymmet när det är bra väder ute(läs varmt). Gymmet ligger ca 600meter ifrån så det är ju ingen lång gångväg men den är så förbannat tråkig och seg när det är kallt och jävligt ute.