handdator

Visa fullständig version : Stel i kroppen


Flumskruff
2013-02-06, 11:56
Hej!
Är en kille på snart 40 som söker tips för att motverka stelhet, ett exempel kan vara att när jag reser mig från golvet tar jag det i etapper istället för att hoppa upp som en fjäder som för 20 år sen..tror att flera kan relatera!
Hursomhelst kör jag helkroppspass 3/v och har bra med styrka, men hur gör jag med smidigheten? Vill inte ha en knarrande gubbkropp!
Stretch? Cykling? Judo? Alla svar välkomnas tacksamt
Med vänlig hälsning, Knakis

Ps. Tänker inte köpa ett visst mirakelmedel det görs reklam för på tv i tid och otid..så gammal är jag inte än

Apdjur
2013-02-06, 14:09
Mer kunniga får gärna rätta mig om jag har fel i ngt jag skriver nedan, är definitivt ingen expert på ämnet, men jävligt stel själv och jobbar aktivt på det och det börjar bli bättre.

Min ovetenskapliga förklaring på "stelhet" är att man är för svag i sina ytterlägen, dvs muskeln kan egentligen sträckas längre men kroppen kontraherar automatiskt muskeln när man når en position där kroppen blir rädd att man ska dra sönder något. Muskeln kontraheras alltså för att skydda mot överbelastning och ju svagare man är i ytterläget desto tidigare måste muskeln kontraheras, desto stelare är man alltså.

Sedan kan det säkert finnas andra varianter som kommer med åldern osv, men vanligtvis tror jag stelhet är det jag beskriver ovan.

Det är därför dynamisk stretching funkar så bra, för att den ger muskeln träning i ytterläget. Och om du stretchar statiskt så märker du att om du stretchar så långt du kan, sedan spänner den stretchade muskeln och sedan slappnar av igen så kan du gå djupare i stretchen då muskeln blir mer avslappnad. Man har liksom "visat" muskeln att den har kontroll i ytterläget :)

Alltså, statisk stretch kan hjälpa, särskilt mot smärta i ytterlägena, man vänjer kroppen. Men satsa framförallt på att öka styrkan i gränsen av ditt rörelseomfång och försökt så sakterliga att göra ditt rörelseomfång större. Detta kommer innebära att du får sänka vikter, kanske börja om från 0, och kanske byta övningar. Det är bra om man kan hitta övningar där man kan utmana rörelseomfånget på ett säkert sätt. Utfall med en stång på axlarna är ett exempel på en bra sådan rörelse. Knäböj är svårare då det är lätt att börja kompensera sin orörlighet med att böja på ryggen osv, men kan absolut också användas, kanske med stången på raka armar över huvudet.

Utfall åt sidan tycker jag är en grymt bra utmaning för mina stela höfter, jag har än så länge inte ens någon extra vikt när jag gör dem.

Satsa på många reps och låg vikt i början, bygg en grund med ett nytt rörelseomfång.

Kan definitivt vara idé att gå till någon kunnig som kan analysera din rörlighet och ge dig lämpliga övningar.

Detta är mina två öre i ämnet i alla fall.

Flumskruff
2013-02-06, 14:40
Tack för svar!
Tycker rörligheten är helt okej, gör fulldjupa knäböj utan problem, däremot stretchar jag alldeles för lite får jag erkänna, ska prova utfall åt sida nästa gång, det lät bra samt ordentlig uppvärmning och stretching. Sen är det inte under träning jag känner så mycket utan mer när man är kall, i vardagen

IsseBisse
2013-02-06, 15:35
Jag håller med om att aktiv streching (eller tänjning) funkar bra. Jag har framför allt stretchat baksidan av benen, genom att försöka nudda golvet (först med fingerspetsarna, sen halva fingret, sen knogarna). Även träning i ytterlägen med låg vikt kan göra underverk! Jag har t ex tränat på knäböj med skivstång på raka armar (tänk slutmomentet i ryck) med låg vikt och blivit mycket rörligare i axlarna på bara några veckor!

Är det någon speciell del av kroppen du vill komma åt?

Apdjur
2013-02-06, 15:48
Tack för svar!
Tycker rörligheten är helt okej, gör fulldjupa knäböj utan problem, däremot stretchar jag alldeles för lite får jag erkänna, ska prova utfall åt sida nästa gång, det lät bra samt ordentlig uppvärmning och stretching. Sen är det inte under träning jag känner så mycket utan mer när man är kall, i vardagen

Ja då vet jag inte.. Kanske en rörligare vardag? Morgongymnastik typ utfall sida för att mjuka upp kroppen? Med tanke på att du inte har problem när du är varm.

Med fulldjupa, menar du till parallell eller ass to the grass?
Gör du enbensböj med enbart kroppsvikten problemfritt när du är varm?

Om du inte har några problem varm men är stel kall skulle jag nog satsa mer på stretching och lätt rörlighetsträning i vardagen.

Flumskruff
2013-02-06, 15:59
Ja, rygg höfter armbågar skulle behöva en smörjning

Flumskruff
2013-02-06, 16:02
Apdjur: ja, atg-böjar
Enbensböj har jag inte provat, får återkomma!

Apdjur
2013-02-06, 16:16
Apdjur: ja, atg-böjar
Enbensböj har jag inte provat, får återkomma!

Går enbensböjen bra så är nog grundstyrkan ok, och då skulle åtminstone jag satsa mest på rörelseträning och stretch i vardagen, dvs när du är kall och utan vikter i princip, bara hålla i gång kroppen.

Klart, är du stel i armar och sånt är ju inte det här lika applicerbart, jag grundar det hela på att det var jobbigt att ta sig upp från golvet kall.

Går enbensböjen kass skulle jag nog försöka bättra den också för att se om det hjälper, men gör du snygga atg-böjar kan jag tänka mig att skon kanske inte klämmer där ändå. Värt att göra ett test i alla fall.

Hydlee
2013-02-06, 16:17
Är du mycket stillasittande under arbetstid? Ta pauser! Gå en sväng (om du får). Allt för att motverka för långa stunder i samma läge(n).

Mycket soffan framför tvn på kvällarna? Upp och stå lite och skaka loss emellanåt. Sätta sig ner på huk en stund tycker jag kan va skönt för rygg och ben när man suttit länge på soffa/stol.

SteelPulse
2013-02-06, 17:11
Strax över 40, har också drabbats av stelhet sedan jag började träna. Egentligen var jag kanske stelare innan, men träningen har gjort mig varse om detta. Jag stretchar iaf 20 min efter varje pass och det hjälper bra.

Flumskruff
2013-02-06, 18:42
Strax över 40, har också drabbats av stelhet sedan jag började träna. Egentligen var jag kanske stelare innan, men träningen har gjort mig varse om detta. Jag stretchar iaf 20 min efter varje pass och det hjälper bra.

Håller med om att det känns värre sedan man började lyfta! Kan det vara så att träningsvärk ökar på känslan av stelhet kanske..filosoferar fritt här. Du bekräftar det alla skrivit hittills om att stretching hjälper, tack för hjälpen!

z_bumbi
2013-02-06, 20:21
Det viktigaste är nog att man faktiskt rör sig på något sätt för att kunna behålla förmågan att röra sig. Så börja med någon idrott, fritidsaktivivitet eller släng in del enklare övningar inriktade på rörlighet.

Flumskruff
2013-02-08, 09:39
Det viktigaste är nog att man faktiskt rör sig på något sätt för att kunna behålla förmågan att röra sig. Så börja med någon idrott, fritidsaktivivitet eller släng in enklare övningar inriktade på rörlighet.
/har dragit fram mountainbiken ur källaren inför våren.

Kapar min egen tråd litegrann
Har ändrat träningsupplägg till ett 2 dagars minimalistiskt ett, med 2 d kondis, har nån av er erfarenhet av att endast lyfta så lite?
Här kommer det, håll i hatten!

Tis: böj 3x5,bänk 3x5,chins
Tors: cykel 45 min, ryggresningar
Lör: böj 5x10,mark 1x5,bänk 5x10,chins
Sön: roddmaskin 45 min, mage
Stretch alla pass

3x5 är stulet från rippetoe för styrka
5x10 är stulet från wendler för volym
Cykel/rodd för att smörja kroppen.
Bör ju komma taggad till gymmet men räcker denna lilla volym till för att behålla styrka/massa eller rentav öka?

Förstår om alla är trötta på "vad tycker ni om mitt hemgjorda schema"- frågor.. Men jag gör det inte för att jäklas! :-)

vasby
2013-02-08, 10:24
Tycker det ser bra ut utifrån förutsättningarna. Hade jag varit du, hade jag bytt plats på böj och mark på lördagen dvs först gå upp till en tung 5a i marken och sen köra så explosiva 5x10 böj som möjligt.

Sen gillar jag det Wendler förespråkar en del, att köra chinsen mellan bänkpresseten. Sparar du en del tid på och så kan du försöka få ut så många som möjligt eller jobba upp med lite extravikt om du är så stark.

Ska du köra ryggresningar/mage efter kondisen, skulle jag nog försökt lägga till någon lättare cirkelträning eller vad det kallas ex 3 rundor med ryggresningar, mage, knäböj+upphopp, inverted rows (hänga dig i något och dra dig upp) och lite armhävningar. Tycker det är skönt att få upp pulsen lite, lite blod i musklerna, osv, sen tycker säkert många det är skit, men jag gillar att få känna mig atletisk om så även för några sekunder så gör som du vill.

Så hade jag gjort i din situation utifrån det du skrivit.

Flumskruff
2013-02-08, 11:04
Gör som du säger ang mark och cirkelträningen, däremot lite tveksam på att superseta chins m bänken, klarar idag typ 7,5,3 chins på 110kg kv, tror inte jag kommer öka så mkt om jag inte får vila ordentligt mellan seten